• Mida123

    Kan oseriöst förhållande förändras? (ensamstående mamma)

    Hej!
    Lång presentation, men hoppas ändå någon orkar läsa. Har i flera år läst andras trådar men sitter nu i en så pass specifik sits att jag tänkte att det är bäst att skapa ett eget inlägg och hoppas jag får något bra råd.

    Jag är 30 och ensamstående mamma till tre barn (en enling och tvillingar, alla under 6 år). Bor i storstad, högutbildad (doktorsgrad), välbetalt jobb och avbetalt radhus. Anser att jag ser väldigt bra ut, är trevlig, utåtriktad, rolig, social, m.m. Jag har otroligt stöttande föräldrar i närheten, som är barnvakt åt mina barn i stort sett närsomhelst vilket gör att trots min situation så har jag aldrig missat en kompisfest, har kunnat dejta, träna och syssla aktivt med hobbies.

    Iom att jag inte vill ha fler barn så är mitt mål med en relation idag endast att hitta kärlek/romantik och inte tillbringa livet ensam. Ställer låga krav på männen jag träffar. De behöver inte agera far till barnen. De kan ha massa egentid och vara frånvarande ur mitt liv eftersom jag ändå behöver ägna tid åt barnen. De behöver inte vara jämställda, jag lagar en god stek och städar medan de ligger på soffan, utan kommentarer. Jag lyssnar lojalt på deras livsproblem och kräver inte en massa följdfrågor om mitt liv. Har ett stort sexbehov, har provat det mesta och tackar aldrig nej till sex. Jag tror jag borde vara en trivsam partner. Ändå har dejtandet inte gått så bra. När jag träffat män i någorlunda min ålder har det antingen blivit så att 1) de vill inte ha barn, jag är helt OK med det, men några träffar med barnen senare så drar de sig ur hur trevligt vi än har det. Eller 2) de inser att de vill ha en kärnfamilj, tycker mina barn är i vägen, börjar fråga om jag kan ha dem mindre eller inte alls, för privilegiet att skaffa barn med dem (!) osv.

    Är sen ett år tillbaka särbo med en några år äldre kille. Vi har det bra så länge allt bara handlar om kul ungdomsliv, vår relation känns lite som en tidsresa tillbaka till när man var 18-20 år. Han är inte livserfaren, planerar inte sin framtid mer än nån vecka i taget, tar inte ansvar/är driven när det kommer till något, omogen, passiv. Han har väldigt många hobbies och är borta minst 5 kvällar i veckan på dem. Han har bara ett par tre riktiga vänner, trots våra åldrar är jag hans första tjej. Känt mig väldigt speciell för honom i början av vår relation, jag va den första han hade sex med (vårt sexliv är underbart på nivån kan inte tänka mig att göra det med nån annan), den första han kunde berätta om sina innersta tankar för, den första han gjorde romantiska saker som middagar/resor med etc. Vi har en bra personkemi, gemensamma intressen, humor, syn på mycket och kompletterar varandra. Jag är alltså nöjd med honom trots hans brister. Men...

    I början av relationen kände jag att han verkligen intresserade sig för mig, vi pratade med varann om allt, han ville hjälpa mig med saker i huset fast han inte bodde där, han hälsade på ofta även när jag hade barnen. Men numera, vill han bara ses 1-2 ggr/mån, bara när jag är barnfri, och har inga tankar alls om vår framtid. När vi väl ses hinner vi oftast bara börja se en serie, ha sex och sen måste han iväg på nästa hobby. Jag har insett att det är väldigt viktigt för mig att någon delar mitt liv. Vill inte ändra hans rutiner, men skulle vilja bo ihop med honom så vi ändå ses rimligt ofta och delar vardag. Han vet om det och har aldrig sagt nej till det rakt ut. Men på sista tiden har han kollat väldigt seriöst på att köpa en lyxlägenhet till sig själv (2a) i innerstan, och jag vet att om han väl flyttar in där är chansen inte särskilt stor att han ger upp det för att bo i ett större boende längre från stan med mig och barnen.

    Vår relation har sina fördelar, det ger en barnfri kamratskap, trevliga upplevelser, sex, men jag vet inte om jag kan vara särbo för alltid med såhär sporadiska träffar. Jag vill inte förlora honom eller (tror jag) han mig. Men det tär på mig att känna att han inte vill fördjupa förhållandet, och rentav går åt det mer ytliga hållet just nu. Jag tror det är något av min livsdröm, den "sista pusselbiten" att få en ny sambo och jag skulle se bittert tillbaka på mitt liv om jag aldrig mer fick vara i en sån relation. 

    Finns det någon som vart med om samma? Har vi en chans? Eller måste jag ge upp och hitta någon annan? Det sistnämnda har slagit mig, att jag kanske borde träffa någon med barn sen tidigare som kan förstå den delen av mitt liv bättre, men det är så mycket som ska fungera... personkemi, intressen, gemensam syn på saker, man ska funka ihop med varandras barn. Det kan lika gärna bli flopp igen efter något år. Är trött på att byta partner, skulle så gärna bara settle för den jag har nu. Men kan inte släppa min livsdröm om att vårt förhållande blir sambo istället för oseriös särbo.

    Tack för alla svar.

  • Svar på tråden Kan oseriöst förhållande förändras? (ensamstående mamma)
  • Rally12

    Tycker du ska vara rak med honom. Säga vad du vill. Vissa vill ju båda ha kvar kakan och äta den. En kompis hade en relation som var som din och blev seriös när han förstod hon var på väg vidare. Men tycker du ska säga vad du vill. Kan han inte ta det så är du värd så mycket bättre. Onödigt då att slösa tid på honom. Lycka till!

  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag är i nästan exakt samma situation som du (och verkar ganska lik dig), det skulle kunna varit jag som skrev den här trådstarten med lite skillnad i detaljerna, och jag vet inte heller. Jag hoppas att det kan bli mer seriöst men det känns som att det hamnar längre och längre bort hela tiden. Jag vill flytta ihop, jag vill gifta mig till och med. Tidigare pratade han mycket om det men nu var det rätt länge sedan.

  • nymedlem

    Nej, han kommer börja testa att ligga med andra snart, om han inte redan gör det.

    Du borde träffa någon som har egna barn då ingen man kommer nöja sig med dina ungar.

    Alternativt leva ensam tills dina barn är stora.

  • Mackan1978

    Dessvärre så låter det som att han är för självupptagen för att vara något för dig.

    Antingen så är hans hobbyn viktigare än dig eller så har han redan någon annan som du inte känner till.

    Tråkigt att den rätta pusselbiten inte vill hamna på plats.

  • Anonym (omgift)

    Men säger du inte lite emot dig själv nu? Du inleder med att förklara hur kravlös du är, hur låga förväntningar du har på en man, att de kan ha mycket egentid osv. Sedan har du en massa krav på den här killen fast han beter sig väl just så som du inledningsvis skriver att det är ok att de gör? Han har mycket egentid till sina intressen, han vill bara träffa dig utan barn. NI har fantastisk sex vilket du gillar. 

    Det är som om du vill lova det du skrev först, för att en man verkligen ska vilja vara med dig utan att känna en press att "kliva in" i din 3-barnsfamilj utan bara ha dig, en partner ,men innerst inne är det inte så du vill leva utan du vill ha hela kakan med en riktig partner och kanske helst ett riktigt familjeliv (i af på sikt)? 
    Kan det vara så att du intalat dig själv att det är ok så som du beskrivit det, men egentligen luttrar du dig själv lite grann? 

  • Anonym (Anonym)

    Det är för sent. Er relation kommer alltid vara mer eller mindre som den är nu, ni har liksom redan satt ribban och där kommer den stanna.

  • Mida123
    Anonym (omgift) skrev 2020-03-08 07:22:15 följande:

    Men säger du inte lite emot dig själv nu? Du inleder med att förklara hur kravlös du är, hur låga förväntningar du har på en man, att de kan ha mycket egentid osv. Sedan har du en massa krav på den här killen fast han beter sig väl just så som du inledningsvis skriver att det är ok att de gör? Han har mycket egentid till sina intressen, han vill bara träffa dig utan barn. NI har fantastisk sex vilket du gillar. 

    Det är som om du vill lova det du skrev först, för att en man verkligen ska vilja vara med dig utan att känna en press att "kliva in" i din 3-barnsfamilj utan bara ha dig, en partner ,men innerst inne är det inte så du vill leva utan du vill ha hela kakan med en riktig partner och kanske helst ett riktigt familjeliv (i af på sikt)? 
    Kan det vara så att du intalat dig själv att det är ok så som du beskrivit det, men egentligen luttrar du dig själv lite grann? 


    Hej! Du har en jättebra poäng förstås. Uppskattar sådana här svar.
    Så för det första, vet att han levt till 33 års ålder utan tjej och bara ägnat sig åt sina intressen. Han har ibland skyllt på sina "rutiner" när jag tagit upp att jag är ledsen att han inte hör av sig eller inte vill träffas oftare. Men just eftersom han inte vart i ett förhållande tidigare trodde jag kanske naivt att det fanns potential att han inser hur trevligt det är att umgås med sin tjej också, så han skulle vilja bryta sina tidigare rutiner och ägna tiden åt mig istället. Så verkade han också bete sig i början. Hade hans beteende från den tiden hållt i sig hade jag vart rätt lugn och tänkt att det löser sig med att vi nog bor ihop om 5-6 år. Men nu blir jag oroad för jag tycker det har gått tillbaka i utvecklingen, han planerar inte in mig i sitt liv, han tittar på den där dyra lägenheten och jag känner att jag hamnat utanför i hans liv.


    Varför vill jag ha honom som sambo? Inte för att vi ska ha något familjeliv, för barnen har mig, morföräldrar och sin far till det. Jag vill bara ha någon vuxen att prata med i hushållet, äta middag med osv. Såklart är det stånkigt att ta hand om hus och 3 barn själv, så om man fick lite hjälp då och då med trädgård/händiga saker vore det ett plus. Jag har tagit upp att det är vad jag vill få ut av förhållandet och det har han initialt köpt. I inlägget har jag kanske fokuserat på hans negativa sidor men vi har mycket gemensamt, liknande uppväxt och värderingar, gillar att prata med varandra och jag tycker han är romantisk och trevlig när han väl försöker. Vi bråkar aldrig utan är ganska respektfulla i samtalet. Jag är aktiv och drivande som person och han är bra på att haka på mina initiativ, något jag upplevt många män inte egentligen accepterar. Tycker han ger harmoni i mitt liv. Det dåliga är att när jag inte driver skutan så tar han inte initiativ, är frånvarande och planerar livet som om jag inte fanns i det, t.ex. det här med lägenheten.

  • Mida123
    Rally12 skrev 2020-03-08 00:40:14 följande:

    Tycker du ska vara rak med honom. Säga vad du vill. Vissa vill ju båda ha kvar kakan och äta den. En kompis hade en relation som var som din och blev seriös när han förstod hon var på väg vidare. Men tycker du ska säga vad du vill. Kan han inte ta det så är du värd så mycket bättre. Onödigt då att slösa tid på honom. Lycka till!


    Tack för svar. Han vet vad jag vill i längden, men vi har bara vart ihop i något år och jag har sagt att jag inte vill driva frågan om att bo ihop förrän om några år. Själv menar han att han inte har någon erfarenhet av relationer och inte har någon aning om var han vill vara om några år, otillfredsställande svar såklart. Jag tycker det är rimligt att vi först ser hur relationen blir efter ett par år och blir mer sammanvuxna innan man tar ett sådant steg. Det är inget problem för mig att han inte vill vara sambo nu. Men mitt problem är att han på sista tiden inte alls driver att ses, och vill skaffa en dyr lägenhet på bra läge i stan, som han velat ha i flera år, men han planerar det (och allt annat) utan att ta med vår relation i ekvationen. :(
  • mamaleona

    Spontant undrar jag om ni talat om er på djupet alls? Han har bara levt ungkarlsliv utan krav o måsten, så han fortsätter med det. Varför inte tala med varandra, säg exakt dina tankar - så som du skrivit här. Gör klart för honom att såhär vill du inte fortsätta. Om du inte vågar vara ärlig (av rädsla att det tar slut), så kommer han inte heller att fatta vad du söker o vill. Om du vet säkert du inte vill leva som ni nu gör så löns det att köra på o säga dina förväntningar, ta upp varför han planerar lägenhetsköp osv.

  • Mida123
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2020-03-08 01:22:53 följande:

    Jag är i nästan exakt samma situation som du (och verkar ganska lik dig), det skulle kunna varit jag som skrev den här trådstarten med lite skillnad i detaljerna, och jag vet inte heller. Jag hoppas att det kan bli mer seriöst men det känns som att det hamnar längre och längre bort hela tiden. Jag vill flytta ihop, jag vill gifta mig till och med. Tidigare pratade han mycket om det men nu var det rätt länge sedan.


    Här tror man man är så unik, kul att höra :) Det vore så kul att ha någon tjejkompis i liknande sits att prata med. Alla mina tjejkompisar är antingen lyckligt gifta eller eviga singlar så det blir svårt för dem att riktigt förstå :/ 
    Känns som denna kille är min själsfrände när vi väl ses men han vill inte (vilket jag hoppades i början) ta förhållandet till en djupare nivå än typ FnB som vi mer eller mindre hamnat i nu. (Är dock presenterad för släkt och vänner men ändå...)
    Hur länge har ni varit ihop? Hur länge till kan du tänka dig att ge det innan du vill ta stegen mot att flytta ihop och gifta sig?
Svar på tråden Kan oseriöst förhållande förändras? (ensamstående mamma)