• Anonym (...)

Styvmamma-upproret

Anonym (V) skrev 2020-03-17 08:57:14 följande:
    Här var jag korkad i början! Han tjänade mer än mig o hade barn som ockuperade rum men ändå var det superviktigt för honom att vi splittade hälften på allt inklusive boende. När vi fick barn så tog han bara för givet att vår lilla fick trängas med oss o jag skulle ta alla omkostnader för vårt barn så att han kunde fortsätta slösa på sina stora.

Det här blev jag mycket tuffare med sen och har insett hur viktigt det är att göra sig självständig..
    Samma här. Ångrar hur mycket man ställde upp på. Betalade hälften av alla utgifter trots att han tjänade mer och det var hans barn. Han var väldigt noga med det. Droppen blev när han klagade över att han fick betala hälften för min katt!
  • Anonym (...)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 18:00:36 följande:
    Det där är ju nåt vi gärna kunde komma in på, ventilera dessa kommentarer. Det jag idag minns av min första graviditet är den eviga frågan ifrån andra om vad styvbarnet tycker om att få ett syskon. Ibland är man bara för tålmodig för idag när jag tänker tillbaka så önskar jag att jag hade sagt ifrån mer, att jag inte hade svarat så snällt på den där frågan. Det var mitt första barn men det blev så mycket fokus på vad mitt barn skulle vara för hans tidigare barn. 

När barnet var fött var det likadant, när vi träffade svärföräldrarna, de glömde att det var mitt första barn. 
    Jag fick kommentarer om hur synd alla tyckte om mig eftersom pappan inte ville ha fler barn. Precis som om jag skulle lägga ett så viktigt beslut i händerna på någon annan. Att jag inte har barn är för att jag inte vill ha det.
  • Anonym (...)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 10:12:09 följande:

Låt oss diskutera vad curlande ger för konsekvenser: Personligen så tror jag att det ger barnet en falsk självbild av att vara självtillräcklig och lite bättre än alla andra. Att barnet kommer undan med sånt som andra barn och vuxna inte kommer undan med. Och barnet tror att det inte får konsekvenser. Detta tar barnet med sig in i vuxen ålder, vilket kan leda till både farliga situationer och kvaddade relationer. Min upplevelse är också att dessa barn själva kan dra till sig eller söka drama, eftersom de lever så friktionsfritt på hemmaplan. Dvs att de kan bete sig ganska naivt och dra till sig konflikt på andra ställen än hemma, som i skolan eller i arbetslivet. Det ger dom helt enkelt inga fördelar långsiktigt, även om det ger dom fördelar kortsiktigt.

Tappar ni inte respekten för pappan? Personligen tycker jag det inte finns något mer avtändande än en pappa som behandlar sina halvvuxna barn som bebisar.
Svar på tråden Styvmamma-upproret