• Tue 24 Mar 2020 10:19
    3331 visningar
    29 svar
    29
    3331

    Förstoppning vid graviditet

    Hej, jag är gravid i vecka 12 (11+5) och hela vecka 8-11 har jag varit extremt förstoppad, så pass att det gick 5-6 dagar emellan toalett besök. Nu den senaste veckan har jag kunnat gå på toaletten varje dag utan problem. Är det vanligt att förstoppning går över av sig självt? Jag känner mig lite orolig att något är fel då alla säger att förstoppning är ett stark symptom på att graviditet är som det ska

  • Svar på tråden Förstoppning vid graviditet
  • Tue 24 Mar 2020 12:53
    #3

    Tack för ditt svar, har du känt att förstoppning är någon som har varit övergående? Jag som sagt har varit jätte förstoppad innan vecka 12, men nu är magen som den ska igen, jag är orolig att något är fel med graviditeten


    Hjelte skrev 2020-03-24 12:49:50 följande:

    Hej har också varit förstoppad mycket under graviditeten är vecka 28 nu och det som hjälper mig är katrinplommon och aprikoser och dricka otroligt mycket vatten!

    Lycka till!


    Tack för ditt svar, har du känt att förstoppning är någon som har varit övergående? Jag som sagt har varit jätte förstoppad innan vecka 12, men nu är magen som den ska igen, jag är orolig att något är fel med graviditeten
  • Tue 24 Mar 2020 16:25
    #10
    Hjelte skrev 2020-03-24 13:07:23 följande:

    Oj det blir massa frågetecken när man gjorde en glad gubbe. Fail


    Tack snälla för ditt svar?
  • Tue 24 Mar 2020 16:25
    #11
    Solli skrev 2020-03-24 13:08:58 följande:

    Bio-Fiber 120 tabl. finns i hälsokostbutiken.se 99 SEK

    Mycket effektiv!!


    Tack!!! Det ska jag testa!
  • Tue 24 Mar 2020 22:00
    #15
    Sassa4 skrev 2020-03-24 16:51:25 följande:

    Hur kan ingen fatta här att du startat denna tråden pga att du är orolig över graviditeten, med tanke på att ditt symtom med förstoppning har lättat? Alla bara ger tips mot förstoppning och säger att det är normalt ???????????

    Jaaa.. men det är fortfarande inte det du vill ha hjälp med... Man kan iaf vara förstoppad i omgångar och du kan även vara lös i magen som gravid. Och du kanske helt enkelt är i ett mellanting nu? Dricker du bättre och rör på dig mer just nu? Tror absolut inget är fel med graviditeten för att förstoppningen lättat. Vet flera som det lättat på ????


    Hahaha asså jaaaaaaaaa!!! Tack! det var exakt vad jag menade med denna tråd, haha jag rör på mig mera nu faktiskt, jag cyklar mycket också, men skönt att det är bättre även fast jag blir orolig för minsta lilla förändring. Tack snälla snälla du!!!
  • Tue 24 Mar 2020 22:01
    #16
    Sassa4 skrev 2020-03-24 16:51:25 följande:

    Hur kan ingen fatta här att du startat denna tråden pga att du är orolig över graviditeten, med tanke på att ditt symtom med förstoppning har lättat? Alla bara ger tips mot förstoppning och säger att det är normalt ???????????

    Jaaa.. men det är fortfarande inte det du vill ha hjälp med... Man kan iaf vara förstoppad i omgångar och du kan även vara lös i magen som gravid. Och du kanske helt enkelt är i ett mellanting nu? Dricker du bättre och rör på dig mer just nu? Tror absolut inget är fel med graviditeten för att förstoppningen lättat. Vet flera som det lättat på ????


    Hahaha asså jaaaaaaaaa!!! Tack! det var exakt vad jag menade med denna tråd, haha jag rör på mig mera nu faktiskt, jag cyklar mycket också, men skönt att det är bättre även fast jag blir orolig för minsta lilla förändring. Tack snälla snälla du!!!
  • Wed 25 Mar 2020 18:34
    #18
    LinneaM93 skrev 2020-03-24 22:26:32 följande:

    1. Ja det är normalt att det kommer o går :) verkligen jag lovar. Är själv i v.21 och har varit stensäker att jag fått MA 23000 gånger p.g.a alla symptom som kommit och gått. Min förstoppning är HEMSK, men emellanåt funkar den typ en vecka normalt igen och livet ler. Haha. Var tacksam, fast de är svårt I know! Allt är bra.

    2. För mig funkade INGET! inte motion, kiwi, plommon, nothing. Till slut hittade jag en ?medicin? man tar moron o kväll i vattnet som får det att funka. Dock är det en finsk variant som inte finns i sverige, men finns 100% motsvarande. Kämpa på :) allt går så bra så!


    Men Åhhh, dina ord gjorde precis hela min dag! Tack snälla snälla du, jag är orolig för minsta lilla, jag överdriver säkert jätte mycket men man vill ju bara att ens bäbis ska må bra! Och man kommer nog oroa sig livet ut för sitt barn. Tack du!
  • Wed 25 Mar 2020 20:11
    #21
    LinneaM93 skrev 2020-03-25 18:41:37 följande:

    Haha, no problem! Jag vet vad man vill höra när man är orolig :D, jag är likadan, upp till v.17 googlade jag dag och natt på nåt försvunnet symptom och missfall. Varje jävla dag. Varit rädd för exakt samma sak som du. Men RUL visade förra veckan en sprattlande pojke :D


    Åhhh gud vad jag känner igen mig hahaha, stort grattis till lilla pojken, va spännande!!!! Jag har ultraljud nästa vecka och hoppas på att allt är som det ska, när kan man som tidigast veta vad det är för kön? Detta är min första graviditet och jag kan verkligen inget, måste googla typ ALLT!
  • Fri 27 Mar 2020 09:02
    #23
    LinneaM93 skrev 2020-03-25 23:57:38 följande:

    Haha jaa ja vet känslan! :D och tack! Hmm skulle det vara kanske runt v.15 elr nåt? Man KAN nångång se redan på kub, men det är väldigt ovanligt o de vill inte berätta oftast. På RUL får man veta :) fick själv veta i v.21.

    Och ja första gången är allt så nytt, de e spännande!!


    Ja, jag har hört av alla som har barn sen tidigare att de hellst inte vill säga kön på barnet, vissa har tom betalat 1000kr för att få veta könet. Tycker det är lite löjligt. Men jag hoppas att få veta, det känns faktiskt enklare att köpa saker till bäbisen
  • Fri 3 Apr 2020 08:26
    #25
    smölan skrev 2020-03-29 20:04:01 följande:

    Hej!

    Här har du en till som haft extremt jobbigt med förstoppning under graviditeten.

    Detta är min tredje graviditet.

    Med nr 1 och 2 var jag bara förstoppad o hård i magen mot slutet, dock inte på den här nivån. Jag var mer bara väldigt hård liksom.

    Den här tredje gången var jag så sjukt förstoppad i början, eller de var runt vecka 12 o några veckor efter (även nån vecka innan tror jag, men minns att jag hade berättat på jobbet att jag var gravid när jag hade dessa bekymmer).

    Jag mådde såå illa pga förstoppningen. Jag var skit nödig typ 7 gånger per dag minst, uppblåst o jätteont i magen, men väl på toan kom pytteliten eller inget alls. Såå frustrerande o jag hade så ont. Det gick över efter några veckor.

    Sen kom det dock tillbaka nu för några veckor sen, ännu värre än i början. Är nu i v 38.

    Jag har varit så förstoppad att jag bokstavligen inte kunnat skita öht. Jag blev akut bajsnödig för 2 veckor sen typ, tänkte att nu jävlar måste det ju komma för det sprängde o tryckte verkligen på. Satte mig på toan o det kändes som jag var mitt i förlossningen. Det gjorde så fruuuuuktansvärt ont, det kom typ ingenting. Men jag kände liksom att det var där inne, precis innanför "gränsen" om du förstår vad jag menar. Men det tog sig liksom inte ut. Jag satt i säkert 20 minuter där det kändes som skiten hade fastnat i utgången, men det hade inte ens passerat lite, men ställde jag mig upp så kände jag ju ändå att det var så långt ner att det kändes som jag hade en korv hängandes ut ur röven. Hahha, förlåt för min öppenhet, men det var fruktansvärt. Jag var nära på att både börja skrika, grina o rycka av mig håret samtidigt.

    Hade så ont efteråt så det går inte beskriva.

    Jag vågade inte köpa laxeringsmedel för jag var rädd att det inte skulle göra avföringen mjukare utan bara tvinga ut det o att det därmed skulle göra precis lika ont, men bara inte kunna stoppa de.

    Jag köpte laktulos som jag tagit först maxdos en dag, sen lite mindre i några dagar. Sen var de en som sa öka dosen till 50 en dag, så det gjorde jag. Tyvärr blir jag extremt gasig av laktulos, riktigt jobbigt när man inte kan skita för de luktar ju inte hallon då precis. Sen fick jag även omnilax som varit en stoooor hjälp. Den tillsätter med vätska, medan laktulos typ "smörjer upp tarmen". De var sån lättnad att kunna gå på toan.

    Så nu tar jag det varje dag, och det har hjälpt väldigt mkt.

    Drick mkt vatten o ät päron också. Det är bra.

    Tyvärr fick jag craving på mjölk pga halsbränns o sura uppstötningar, då det neutraliserar magsyran o dämpar det. Mejeriprodukter kan vara stoppande, så det var ingen rolig kombination. Hahha.. Ville inge hellre än att dricka mjölk hela dagarna. Men jag dricker fortfarande det, men väldigt mkt mindre o de har som sagt blivit mkt bättre.

    Så testa köpa laktulos o omnilax :) lycka till!


    Hahahaha, asså förlåt, men jag älskar ditt svar hahaha gjorde min dag!!! Jag känner så igen mig! Det är hemskt, det här med förstoppning vid graviditet är på en helt annan nivå! Jag dricker också lactulos och det har hjälpt mig så bra! Dock så tar jag den bara 2 gånger i veckan då jag tycker den är så sjukt äcklig, den får mig att vilja spy, konsistensen är som rått ägg usch!!! Men den hjälper! Tack för ditt svar!
  • Fri 3 Apr 2020 08:27
    #26
    smölan skrev 2020-03-29 20:04:01 följande:

    Hej!

    Här har du en till som haft extremt jobbigt med förstoppning under graviditeten.

    Detta är min tredje graviditet.

    Med nr 1 och 2 var jag bara förstoppad o hård i magen mot slutet, dock inte på den här nivån. Jag var mer bara väldigt hård liksom.

    Den här tredje gången var jag så sjukt förstoppad i början, eller de var runt vecka 12 o några veckor efter (även nån vecka innan tror jag, men minns att jag hade berättat på jobbet att jag var gravid när jag hade dessa bekymmer).

    Jag mådde såå illa pga förstoppningen. Jag var skit nödig typ 7 gånger per dag minst, uppblåst o jätteont i magen, men väl på toan kom pytteliten eller inget alls. Såå frustrerande o jag hade så ont. Det gick över efter några veckor.

    Sen kom det dock tillbaka nu för några veckor sen, ännu värre än i början. Är nu i v 38.

    Jag har varit så förstoppad att jag bokstavligen inte kunnat skita öht. Jag blev akut bajsnödig för 2 veckor sen typ, tänkte att nu jävlar måste det ju komma för det sprängde o tryckte verkligen på. Satte mig på toan o det kändes som jag var mitt i förlossningen. Det gjorde så fruuuuuktansvärt ont, det kom typ ingenting. Men jag kände liksom att det var där inne, precis innanför "gränsen" om du förstår vad jag menar. Men det tog sig liksom inte ut. Jag satt i säkert 20 minuter där det kändes som skiten hade fastnat i utgången, men det hade inte ens passerat lite, men ställde jag mig upp så kände jag ju ändå att det var så långt ner att det kändes som jag hade en korv hängandes ut ur röven. Hahha, förlåt för min öppenhet, men det var fruktansvärt. Jag var nära på att både börja skrika, grina o rycka av mig håret samtidigt.

    Hade så ont efteråt så det går inte beskriva.

    Jag vågade inte köpa laxeringsmedel för jag var rädd att det inte skulle göra avföringen mjukare utan bara tvinga ut det o att det därmed skulle göra precis lika ont, men bara inte kunna stoppa de.

    Jag köpte laktulos som jag tagit först maxdos en dag, sen lite mindre i några dagar. Sen var de en som sa öka dosen till 50 en dag, så det gjorde jag. Tyvärr blir jag extremt gasig av laktulos, riktigt jobbigt när man inte kan skita för de luktar ju inte hallon då precis. Sen fick jag även omnilax som varit en stoooor hjälp. Den tillsätter med vätska, medan laktulos typ "smörjer upp tarmen". De var sån lättnad att kunna gå på toan.

    Så nu tar jag det varje dag, och det har hjälpt väldigt mkt.

    Drick mkt vatten o ät päron också. Det är bra.

    Tyvärr fick jag craving på mjölk pga halsbränns o sura uppstötningar, då det neutraliserar magsyran o dämpar det. Mejeriprodukter kan vara stoppande, så det var ingen rolig kombination. Hahha.. Ville inge hellre än att dricka mjölk hela dagarna. Men jag dricker fortfarande det, men väldigt mkt mindre o de har som sagt blivit mkt bättre.

    Så testa köpa laktulos o omnilax :) lycka till!


    Hahahaha, asså förlåt, men jag älskar ditt svar hahaha gjorde min dag!!! Jag känner så igen mig! Det är hemskt, det här med förstoppning vid graviditet är på en helt annan nivå! Jag dricker också lactulos och det har hjälpt mig så bra! Dock så tar jag den bara 2 gånger i veckan då jag tycker den är så sjukt äcklig, den får mig att vilja spy, konsistensen är som rått ägg usch!!! Men den hjälper! Tack för ditt svar!
  • Fri 3 Apr 2020 08:31
    #27

    Uppdaterar tråden lite som jag skrev ovan så försvann många av mina symptom innan vecka 12 och det var jag orolig över, men jag gjorde ett ultraljud igår och allt ser jätte fint ut, även kub och alla andra provsvar var super fina. Bifogar en bild på bäbisen som sparkar och är full av energi där inne! Vill tacka alla er för era fina svar som tröstade mig när jag var orolig

  • Fri 3 Apr 2020 08:33
    #28
    Sassa4 skrev 2020-03-24 16:51:25 följande:

    Hur kan ingen fatta här att du startat denna tråden pga att du är orolig över graviditeten, med tanke på att ditt symtom med förstoppning har lättat? Alla bara ger tips mot förstoppning och säger att det är normalt ???????????

    Jaaa.. men det är fortfarande inte det du vill ha hjälp med... Man kan iaf vara förstoppad i omgångar och du kan även vara lös i magen som gravid. Och du kanske helt enkelt är i ett mellanting nu? Dricker du bättre och rör på dig mer just nu? Tror absolut inget är fel med graviditeten för att förstoppningen lättat. Vet flera som det lättat på ????


    Särskilt tack till dig från mig och bäbisen!
Svar på tråden Förstoppning vid graviditet