• Anonym (V37)
    Fri 6 Mar 2020 11:54
    163 visningar
    4 svar
    4
    163

    Kan förlossning vara på g? Slemproppen gick!

    Är gravid i slutet av vecka 37, igår reagerade en barnmorska på mina sammandragningar på ctg då hon tyckte de såg väldigt täta och starka ut, så en läkare ville undersöka tappen. Läkaren såg att jag var två cm öppen, men fortfarande var tappen rätt omogen som jag förstod, halv-mjuk sa hon men bakåtlutad. Efter det fick jag en blödning och mycket värk i magen.

    Just nu är jag också ganska säker på att min slempropp gick imorse. Var som en stor klump av gelé, med blod i. Tänkte först att det var flytning, men insåg snabbt att det omöjligt kunde vara en flytning då det var en stor klump av gelé och inte så som en flytning. Efter det fick jag kraftig mensvärk som hållt i sig hela förmiddagen.

    Kan förlossningen va på g? Eller vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Kan förlossning vara på g? Slemproppen gick!
  • emarte­e
    Fri 6 Mar 2020 12:09
    #1

    Jag vet inte hur det var med livmodertappen eller så då jag inte kollade den innan, men vid lunchtid i vecka 40+5 gick slemproppen för mig, den natten började värkarna och nästa kväll var min dotter född!

  • Anonym (H)
    Fri 6 Mar 2020 12:17
    #2

    Ja, det kan det. Min förlossning började med att slemproppen gick vid 15-tiden. ca.3 timar senare fick jag teckenblödning och vid 22-23 tiden började värkarna så smått.

  • Anonym (M)
    Fri 6 Mar 2020 13:49
    #3

    Min slempropp gick två dygn innan jag födde. Fick sedan en blödning och sammandragningarna blev mer intensiva och sen gick vattnet och förlossningsvärkarna kom igång.

  • Anonym (V37) Trådstartaren
    Fri 6 Mar 2020 16:18
    #4

    Ooh det verkar ju lovande! Dock så tror jag aldrig slemproppen gått om inte läkaren gjorde undersökning av tappen, men den verkade ju inte helt opåverkad i och med att jag är öppen 2cm. Men förstod också att de kan ta många veckor ändå.. hoppas det är ett gott tecken att proppen lossnade iallafall, och att det inte är allt för långt bort!

Svar på tråden Kan förlossning vara på g? Slemproppen gick!