• cutepenguin

    Överdrivet?

    Jag tror att denna hysteri och panik över Covid-19 skadar mer än ?gör nytta?. Ca 271 000 är registrerat smittade (mörkertalet är såklart stort) och ca 11 200 har dött. Dock är vi närmare 8,5 MILJARDER människor på jorden. Varför har folk sån jäkla panik?!

    Det är såklart skittråkigt att folk dör av viruset, men hur många dör dagligen av andra åkommor? BETYDLIGT FLER.

    Är trött på denna hysteri. Hela ekonomin kommer kollapsa om det här fortgår och folk inte går till sina jobb.

  • Svar på tråden Överdrivet?
  • Anonym (Kvinna)

    Jag håller med. Speciellt när dom sagt att det viruset kommer komma tillbaka ungefär som influensan gör varje år. Vi kan inte stanna upp varje år. Min dotter har varit hemma ifrån skola i sedan allt började pga sin pollenallergi för att hon snörvlar och hostar. Hon är jätte orolig mer över att behöva ta igen allt i skolan. Om man dessutom kan ha viruset utan att få kraftiga symtom så kan ju smittan fortsätta i flera år.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Katastrof) skrev 2020-03-21 09:44:48 följande:

    För övrigt är det ni ärthjärnor som inte tar detta på allvar och vägrar anpassa er till rekommendationer som driver smittan som kommer att krascha sjukvården.


    Jag vägrar inte anpassa mig, jag gör det i den mån det går. Det blir inte så stor skillnad dock, jag har tvättat händerna och använt handsprit flera gånger om dagen de senaste tio åren. Mitt jobb kan jag inte göra hemifrån, inte ens i samma stad. Så resande inom landet är ett måste.
  • Anonym (ace)

    Håller med TS.
    Att följa råd och rekommendationer från folkhälsan är bra.

    Att köpa två  pallar toapapper, 50 kg pasta och alla konserver och alla frysta grönsaker du kan hitta är hysteri.

    Jag var på ICA maxi igår, en jäkla kärring hade hela varuvagnen full av enbart välling. Mer välling än ett barn kan förbruka under två år, om barnet äter uteslutande välling under denna tid. Fullkomligt hysteriskt! Och det är ju tyvärr inte den enda idioten i Sverige...

  • Anonym (ärtintelligens)
    Anonym (Katastrof) skrev 2020-03-21 09:44:48 följande:

    För övrigt är det ni ärthjärnor som inte tar detta på allvar och vägrar anpassa er till rekommendationer som driver smittan som kommer att krascha sjukvården.


    Ja en form av mördare indirekt och allmänt vårdslösa. Tragiskt med såna faktaförnekare och konspirationsfanatiker. De skrämmer mig betydligt mer än Corona och lär ju också vara de som sprider runt det hänsynslöst.
  • Anonym (K)
    Anonym (Katastrof) skrev 2020-03-21 09:44:48 följande:

    För övrigt är det ni ärthjärnor som inte tar detta på allvar och vägrar anpassa er till rekommendationer som driver smittan som kommer att krascha sjukvården.


    Det går alldeles utmärkt att tycka att saker går till överdrift och följa alla rekommendationer.
  • cutepenguin
    Anonym (ärtintelligens) skrev 2020-03-21 13:50:12 följande:

    Ja en form av mördare indirekt och allmänt vårdslösa. Tragiskt med såna faktaförnekare och konspirationsfanatiker. De skrämmer mig betydligt mer än Corona och lär ju också vara de som sprider runt det hänsynslöst.


    Ingen i den här tråden har skrivit att vi inte följer rekommendationer.

    Jag nekar inte fakta, följer rekommendationer osv. MEN saker går till överdrift.
  • Aniiee

    Jag är rätt övertygad om att om en vecka eller allra senaste efter påskloven kommer folk ha tröttnat på det här och //kräva att få// återgå till ordningen. Nyhetens (o)behag kommer ha lagt sig och folk kommer vilja leva som vanligt igen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Rädd)
    cutepenguin skrev 2020-03-21 13:53:48 följande:

    Ingen i den här tråden har skrivit att vi inte följer rekommendationer.

    Jag nekar inte fakta, följer rekommendationer osv. MEN saker går till överdrift.


    Jag håller med om detta! Bara för att man inte är lika hysterisk som andra, så betyder det inte att man är nonchalant och vägrar se allvaret eller följa rekommendationer.
  • Anonym (Rädd)
    Aniiee skrev 2020-03-21 14:21:27 följande:

    Jag är rätt övertygad om att om en vecka eller allra senaste efter påskloven kommer folk ha tröttnat på det här och //kräva att få// återgå till ordningen. Nyhetens (o)behag kommer ha lagt sig och folk kommer vilja leva som vanligt igen.


    Jag hoppas du har rätt. Är redan trött på detta. Man vågar ju knappt hosta till ens en endaste gång av rädsla för att bli lynchad.
  • Anonym (japp)
    Aniiee skrev 2020-03-21 14:21:27 följande:

    Jag är rätt övertygad om att om en vecka eller allra senaste efter påskloven kommer folk ha tröttnat på det här och //kräva att få// återgå till ordningen. Nyhetens (o)behag kommer ha lagt sig och folk kommer vilja leva som vanligt igen.


    Tror jag med! Vänta bara på att vårsolen tittar fram ordentligt så kommer folk vägra sitta inne längre.
  • Anonym (Smittad?)
    Aniiee skrev 2020-03-21 14:21:27 följande:

    Jag är rätt övertygad om att om en vecka eller allra senaste efter påskloven kommer folk ha tröttnat på det här och //kräva att få// återgå till ordningen. Nyhetens (o)behag kommer ha lagt sig och folk kommer vilja leva som vanligt igen.


    Det vore mycket trist, just den sociala isoleringen innebär att smittan begränsas. Själv mötte jag dock en idiot som först långt in i samtalet förklarade att hon blivit förkyld - så nu håller jag mig hemma med huvudvärk från helvetet och en hosta som sitter långt, långt ner.
  • Anonym (Hmmm)

    Jo visst. Men nu finns inget vaccin och Corona är extremt smittsamt.

    Vi har en redan nedskuren sjukvård och enbart 500 respiratorer.

    Vilka ska ha rätt att få leva och vilka måste vi låta dö av detta? Din eller min morfar? Du med högre blodtryck? Du med astma?

    För det handlar liksom inte bara om multisjuka och väldigt gamla som dör. Du tror väl inte på allvar att en stat som Kina (med sina brister i mänskliga rättigheter) skulle stänga ner hela sitt land om bara sjuka och gamla drabbades? Knappast

  • Aniiee
    Anonym (Smittad?) skrev 2020-03-22 14:25:00 följande:
    Det vore mycket trist, just den sociala isoleringen innebär att smittan begränsas. Själv mötte jag dock en idiot som först långt in i samtalet förklarade att hon blivit förkyld - så nu håller jag mig hemma med huvudvärk från helvetet och en hosta som sitter långt, långt ner.
    Ja, jag säger inte att det är rätt eller smart, men jag har lite pejl på hur människor fungerar i alla fall.
    I have a growing lack of disgust for you
  • FDFMGA
    Anonym (Smittad?) skrev 2020-03-22 14:25:00 följande:
    Det vore mycket trist, just den sociala isoleringen innebär att smittan begränsas. Själv mötte jag dock en idiot som först långt in i samtalet förklarade att hon blivit förkyld - så nu håller jag mig hemma med huvudvärk från helvetet och en hosta som sitter långt, långt ner.
    Jag vägrar tro att Sverige är så renons på kunskaper inom industriell läkemedelsteknik att man inte skulle kunna massproducera testkit för covid-19.

    Personer som har varit sjuka, tillfrisknat och åtminstone blivit temporärt immuna skulle kunna jobba gentemot riskgrupper utan att behöva riskera att smitta ner någon.

    Man skulle t ex också kunna få en ögonblicksbild av hur situationen verkligen ser ut genom att testa några tusen slumpmässigt utvalda personer. Är det som vissa undersökningar antyder att cirka hälften av de som bär på viruset inte visar några symptom? Och hur stor andel av befolkningen var smittad när undersökningen genomfördes, några promille, en procent, 10 procent?

    Jag är för övrigt också ordentligt förkyld eller har fått covid-19, vilket lär jag knappast få reda på - något som i sig är riktigt sjukt.
  • No Logo
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-21 10:40:26 följande:

    Jag håller med. Speciellt när dom sagt att det viruset kommer komma tillbaka ungefär som influensan gör varje år. Vi kan inte stanna upp varje år. Min dotter har varit hemma ifrån skola i sedan allt började pga sin pollenallergi för att hon snörvlar och hostar. Hon är jätte orolig mer över att behöva ta igen allt i skolan. Om man dessutom kan ha viruset utan att få kraftiga symtom så kan ju smittan fortsätta i flera år.


    Nästa gång det kommer måste inte allt stanna upp, utan då blir det mer som en vanlig säsongsinfluensa för då har så pass många redan haft viruset och blivit immuna. Dessutom finns det förhoppningsvis ett vaccin för utsatta grupper tills dess.
  • Anonym (well)

    "Det är ju inte så många som dör!"

    Nä, kan det kanske bero på att folk över hela världen sitter i karantän??! Hur skulle det sett ut om inga åtgärder alls hade gjort, tro? Gissningsvis hade dödstalen varit enormt mycket högre.

    Det får vi förstås aldrig veta, men detta är en av orsakerna till att det inte är relevant att jämföra med vanlig influensa.

Svar på tråden Överdrivet?