• Angelcar

    Är verkligen den dyraste vagnen den bästa vagnen ?

    Hej!

    Jag har en fråga och undrar lite hur ni tänker ?

    Som rubriken lyder , är verkligen den dyraste vagnen den bästa? Eller går det lika bra med en vagn från jollyroom tex för ett par tusen mindre ? Är det en ekonomisk fråga eller en status fråga liksom?

  • Svar på tråden Är verkligen den dyraste vagnen den bästa vagnen ?
  • Anonym (Idefix)
    Anonym (Olika) skrev 2020-03-23 13:20:31 följande:
    Det där är ju ändå väldigt olika. Att man använder vagn en kort tid alltså. Min man och jag köpte en dyr Bugaboo Donkey 2013. Vi betalade 12000 kr för den då. Sen dess har vi fått ett barn vartannat år och vagnen har följt med genom alla år (fyra barn och åtta år totalt). Vi har precis sålt den nu och fick 7000 kr för den. Då var den ganska sliten förstås, men fortfarande i gott funktionellt skick. Så vi känner att det blev en grym affär i slutändan! Femtusen kronor kostade vagnen oss alltså för åtta års användning. Och nu har en annan familj glädje av den. Det tycker jag är en bra deal :)
    Då har ni absolut fått bra nytta av den, men en del verkar ju också byta vagnar väldigt ofta.
  • Anonym (Ani)

    Jag tyckte inte att dyrast var bäst. Testade en mängd olika vagnar men hittade saker jag ogillade oavsett pris. De dyrare tycker jag däremot oftare känns välbyggda och stabila, tills skillnad från de från de lägre prisklasserna som ofta kändes plastigare rent generellt. Att en lite dyrare märkesvagn ofta kan säljas begagnat för mer är ju också en aspekt.

    Vi valde tillslut en Kronan som låg rätt billigt i pris (5000) men som hade det jag sökte utan att man behövde betala för märket.

  • Anonym (Olika)
    Anonym (Idefix) skrev 2020-03-23 19:34:19 följande:

    Då har ni absolut fått bra nytta av den, men en del verkar ju också byta vagnar väldigt ofta.


    Ja det bygger såklart på att man behåller vagnen ett tag :) Extremt bra andrahandsvärde på en viss vagn kan ju också göra dyra vagnar till en helt ok affär i slutändan. Även om den används en kortare tid än vad vi använde vår.
  • Anonym (Äldre i bra skick bäst)

    Vår vagn var överlägsen. Köpte en gammal Brio, i BRA skick för 800kr på Blocket. En kombivagn. Svinbra. Ångrar att vi sålde den vidare för den hade varit bättre som sittvagn än den billiga skiten vi köpte ny sen för 1500.

    Man kunde gå ut och gå med den i skogen över rötter och uppför backar hur lätt som helst. Skitstor varukorg undertill så man kunde storhandla och få hem allt med vagnen.

    Lite stor för bussar dock, det gick men lite bökigt.

  • Anonym (Äldre i bra skick bäst)
    Anonym (Olika) skrev 2020-03-23 13:20:31 följande:

    Det där är ju ändå väldigt olika. Att man använder vagn en kort tid alltså. Min man och jag köpte en dyr Bugaboo Donkey 2013. Vi betalade 12000 kr för den då. Sen dess har vi fått ett barn vartannat år och vagnen har följt med genom alla år (fyra barn och åtta år totalt). Vi har precis sålt den nu och fick 7000 kr för den. Då var den ganska sliten förstås, men fortfarande i gott funktionellt skick. Så vi känner att det blev en grym affär i slutändan! Femtusen kronor kostade vagnen oss alltså för åtta års användning. Och nu har en annan familj glädje av den. Det tycker jag är en bra deal :)


    Jo för er men vilka puckon som la ut 7000:- för en sliten, begagnad vagn när man kan få en helt grym Begagnad Brio eller Emmaljunga för 1000:- i toppskick...
  • Angelcar

    Hm har också kollat på blocket , har dock aldrig hittat Emmaljunga för 1000kr. Folk ska ha 7-10 tusen för dom ..

  • Jemp
    Angelcar skrev 2020-03-23 13:09:18 följande:

    Hm kollektivtrafik åker jag väldigt väldigt sällan, vi har bil och bor i ett litet samhälle , vi har däremot hund och gillar att vara ute och gå.. vi gillar att vara i naturen och så ...

    vi har fått en vagn , beemoo från jollyroom den ser suverän ut, stora hjul och verkar vara bra , har läst lite om den och det skrivs bra om den. men tänkte om det är någon som har facit i hand .. tänker mer om folk köper dessa Emmaljunga vagnar för 12000 för status eller om dom verkligen är värd sina pengar .. och att dom ganska billiga ( som vi har fått ) är mindre bra ..

    Jag bryr mig inte om status verkligen , för jag tycker den är fin som vi har fått .. utan för mig handlar det om säkerhet , vill ju min lilla bebis ska ligga säkert ..


    Nä, att en vagn ska vara en säkerhetsrisk är nog väldigt ovanligt! Kör på på Beemoon, är ni missnöjda går det ju att köpa en ny efter bebis kommit.

    Till stor del är det nog status och märket. Jag har bara köpt vagn begagnat, det som varit viktigt och skilt sig åt är däcken (storlek och fäste påverkar hur terränggående de är) och hur lätta de varit att fälla ihop. Storlek har vi också jämfört.

    Nackdelen med billigare "märkeslösa" vagnar (säkert med många undantag) är att det kan vara svårare att hitta reservdelar.
  • Angelcar

    Ja så kan man ju göra , funkar den inte alls så får man bara köpa en ny. För lägga pengar på en vagn kan jag , tänker mer onödigt om det funkar lika bra med billigare .. ser ingen mening med de såfall. Ja vi får se sen när hon har kommit , hehe

  • Anonym (Olika)
    Anonym (Äldre i bra skick bäst) skrev 2020-03-23 20:41:50 följande:

    Jo för er men vilka puckon som la ut 7000:- för en sliten, begagnad vagn när man kan få en helt grym Begagnad Brio eller Emmaljunga för 1000:- i toppskick...


    Men gud, du är ju knäpp ;) En ny Bugaboo Donkey kostar 19000 nu så 7000 kr var ett kap för dem som köpte den kan jag säga! Och den var sliten kosmetiskt men absolut inte funktionsmässigt! Inga fel på den alls. Rullar som en dröm. Så det var en helt grym vagn köparna fick. Emmaljunga och Brio suger i jämförelse. Donkeyn är så bra till syskon. Man kan använda den både som enkelvagn och dubbelvagn, med några enkla klick blir den vilken vagn man vill. Det är därför så många älskar den, för man behöver inte välja! Sen kommer andra köparen att kunna sälja den vidare själv för ungefär samma pris, så hon gjorde också en bra affär.
  • nernu

    Beror på vilka krav du har. Köpte en ny bugaboo fox. Den har stora fördelar för oss när jag jämför med kompisar som har brio eller emmaljunga. Några kilo lättare och betydligt smidigare att fälla ihop. Om jag skulle bo ute på landet och mest gå skogspromenader skulle jag ha köpt en klassisk brio/britax go.

  • Angelcar

    Ja en ny bugaboo kostar 19 tusen om du ska ha duovagn + bilstol + adapter. Annars kostar som ca 12-13 tusen beroende på vart man köper .. Men tycker inte som känns som en vagn man går i skogen med .. ?

Svar på tråden Är verkligen den dyraste vagnen den bästa vagnen ?