• Anonym (TS)

    Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?

    Abort- jag tycker Sveriges abortlagstiftning är bra. 
    Dödsstraff-jag vet faktiskt inte. Det är en svår fråga. Men lutar mot nej.
    Aktiv dödshjälp- också en svår fråga. Men lutar mot ett ja. 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?
  • Crash Man
    Crash Man skrev 2020-03-12 21:34:44 följande:

    Abort: ja

    Dödsstraff: nej

    Aktiv dödshjälp: nej


    Aktiv dödshjälp: ja skulle det stå
  • Anonym (Aaaaa)

    Abortlagstiftningen i Sverige är bra.

    Dödsstraff - ska absolut inte finnas. Det finns för det första inga ekonomiska fördelar (även om många menar det). Jag tycker även att dödsstraff är lite "the easy way out". Det är betydligt effektivare om den dömde får leva med vad hen har gjort. Ett annat problem är att oskyldiga ibland döms till döden. Dödsstraff är i regel inte förenligt med en demokratisk stat heller för den delen. Samtidigt är det problematiskt att de som begått grova brott släps ut i samhället igen och det är väl just där problematiken ligger (i alla fall i Sverige). Sen finns det inte heller egentligen någon forskning som stödjer att hårdare straff skulle minska brottsligheten.. titta bara på hur det ser ut i USA.

    Dödshjälp- om det är korrekt reglerat. Finns säkert många som skulle utnyttja det på ett felaktigt sätt och det är antagligen därför många länder tvekar att tillåta det.

  • Anonym (D)

    Dödsstraff: Absolut inte!

    Abort: Ja, men kanske sänka gränsen ett par veckor.

    Aktiv dödshjälp: Ja!

  • Liberté
    oanonym skrev 2020-03-12 14:15:32 följande:

    Man räknar inte bara summan för vad en kula kostar. Och om fängelse är dyrt, då borde det vara dyrare att INTE avliva någon.
    Kina ser jag inte som en bra förebild, som land och samhälle. Inte USA heller, men bättre än Kina.


    Fängelse är dyrt. Rättegångar är dyrt.

    Sitter personen minimalt i fängelse eller inte alls så kostar den nästan ingenting.
  • oanonym
    Liberté skrev 2020-03-12 23:18:44 följande:
    Fängelse är dyrt. Rättegångar är dyrt.

    Sitter personen minimalt i fängelse eller inte alls så kostar den nästan ingenting.
    Ja.
    Desto mindre man bryr sig om rättssäkerhet, desto billigare blir dödsstraffet. 
  • Liberté
    oanonym skrev 2020-03-13 00:14:32 följande:

    Ja.

    Desto mindre man bryr sig om rättssäkerhet, desto billigare blir dödsstraffet. 


    Det där.säger absolut ingenting. Du kan ha extremt hög rättsäkerhet samt dödsstraff.

    Sluta att dra upp USA som något slags exempel då deras rättssystem samt fängelser fungerar helt annorlunda än i Sverige.
  • Anonym (C)

    Jag tycker också att abortlagstiftningen är bra. Dödsstraff borde finnas i extrema fall.

    Dödshjälp borde verkligen finnas, tycker jag, inte bara för dem som är döende eller sjuka redan utan även för till exempel dem som under flera års tid känt att de inte vill kämpa vidare i livet, att livet inte är för dem, de som inte vill knapra antidepressiva och narkotika klassade ?mediciner? resten av livet. Tycker som nån annan sa att folk borde få bestämma själva om de vill leva eller dö, för det är inte så lätt för alla att leva, för vissa kanske det helt enkelt är så att de känner att livet är ett ekorrhjul och vill inte fortsätta så. Varför tvinga dem?

  • Anonym (M)

    Abortlagen borde ändras. Jag tycker att vi bara ska tillåta abort tills den dag då hjärtat på fostret börjar slå. Det är sjukt att det är tillåtet med abort så sent som det är i Sverige idag. Vecka 22 är mer än hälften av graviditeten, ett levande foster som dessutom kan överleva utanför magen.

    Dödsstraff bör ej finnas men kemisk kastrering för pedofiler plus livstids straff som faktiskt innebär livet ut för vissa gravt kriminella och sadistiska människor.

    Aktiv dödshjälp bör inte vara lagligt då det är oetiskt.

  • Anonym (Mörka landskap)

    Abort - ja, det skall absolut vara tillåtet ungefär som nu i Sverige, men sedan bör alla kvinnor (och män!) också ta sitt ansvar och endast tillgripa abort när inga andra vettiga utvägar finns. Abort bör inte ses som ett preventivmedel bland andra.

    Dödsstraff - svår fråga, men även om jag kan se att det finns ett tungt argument emot, nämligen att man inte kan ge annat än symbolisk upprättelse till oskyldigt dömda, så anser jag att fördelarna trots allt överväger och säger därför: Ja.

    Aktiv dödshjälp - naturligtvis också en svår fråga, men jag är absolut för, då det är en fråga om humanitet. Vi måste få ha rätten till vår egen död. Givetvis skall det vara strikta regler kring det hela för att förebygga överilade beslut eller att anhöriga väljer det av rent egoistiska skäl såsom att snabbare komma åt ett arv. Så: Ja.

  • Anonym (Åsikter)
    Anonym (M) skrev 2020-03-13 20:43:11 följande:

    Abortlagen borde ändras. Jag tycker att vi bara ska tillåta abort tills den dag då hjärtat på fostret börjar slå. Det är sjukt att det är tillåtet med abort så sent som det är i Sverige idag. Vecka 22 är mer än hälften av graviditeten, ett levande foster som dessutom kan överleva utanför magen.

    Dödsstraff bör ej finnas men kemisk kastrering för pedofiler plus livstids straff som faktiskt innebär livet ut för vissa gravt kriminella och sadistiska människor.

    Aktiv dödshjälp bör inte vara lagligt då det är oetiskt.


  • Anonym (reflektion)
    Anonym (M) skrev 2020-03-13 20:43:11 följande:

    Abortlagen borde ändras. Jag tycker att vi bara ska tillåta abort tills den dag då hjärtat på fostret börjar slå. Det är sjukt att det är tillåtet med abort så sent som det är i Sverige idag. Vecka 22 är mer än hälften av graviditeten, ett levande foster som dessutom kan överleva utanför magen.

    Dödsstraff bör ej finnas men kemisk kastrering för pedofiler plus livstids straff som faktiskt innebär livet ut för vissa gravt kriminella och sadistiska människor.

    Aktiv dödshjälp bör inte vara lagligt då det är oetiskt.


    Men vet du hur många/få som gör abort sent då?

    Antalet per år är ca 38 000 och det har legat kring den siffran rätt länge. 

    Under 2015 ansökte 598 kvinnor om sen abort hos Rättsliga rådet.


    Av de som fick tillstånd åberopade 372 fosterskador, 176 sociala skäl, 8 psykisk sjukdom och 11 somatisk sjukdom.


    142 av aborterna gjordes under vecka 21, den sista tillåtna graviditetsveckan.

    Vad exakt i samhället tror du blir bättre av att det föds 372 fosterskadade barn extra per år? Eller barn till allvarligt psykiskt sjuka eller misshandlade mödrar? 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (reflektion) skrev 2020-03-25 16:20:20 följande:
    Men vet du hur många/få som gör abort sent då?

    Antalet per år är ca 38 000 och det har legat kring den siffran rätt länge. 

    Under 2015 ansökte 598 kvinnor om sen abort hos Rättsliga rådet.


    Av de som fick tillstånd åberopade 372 fosterskador, 176 sociala skäl, 8 psykisk sjukdom och 11 somatisk sjukdom.


    142 av aborterna gjordes under vecka 21, den sista tillåtna graviditetsveckan.

    Vad exakt i samhället tror du blir bättre av att det föds 372 fosterskadade barn extra per år? Eller barn till allvarligt psykiskt sjuka eller misshandlade mödrar? 


    Bra skrivet
  • Anonym (M)
    Anonym (reflektion) skrev 2020-03-25 16:20:20 följande:

    Men vet du hur många/få som gör abort sent då?

    Antalet per år är ca 38 000 och det har legat kring den siffran rätt länge. Under 2015 ansökte 598 kvinnor om sen abort hos Rättsliga rådet.

    Av de som fick tillstånd åberopade 372 fosterskador, 176 sociala skäl, 8 psykisk sjukdom och 11 somatisk sjukdom.

    142 av aborterna gjordes under vecka 21, den sista tillåtna graviditetsveckan.

    Vad exakt i samhället tror du blir bättre av att det föds 372 fosterskadade barn extra per år? Eller barn till allvarligt psykiskt sjuka eller misshandlade mödrar? 


    Vad innebär fosterskada? Att barnet inte är som alla andra men ändå kan få ett fungerande liv? Definiera begreppet tack.

    Adoption är ett jättebra sätt för barn som föds till föräldrar med psykisk sjukdom som inte känner att dom kan eller vill vara föräldrar. Far ett barn illa ska socialen gå in. Att abortera så pass sent är ingen rättighet, det visar på ett samhälle som är alldeles för individualiserat.
Svar på tråden Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?