• Sun 15 Mar 2020 21:24
    1202 visningar
    14 svar
    14
    1202

    När man börjar få nog...

    Måste få skriva av mig lite. Är så trött på min sambo just nu. Hon sköter inte sin hygien, hon har tappat all sexlust, vill aldrig hitta på något bara hon och jag. Aktiviteter med barnen är fortfarande okej men aldrig bara hon och jag. Jag älskar att vara ute nu när solen börjar titta fram men hon vill bara vara inne och läsa eller spela. Hon har skaffat sig en ny kompis som är värsta feministen och börjat anamma hennes idéer och tankar. Visst, feminism är ju något bra och bör stöttas men hennes typ av feminism får jag utslag av.

    - Kan du fylla på spolarvätska?

    - Javisst.

    - Kan du hjälpa sy i en knapp?

    - Ska jag sy bara för att jag är kvinna?

    Så kan hon hålla på... blir galen!!

    Hon vill helst sova bort dagarna och sitta vaken hela nätterna. Just nu pluggar hon på distans så det funkar för henne men inte för resten av familjen.

    Vad fan gör jag med detta? Vill hon ha det såhär? Inte jag. Kan jag ändra på henne? Troligen inte. Har frågat om hon är deppad eller om hon vill separera men inget av det.

    Själv känner jag mig less. Less på att gå på soliga promenader själv, less på att alltid vara den som får barnen till skolan i tid, less på att leva i påtvingat celibat, less på att få höra om alla orättvisor som existerar mot kvinnor. Visst jag kan hålla med och jag gör mitt bästa för att behandla alla kvinnor och män på samma sätt MEN vi är alla olika, oavsett kön och bra på olika saker. Varför ska man inte dra nytta av det istället för att motarbeta det?

    Har försökt prata med henne om hur vi håller på att glida isär men hon håller inte med. Hon tycker att vi alla ska få göra som vi vill. Jag ska inte lägga mig i om hon vill vända på dygnet. Jag råkar ju tycka om att umgås med min sambo men det funkar inte med mina arbetstider. Dem kan jag inte påverka men hon kan påverka sina tider.

    Jag ska inte bry mig om att hon väljer att duscha en gång i veckan men jag råkar föredra kvinnor som luktar fräscht och inte de som luktar illa.

    Jag vet att jag inte kan bestämma om vårat sexliv, men hon har uppenbarligen bestämmanderätt över mitt, alltså att det är obefintligt. Är inte sugen på någon älskarinna. Jag vill ju njuta av min sambo som jag faktiskt valt att leva ihop med.

    Syftet med mitt inlägg är inte att skapa någon diskussion om feminism. Syftet är att få avreagera mig lite och kanske få lite tips hur vi skulle kunna komma närmare varandra igen.

    Tack för ordet!

  • Svar på tråden När man börjar få nog...
  • Anonym (hnist­)
    Sun 15 Mar 2020 22:04
    #1

    Hårda tider. Jag har inget mer att säga att jag hoppas det löser sig för er!

  • Anonym (gamma­l kärrin­g)
    Sun 15 Mar 2020 22:16
    #2

    Det låter som hon är rätt trött på dig också faktiskt.

    Vad du kan göra åt det vet jag inte. En del bestämmer sig långt innan, en del velar och vacklar eller gör slut och ångrar sig sen. Själv har jag aldrig backat i ett relationsbeslut i hela mitt liv men jag är en ovanlig kvinna, många viker ner sig efter lite fjäskande och söta ord.

    Man blir lätt väldigt arg en period om man gräver ner sig i historien och hur den har sett ut för kvinnor, men det är också en sak som kan gå över. Och du stackare kan ju knappast fixa all skit som har varit heller, så jag fattar att det blir lite tjatigt.

    Kanske du kan be om en dejtkväll i veckan när ni inte fokuserar på omvärlden/ känsliga ämnen utan på er som människor och som ett par? På vad det är som gör att ni vill leva ihop? Fråga om hennes framtidsplaner, var ska hon jobba nånstans när hon pluggat klart, hur ska ni bo i framtiden, vad ser hon ska hända för er?

    Svaren borde ge dig en aning om ifall hon planerar att vara kvar i relationen eller inte.

  • Sun 15 Mar 2020 22:27
    #3
    +2
    Tallskog skrev 2020-03-15 21:24:21 följande:

    Måste få skriva av mig lite. Är så trött på min sambo just nu. Hon sköter inte sin hygien, hon har tappat all sexlust, vill aldrig hitta på något bara hon och jag. Aktiviteter med barnen är fortfarande okej men aldrig bara hon och jag. Jag älskar att vara ute nu när solen börjar titta fram men hon vill bara vara inne och läsa eller spela. Hon har skaffat sig en ny kompis som är värsta feministen och börjat anamma hennes idéer och tankar. Visst, feminism är ju något bra och bör stöttas men hennes typ av feminism får jag utslag av.

    - Kan du fylla på spolarvätska?

    - Javisst.

    - Kan du hjälpa sy i en knapp?

    - Ska jag sy bara för att jag är kvinna?

    Så kan hon hålla på... blir galen!!

    Hon vill helst sova bort dagarna och sitta vaken hela nätterna. Just nu pluggar hon på distans så det funkar för henne men inte för resten av familjen.

    Vad fan gör jag med detta? Vill hon ha det såhär? Inte jag. Kan jag ändra på henne? Troligen inte. Har frågat om hon är deppad eller om hon vill separera men inget av det.

    Själv känner jag mig less. Less på att gå på soliga promenader själv, less på att alltid vara den som får barnen till skolan i tid, less på att leva i påtvingat celibat, less på att få höra om alla orättvisor som existerar mot kvinnor. Visst jag kan hålla med och jag gör mitt bästa för att behandla alla kvinnor och män på samma sätt MEN vi är alla olika, oavsett kön och bra på olika saker. Varför ska man inte dra nytta av det istället för att motarbeta det?

    Har försökt prata med henne om hur vi håller på att glida isär men hon håller inte med. Hon tycker att vi alla ska få göra som vi vill. Jag ska inte lägga mig i om hon vill vända på dygnet. Jag råkar ju tycka om att umgås med min sambo men det funkar inte med mina arbetstider. Dem kan jag inte påverka men hon kan påverka sina tider.

    Jag ska inte bry mig om att hon väljer att duscha en gång i veckan men jag råkar föredra kvinnor som luktar fräscht och inte de som luktar illa.

    Jag vet att jag inte kan bestämma om vårat sexliv, men hon har uppenbarligen bestämmanderätt över mitt, alltså att det är obefintligt. Är inte sugen på någon älskarinna. Jag vill ju njuta av min sambo som jag faktiskt valt att leva ihop med.

    Syftet med mitt inlägg är inte att skapa någon diskussion om feminism. Syftet är att få avreagera mig lite och kanske få lite tips hur vi skulle kunna komma närmare varandra igen.

    Tack för ordet!


    Oj... hur står du överhuvudtaget ut?? Ska jag vara ärlig så tycker jag att det låter som att hon tar dig alldeles för mycket för givet. Hon tycker att du är praktisk och bekväm att ha, men hon är inte villig att bjuda till överhuvudtaget för att faktiskt vårda er relation. Allting ska vara på hennes villkor, och hon tar för givet att du bara ska tacka och ta emot... Du har frågat henne om hon är nedstämd; om hon vill separera osv, men har du sagt till henne vad DU känner, tänker och vill? Hur DU känner i allt detta? Jag vet att du har sagt till henne att du tycker att ni håller på att glida isär, men har du sagt det med utgångspunkt i vad hon tycker, eller har du faktiskt stått på dig i din upplevelse?

    Jag tycker att du ska vara väldigt tydlig med henne och förklara att det här funkar inte för dig, och är det så här hon vill ha det så får hon ha det så utan dig. Du är värd nån som ser ditt värde, och som är beredd att faktiskt ge också - inte bara ta. Frågan är, vågar du ta det steget? Eller gör hon rätt i att ta för givet att du aldrig kommer att lämna, oavsett hur hon beter sig?
  • Sun 15 Mar 2020 22:36
    #4
    +1
    Anonym (gammal kärring) skrev 2020-03-15 22:16:53 följande:

    Det låter som hon är rätt trött på dig också faktiskt.

    Vad du kan göra åt det vet jag inte. En del bestämmer sig långt innan, en del velar och vacklar eller gör slut och ångrar sig sen. Själv har jag aldrig backat i ett relationsbeslut i hela mitt liv men jag är en ovanlig kvinna, många viker ner sig efter lite fjäskande och söta ord.

    Man blir lätt väldigt arg en period om man gräver ner sig i historien och hur den har sett ut för kvinnor, men det är också en sak som kan gå över. Och du stackare kan ju knappast fixa all skit som har varit heller, så jag fattar att det blir lite tjatigt.

    Kanske du kan be om en dejtkväll i veckan när ni inte fokuserar på omvärlden/ känsliga ämnen utan på er som människor och som ett par? På vad det är som gör att ni vill leva ihop? Fråga om hennes framtidsplaner, var ska hon jobba nånstans när hon pluggat klart, hur ska ni bo i framtiden, vad ser hon ska hända för er?

    Svaren borde ge dig en aning om ifall hon planerar att vara kvar i relationen eller inte.


    Fast hon har ju redan sagt att hon inte tycker att de håller på att glida isär, och att hon inte är intresserad av att separera... Jag tror mer att det är frågan om att ts är för snäll, och finner sig i att hon bara brer ut sitt eget ego mer och mer. Som det nu är har hon kakan och får äta den på en gång. Hon har singel-kvinnans fördel med att kunna leva som hon vill - duscha när hon vill, sova när hon vill, äta när hon vill... - men samtidigt den "stadgade" kvinnans fördel av ett förhållande som ger trygghet och stabilitet...
  • Anonym (gamma­l kärrin­g)
    Sun 15 Mar 2020 22:59
    #5
    Kråkungen skrev 2020-03-15 22:36:03 följande:
    Fast hon har ju redan sagt att hon inte tycker att de håller på att glida isär, och att hon inte är intresserad av att separera... Jag tror mer att det är frågan om att ts är för snäll, och finner sig i att hon bara brer ut sitt eget ego mer och mer. Som det nu är har hon kakan och får äta den på en gång. Hon har singel-kvinnans fördel med att kunna leva som hon vill - duscha när hon vill, sova när hon vill, äta när hon vill... - men samtidigt den "stadgade" kvinnans fördel av ett förhållande som ger trygghet och stabilitet...
    Detta är dock bara ena sidans version och vi vet inte hur det såg ut ett par år bakåt i tiden. Kanske det var hon som fick ta allt med barnen deras första levnadsår och hon ser detta nu som en utjämning? Eller inte, jag vet klart inget heller.

    Sen har jag nog aldrig varit med om att människor i Sverige slutar duscha om de inte har en depression på gång eller något annat psykiskt som slagit fel.
  • Anonym (H)
    Sun 15 Mar 2020 23:12
    #6

    gör hon inget hushållsarbete? Matlagning? Lek med barnen? Läxläsning?

    Då har hon fått feminismen om bakfoten. Det handlar om att leva jämlikt, inte att utsätta mannen för det kvinnorna tidigare fick utstå.

    Men min fundering när jag läser texten är, hur mår hon? Att strunta i sin hygien, inte gå ut, dra dug undan sin partner och sluta med sex (om man tidigare varit sexuell) låter som klassisk depression.

  • Anonym (H)
    Sun 15 Mar 2020 23:14
    #7

    gör hon inget hushållsarbete? Matlagning? Lek med barnen? Läxläsning?

    Då har hon fått feminismen om bakfoten. Det handlar om att leva jämlikt, inte att utsätta mannen för det kvinnorna tidigare fick utstå.

    Men min fundering när jag läser texten är, hur mår hon? Att strunta i sin hygien, inte gå ut, dra dug undan sin partner och sluta med sex (om man tidigare varit sexuell) låter som klassisk depression.

  • Mon 16 Mar 2020 08:01
    #8

    Vårat förhållande är inte så jättegammalt. Det fyller 6 år i vår. Vi har inga gemensamma barn utan var sitt från tidigare förhållanden. Våra barn är i 10-årsåldern så de är hyfsat självgående. Hon hjälper till med läxor, lagar mat, tvättar mm. Det är nog hyfsat jämnt fördelat. Det är liksom inte där skon klämmer för mig. Det är att den lilla tiden jag har för att umgås när man kommer hem från jobbet, då måste hon plugga eftersom hon sover på dagarna. Jag går och lägger mig ensam i princip varje kväll vilket jag inte heller tycker är så kul. För mig är det en utmärkt tid att ligga nära och prata en stund utan barn. OM vi nu skulle få tid tillsammans så har hon oftast hörlurar på sig så det går inte att passa på att snacka om man tex hjälps åt med middagen. 

    Detta med att hon går sin egen väg har hon haft med sig från början. Kanske blivit lite mer extremt sista året. I början var det en egenskap jag beundrade eftersom det innebar att jag fick en viss frihet som jag uppskattade. Nu är det dock på en helt annan nivå som jag inte uppskattar. Har ju valt att leva med henne och tycker om att tillbringa tid ihop. Ska man då försöka undvika varandra så mycket det går? Jag förstår att man behöver egentid, jag behöver det också men det är ju som att vi lever helt skilda liv fast under samma tak.
    Jag tror inte hon vill göra slut. Hon är inte konflikträdd eller en person som ljuger utan jag tror hon hade sagt om hon ville separera. 

    Jag har försökt prata om hur JAG upplever vårat förhållande, inte bara frågat henne. Det hjälper nån vecka men sedan är det tillbaka på ruta ett. Nu har det gått så långt att jag slutat prata med henne om detta. Hon tycker det mesta är bra och att det alltid finns upp och nergångar i ett förhållande. För mig känns det bara som en lång nergång. 
    Jag tror mycket ligger i de här snedvridna feministiska ideérna. Hon ska inte behöva bjuda till ett skit för en mans skull. Fast är det inte så ett förhållande funkar i min värld. Man ställer upp för varandra och gläds åt varandras lycka? Mycket av min drivkraft ligger i att vara fräsch för den andra, vara hjälpsam, vara ett bollplank för den andra...mm... För henne är det tvärt om. Hon tycker inte det behövs utan man ska bara acceptera hur den andra är. Har lite svårt att förmedla detta i text märker jag. Hoppas ni förstår. 

  • Martin­etto
    Mon 16 Mar 2020 10:13
    #9
    Tallskog skrev 2020-03-15 21:24:21 följande:

    Måste få skriva av mig lite. Är så trött på min sambo just nu. Hon sköter inte sin hygien, hon har tappat all sexlust, vill aldrig hitta på något bara hon och jag. Aktiviteter med barnen är fortfarande okej men aldrig bara hon och jag. Jag älskar att vara ute nu när solen börjar titta fram men hon vill bara vara inne och läsa eller spela. Hon har skaffat sig en ny kompis som är värsta feministen och börjat anamma hennes idéer och tankar. Visst, feminism är ju något bra och bör stöttas men hennes typ av feminism får jag utslag av.
    [...]
    Har försökt prata med henne om hur vi håller på att glida isär men hon håller inte med. Hon tycker att vi alla ska få göra som vi vill. Jag ska inte lägga mig i om hon vill vända på dygnet. Jag råkar ju tycka om att umgås med min sambo men det funkar inte med mina arbetstider. Dem kan jag inte påverka men hon kan påverka sina tider.

    Jag ska inte bry mig om att hon väljer att duscha en gång i veckan men jag råkar föredra kvinnor som luktar fräscht och inte de som luktar illa.

    Jag vet att jag inte kan bestämma om vårat sexliv, men hon har uppenbarligen bestämmanderätt över mitt, alltså att det är obefintligt. Är inte sugen på någon älskarinna. Jag vill ju njuta av min sambo som jag faktiskt valt att leva ihop med.

    Syftet med mitt inlägg är inte att skapa någon diskussion om feminism. Syftet är att få avreagera mig lite och kanske få lite tips hur vi skulle kunna komma närmare varandra igen.

    Tack för ordet!


    Har varit i en liknande situation, kan inte säg att de även gäller dig men detta är min reflektion.


    I alla relationer så styr den som vill minst, därför är kommunikation så otroligt viktig och för att det skall finnas kommunikation så behövs det ömsesidig respekt, vilja(!) och en innerlig önskan att förstå vad den andra parten vill förmedla.


    Vi var rätt olika, jag är ganska rakt på och hon passivt aggressiv. Jag är väldigt fysisk, hon var det inte. Bara det borde ha varit en varningsklocka innan vi blev ett par.


    Vi hamnade i ett läge där varje ansats jag hade att vilja förmedla vad jag inte trivdes med, togs som anklagelser och istället för att ha en dialog så blev det gräl och utfrysning.
    Jag var inte oskyldig, såhär med lite distans så ser jag min egen roll i det hela men vi kunde inte kommunicera, ville inte...


    Så vi gled isär...


    Bristande kvalitetstid och bristande hygien var ett passivt aggressivt sätt att hålla mig "borta". Inte heller vi hittade på något tillsammans utan att barnen var med.
    För henne så var vi "bara" föräldrar och hon förstod nog inte att vi hade slutat vara ett par. Förstod inte hur viktigt det var för mig... sannolikt inte eftersom det inte var viktigt för henne. Vi ihop för det var så jäkla viktigt med villa, volvo, vovve, inte för att vi ville vara ett par men det tog ett tag att inse det.


    Jag lämnade henne efter mycket vånda, hon hade många beundransvärda egenskaper men jag ville inte leva med hennes dåliga.


    På köpet blev jag en bättre förälder, har träffat partner(s) som har delat mina värderingar, förstått mitt kärlseks-språk och jag trivs så mycket bättre med livet.


    Så skall jag ge råd så skriv ner dina tankar, det är ett bra sätt att föra dialog med sig själv. Låt det ta tid och gör inget förhastat (men inte för lång tid) men prioritera dig själv och dina barn, är det såhär du vill leva? Hur vill du leva?


    Försök kommunicera! Vill hon inte, tja, då får du ta ställning hur du skall hantera detta. Förklara hur du ser på saken och genomför konsekvenser annars blir det bara tomma hot och i värsta fall en dålig vana.
    Lycka till!

  • Mon 16 Mar 2020 18:48
    #10
    Martinetto skrev 2020-03-16 10:13:37 följande:

    Har varit i en liknande situation, kan inte säg att de även gäller dig men detta är min reflektion.

    I alla relationer så styr den som vill minst, därför är kommunikation så otroligt viktig och för att det skall finnas kommunikation så behövs det ömsesidig respekt, vilja(!) och en innerlig önskan att förstå vad den andra parten vill förmedla.

    Vi var rätt olika, jag är ganska rakt på och hon passivt aggressiv. Jag är väldigt fysisk, hon var det inte. Bara det borde ha varit en varningsklocka innan vi blev ett par.

    Vi hamnade i ett läge där varje ansats jag hade att vilja förmedla vad jag inte trivdes med, togs som anklagelser och istället för att ha en dialog så blev det gräl och utfrysning.

    Jag var inte oskyldig, såhär med lite distans så ser jag min egen roll i det hela men vi kunde inte kommunicera, ville inte...

    Så vi gled isär...

    Bristande kvalitetstid och bristande hygien var ett passivt aggressivt sätt att hålla mig "borta". Inte heller vi hittade på något tillsammans utan att barnen var med.

    För henne så var vi "bara" föräldrar och hon förstod nog inte att vi hade slutat vara ett par. Förstod inte hur viktigt det var för mig... sannolikt inte eftersom det inte var viktigt för henne. Vi ihop för det var så jäkla viktigt med villa, volvo, vovve, inte för att vi ville vara ett par men det tog ett tag att inse det.

    Jag lämnade henne efter mycket vånda, hon hade många beundransvärda egenskaper men jag ville inte leva med hennes dåliga.

    På köpet blev jag en bättre förälder, har träffat partner(s) som har delat mina värderingar, förstått mitt kärlseks-språk och jag trivs så mycket bättre med livet.

    Så skall jag ge råd så skriv ner dina tankar, det är ett bra sätt att föra dialog med sig själv. Låt det ta tid och gör inget förhastat (men inte för lång tid) men prioritera dig själv och dina barn, är det såhär du vill leva? Hur vill du leva?

    Försök kommunicera! Vill hon inte, tja, då får du ta ställning hur du skall hantera detta. Förklara hur du ser på saken och genomför konsekvenser annars blir det bara tomma hot och i värsta fall en dålig vana.

    Lycka till!


    Sjukt många likheter. Tack för dina inputs. Jag förstår att jag inte är oskyldig i detta. Däremot så behöver vi ju prata så även jag kan få veta på vilket sätt jag kan vara en bättre man för henne.

    Till saken hör att jag kommer ifrån ett långt förhållande på 14 år innan detta. Där var det andra saker som förstörde relationen och jag trodde verkligen att jag hittat rätt när jag träffade min nuvarande. Kunde aldrig för mitt liv tänka mig att det skulle bli såhär.
  • Anonym (G)
    Mon 16 Mar 2020 21:20
    #11

    Den kvinnan sänker dig. Jag tycker att du ska gå på dejt med en annan kvinna. Du behöver stärka ditt självförtroende. Efter du gjort det vet du säkert svaret på din fråga.

  • Martin­etto
    Mon 16 Mar 2020 21:33
    #12
    Tallskog skrev 2020-03-16 18:48:06 följande:
    Sjukt många likheter. Tack för dina inputs. Jag förstår att jag inte är oskyldig i detta. Däremot så behöver vi ju prata så även jag kan få veta på vilket sätt jag kan vara en bättre man för henne.

    Till saken hör att jag kommer ifrån ett långt förhållande på 14 år innan detta. Där var det andra saker som förstörde relationen och jag trodde verkligen att jag hittat rätt när jag träffade min nuvarande. Kunde aldrig för mitt liv tänka mig att det skulle bli såhär.
    Ja, där är många likheter...
    För mig så är just skrivandet otroligt hjälpsamt i att formulera mina tankar och sedan betrakta dem, mangla dem och komma fram till vad jag vill. Inte minst när jag har varit vilsen eller bedrövad.
    så, definiera dina gränser, ta fasta på vad du vill och förankra dem med dig själv.
    Vad är du beredd att göra för att bli lycklig? Inte hon... du... Och går det så långt att hon inte vill mötas, avsluta! Det är faktiskt en kärlekshandling både mot dig själv och din sambo så att ni kan börja leva och inte bara finnas till.
  • Anonym (V)
    Tue 17 Mar 2020 18:50
    #13

    Nej, hon kan inte bestämma över ditt sexliv. Du väljer ditt celibat.

    Jag hade lätt lämnat den relationen kan jag säga... Värst är hennes problem med hygienen, hon kan ju inte vara frisk.

  • Tue 17 Mar 2020 18:57
    #14

    Men för fan.. dumpa kvinnobebisen.

    Varför ska du ge upp din möjlighet till lycka och välmående för att hon ska sova/spela bort hela dagarna ?

Svar på tråden När man börjar få nog...