Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

    Sommar och vaknar väldigt tidigt

    Har haft det precis likadant (dottern är nu 13 månader). Förutom att hon inte ätit lika ofta. Hon har dock i perioder ätit varje timme (framförallt vid 8 månaders ålder) men generellt sett var tredje timme.

    Hon somnar 16 och vaknar 04 och har så gjort sedan 6 månaders ålder.

    Har inte heller gått att lämna själv i sängen (periodvis har det dock fungerat). Och jag har fått finna mig i att ligga med henne på mig och titta på film.

    Hon vaknar fortfarande 04. Dock lyckades vi för ca en månad sedan under en tvåveckorsperiod ställa om henne till att vakna mellan 05.40-06.40. Detta genom att under några nätter väcka henne vid 03, typ byta blöja, för att sedan somna om igen. På så sätt bryter man barnets vana då de lättare sover över tiden de normalt sett vaknat. Detta höll ju dock bara två veckor. Vi är tillbaka på 04 och längtar efter sommartiden... Vi har testat taktiken att Växka förut utan att det fungerat alls. Så den där tvåveckorsperioden var guld värld

  • Anonym (Samma)

    För oss har det räckt med att bara gå upp och typ byta blöja (vi pratar alltså typ två minuter) en timme innan hon normalt vaknar för att få effekten att "sova förbi" sin vakningstid. Det har alltså inte handlat om att behöva vaken i timmar. Gav dessutom effekt på en gång (men varade som sagt bara två veckor). Målet är ju att inte behöva väcka sedan. Utan då har man vant in barnet på den nya tiden. Kanske kan det var värt för er att testa några nätter?

    Kan ett alternativ för barnet vara att sova i sjal/sele innan ni går och lägger er? Eller som nu efter att ha sovit själv i sängen ett par timmar? Om detta på något sätt skapar mer frihet för dig.


    Dewdrop skrev 2020-03-25 18:43:27 följande:
    Tack för ditt svar! Intressant det där med väckningen. Har märkt att dom nätter hon haft en vakenperiod på grund av tänder eller annat så har hon ofta också sovit lite längre på morgonen. Har tyckt detta varit konstigt då hon annars inte kompenserar för sin sömn om hon exempelvis somnar försent på kvällen. Det är alltså för att hennes sömnmönster bryts under natten. Vet dock inte om det är värt vakentiden på natten för att börja dagen senare. Längtar också till sommartid!

    Jag brukar kunna gå ifrån på kvällen lite mer nu än tidigare. Senaste nätterna har hon legat inne i rummet själv under hela två timmar! Jag antar att vi bara får acceptera läget och hoppas hennes vanor ändras med tiden
  • Anonym (Samma)
    Dewdrop skrev 2020-03-25 18:43:27 följande:

    Tack för ditt svar! Intressant det där med väckningen. Har märkt att dom nätter hon haft en vakenperiod på grund av tänder eller annat så har hon ofta också sovit lite längre på morgonen. Har tyckt detta varit konstigt då hon annars inte kompenserar för sin sömn om hon exempelvis somnar försent på kvällen. Det är alltså för att hennes sömnmönster bryts under natten. Vet dock inte om det är värt vakentiden på natten för att börja dagen senare. Längtar också till sommartid!

    Jag brukar kunna gå ifrån på kvällen lite mer nu än tidigare. Senaste nätterna har hon legat inne i rummet själv under hela två timmar! Jag antar att vi bara får acceptera läget och hoppas hennes vanor ändras med tiden.


    Sommartiden kom.... och någon har uppenbarligen informerat ungen om att klockan ställts om. Hon sover en timme kortare och vaknar alltså samma tid som vanligt, trots att klockan flyttats fram en timme.

    Det är nog lagen om alltings jävighet detta. Vi har låtit ALLA rutiner ligga kvar på samma sätt som förut (vi äter middag vid 15.30 och har nu ätit 16.30. Alltså enligt famlat tiden samma tid som förut.

    Hoppas det bara var en slump att hon vaknade i morse. Men börjar ställa mig in på att sommartiden inte blev vår räddning
  • Anonym (Samma)
    Dewdrop skrev 2020-04-04 22:10:24 följande:

    Jag försvann från min egen tråd ett tag för jag har varit så himla trött och uppgiven senaste tiden. För mig hände samma sak när sommartiden äntligen kom, hon har ställt om helt och vaknar fortfarande klockan 04 (som alltså egentligen skulle varit 03) och jag fattar inte hur det gått till och varför. Vi ändrade inte heller några rutiner. Hon började vakna tidigare typ två dagar innan sommartiden och har sedan dess ställt om med en timme permanent. Så jobbigt. Har dock inte testat att väcka henne ännu sådär som ni gjorde. Hon är så himla lättväckt och är rädd att hon ska vakna för morgonen om jag väcker tidigare. Måste ta igen sömnen lite innan jag vågar testa. Vi får fortsätta kämpa!


    Vår dotter är också förhållandevis lättväckt... Alltså hon vaknar inte av minsta lilla ljud men att folk på riktigt kan byta blöja på din sovandes bebis har för mig alltid varit obegripligt.

    Det jag vill säga är egentligen... jag var själv orolig att dottern inte skulle somna om efter väckning, men det gjord hon. Försök tänka att det faktiskt bara handlar om en timme. Somnar hon inte om första dagen så kan ni ju låta bli att fortsätta.

    Jag har gett upp hoppet nu ocj beställde just en svindyr sömnstränarlampa som inte fungerar förens man är typ 2 år. Men vad tusan, skada lär den inte göra iaf. Lyser rött på natten och ändrar till gul när det är en halvtimme tills man får gå upp och sedan grönt när det är ok att gå upp. Kan vara till hjälp för att skjuta på tider.

    Angående att anpassa sina egna tider som någon nämnt. För mig fungerar detta till viss del men det går inte att jämföra med att få sova till 06. Oavsett om man sovit samma antal timmar.

    Somnar jag vid 8 och går upp vid 4 så är det en helt annan sak än att somna 10 och gå upp 6. Så förstår om det även är så för er.

    Finns det någon som kan ta barnet på morgonen så att ni får ladda upp lite? Någon som bara går att langa över barnet till klockan 4 för att sedan själv få somna om?

    Själv har jag problemet att barnets pappa inte alla klarar av att gå upp. Vilket innebär att jag tar ALLA morgnar. Alltså på riktigt så ramlar han i princip omkull av trötthet vid den tiden, oavsett hur många timmar han sovit. Så skönt när han vaknat och kan ta dottern så jag kan få lägga mig och sova någon halvtimme!
  • Anonym (Samma)
    Dewdrop skrev 2020-04-06 20:03:28 följande:

    Jag ska helt klart testa och se var som händer. Inatt vaknade hon 3 men jag lyckades faktiskt få henne att somna om efter cirka 40 minuter och det slutade med att hon sov till 05.30! Så det blev ju mer motiverande att testa nu och precis som du säger behöver man ju inte fortsätta om hon vaknar helt av blöjbytet. Du får gärna hålla mig uppdaterad om sömnlampan gör något för er längre fram.

    Min sambo tar henne på morgonen oftast. Han sover i annat rum så han får ett par ordentliga timmars ostörd sömn (om än alldeles för få precis som mig) och tar sedan över när hon vaknar så att jag får två timmars sömn till. Om jag nu lyckas sova dom timmarna jag får, många gånger är jag uppstasad efter jobbig natt och har svårt att komma till ro. Tyvärr är hon väldigt mammig och pappig och vill inte vara med andra personer utan att vi är med så det är bara vi som kan ta henne. Men det blir ju ändå knackig sömn för oss båda. Hon är dessutom ganska krävande på dagarna så kan vi inte vakna samtidigt blir ofta hela dagen i osynk då man i princip inte kan göra något annat än att underhålla henne när hon är vaken.

    Vilken kämpe du är som tar precis varenda morgon! Jag gjorde det i början för att hon var så himla mammig då men det är såklart till enorm hjälp att vi kan dela på mornarna.

    Och precis som du skriver är det en himla skillnad att vakna klockan 4 eller klockan 6. Det är inte så lätt att gå och lägga sig typ 7 på kvällen när den ena av oss jobbar dagtid och vi till viss mån måste anpassa oss till det såklart. Syftar till personen som skrev att det bara är att gilla läget och att bebisar är som dom är. Vi har såklart accepterar att det är såhär det är men finns det något vi kan göra som inte påverkar vårat barn negativt men samtidigt kan göra dygnet lite lättare för alla inblandade vill man ju såklart se om någon har tips gällande det.

    Tänker bara hur folk som har barn på förskola gör? Nu ska inte vår dotter börja förskolan på länge men hur gör dom som har typ sina 1.5-åringar på förskolan? Tänker att det måste bli bökigt att ha ett barn som vaknar 4 på morgonen och sen behöver sovstund på dagen flera timmar tidigare än dom flesta andra barnen. Någon gång måste man väl kunna påverka dygnsrytmen genom att lägga dom en viss tid? Egentligen inte relevant till min situation men kom bara att tänka på det nu ????


    Inte aktuellt för oss med förskola på länge ännu heller. Men jag funderar på om barnen på något sätt blir så slut på förskolan så att det rättar upp sig? Eller så däckar sådana barn helt enkelt ute i sandlådan vid 9-tiden?

    Hos oss duger mormor bra iaf. Hon bor dock långt bort.

    Samma läge dagtid här i princip. Har inte gått att sätta ner henne på golvet själv för en sekund. Förutom på öppna förskolan då man istället får höra av alla andra att man har ett så lugnt och lätt barn... Nä men alltså man har fått underhålla henne varenda sekund så som du beskriver. Blev bättre nu när hon lärt sig gå. Nu kan jag dammsuga utan att det blir ramaskri! Men fortfarande så har hon garanterat ett stort behov av uppmärksamhet eller hur jag nu ska uttrycka mig.

    Och det här med att låta barnet ligga kvar i sängen när det vaknat för att sedan förhoppningsvis sedan somna om... Jo tjena. Hon har varit skogstokig om man inte flugit upp ur sängen när hon vaknar. Det har blivit bättre senaste veckorna. Nu kan hon ligga kvar en timme vissa gånger! Men inte somna om dock.

    Nu har hon även börjat sovvägra vagnen. Så ja. Jag sitter fast med henne på mig två timmar på dagtid konstant nu. Vill heller inte belasta kroppen mer med att bära henne i sele. Annars hade det ju varit en lösning.

    Men hoppas verkligen det kan fungera för er att väcka henne sådär! Bara några nätter ger ju mycket även om det inte skulle ge ett långvarigt resultat
Svar på tråden Sommar och vaknar väldigt tidigt