Inlägg från: Disa35 |Visa alla inlägg
  • Disa35

    Äldre vill inte isolera sig

    Förstår din ilska och frustration.

    Tyvärr blev det fel från början och här är min tolkning av vad och varför:
    När det stod klart att smittan nått Sverige gick våra myndigheter, speciellt Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell, snabbt ut och sa att riskgrupper skulle isolera sig. Med riskgrupper menades äldre, också de med svåra underliggande sjukdomar, men framförallt äldre.
    Det man missade att förklara var att man menade isolering från andra människor inomhus - därför tolkades beskedet, omedelbart och fullt förståeligt, som att äldre människor skulle stänga in sig i sina hem och inte sticka näsan utanför dörren.
    Effekten av det blev äldre personer som förklarade att de absolut inte tänker hålla sig inomhus utan att de fortsätter leva som vanligt - möjligen i protest mot innesittarrådet, som inte var vad myndigheterna menade från början.

    Det är nämligen inget som helst problem att gå promenad på egen hand, hålla PRO-möte utomhus med en meters avstånd, fika med goda vänner utan symptom i trädgården osv.

    Men det lyckades myndigheterna inte få fram i klarhet till att börja med, och därför har vi nu pigga, kaxiga pensionärer som revolterar och yngre människor som sitter hemma och blir förbannade (med ganska stor rätt).

  • Disa35
    Barbro45 skrev 2020-03-23 10:02:57 följande:

    Budskapet var också, håll er hemma om ni känner er det minsta förkyld. De här pigga pensionärerna känner sig inte ett dugg sjuka. Det har blivit två olika budskap. Dels GÅ INTE UT samt HÅLL ER HEMMA OM NI ÄR FÖRKYLDA. Då lyssnar de flesta av oss till det budskap som passar oss.


    Absolut, jättebra sammanfattat.

    Dessutom har jag fått känslan av att det är yngre äldre, dvs 70+ (alltså den revolterande 68-generationen) som gör uppror - ännu äldre, dvs 80 och uppåt, verkar försöka följa myndigheternas råd och ändå leva livet som vanligt så långt det låter sig göras.
  • Disa35
    Anonym (..) skrev 2020-03-23 10:09:04 följande:
    Att hålla sig hemma om man känner sig det minsta förkyld gäller oss som i övrigt är friska (och alla andra också för den delen) för att inte sprida corona vidare.
    Det gör ju det, men det har blivit lite blandade budskap tyvärr.
    Men det är sådant som händer i kristider, det är helt normalt, och förutom bristen på medieträning tycker jag att våra myndigheter gör ett förträffligt jobb.
  • Disa35
    Elin P skrev 2020-03-23 13:06:44 följande:
    Nä men vad ska man göra mer än att försöka prata med dem? Det enda är väl om det införs utegångsförbud med böter som det är i en del andra länder då.
    Men de håller väl avstånd till andra och stannar hemma om de känner sig dåliga?

    För om de gör det, då tycker jag också att det är helt okej att de, dina och mina föräldrar, tuffar på som vanligt - mina är ute i friska luften hela dagarna (pappa iaf), handlar med säkerhetsavstånd och sådär.
  • Disa35
    Anonym (..) skrev 2020-03-23 13:21:43 följande:
    Fast folk i affären kan ju vara sjuka så de smittar äldre/andra riskgrupper i affären som blir livshotande sjuka?!

    Dessutom kan det vara svårt att hålla avstånd i affären, någon kan gå förbi och nysa/hosta, det är jättelätt hänt. Corona smittar även via ytor, det räcker med att någon med Corona hostat eller tagit på ett mjölkpaket och att någon annan tar mjölkpaket och sen råkar gnugga sig i ögonen/händerna i munnen osv för att smittas av Corona.
    Men det är ju därför de med symptom ska hålla sig hemma, utan undantag.
    Och det är därför man ska tvätta händerna noga och ofta.
    Och det är väl just på grund av risken att ändå bli smittad som äldre som känner sig friska uppmanas att handla när det inte är så mycket folk, därför affär efter affär skapar "äldre-tider" osv.

    Klart att man kan bli smittad om det vill sig illa i alla fall, men fullständig isolering när dagens höjdpunkt vanligen är en promenad i parken, det tror inte jag är så hälsosamt det heller.

    Och enkelt är det inte, det är nog alla överens om vid det här laget.
  • Disa35
    chrissepisse skrev 2020-03-23 14:29:11 följande:
    Problemet är ju att vi stänger ner andra delar av samhället för att skydda riskgrupperna från att bli sjuka. Till exempel hålls mängder av barn med för årstiden normalt snoriga näsor hemma som en säkerhetsåtgärd, vilket belastar samhällsekonomin enormt. Om de som tillhör riskgrupperna själv inte medverkar i detta blir det kontraproduktivt. Om dina föräldrar blir sjuka kommer de med största sannolikhet att behöva vård. På så sätt är det inte bara upp till dem att leva som vanligt.  
    Förstår din poäng, men jag för min del tycker att äldre medverkar så länge de håller avstånd till andra människor, håller sig hemma om de är dåliga och inte stänger in sig i begränsade utrymmen med flera möjliga smittbärare.

    Att vara ute, promenera, påta i trädgården och sådär säger ju experterna är helt i sin ordning - att handla är lite mer vågat, eftersom butiken är en sluten inomhusmiljö och där finns andra som kan smitta en, men även där räcker avstånd ganska långt.

    Nu var det inte mig du citerade, men i alla fall
  • Disa35
    nernu skrev 2020-03-23 16:05:36 följande:
    Nu tänker jag att folkhälsomyndigheten troligtvis har lite bättre koll på det här med smittspridning än vad du har...
    De har de alldeles säkert, det har också Agnes Wold som sa att smittrisken i glest befolkade mataffärer är begränsad - närmare bestämt att risken är väldigt liten om man håller ett par meters avstånd till andra kunder.

    Detsamma säger mina föräldrar, där det är så intressant att en tillhör riskgrupp och en inte, och den som inte tillhör riskgrupp har fullt upp i dagarna på sitt jobb. De handlar, håller avstånd till andra kunder och stödfikar på lokala fiket nu och då.
    De säger istället att den här hysterin/paniken/rädslan/valfritt ord är mycket farligare för samhället i stort och på lite sikt än vad själva viruset är.

    Men det stämmer, det första du säger, min kunskap om smittspridning är mindre än FHMs.
  • Disa35
    Anonym (..) skrev 2020-03-23 17:22:39 följande:
    Folkhälsomyndigheten avråder nu starkt äldre från att handla i affärerna, även på morgonen då det är lite folk eftersom Corona även sprids via ytor och viruset överlever ett bra tag på ytorna, butikspersonalen kan bära på Corona (finns alltid idioter som struntar i rekomendationen att stanna hemma vid förkylning).

    Har de äldre (och andra personer som tillhör en riskgrupp) anhöriga som kan handla åt dom så ska de göra det.
    Såg också det, ser omedelbart två problem;

    FHM sitter i Stockholm, likaså politikerna på riksnivå, och Stockholm har störst spridning. Därför utgår de, helt naturligt, från Stockholm och hur det är där.

    Och hur löser man det rent praktiskt, om man har obstinata anhöriga som handlar i alla fall? Tvångshandlar? Spikar för deras ytterdörr?

    Notera, jag säger inte emot dig, jag undrar bara hur man har tänkt få till det hela.
  • Disa35
    Tecum skrev 2020-03-23 17:37:52 följande:
    Sen kom det andra dubbla budskap, "hamstra inte varor" - "Håll er hemma och gå inte ut bland folk". Här gjorde FHM en tabbe, även äldre måste ha mat och alla har inte anhöriga som handlar åt dem. 

    Men jag tycker att de flesta äldre följer råden att hålla sig hemma eller på avstånd från andra. Till skillnad från de yngre som åker på skidsemester...
    Men precis, de här dubbla budskapen är ett gissel.

    För övrigt tror jag att de äldre upplever allt det här som en aning märkligt/kränkande:
    Först monterar vi ner massor med välfärd, slaktar pensioner och har oss.
    Sedan beordrar vi dem till isolat, "av omsorg".
    Om jag var 75 och hade arbetat i hela mitt liv, då skulle jag undra var i helvete den omsorgen fanns tidigare.
    Dessutom tycker jag personligen att det är lite respektlöst att försöka lära ut hur man undviker smitta till de som har överlevt betydligt fler kriser och epidemier än nuvarande nationsledare.
  • Disa35
    Anonym (..) skrev 2020-03-23 17:48:39 följande:
    Jag har pratat med mina anhöriga som tillhör riskgrupper om riskerna med att ge sig ut och handla nu, och de tog det på allvar och har nu tillåtit mig att handla åt dom i fortsättningen.

    Jag tror tyvärr att även Sverige kommer bli tvungna att införa hårdare regler som böter och fängelse om man inte lyder rekomendationerna, annars kommer vi aldrig få bukt med Corona, då det tyvärr finns ganska många som tänker såhär.
    Som tänker som jag, menar du? Flört

    Allvarligt talat, jag skulle gärna hjälpa mina föräldrar att handla men jag bor inte i Sverige. Så jag är tvungen att lita på deras goda omdöme - att de håller avstånd och ber om hjälp om de känner sig dåliga.

    Såg förresten att mitt första "problem" var lite oklart - det jag menade var att på flera håll i landet är spridningen mindre, och samhällena är mindre, och det är fullt möjligt/större chanser att få till "generationshandlande" i t ex Tyringe, Vara, Funäsdalen och Mariannelund än vad det är i Stockholm.
  • Disa35
    Anonym (trött) skrev 2020-03-23 18:08:04 följande:
    Min pappa är 87 och anser att "corona är ett jävla påfund från politikerna"... Behöver jag säga att han inte alls är intresserad av att hålla sig hemma trots att mamma tillhör flera riskgrupper än bara "gammal".
    Din pappa låter som min farfar Glad

    Förstår ju att du oroar dig, men när han flyr hemmet, vad gör han då? Promenader och att bara vara utomhus i allmänhet är ju okej.
  • Disa35
    Anonym (trött) skrev 2020-03-23 18:20:15 följande:
    Han går till centrum... :(
    Nu vet ju inte jag vad "centrum" i hans fall innebär, men så länge det är utomhus och så länge han håller viss distans till andra så ska det vara okej Glad
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-03-23 18:20:52 följande:

    Om dom äldre inte ens ska kunna få gå och handla så blir det jobbigt. Även om någon handlar åt dom eller online så kan ju lika gärna någon annan i affären nysa, eller något på varorna och då kommer varorna hem med viruset iallafall. Så risken finns ändå.


    Nja...
    Pratade precis med mamma och hon sa att det är ýtterst sällsynt att virus överlever på det viset på ytor. Bakterier ja, men inte virus. (Hon är syrra).
    Däremot påminde hon om handtvätt före matlagning.

  • Disa35
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-03-23 19:06:48 följande:
    Just därför borde det inte göra så mycket om man som äldre handlar själv bara dom kommer ihåg att tvätta händerna efteråt

    Få dom ta med sig en våtservett och torka händer när dom har handlat
    Och håller sig på avstånd från andra i affären, det var viktigt sa hon.

    Här där jag bor håller affären med handsprit och plasthandskar vid ingången
  • Disa35
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-03-23 19:31:38 följande:
    Ja och sen handla online är dyrare vilket i sig kan göra att äldre inte har råd
    Sant.
    Nu har jag visserligen fått för mig att det är mängder av föreningar och så som erbjuder sig att handla åt de i riskgrupper.

    Men samtidigt måste man ta med vad den där turen till affären betyder för säg Agda 82; det kan vara dagens höjdpunkt.

    Det är en svår balansgång
  • Disa35
    Swagger skrev 2020-03-24 07:35:12 följande:
    Jag hörde att viruset lever i upp till en timma i luft utomhus. Ska se om jag kan hitta källan...
    Virus lever inte speciellt länge utomhus, eller ens på en vanlig yta inomhus. Speciellt inte nu när det är ganska kallt, det gör inte ens bakterier.

    Och för att bli smittad krävs det att man får in viruset i kroppen - utomhus krävs det att någon nyser eller hostar direkt på en och att man andas in precis då, eller sekunderna efter (eller att man petar in någon annans snor/saliv i ögon, näsa eller mun på sig själv, men vem gör det?)

    Om det är lite avstånd till den som hostar/nyser faller dropparna med virus till marken/golvet och där dör de. 
  • Disa35
    sextiotalist skrev 2020-03-25 09:07:41 följande:
    Det är olika. Vattkoppor är väldigt smittsamt och smittar i samma rum. Andra virus kräver mycket intim kontakt för att sprida sig (t.ex HiV).

    Det här viruset är någonstans mittemellan om jag uppfattat det rätt.

    Däremot så håller sig viruset (snarare dropparna från nysning/hostning) sig längre i luften när det är kallt.

    Det är ju under den kalla tiden som influensor och förkylningar sprids. Rent generellt så trivs dessa virus bättre då.

    Lätt att googla den informationen
    Googlar inte, rådfrågar mamma som är syrra.

    Visst är det olika, mycket beroende på om viruset har hölje eller inte; om det inte har hölje klarar det sig mycket bättre på egen hand och är svårare att få bukt med.
    Om det har hölje och höljet förstörs är viruset inte speciellt livskraftigt alldeles ensamt, och Coronaviruset är ett hölje-virus.

    Du har rätt i att virus håller sig längre i luften när det är kallt; jag menade mest bakterier och kyla (blev lite oklart, ber om ursäkt för det).
    Det jag skulle fram till angående Corona är att smittrisken är låg utomhus så länge man håller avstånd till andra människor.
Svar på tråden Äldre vill inte isolera sig