• LHUF

    hur gör ni med barn som hostar pga pollenallergi i coronatider.?

    Snabb fråga, vi var sjuka i januari med vanlig förkylning ingen feber. mellansonen har sedan dess haft lite krupp och därefter rethosta som framförallt kommer vid ansträngning/pollen som nu redan kommit. Han har varit i skolan ända tills i torsdags förra v då alla med förkylningssymptom skulle vara hemma. Barnläkaren vi hade besök med i torsdags sa att han kommer nog hosta till och från hela våren och har lite lätt astma, har fått 2 astmapuffar att ta. Det har blivit bättre men han hostar lite då och då.

    Men han får inte komma till skolan om vi inte kan säkerställa att det inte rör sig om Corona. Men det kommer de ju aldrig ta prov på när han är så frisk? 

    Men vi kan ju inte hålla honom hemma ända tills i sommar, hur gör ni andra med barn som går i skolan och har långvarig hosta och pollenbesvär?

  • Svar på tråden hur gör ni med barn som hostar pga pollenallergi i coronatider.?
  • persikofjaril

    Jag undrar också hur det ska gå nu om pollensäsongen kommer igång på allvar. Jag håller med om att man bör stanna hemma om man är sjuk, men är det konstaterad allergi borde man få gå ut.

  • legomum
    LHUF skrev 2020-03-19 17:07:25 följande:

    Det hjälper till viss del mot klåda och rinnande ögon. Men hostan kommer ju vid framförallt ansträngning typ leka, springa ute osv..

    Han har ingen svår astma, han har lite lite känsliga luftrör efter förkylningen i januari och så som sagt dessa pollen. Han har ju redan varit i skolan hela tiden utan att smitta en enda människa ink oss, och andra.

    Han är inte i ngn riskgrupp för han har inte svår astma.

    Vissa skolor är hårdare än andra men man kan ju knappt hålla igång en bra verksamhet om mer än hälften måste vara hemma för man råkar hosta en eller 2 gånger.. de som är borta måste ju ta igen allt. Men de måste ju lätta lite på hur petiga det är om detta fortsätter för pollensäsongen har ju bara börjat och det är ohållbart att hålla friska barn hemma till sommarlovet. Vi har fått ett läkarintyg idag iaf..


    En fråga. Tror jag kan ha missuppfattat vad du skrivit. Har sonen fått två puffar och sedan var det bra för astman eller tar han regelbundet medicin för det?

    Sedan är astma en risk oavsett hur lite eller mycket du har. Du ska inte förringa det.

    Tom jag som har min astma under perfekt kontroll är i riskgrupp.
  • aztec

    Jag undrar desamma!

    Jag har också en son på 4 som kommer hosta och snora nu fram till hösten.. jag är rädd att vi kommer behöva vara hemma med honom. Men jag vet inte. Nu är väl fullt förståeligt men som sagt. 2-3-4-5 månader???

  • LHUF
    legomum skrev 2020-03-20 08:52:58 följande:

    En fråga. Tror jag kan ha missuppfattat vad du skrivit. Har sonen fått två puffar och sedan var det bra för astman eller tar han regelbundet medicin för det?

    Sedan är astma en risk oavsett hur lite eller mycket du har. Du ska inte förringa det.

    Tom jag som har min astma under perfekt kontroll är i riskgrupp.


    Kort svar, han har haft rethosta sedan januari, han har inga problem med hosta fr lungorna när de lyssnar och inga pipljud. Hon bad oss testa airomir och flutide för att se om rethostan försvann. Men mest troligt är att det är pollen som är boven, då det är så här varje vår.

    Så han har aldrig haft problem m lungorna utan det är högre upp det är lite rethosta och det är väl egentligen inte riktig astma
  • LHUF
    aztec skrev 2020-03-20 09:04:37 följande:

    Jag undrar desamma!

    Jag har också en son på 4 som kommer hosta och snora nu fram till hösten.. jag är rädd att vi kommer behöva vara hemma med honom. Men jag vet inte. Nu är väl fullt förståeligt men som sagt. 2-3-4-5 månader???


    De pratade på tv igår om skillnaden mellan astma/allergi och Corona. Klåda och hosta uran feber var ju mest troligt inte Corona.. men vi får väl se vad som händer.
  • legomum

    Astma sitter i luftrören och du hostar som ett av symtomen. Lungorna måste inte pipa för att det ska var astma.

    Kan bara rekommendera att i går till en riktig astmaläkare än lyssnar på en allmänläkare som inte har mer kunskap än bas.

    Barn/o vuxna som har sådana astmabesvär du beskriver medicineras i förebyggade syfte inte bara vid akuta besvär.

    Gå in på astma och allergiförbudet och läs på.

    Din kunskap är a och o

  • pepsimax
    Rebecca1987 skrev 2020-03-17 14:05:46 följande:

    Jag har barn som hostar pga astma och pollenallergi och dom får inte gå. Då dom är i riskson för att bli smittade under tiden dom hostar


    Ja, även jag fick detta besked. Att om astman inte är helt stabil, vilket den tydligen inte är om man hostar, så är risken större att man drabbas av andningsbesvär om man smittas. (jag hostar året runt själv mer eller mindre, och fick öka min kortisonbehandling i dagarna när jag berättade detta)
  • pepsimax
    LHUF skrev 2020-03-20 10:47:51 följande:
    Kort svar, han har haft rethosta sedan januari, han har inga problem med hosta fr lungorna när de lyssnar och inga pipljud. Hon bad oss testa airomir och flutide för att se om rethostan försvann. Men mest troligt är att det är pollen som är boven, då det är så här varje vår.

    Så han har aldrig haft problem m lungorna utan det är högre upp det är lite rethosta och det är väl egentligen inte riktig astma
    Enligt min läkare så är just torrhosta ett tecken på dåligt inställd eller instabil astma. Visste faktiskt inte om det, trots att jag haft astma i 24 år.
  • LHUF
    legomum skrev 2020-03-20 10:55:27 följande:

    Astma sitter i luftrören och du hostar som ett av symtomen. Lungorna måste inte pipa för att det ska var astma.

    Kan bara rekommendera att i går till en riktig astmaläkare än lyssnar på en allmänläkare som inte har mer kunskap än bas.

    Barn/o vuxna som har sådana astmabesvär du beskriver medicineras i förebyggade syfte inte bara vid akuta besvär.

    Gå in på astma och allergiförbudet och läs på.

    Din kunskap är a och o


    Tack, jag tror dock att det mesta beror på pollen då det är så här på våren och inte resten av året. Vi var hos en barnläkare som har astma som specialitet. Han skall få göra en spirometri om några veckor. Han har konstaterad pollen mot hassel/al/Björk och hassel började redan i slutet av januari början av februari.

    Men det som stör mig är att han varit i skolan heeela tiden innan och även förra v och han har inte smittat ngn för den hostan han har kvar är ju så gammal så den smittar inte längre dessutom.
  • aztec
    LHUF skrev 2020-03-20 10:52:34 följande:

    De pratade på tv igår om skillnaden mellan astma/allergi och Corona. Klåda och hosta uran feber var ju mest troligt inte Corona.. men vi får väl se vad som händer.


    Mitt problem är förskolan, kan har själv astma och allergi så kan se skillnader.. :/ hoppas de får samma information framöver.
  • LFF

    Arbetskamratens dotter är portad från skolan pga astmahosta. Inte för att skolan tror att hon är sjuk utan för att det skulle skapa en enorm oro hos de andra barnens föräldrar att hon hostar i skolan. Så därför har hon blivit portad från skolan och får undervisning digitalt.

  • pepsimax
    LFF skrev 2020-03-20 12:04:08 följande:

    Arbetskamratens dotter är portad från skolan pga astmahosta. Inte för att skolan tror att hon är sjuk utan för att det skulle skapa en enorm oro hos de andra barnens föräldrar att hon hostar i skolan. Så därför har hon blivit portad från skolan och får undervisning digitalt.


    Knäppt. Men kanske ändå bra för henne om hon har turen att inte smittas, när hon har astma blir ju ofta astman värre vid virusinfektioner.
  • Dasha
    pepsimax skrev 2020-03-20 10:59:57 följande:

    Enligt min läkare så är just torrhosta ett tecken på dåligt inställd eller instabil astma. Visste faktiskt inte om det, trots att jag haft astma i 24 år.


    Så bra!
  • Dasha
    LFF skrev 2020-03-20 12:04:08 följande:

    Arbetskamratens dotter är portad från skolan pga astmahosta. Inte för att skolan tror att hon är sjuk utan för att det skulle skapa en enorm oro hos de andra barnens föräldrar att hon hostar i skolan. Så därför har hon blivit portad från skolan och får undervisning digitalt.


    Menade, det här är bra!

    (Citerade fel)
  • LHUF
    LFF skrev 2020-03-20 12:04:08 följande:

    Arbetskamratens dotter är portad från skolan pga astmahosta. Inte för att skolan tror att hon är sjuk utan för att det skulle skapa en enorm oro hos de andra barnens föräldrar att hon hostar i skolan. Så därför har hon blivit portad från skolan och får undervisning digitalt.


    Ok. Men då är det väl bättre att gå ut till alla föräldrar och förklara läget att vissa barn har astma/allergier och kommer kanske hosta lite? Utan att peka ut vilka barn det rör sig om, lär väl vara fler på skolan som har dessa problem..Sedan kanske det beror på hur mkt man hostar också, hela tiden eller bara 1 gång..

    Aja det spelar mindre roll. Vi är i olika läger i Sverige Och vi får bara hoppas att detta planar ut lite snart och att experterna bedömer alla saker rätt..

    Sonen har iaf idag knappt hostat så det är ju positivt.

    Lämnar detta nu. Jag ville bara se hur andra tänkt och känt.
Svar på tråden hur gör ni med barn som hostar pga pollenallergi i coronatider.?