• Anonym (?)

Lactal?

Innehåller lactal mjölksyrabakterier? Det står att den innehåller mjölksyra, men är det samma sak?

• Svar på tråden Lactal?
  • Anonym (*)

Nej, lactal innehåller inga bakterier. Mjölksyra är ett kemiskt ämne. Mjölksyrabakterier har fått sitt namn för att de producerar mjölksyra. Det finns preparat som innehåller mjölksyrabakterier, ifall du hellre vill ha ett sådant. De jag kommer på på rak arm är candicur och ecovag.

• Anonym (?)
    Anonym (*) skrev 2020-03-16 20:51:52 följande:

Nej, lactal innehåller inga bakterier. Mjölksyra är ett kemiskt ämne. Mjölksyrabakterier har fått sitt namn för att de producerar mjölksyra. Det finns preparat som innehåller mjölksyrabakterier, ifall du hellre vill ha ett sådant. De jag kommer på på rak arm är candicur och ecovag.

Hjälper candicur mot bakteriell vaginos eller bara mot svamp?
  • Anonym (?)
    Anonym (*) skrev 2020-03-16 20:51:52 följande:

Gör mjölksyrabakterier att ph värdet sänks eller är det bara mjölksyran som gör det?
  • Anonym (*)
    Anonym (?) skrev 2020-03-16 21:05:40 följande:
    Hjälper candicur mot bakteriell vaginos eller bara mot svamp?

Vet inte. Jag skulle gissa att det åtminstone hjälper litegrann.
    Anonym (?) skrev 2020-03-16 21:12:59 följande:
    Gör mjölksyrabakterier att ph värdet sänks eller är det bara mjölksyran som gör det?

Japp, det gör de, eftersom de producerar mjölksyra. Normalt sett har vi mjölksyrabakterier i underlivet som håller pH-värdet på en nivå där svamp och oönskade bakterier inte trivs särskilt bra.
  • Anonym (?)
    Anonym (*) skrev 2020-03-17 04:52:15 följande:

Vet inte. Jag skulle gissa att det åtminstone hjälper litegrann. Japp, det gör de, eftersom de producerar mjölksyra. Normalt sett har vi mjölksyrabakterier i underlivet som håller pH-värdet på en nivå där svamp och oönskade bakterier inte trivs särskilt bra.

Men då är det väl samma mjölksyra som finns i lactal?
Svar på tråden Lactal?