• Ailelo

    Ni med erfarenhet av uretrit

    Jag har enligt flertalet läkare, urolog och gynekolog uretrit. För ett år sedan kontaktade jag vården efter symptom som liknade urinvägsinfektion. Innan jag hann få en tid fick jag vad de diagnostiserade som njurbäckeninflammation. Jag fick en fruktansvärd smärta på högra delen av ryggen och magen. Trots att jag hade väldigt låga nivåer av bakterier  behandlades detta med antibiotika vilket tog bort smärtan i kroppen men UVI problemen bestod. Jag har sedan dess fått antibiotikakurer i form av Ciprofloxacin, Selexid, Furadantin, Amoxicillin (vilket jag får flera månader långt bestående nässelutslag av). Ingen av dessa kurer hade någon effekt.
    Mina besvär kom i maj. I februari satte jag in en hormonspiral Kyleena. En bekant sjuksköterska föreslog att jag skulle ta ut den eftersom den påverkar hormonerna i underlivet och kan påverka körtlarnas funktion och göra urinröret torrt och irriterat. Jag hade till exempel blödningar konstant i två månader i början, vilket barnmorskan sa var okej. Jag tog ut spiralen i juni. Det har hittills inte haft någon effekt. 
    Gynekologen gav mig en behandling fyra gånger med Dermovat (kortison) som läggs i urinröret. Känner ingen förbättring. 
    Får göra en cystoskopi som inte visar något. Urolog vidgar urinröret och ger sprutor i urinröret med kortison. Detta gjordes två gånger. Senaste gången var för en månad sedan och det har bara blivit värre. Just nu har jag ordinerats Naproxen mot inflammation. Jag tagit Naproxen i en vecka nu utan någon skillnad, varken tillfälligt eller långsiktigt.
    Jag upplever fruktansvärd sveda när jag kissar, som alkohol i ett öppet sår. Det svider dygnet runt och jag känner som ett tryck på blåsan. Vaginalt sex blir mer och mer smärtsamt. Både svedan som följer efteråt men även smärta vid penetration vilket är  påfrestande psykiskt för både mig och min pojkvän. 


    Jag är 22 år och har aldrig tidigare haft problem med urinvägarna eller underlivet. Varken jag eller min pojkvän har någon sexuellt överförbara sjukdomar. Jag har testats för gonnoré, klamydia, ureplasma, kondylom, mycoplasma.
    Jag har föreslagit övre urinvägsinfektion, njursten (eftersom urinen varit grumlig), cystor på urinvägarna, endometrios, vestibulit, vaginos. Ingen läkare har ens velat diskutera detta. Min bästa gissning är att hormonspiralen påverkade kroppen för mycket.

    Jag förstår att uretrit är en otydlig diagnos och många får lida i år. Det är fruktansvärt jobbigt vissa dagar. Särskilt som det gett andra problem som reflux sjukdom, kanske på grund av oro eller problem med magen av all antibiotika. 
    Om någon har varit med om samma som jag och blivit bra så undrar jag, vad gjorde ni/vad gjorde ni inte? 
    Jag hade varit oändligt tacksam för all hjälp jag kan få för att få må bra igen. 

    /Aile

  • Svar på tråden Ni med erfarenhet av uretrit
  • lövet2

    Jag hade liknande problem i 3 år. Sedan blev det akut värre, jag fick mycket blod i urinen och så kom det ut pyttesmå "sandkorn". Eftersom jag blev frisk ganska direkt, så gjordes det ingen utredning, utan den läkare jag träffade sade bara att jag antagligen hade haft någon sorts grus (små njurstenar) som suttit fast och orsakat värk och blåskatarr.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av uretrit