• Anonym (numbe­rs game)
    Mon 30 Mar 2020 08:58
    2237 visningar
    100 svar
    100
    2237

    Sydkoreas sätt att hantera Corona

    Siffrorna talar för sig själv:

    Sydkorea 51 miljoner invånare - 158 döda

    Sverige 10 miljoner invånare - 110 döda

    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/
    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

    Och då har Sydkorea redan varit i krisläge i flera veckor längre än Sverige och är förmodligen redan på väg nedåt i smittspridning igen..

    Inom ett par dagar kommer Sverige att gå om Sydkorea i antal dödsfall.

  • Anonym (numbe­rs game)
    Mon 30 Mar 2020 09:59
    #20
    Anonym (Mom) skrev 2020-03-30 09:13:40 följande:
    Det går inte att jämföra antal så här.
    Det finns grundläggande skillnader i samhällets struktur, Sydkorea har tex använt mobiltelefoner för att kartlägga och spåra alla individer. Sådant är inte tillåtet i Sverige därför att vi har inte ett övervakningssamhälle.

    Sedan har Sydkorea erfarenhet av andra mycket dödligare epidemier som sars och mers med dödlighet på uppemot 35%. Det har gjort att de har en helt annan beredskap. Sedan länge har de en inhemskt industri för testning, det de gjorde var bara att öka produktionen. Det här har inte Sverige och vi kan inte starta en sådant fabrik på ett fåtal dagar.

    Sedan får man inte glömma att det finns fler faktorer än smittspridningen. Det medför mycket allvarliga hälsorisker och samhällsrisker med att hålla befolkningen inspärrad i månader. Jag vet inte men kanske sydkoreaner är vana att sitta inspärrade månadsvis men Italienarna är det inte. Det förekommer kravaller lite här och var i Italien nu och det är mycket, mycket farligt. Kanske det inte förekommer i Sydkorea, kanske det bara inte rapporteras om det, vem vet?

    Experter är inte alls lika övertygade om att lockdown i månadsvis är det bästa. Som det ser ut är det sannorlikt att det skulle behöva vara ett halvår eller mer.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/valdigt-knepigt-at...
    Det går alldeles utmärkt att jämföra siffror.

    När det här är över är antalet döda det enda som kommer att stå i historieböckerna.

    Att Sydkorea agerar på ett annat sätt än Sverige är något att dra lärdomar av.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Mon 30 Mar 2020 15:06
    #24
    +1
    Anonym (Mom) skrev 2020-03-30 10:02:20 följande:
    Inte på det sätt du gör därför, som jag sa, är förutsättningarna helt annorlunda.
    Så nej, du kan inte jämföra siffror på det sätt du gör.

    Jämför i så fall hur Sydkorea hanterade sina mers och sarsutbrott.

    Jo, på precis det sätt jag gör.

    Du sätter en självpåtagen begränsning i dina tankar om "vad som är möjligt" utifrån vad du VILL och INTE VILL att regeringen och samhället ska göra.

    Självklart kan även den svenska regeringen vidta samma typ av åtgärder som den sydkoreanska.

    Faktum är att det hade varit önskvärt. För att rädda liv.

    Hur många liv är det värt att offra bara för att slippa till exempel "mobilövervakning"?

    100 liv? 1000 liv?

    5000 döda far- och mormödrar, mammor och pappor, bröder och systrar?

    Sverige har nu 146 döda och antalet kommer bara att växa.
    Disa35 skrev 2020-03-30 10:07:37 följande:
    Har sagt det förut och jag säger det igen:
    Ska man promt jämföra länder - vilket i sig inte är speciellt meningsfullt av flera skäl - så är det bättre att jämföra Sverige med Tyskland.
    Man ska jämföra sig med de som lyckats bäst. Benchmarking.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 1 Apr 2020 08:57
    #31
    +1
    Anonym (Mom) skrev 2020-03-30 15:22:38 följande:
    Du sätter en självpåtagen begränsning i dina tankar om "vad som är möjligt" utifrån vad du VILL och INTE VILL att regeringen och samhället ska göra.

    Du citerar mig där men vill inte säga hur många liv du tycker det är värt att offra för att slippa använda till exempel telefonspårning.

    Jag förstår att du inte vill svara på den frågan. Den är nämligen rätt brutal. Men verklighet.

    Själv anser jag att liv går före ev integritetsingrepp, under en begränsad tid som denna kris varar.
    Anonym (Trötter) skrev 2020-03-30 16:15:38 följande:
    Nordkorea kanske har lyckats ännu bättre, kanske vore något?
    Ja, om Nordkorea har någon slags fungerande metod så ska man definitivt titta på det.

    Man får inga pluspoäng i efterhand för att man bara använde "rena" metoder i sin kamp mot viruset. Det enda som kommer att räknas är antalet döda.
    Disa35 skrev 2020-03-30 15:25:54 följande:
    Möjligen när det gäller typ sommar-OS och liknande, inte virusbekämpning.
    Ska man jämföra framgångar i virusbekämpning får man bekväma sig till att välja länder som är någorlunda lika och har ungefär samma utgångspunkter och förutsättningar; därför funkar Sverige-Tyskland hyfsat, och Sverige-Sydkorea inte.
    Viruset gör ingen skillnad på koreanska lungor och svenska lungor.

    Men nu gör ju tyskarna samma sak som de gjorde i Korea från dag 1, stänger ned, spårar, isolerar så det kanske är rätt ointressant om vi jämför med Tyskland eller Korea?

    Skillnaden är hur tidigt man började med de hårda metoderna.

    Och Sverige har ju tyvärr inte ens påbörjat de hårda metoderna.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Thu 2 Apr 2020 05:35
    #33
    +1
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Varför skulle Sverige göra det?
    .
    Kanske för att Sverige igår hade 239 döda och Sydkorea 169. På fem gånger större befolkning.? Vad vet jag?

    Och Taiwan de rackarna, de har fem (5) döda. På 24 miljoner invånare.
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Majoriteten följer myndigheternas råd ändå, som exempel kan nämnas att flera kommuner själva valde att förbjuda besök på sina äldreboenden innan regeringen beslutade om det (vilket den gjorde igår)..

    Såväl kommuner som företag som privatpersoner tar frivilligt till hårdare metoder än vad myndigheterna och regeringen vill vilket visar att folk inte litar på myndigheternas råd. Sedan har du en stor del som är tvärtom och inte bryr sig nämnvärt.
    Disa35 skrev 2020-04-01 09:26:29 följande:
    Hårda metoder måste sättas in i exakt rätt ögonblick, inte för sent och absolut inte för tidigt. Dessutom har hårda metoder ganska kort livslängd - man kan inte ha ett samhälle nedstängt speciellt länge.
    Halvfart däremot, dvs att man fortsätter i stort sett som vanligt med smärre förändringar, det kan man hålla igång i flera år.
    Ja, det är den taktik som myndigheterna och regeringen valt att chansa på. Du kan citera hela manualen. Mitigation kallas metoden på engelska.

    Övriga världen (som Sydkorea, som är ämnet för tråden) har istället valt att försöka stoppa viruset. Supression.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Fri 3 Apr 2020 15:33
    #37
    Disa35 skrev 2020-04-03 11:14:27 följande:
    Det är väl lite det som är problemet; det går inte att stoppa, nästan oavsett vilka hårda tag som tas till (teoretiskt kan man förstås få till det, men i praktiken är det inte möjligt).
    Vi säger det till taiwaneserna ...
  • Anonym (numbe­rs game)
    Sun 5 Apr 2020 05:57
    #46
    Disa35 skrev 2020-04-03 15:38:50 följande:
    Det räcker med en (1) smittad, det smittar väldigt snabbt och lätt.
    Var kommer siffrorna rörande Taiwan ifrån, förresten?
    Från samma sida som rapporterar om fallen i Sveirge och Sydkorea.
    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/taiwan/

    Oavsett om viruset smittar "snabbt och lätt" så har Taiwan 355 registrerade fall och 5 döda. På drygt dubbla den svenska befolkningen. Det är ganska så nära "stoppa viruset", det.

    Och det följer samma mönster som Sydkorea. De använde samma metoder som Sydkorea.
    Anonym (***) skrev 2020-04-03 20:37:07 följande:
    Vet dom inte om att viruset fortfarande finns kvar? Märkligt...
    Men de klarar av att stoppa spridningen. De håller nere dödstalen. Vilket är det enda som kommer att räknas i slutänden.

    Samtidigt i Sverige, statsministern: "Vi kommer att få räkna de döda i tusental"

    Den verkliga skillnaden mellan Sverige och Taiwan/Sydkorea/Singapore är inte "kultur" eller "statsskick" utan att de sistnämnda länderna hade upplevt detta förr och därför hade en plan, en beredskap och en förståelse för att det kunde hända på riktigt.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Sun 5 Apr 2020 08:21
    #48
    Disa35 skrev 2020-04-05 07:23:55 följande:
    Kommer siffrorna direkt från Taiwan eller kommer de via Kina? Anledningen till att jag frågar är att Kina i princip styr Taiwan, Taiwan gör anspråk på Kina, och det är inte riktigt klarlagt vem som egentligen har rätt till Taiwan. Taiwan erkänns som självständig stat av 25 länder, de flesta i Sydamerika.

    I och med denna osäkerhet, plus det faktum att Kina tycks göra vad de kan för att hyfsa till sina egna coronasiffror, får man nog lov att ta siffrorna från Taiwan med en nypa salt. 

    Och om siffrorna stämmer får man också ta hänsyn till att Taiwan är en ö; det geografiska området är naturligt isolerat och därmed enkelt att skydda mot smittspridning.
    För övrigt bor majoriteten av Taiwans befolkning på fastlandet - i Kina - och siffror från Kina får man som sagt ta med en nypa salt.
    Det får man göra med all statistik förresten, eftersom olika länder tar fram statistik på olika sätt och tar med olika saker - se bara på Frankrike. Där hade man inte räknat med dödsfall på äldreboenden, vilket man till sist gjorde, och plötsligt sköt dödsfallen i Frankrike i höjden.
    Vi lämnar dina spekulationer om relationerna mellan Kina/Taiwan därhän och tar med i beräkningen att 100000-tals Taiwaneser jobbar i fastlands-Kina. I princip är det BARA dessa som har tagit med sig smittan när de återvänt hem.

    https://foreignpolicy.com/2020/03/16/taiwan-china-fear-coronavirus-success/

    Sverige är också i praktiken en ö med bara några få anlutningspunkter utifrån (ingen massinvandring av corona-smittade över norskas/finska gränsen)

    Om du på något sätt tror att Kina manipulerar Taiwans siffror så kan du läsa Taiwans CDC hemsida om Covid-19 om du vill.
    LÄNK

    "Of 355 confirmed cases in Taiwan, 304 are imported and 51 are indigenous. Of the confirmed cases, there have been 5 deaths, and 50 patients have been released from isolation while the remainder remains hospitalized in isolation"

    Det som framförallt skiljer Taiwan/Sydkorea/Singapore från Sverige är hastigheten och tyngden i åtgärderna.
  • Anonym (numbe­rs game)
    Sun 5 Apr 2020 08:55
    #49

    Samtidigt som länder som Taiwan och Sydkorea satte all kraft bakom att kontrollera utbrottet så gjorde svenska myndigheter en helt annan bedömning

    31 januari, en månad efter att regeringen blivit informerad om ett utbrott av smitta i Kina talar generaldirektören för Folkhälsomyndigheten om "enstaka fall":

    https://www.svd.se/sa-rustar-sverige-for-coronaviruset
    https://www.expressen.se/nyheter/kina-isoleras-fa-blir-friska-fran-coronavirus-1/

    "Sverige uppges ha en bra beredskap, om ett utbrott skulle ske i landet. Johan Carlson räknar med att enstaka svenskar kommer att smittas av coronaviruset, men att det är så få att det inte finns en risk för smittspridning. "

  • Anonym (numbe­rs game)
    Sun 5 Apr 2020 15:42
    #69
    Disa35 skrev 2020-04-05 08:58:26 följande:
    Om vi nu leker med tanken att Sverige skulle ha infört samma åtgärder som i Kina och Sydkorea - och jag kan förstå att den tanken är lockande för vissa - hur ska man få till det juridiskt?
    Nu blir jag jättenyfiken.

    Är det med flit du skriver "Kina" när jag talar om Taiwan? 

    Det är annars något som bara kinesiska påverkans-operatörer ägnar sig åt i svenska sociala medier.

    Kina är en kommunistisk diktatur.

    Taiwan är en demokrati med fria val. 
  • Anonym (numbe­rs game)
    Mon 6 Apr 2020 07:31
    #71
    Disa35 skrev 2020-04-05 16:06:53 följande:
    Det kan jag svara på.

    Jag frågade dig var siffrorna om Taiwan kom ifrån, och förklarade också varför jag inte var beredd att acceptera dem som helt sanna rakt av.
    Du svarade med att dra in halva sydostasien, komplett med försiktig argumentation om att där gick det mycket bättre och Sverige borde följa deras exempel.

    Eftersom jag då var en aning trött på just den diskussionen, tänkte jag att man kanske kunde ta det på en annan bog; hur skulle Sverige få till det juridiskt att göra som i Kina och Sydkorea?
    Att det blev just de två var för att det är de länderna som förekommer mest i debatten, som brukar lyftas fram som framgångsrika exempel i Asien.

    Jag är inte kinesisk lobbyist, det kan jag lova dig - inget annat heller.
    Jag skriver inte anonymt, som du ser - om du vill kan du kika på mina andra inlägg, skrivna vid olika tillfällen och i olika ämnen. De borde tala till min fördel.
    Så du påstår att du INTE är kinesisk lobbyist utan bara använder Pekings argumentation om Taiwan ändå. Ren okunskap/ignorans alltså?

    Uppenbart kan regering och riksdag pressa genom lagar snabbt om de vill. Man håller på i detta nu? Vad skulle vara det juridiska problemet med att skapa förutsättningar för lösningar likt i Taiwan, Sydkorea, Singapore?

    - Agera snabbt
    - Masstesta
    - Isolera identifierade fall
    - Spåra

    Vad för juridiska hinder skulle det ens möte?
  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 8 Apr 2020 18:36
    #73
    +1
    Disa35 skrev 2020-04-06 07:52:42 följande:
    I skrivande stund, innan tillfälliga lagen blir färdig och tas i bruk, nuvarande lagstiftning. Dessutom saknas det resurser för att masstesta, även om möjligheten att testa fler börjar öka, vad jag kan förstå.

    Pekings argumentation om Taiwan? Vad i hela friden menar du med det?
    Taiwans politiska status är osäker - om man lägger ihop de källor jag tittade på när jag försökte få ordning på det hela, för att förstå, landade jag i att det rör sig om en demokrati som geografiskt och befolkningsmässigt befinner sig dels på en ö, dels på fastlandet. Denna demokrati erkänns som självständig stat av 25 andra länder, de flesta i Sydamerika, men inte av t ex FN.
    Det går ju inte att, med pålitliga källor, säga exakt vem som bestämmer vad, vem som sätter agendan, vem som har vilket inflytande, hur mycket och över vad.

    Om du kan presentera en trovärdig källa som förklarar Taiwans politiska status och dess relation till Kina, ska jag naturligtvis ta till mig av den.
    Vet du vad ... jag tror det räcker med att konstatera att du påstår att:

    - I Sydkorea behöver man inte bry sig om mänskliga rättigheter (27 mest demokratiska land enligt democracy index)

    - Kina i praktiken styr Taiwan (Taiwan är 31 mest demokratiska land enligt democracy index).

    majoriteten av Taiwans befolkning [bor] på fastlandet - i Kina

    Det finns idag ingen lag, annat än minsta motståndets lag, som förbjuder regeringen att regera skyndsamt, sätta in tester, isolera och spåra. All eventuell nödvändig lagstiftning kan dessutom riksdagen besluta när som helst, hur snabbt som helst.

    Taiwan har fortfarande bara 5 döda.
    Sydkorea 200 döda
    Sverige 726 döda

    Det enda som fattades i Sverige var handlingskraft.

    Rädslan att göra fel var större än viljan att göra rätt.

     
  • Anonym (numbe­rs game)
    Tue 14 Apr 2020 12:40
    #90
    +1

    En vecka senare och nu går 22 forskare ut på DN-debatt och kallar Sveriges Strategi för ett fiasko.

    https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate

    "Tjänstemän utan talang" kallar de Anders Tegnell och hans crew och efterfrågar politiskt ansvar.

    "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder. I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder, till skillnad från i våra grannländer. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val."

    Ännu ett inlägg från medicinare och forskare på området som säger samma sak.

    (om man är professor i virologi, är man ett sådant där troll då?)


    I diktaturen Nya Zeeland: 9 döda på 4,9 miljoner invånare

    I Sverige: 919 döda på 10 miljoner invånare.

    Och i TS Sydkorea: 222 döda på 50 miljoner invånare.

  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 15 Apr 2020 19:29
    #93
    +1

    Är ni beredda på det här om det händer?

    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1

    Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000).

    The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.

    52000 till 183000 döda

    Men det kan reduceras till en tredjedel med striktast möjliga åtgärder.

    Kan jag få höra en upprörd röst till om "diktaturer som inför digital övervakning", nedstängning av samhället och liknande?

  • Anonym (numbe­rs game)
    Wed 15 Apr 2020 19:34
    #94
    +1

    Hela rapporten

    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf

    "Our results predict that Sweden’s healthcare capacity (both for COVID-19 patients and for others) will be rapidly overwhelmed under the current strategy, both through the need to care for COVID-19 patients and because healthcare workers will themselves become ill and unable to work"

    Det BEHÖVER inte bli så som studien förutspår men varför en riskera att det blir så?

Svar på tråden Sydkoreas sätt att hantera Corona