• Thu 19 Mar 2020 12:34
    1093 visningar
    22 svar
    22
    1093

    Varför är det så höga krav på att få vara blodgivare?

    Nu trodde jag att jag skulle kunna göra nån nytta för allmänheten och ge blod - jag har försökt flera gånger innan. Alltid var den nån liten hälsogrej som gjorde att de tackade nej. Jag har ändå blodgrupp O negativ, vilket ju är det som de behöver. Och jag hade bra blodvärden, bra vener, allt. 

    Jag borde inte ha sagt något ..... att jag hade cancer för 14 år sedan. Hur 17 skulle det kunna påverka mitt blod att jag har haft någon ganska harmlös liten cancer för så många år sedan. Det finns jättemånga orsaker att man inte får ge. Det räcker i princip med att man har en ny partner eller ingen fast partner, eller har allergi just nu eller..... De behöver blod, men de sorterar ut folk som vill ge! 

    Nån mer grej man skulle kunna göra för att hjälpa till nu när det är kris (som inte tar för mycket tid och energi, för det har jag egentligen inte)? Har någon idéer? 

  • Svar på tråden Varför är det så höga krav på att få vara blodgivare?
  • Thu 19 Mar 2020 13:00
    #3
    Långbenopluto skrev 2020-03-19 12:48:29 följande:

    Hade du velat ta emot blod av någon med din sjukdomshistorik?

    Inte jag i alla fall....


    På vilket sätt skulle cancer vara en risk? Och vi pratar nu om en lokal liten cancertumör som absolut inte spritt sig någon annanstans. Och det är 14 år sedan. Finns det överhuvudtaget folk som uppfyller alla dessa krav?
  • Thu 19 Mar 2020 13:01
    #4
    SweeneyTodd skrev 2020-03-19 12:49:32 följande:

    Svar till rubriken: Anledningen till att det är så stora krav är för att man inte vill sprida sjukdomar. 


    Hur kan man sprida cancer genom blodet? Framför allt om det är så länge sedan? Förut var nämligen kravet att det måste vara  - jag tror 5 eller 10 år sedan. 
  • Thu 19 Mar 2020 13:14
    #7
    Aniiee skrev 2020-03-19 13:06:54 följande:

    Alltså... eftersom blod inte hjälper mot corona så undrar jag hur du resonerade där.... Kan du ge plasma istället? Jag vet inte om de har någon skillnad i kriterierna.

    Om du vill hjälpa till nu så kolla med frivilligorganisationerna. De behöver sälert fler händer som kan köra ut mat och sånt. Omd u bor i någon småstad/liten by så kontakta affärerna direkt och fråga om de kör ut beställningar själva och om du i så fall kan hjälpa.


    Det vet jag inte heller men jag hörde att det var brist på blod. Antagligen för att de som brukar ge blod stannar hemma?  De får helt enkelt mindre in. Så det är nog inte för Corona-patienter utan för andra, men blodgivarna kommer inte som vanligt. 

    Hm... jag ska se vad som händer speciellt där jag bor. 
  • Thu 19 Mar 2020 13:15
    #8
    Themis skrev 2020-03-19 13:08:47 följande:
    Givetvis.

    Men jag var blodgivare i 20 år innan utan problem, har aldrig legat en natt på sjukhus i hela mitt liv. Och nu är det så hysteriskt mycket regler så fast man är fullt frisk kan man knappt ge blod på hela året om man åker på semester utomlands eller har någon tjänsteresa (som många mänskor trots allt har).

    Om MIN PARTNER har haft njursjukdom så kan inte jag lämna blod på ett halvår- det var nåt sånt märkligt, vad är ens logiken där?

    Och det är ju inte så att jag volontärarbetar med rabiessmittade apor på min semester.

    Så tacka sjutton för att det blir svårt att få blodgivare då, nu får de snart välja mellan att ha inget blod alls eller blod från folk som reser.
    Precis. Jag har ju också försökt förut, och då var det inte så många andra hysteriska regler. Men då hade jag precis haft cancern, då fick jag inte. 
  • Tue 24 Mar 2020 17:34
    #12
    uhsumkat skrev 2020-03-24 17:09:35 följande:

    Så ni skulle alltså gladeligen ta emot blod från personer med rätt tung sjukdomshistorik?

    Well? I USA var man inte så noga med blodgivarna och hade dessutom rätt generösa ersättningar. Det slutade med att många blödarsjuka utvecklade AIDS och dog...

    Så var drar ni gränsen för att vara krånglig, HIV, är det ok? Det klassas nu bara som en kronisk sjukdom. 


    Men det är väl världens skillnad??? Det ena är cancer, och man är frisk ifrån det. Det andra är HIV, personen är inte frisk och det smittar. 

    Om du har någon seriös information om hur en tidigare cancersjukdom skulle kunna påverka ens blod och personen som sedan får den, så är jag förstås intresserad av att höra det! 
  • Tue 24 Mar 2020 17:36
    #13
    uhsumkat skrev 2020-03-24 17:11:27 följande:
    Jag gissar att det är hepatit det handlar om men är inte säker.

    En sak är säker i alla fal, de ställer inte frågor bara för att jävlas. Vi vill helt enkelt inte ha fler skandaler där människor långt senare visas ha smittats av blodgivare
    Det är ju självklart att man inte ska ge blod om man har en SMITTSAM sjukdom. 

    Poängen är att de har utökat nu till sjukdomar där man inte alls förstår hur de tänker....
  • Tue 24 Mar 2020 19:16
    #15
    uhsumkat skrev 2020-03-24 17:48:51 följande:
    Ja, du blir friskförklarad men väldigt ofta återkommer sjukdomen ett antal år efteråt.
    Man kan alltså inte med all säkerhet säga att cancer inte sprider sig via blodtransfusioner.
    Ställer du upp som testperson? Varför inte i så fall?
    AndreaBD skrev 2020-03-24 17:36:44 följande:
    Det är ju självklart att man inte ska ge blod om man har en SMITTSAM sjukdom. 

    Poängen är att de har utökat nu till sjukdomar där man inte alls förstår hur de tänker....
    Att du, jag och andra inte förstår ska inte vara det som definierar vad som är patientsäkert.
    Men visst skulle det vara bra om de kommunicerar ut mycket tydligare varför de frågar.

    Den cancern som jag hade kommer ofta tillbaka. Det gjorde den också, den kom tillbaka tre gånger. Men det var alltså fyra tumörer inom sex år (de hade alltså en storlek på några millimeter då!). Sedan 14 år utan att det kom tillbaka. Det ser ju ut som att den inte tänker komma tillbaka nu. 

    VAD exakt skulle jag ställa upp som testperson för? Att få en blodtransfusion ifrån någon som har haft cancer? Det är inget man bör vara testperson för, men jag skulle faktiskt inte göra skillnad mellan om nån har haft cancer eller inte, jag vill bara inte ha nån blodtransfusion om det inte är livsfara. Det ger nämligen men, det har man märkt i många år nu. 

    Förresten så hittade jag det här. Det fanns också en artikel i läkartidning, men där funkade inte länken.

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/cancer-sprids-inte-vid-blodgivning-1.1225044


    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blodtransfusioner-ger-inte-cancer
  • Tue 24 Mar 2020 22:46
    #18
    uhsumkat skrev 2020-03-24 20:52:56 följande:
    Så du tycker inte att man ska testa om man får cancer från blodgivning från en gammal blodgivare men tycker att det är en fånig regel.
    Jösses vad inkonsekvent.
    Förstår inte hur du menar?? Testa kan man ju bara göra om man gör en seriös studie. INTE om man ger en enda person blod från någon som har cancer eller som HADE cancer förut. Då skulle man ju högst ha en förhöjt risk, OM det skulle smitta. Så det skulle ju inte bevisa något alls.

    Och det HAR man ju t.o.m. gjort, seriösa studier. Och man har funnit att det inte smittar. 
  • Wed 25 Mar 2020 09:36
    #21
    Tyrande skrev 2020-03-25 00:29:32 följande:

    Finns bra information om varför man inte får ge blod när man har haft cancer, exempelvis denna från blodcentralen i Finland:


    "Cancer, vars behandling eller uppföljning är på hälft, är ett hinder för blodgivning. Om man tidigare haft cancer, kan man inte längre ge blod, även om man blivit botad och är symtomfri.


    De enda undantagen från den ovan nämnda regeln gällande cancer, är lokalt behandlad cancer i livmoderhalsen och basalcellscancer (basaliom) i huden. De medför ett tillfälligt, ett år långt hinder för att ge blod, räknat från den dag behandlingen avslutades.


    Förbudet att ge blod om man haft cancer, baserar sig på det faktum, att blodgivningen kunde belasta blodgivarens organism eller eventuellt bidra till återfall. Förbudet att ge blod är allmänt omfattat också internationellt och det finns upptaget i de europeiska direktiven."


    (https://www.blodtjanst.fi/BlodgivningSite/DoneraBlodSite/Sivut/Cancer.aspx)

    Så det är för er skull man har förbudet. Och nej, det finns inget "borde inte ha sagt något". Det är väldigt fel tänk av dig, då vill du ge blod av fel anledning. Dom regler som finns är av en anledning, det får varken vara någon risk för blodgivare eller mottagare av blodet. Är det något som skulle kunna vara en eventuell risk så säger man nej, hellre vara på den säkra sidan. Har haft en bekant som sa liknande, som menade att hen inte borde ha sagt något om sin snuva/hängighet. Hen är blodgivare sedan många år sedan och blev väldigt upprörd varför denne inte kunde ge blod trots att den hade bara "milda" besvär. Hen "kunde ju gå till jobbet och arbeta". Samma sak där, fel anledning då. "Jag skulle inte ha sagt något, då hade jag kunnat ge blod". Ja, det stämmer, men det hade kunnat påverka negativt både blodgivare och mottagare. 


    Okej, det visste jag inte. Jag är dock tveksam till att det skulle gälla alla sorters cancer. Det måste ju vara stor skillnad om man haft en låg-stadie tumör, som bara är lokal och inte sprider sig eller om man har en stor, allvarlig tumör som kanske börjat sprida sig i kroppen. Den tumören jag hade - första gången sa läkaren inte ens att det var cancer, hon sa att det var en harmlös tumör som inte kan sprida sig. Jag fick bara veta det för att jag såg att det stod i något papper och jag frågade efter. Och en läkare sa att det där är nästan lite av ett gränsfall, men det räknas till cancer.

    Frågade en läkare till, som sa att det där är komplicerat. Visserligen kan man också dela in i att det som kan sprida sig är cancer och övrigt är godartad. Men egentligen är det cancer om det finns cancerceller i det. Det är det officiella. Men mina var ju lika lokala som livermoderhalscancern eller hudcancern.

    Det måste ju också spela en roll hur länge sedan det är? Och hur menar du att det skulle påverka mottagaren? Finns det något som talar för att det skulle öka risken för mottagaren att få samma cancer? Det där tycker jag är intressant. Om det vore så, så skulle jag inse det direkt, att jag då inte bör ge blod. Men jag misstänker att man inte vet.

    Däremot har jag hört en hel del om att det verkar försämra folks hälsa tydligt att få en blodtransfusion. Kanske har man då bara antagit att det kommer ifrån donatorn. Men det kan ju också vara så att kroppen reagerar mot "främmande" blod och att hälsan försämras då och personen kanske utvecklar sjukdomar som den ändå har anlag för. Det intresserar mig, hur det egentligen ligger till, oavsett om jag nu får ge blod eller inte. 
  • Wed 25 Mar 2020 09:40
    #22
    Betty Boop skrev 2020-03-25 00:36:28 följande:
    En cancer som kom tillbaka tre gånger kallar du för harmlös??
    Den sprider sig inte, den blir inte jätte-stor heller, den invaderar inte ens vävnaden utan sitter inkapslad på ytan. Jo, det är väldigt harmlöst. Och det är inte jag, utan läkarna som sa att den var väldigt harmlös. En kallade den ju t.o.m. för en godartad tumör (vilket nog inte var helt korrekt). Om den kommer tillbaka, det har inte med saken att göra. 

    Den kom t.o.m tillbaka en fjärde gång, men då var det inte ens cancer längre. 
Svar på tråden Varför är det så höga krav på att få vara blodgivare?