• fiffilisa

    Tror ni på det övernaturliga?

    Varför och varför inte?

  • Svar på tråden Tror ni på det övernaturliga?
  • DasNerd

    Hur definierar du 'övernaturligt' för att ens göra begreppet rationellt?

    Om någonting påverkar den fysiska världen på ett mätbart sätt, är fenomenet per definition naturligt eftersom det uppträder i naturen.

    Om det inte påverkar den fysiska världen, då har man onekligen inte upplevt "det" eftersom ingen persons fysiska hjärna har blivit påverkat.

    Att hjärnor skapar upplevelser som inte härstammar från yttre sinnen (dvs mätbara av andra) är välkänt och en högst naturlig (biokemisk) process.
     

  • fiffilisa
    DasNerd skrev 2020-03-18 23:12:37 följande:

    Hur definierar du 'övernaturligt' för att ens göra begreppet rationellt?

    Om någonting påverkar den fysiska världen på ett mätbart sätt, är fenomenet per definition naturligt eftersom det uppträder i naturen.

    Om det inte påverkar den fysiska världen, då har man onekligen inte upplevt "det" eftersom ingen persons fysiska hjärna har blivit påverkat.

    Att hjärnor skapar upplevelser som inte härstammar från yttre sinnen (dvs mätbara av andra) är välkänt och en högst naturlig (biokemisk) process.
     


    Jag definierar "övernaturlighet" som vilken normal människa som helst. Det som till stor del är oförklarigt, då människors små hjärnor inte har kapacitet till att förstå allt med "mätbara metoder". Ungefär som andra djur som lever med sina fysiska sinnen och perceptioner, har svårt att förstå andra saker som går förbi deras förmåga och förstånd. Det övernaturliga är alltså det som förbigår vårat förstånd med våra fysiska sinnen, hjärnor, samt vetenskapens sätt att mäta saker och ting.


    Dvs. har folk upplevt något "oförklarligt", i relation till vetenskapens metodiker, i relation till det "naturliga", som de små människodjuren annars lever i- den "naturliga" , fysiska världen vi kan se med våra (fysiska) ögon.


    Har folk alltså upplevt något andligt med andra ord. Väldigt enkelt tycker jag

  • DasNerd
    fiffilisa skrev 2020-03-18 23:32:58 följande:

    Jag definierar "övernaturlighet" som vilken normal människa som helst. 


    Vad är en normal människa? :)
    Är man vetenskapligt lagd är det viktigt med definitioner, speciellt när det kommer din sådana här ämnen.
    Sen hur just du definierar övernaturlighet är inte så viktigt, bara vi är överens om vad det är du vill prata om.

    " Det som till stor del är oförklarigt, då människors små hjärnor inte har kapacitet till att förstå allt med "mätbara metoder". "
    Men den definitionen menar väl bara ett "moving target".  Blixtar väl väldigt magiska en gång i tiden, då vi inte kunde fatta hur de kom till.

    Hur människor, djur och växter blev till var en gång magiskt. "NÅGON måste ju ha skapat det här!"

    "Ungefär som andra djur som lever med sina fysiska sinnen och perceptioner, har svårt att förstå andra saker som går förbi deras förmåga och förstånd. Det övernaturliga är alltså det som förbigår vårat förstånd med våra fysiska sinnen, hjärnor, samt vetenskapens sätt att mäta saker och ting."

    Inom vetenskapen kallas det här bara saker som vi för närvarande inte vet. Inte "övernaturligt". Alla fenomen som vi kan på något vis observera kan vi placera i facken "vi kan förklara det här" och "vi kan inte förklara det här". 
    Sedan kan det finnas fenomen som vi inte ens har upptäckt än. Dessa är inte heller "övernaturliga". Finns de i naturen så finns de i naturen oavsett om vi har sett dem, eller om vi ens råkar existera i universum när dessa inträffar.



    "Dvs. har folk upplevt något "oförklarligt", i relation till vetenskapens metodiker, i relation till det "naturliga", som de små människodjuren annars lever i- den "naturliga" , fysiska världen vi kan se med våra (fysiska) ögon."


    Oförklarligt är just..  "oförklarligt". Det finns ingenting magiskt med det, utan det är bara att vi saknar nog med data för att bedöma vad det egentligen var som hände. 

    "Har folk alltså upplevt något andligt med andra ord. Väldigt enkelt tycker jag"

    Det finns massor med människor som påstår sig har träffat sian döda släktningar, spöken, djävulen, Jesus eller vilken som helst gud de må tro på. Och för varje dag som går hittar vi fler medicinska / psykiska åkommor som förklarar sådana här upplevelser. Det finns ingen anledning för oss att tro att dessa är någonting annat än den aktivitet som vi ser inträffa i hjärnan. 

    Peta till hjärnan på någon nära och kär med en pinne, och se en sådan personlighetsförändring inträffa hos denne att du blir rädd. "Det här är INTE SAMMA PERSON!".

    Det är "allt" en hjärna / person är. Så mycket vet vi redan.

     

  • Trent
    fiffilisa skrev 2020-03-18 23:32:58 följande:

    Jag definierar "övernaturlighet" som vilken normal människa som helst. Det som till stor del är oförklarigt, då människors små hjärnor inte har kapacitet till att förstå allt med "mätbara metoder". Ungefär som andra djur som lever med sina fysiska sinnen och perceptioner, har svårt att förstå andra saker som går förbi deras förmåga och förstånd. Det övernaturliga är alltså det som förbigår vårat förstånd med våra fysiska sinnen, hjärnor, samt vetenskapens sätt att mäta saker och ting.

    Dvs. har folk upplevt något "oförklarligt", i relation till vetenskapens metodiker, i relation till det "naturliga", som de små människodjuren annars lever i- den "naturliga" , fysiska världen vi kan se med våra (fysiska) ögon.

    Har folk alltså upplevt något andligt med andra ord. Väldigt enkelt tycker jag


    Att någonting inte går att förklara idag betyder inte att en förklaring inte kommer imorgon.

    Men läs det första svaret du fick igen. Du förstod det uppenbarligen inte.
  • Dr Nail

    Jag har ingen övertro på vetenskapen direkt. Och inte heller på människans förmåga att se längre än näsan räcker.

  • Trent
    Dr Nail skrev 2020-03-19 11:15:54 följande:

    Jag har ingen övertro på vetenskapen direkt. Och inte heller på människans förmåga att se längre än näsan räcker.


    Bra! Det vore direkt korkat att ha en övertro på vad som helst.
  • Pilsner
    fiffilisa skrev 2020-03-18 23:32:58 följande:

    Jag definierar "övernaturlighet" som vilken normal människa som helst. Det som till stor del är oförklarigt, då människors små hjärnor inte har kapacitet till att förstå allt med "mätbara metoder". Ungefär som andra djur som lever med sina fysiska sinnen och perceptioner, har svårt att förstå andra saker som går förbi deras förmåga och förstånd. Det övernaturliga är alltså det som förbigår vårat förstånd med våra fysiska sinnen, hjärnor, samt vetenskapens sätt att mäta saker och ting.


    Dvs. har folk upplevt något "oförklarligt", i relation till vetenskapens metodiker, i relation till det "naturliga", som de små människodjuren annars lever i- den "naturliga" , fysiska världen vi kan se med våra (fysiska) ögon.


    Har folk alltså upplevt något andligt med andra ord. Väldigt enkelt tycker jag


    Suck. Bara för att du eller jag inte kan förstå något avancerat innebär det inte att det är övernaturligt.

    För några generationer sedan skulle mycket av dagens samhälle med datorer, mobiler, netflix och liknade vara obegripligt. Kvantfysik och radioaktivitet med.
  • fiffilisa

    Men moder gud! Villa löjliga svar! Helt otroligt

  • Pentra
    fiffilisa skrev 2020-03-18 23:32:58 följande:
    Jag definierar "övernaturlighet" som vilken normal människa som helst. Det som till stor del är oförklarigt, då människors små hjärnor inte har kapacitet till att förstå allt med "mätbara metoder". Ungefär som andra djur som lever med sina fysiska sinnen och perceptioner, har svårt att förstå andra saker som går förbi deras förmåga och förstånd. Det övernaturliga är alltså det som förbigår vårat förstånd med våra fysiska sinnen, hjärnor, samt vetenskapens sätt att mäta saker och ting. Dvs. har folk upplevt något "oförklarligt", i relation till vetenskapens metodiker, i relation till det "naturliga", som de små människodjuren annars lever i- den "naturliga" , fysiska världen vi kan se med våra (fysiska) ögon. Har folk alltså upplevt något andligt med andra ord. Väldigt enkelt tycker jag

    Det andliga är ju bland det mest naturliga. Det är ju det som hela livet bygger på. Utan den andliga gnistan kan våra liv inte existera; och det gäller både människor, djur och växter etc. ... TS, du resonerar som om vi bara skulle ha 5 sinnen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Tror ni på det övernaturliga?