• Mon 16 Mar 2020 05:57
    8094 visningar
    96 svar
    -6 +1
    96
    8094

    Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.

    Hej,

    Min pojke som är 5 år snart 6 år har aldrig velat kissa på förskolan för dem tvingar honom att sitta.

    Han känner sig äcklad och håller sig. Äcklad att sitta var andra har suttit/bajsat säger han. Nu hämtar jag honom 14 men hans blåsa är så full ofta och jag fick säga till 5-6 ggr på allvar att de får se till att han kissar. De säger att ska han stå upp så vill fler stå upp och det kan komma kiss på ringen. Flickor sitter ner. På hans avdelning är dem 10 st och han har aldrig kissat utanför varken hemma el när vi är ute. Han kan väl torka upp om det skulle komma utanför? Det är en privat förskola och pedagogerna är vänner. Äldre personal som öppnade förskolan ihop så förskolechefen håller med sonens personal såklart.

    Är det ok att sätta upp dessa regler? Min son mår inte bra psykiskt av att sitta ner och hålla sig vill jag verkligen inte.

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.
  • Anonym (Psyko­logen)
    Tue 17 Mar 2020 10:41
    #41
    +1

    Vilket enormt världsproblem ;)

    Har man en mamma som reagerar som du gör tror jag båda behöver hjälp hos psykolog.

    Stackars barn som ska klara sig själv ju äldre och värre problem han kommer stöta på i livet.

  • sextio­talist
    Tue 17 Mar 2020 11:29
    #42
    Anonym (Psykologen) skrev 2020-03-17 10:41:50 följande:

    Vilket enormt världsproblem ;)

    Har man en mamma som reagerar som du gör tror jag båda behöver hjälp hos psykolog.

    Stackars barn som ska klara sig själv ju äldre och värre problem han kommer stöta på i livet.


    Du är väl fullt medveten om att detta med toalettbesök kan vara oerhört känsligt. Många barn uppsöker inte toalett under skoltid.

    Dessutom är just detta som barn kan kontrollera. Vilket ts skriver i sin trådstart. Killen håller sig hellre än kissar sittande på förskolan.

    Ja, det finns värre problem, absolut, men i denna femårings värld är det ett tillräckligt stort problem.

    En smart förälder väljer striderna och för mig är det att skapa höna av en fjäder att inte låta killen stå och kissa.

    Att inte heller låta killen vara på toaletten själv eller med stängd dörr är också konstigt. De verkar inte ha personalbrist i varje fall, eftersom de inte låter barn, som uppenbarligen fixar toalettbesöken själv, inte göra det

    Sedan finns det inget ska sitta, var och en har rätt att utföra sina besök på toaletten på det sätt som passar en själv.

    Finns inte i min värld att styra upp detta.

    Men det gav mig en idé. Jag ska bestämma att alla män som kissar hemma hos oss måste stå upp
  • Tue 17 Mar 2020 14:00
    #43
    SweetJune skrev 2020-03-16 05:57:19 följande:

    Hej,

    Min pojke som är 5 år snart 6 år har aldrig velat kissa på förskolan för dem tvingar honom att sitta.

    Han känner sig äcklad och håller sig. Äcklad att sitta var andra har suttit/bajsat säger han. Nu hämtar jag honom 14 men hans blåsa är så full ofta och jag fick säga till 5-6 ggr på allvar att de får se till att han kissar. De säger att ska han stå upp så vill fler stå upp och det kan komma kiss på ringen. Flickor sitter ner. På hans avdelning är dem 10 st och han har aldrig kissat utanför varken hemma el när vi är ute. Han kan väl torka upp om det skulle komma utanför? Det är en privat förskola och pedagogerna är vänner. Äldre personal som öppnade förskolan ihop så förskolechefen håller med sonens personal såklart.

    Är det ok att sätta upp dessa regler? Min son mår inte bra psykiskt av att sitta ner och hålla sig vill jag verkligen inte.

    Tacksam för råd.


    Här var det visst lite bristande uppfostran tror jag... Alla sitter väl ned och kissar nuförtiden, de som inte gör det: skäms äckelpottor! 

    Så se för f-n till att lära era barn detta från början.
  • sextio­talist
    Tue 17 Mar 2020 14:07
    #44
    -1
    Allanojag skrev 2020-03-17 14:00:23 följande:

    Här var det visst lite bristande uppfostran tror jag... Alla sitter väl ned och kissar nuförtiden, de som inte gör det: skäms äckelpottor! 

    Så se för f-n till att lära era barn detta från början.


    Äckelpottor får stå för dig.

    Både sambon och sonen kan kissa stående utan att kissa på fel ställe.
  • Anonym (Ha)
    Tue 17 Mar 2020 16:25
    #45
    sextiotalist skrev 2020-03-17 14:07:17 följande:

    Äckelpottor får stå för dig.

    Både sambon och sonen kan kissa stående utan att kissa på fel ställe.


    Om jag står och häller vatten från en vattenflaska med sugrör, från vuxen mans penis avstånd, och träffar rätt i toaletten så stänker det ändå små droppar från stålen. Testa så får du se! Sedan brukar dom sista dropparna kiss vara svåra att pricka i toaletten speciellt om man har förhud. Och som jag skrev tidigare, bara för att hennes lilla son kissar rätt bra hemma behöver det inte betyda att han sköter det lika bra på förskolan.
  • sextio­talist
    Tue 17 Mar 2020 16:32
    #46
    Anonym (Ha) skrev 2020-03-17 16:25:28 följande:

    Om jag står och häller vatten från en vattenflaska med sugrör, från vuxen mans penis avstånd, och träffar rätt i toaletten så stänker det ändå små droppar från stålen. Testa så får du se! Sedan brukar dom sista dropparna kiss vara svåra att pricka i toaletten speciellt om man har förhud. Och som jag skrev tidigare, bara för att hennes lilla son kissar rätt bra hemma behöver det inte betyda att han sköter det lika bra på förskolan.


    Det skvätter även när vi kvinnor sitter och kissar,
  • Tue 17 Mar 2020 16:50
    #47

    Idag är det mer regel än undantag att ALLA barn på förskolan uppmanas att sitta ner på toan, redan från det att barnen slutat med blöja så sätter vi dem ner på toan...killarna lär vi att sätta ett finger på snoppen så att de inte kissar rakt ut om den är liten /killen inte kan/vill " sjunka ner" tillräckligt mycket på toan ..vi lär dem även att dra ner byxorna neranför knäna .. Varför gör vi det? Dels pga att det är lättare att tömma blåsan när man sitter ner = minska rislen för olyckor och enligt viss forskning även minskar risken när killarna blir gammal gubbar för prostacanser ( säger " viss" forskning då man garanterat kan hitta olika åsikter bland forskarna och att forskningen ständigt går frammåt) Dels för att lära killarna att visa respekt för både tjejerna och för den som städar... Det är Ytters FÅ killar som klarar av att pricka rätt...JA visst händer det att det kan komma en droppe på ringen när en tjej hoppar ner för snabbt för att ta sig papper men det är Mycket mer sällsynt. Sedan har vi alltid dessa killar som har en period då de ska stå som " stora killar" .. Vi pratar då med dem om att på fsk sitter alla ner.. Alla barn har rätt att stänga dörren om sig - även om vi av säkerhetsskäl har halvdörrar = barnen kan stänga och låsa om sig men vi vuxna kan se över och låsa upp om det behövs .Vi står INTE och vaktar för att se om barnen sitter eller inte ( men självklart står vi utanför så hör man ju om barnet sitter eller står och pratar då med barnet + att barnet själv får torka upp ev droppar både på sitsen och golvet ) TS har hemma hos sig Valt att hos dem står killar upp.. Och det är helt OK hos dem! På förskolan och senare skolan är det andra regler- JA många skolor har egna regler om att alla sitter ..regler som barnen själva satt upp ( både på de skolor jag själv jobbat på och de skolor mina barn gått på har haft dessa regler - regler bestämda på elevråd) Det TS behöver jobba med är inte om killen får stå eller inte på fsk- han klarar ju trots allt i dagsläget att hålla sig hela dagen( även om det är lite halvkris när han kommer hem) MEN Det TS behöver jobba på är killens bacillskräck - i dagsläget handlar det " bara" om att det är äckligt att sitta ner där någon utanför familjen suttit och kissat/bajsat ...risken finns att det kommer utökas till fler situationer .. Fler saker som inte funkar som för majoritieten av barn i samma ålder , saker som är äckliga , inte går att göra på ett visst sätt/måste göras på ett visst sätt etc.. ( kan säga att så många som 8 av 10 barn i den ålder mycket väl kan gå ut från toan med byxorna vid fotknölarna utan att det bekymmrar dem det minsta ,eller byta alla blöta kläder i hallen utan att bry sig det minsta ..sedan har vi de där 2 av 10 som vill byta om inne på toan efter en förmiddags utelek i regn o rusk och som SJÄLVKLART får göra det ! )

  • Anonym (n)
    Tue 17 Mar 2020 17:21
    #48
    sextiotalist skrev 2020-03-17 11:29:38 följande:
    Du är väl fullt medveten om att detta med toalettbesök kan vara oerhört känsligt. Många barn uppsöker inte toalett under skoltid.

    Dessutom är just detta som barn kan kontrollera. Vilket ts skriver i sin trådstart. Killen håller sig hellre än kissar sittande på förskolan.

    Ja, det finns värre problem, absolut, men i denna femårings värld är det ett tillräckligt stort problem.

    En smart förälder väljer striderna och för mig är det att skapa höna av en fjäder att inte låta killen stå och kissa.

    Att inte heller låta killen vara på toaletten själv eller med stängd dörr är också konstigt. De verkar inte ha personalbrist i varje fall, eftersom de inte låter barn, som uppenbarligen fixar toalettbesöken själv, inte göra det

    Sedan finns det inget ska sitta, var och en har rätt att utföra sina besök på toaletten på det sätt som passar en själv.

    Finns inte i min värld att styra upp detta.

    Men det gav mig en idé. Jag ska bestämma att alla män som kissar hemma hos oss måste stå upp
    Visst kan det vara en stor sak för en femåring
    Men därför är det ju så viktigt att vuxna sätter det i perspektiv
    På förskolan kan man sitta och hemma stå
  • Tue 17 Mar 2020 18:51
    #49
    -1 +1

    Han har all rätt i världen att gå på toa och stänga om sig om han fixar det, han har all rätt i världen att stå och kissa om han vill det. Om personalen inte fixar det får de byta jobb.  Stackars barn säger jag.

  • Tue 17 Mar 2020 21:02
    #50
    -1

    Igår hämtade jag min pojke vid halv 2 och i bilen säger han: mamma, jag har kissat på förskolan men jag är jättekissig. Jag säger att jag blir inte arg men att han kan berätta sanningen för mig. Han har då inte kissat och hållt sig hela dagen från morgonurinen. Kan tillägga att på hans avdelning är dem 10 barn (bara) men oftast mellan 7-8 barn. Så det är inte att de har jättemånga barn att ha koll på.

    Jag har pratat med båda pedagogerna sedan september typ 6 ggr att han kan inte hålla sig så länge. Så igår blev jag så förbannad och ringde dem från bilen efter hämtning.

    Då säger den ena: jag fick gå ifrån och glömde meddela den andra personalen som kom in. Jag sa även då att det finns ju två ringar på toaletten och lyfter han på bägge så blir det inget på ringen där man sitter o självklart torkar han upp om det skulle komma utanför. Hon påpekade 5 ggr att hon o den andre kissar där o vill inte ha ngn olycka. De har personaltoa på annan våning så varför går dem inte dit på rasterna? Tar alltid ner kaffe till avdelningen så de kanske får minska på det istället!?

    Hon ljög dessutom om "annan personal". Hade åkt o rastat hunden väl som hon gör till lunch. En vän till mig, pappan har jobbat på urologen och han sa följande:

    Det är bevisat att pojkar inte tömmer blåsan lika bra när de sitter ner och kissar. Män behöver stå upp för att tömma helt för att få rätt tryck (kvinnor behöver inte det trycket för vi har ingen prostata i vägen). Risken att X (min son) inte kan tömma blåsan helt om han går och håller sig så länge är stor i framtiden om detta inte stoppas. Han tänjer ut blåsan massor när han håller sig och tillslut går det inte att tömma den ordentligt för blåsan blir ?slapp? om man håller sig för mycket och för länge.

    Tyckte det var galet att de tvingar till att sitta.

Svar på tråden Förskolan tvingar min 5-åring att sitta om han vill kissa, får inte stå.