Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

    Är bostadsmarknaden i Stockholm verkligen så illa?

    Hassefrasse skrev 2020-03-22 00:20:22 följande:
    Eller är det folk utanför Stockholm som söker som inte har koll på hur bostadsmarknaden fungerar?

    Eller är det folk i Stockholm som inte har koll på hur bostadsmarknaden fungerar?

    Det man ofta hör är att en del sitter på superbra kontrakt i innerstan i Stockholm och hyr ut till dubbla eller trippla hyrorna.
    De har kommit över bra kontrakt för länge sedan och sen dess levt loppan på andras pengar...


    Och om man då kommer från ett ställe där du kan köpa en hel villa för under en halv miljon så är det lätt att tro att det är överpris att betala mer än 5-6000 kr för sitt boende

    www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-skruv-lessebo-kommun-lyckovagen-3-16673235

  • nnnnnnnn
    Aniiee skrev 2020-03-22 19:18:43 följande:
    Vad är det du vill säga med en länk till ett hus i en avkrok 7 moil från närmaste småstad och 40 mil från den disskuterade staden? Att det är billigt att bo i avkrokar?
    Ja, och att det därför inte är så konstigt att man faktiskt kan tycka att 6000 kr för ett rum är dyrt och att allt över det måste vara överpris.
    Vet folk som har 2-3000 kr i kostnader för att bo i ett hus, då det är betalt och i bra skick och billigt i drift. Är då man då 2 som delar så har man inte direkt vant sig vid att ha dyra boendekostnader.

    TS skrev:
    Många som söker bostad på Blocket tror att de ska kunna hyra en egen lägenhet i innerstan med för 5-6 tusen i måndaden. Så tanken bakom mitt inlägg var att förklara att det kan bero på att man kanske haft någon tusenlapp i utgift för ett halvt hus under lång tid, sen ändras livet, man kastar sig kanske ut för att hitta nya äventyr och söker jobb i storstaden. Då är det inte orimligt att man tänker: "om jag lägger 6 ggr så mycket på hyran som när jag hade ett halvt hus, så måste det betyda att någon tjänar orimligt mycket pengar på att hyra ut denna lilla lägenheten".
Svar på tråden Är bostadsmarknaden i Stockholm verkligen så illa?