• Anonym (Gravid)

    Får inte göra kub pga Corona, göra NIPT?

    Pga coronaviruset görs inte kub test nu. Min moster hade downs syndrom och min bror fick ta bort ett barn i v 22 pga gravt hjärtfel, så det känns väldigt angeläget för mig att åtminstone göra kub. Men nu funderar vi på att bekosta NIPT istället. Någon som kan rekommendera något ställe i Mellansverige att göra detta?

  • Svar på tråden Får inte göra kub pga Corona, göra NIPT?
  • Vivala

    Tog du upp att ni har en ärftlighet av Downs och ev hjärtfel i släkten? Dem bör ju låta dig göra ett kub test när det finns sådana riskfaktorer.

    Sen kan jag ju säga som så att jag gjorde kub med min son, allt bra, rutin ultraljud även det såg bra ut.

    Ut kommer en pojke med fel på sitt ena öga. Och inom ett par månader får vi även reda på att han har endast en njure, fel på hjärtat och tarmar som låg fel och behövde opereras. Så det är ingen som helst garanti att du får reda på att något är fel.

  • Anonym (Gravid)

    Åh tråkigt att höra att inga undersökningar visat något och ändå blir det tok...hoppas barnet mår bra idag <3

    Ja jag ska ta det med barnmorskan när jag är dit på första besöket, har bara pratat med henne i telefon pga tidigare komplikationer i graviditeter.

    Någon som gjort nipt i Mellansverige och kan ge råd om det?

  • Enn1

    Var har du fått den informationen om? Jag har inbokat KUB om en vecka. Bor i Skåne. Jag har inte fått någon sådan information..

  • Anonym (Gravid)
    Enn1 skrev 2020-03-22 14:37:11 följande:

    Var har du fått den informationen om? Jag har inbokat KUB om en vecka. Bor i Skåne. Jag har inte fått någon sådan information..


    Pratade med min barnmorska i fredags och då sa hon att de pausat alla kub test här i Dalarna tom 30 april. Sen stod det på Aftonbladet att all planerad vård pausas.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-03-22 18:11:30 följande:
    Pratade med min barnmorska i fredags och då sa hon att de pausat alla kub test här i Dalarna tom 30 april. Sen stod det på Aftonbladet att all planerad vård pausas.
    Men var gäller detta, Dalarna eller hela landet? Var kan man läsa om detta, och vad räknas som "planerad vård"? Vad händer med bokade läkarbesök till exempel? Jag har en tid om ett par veckor och det är ingen som ringt och sagt att det är inställt iaf.
  • Anonym (Karon)

    Gäller även i Värmland men inte Örebro än så länge..

Svar på tråden Får inte göra kub pga Corona, göra NIPT?