• Anonym (U)

    Gå emot vita arkivet?

    Om en person kryssat i att den tex vill kremeras och dess efterlevande vill att hen får en jordbegravning eller vad det heter, vad händer då?

  • Svar på tråden Gå emot vita arkivet?
  • Anonym (KB)

    Ett av skälen till att vi gifte oss. Min mak* vill att alla kvarlevor går till donation och forskning och att det inte ska vara någon ceremoni. Nu när vi är gifta bestämmer jag om detta när hen dör, och jag tänker givetvis respektera den sista önskan. Blir kul att gräla med hens familj dock... Inte...

  • Anonym (Den dödes vilja bör följas...)
    Anonym (U) skrev 2020-03-24 20:45:18 följande:
    För att man tycker kremering är fel och också vill ha en konkret gravplats.

    Låt oss säga att du dör... Hur vill du begravas då?? Vad känner du inom dig om du tänker att man ignorerar din önskan? Att du bett om att få begravas i kista i grav men de väljer att kremera dig och strö dig för vinden.... Hade du tyckt det var ok? 


    Jag kan förstå dina känslor... Min mamma ville kremeras och hamna i minneslund, för hon hade grälat så med sina systrar ang hennes föräldrars grav i alla år, hon och en syster flyttade från deras barnsdomsstad och hon som blev kvar fick liksom dra hela lastet och det ledde till gräl helt enkelt. Då mina syskon också flyttat långt bort så ville hon inte att jag skulle stå ensam som hennes syster med ansvaret och hon ville inte att mina syskon skulle känna som hon att man inte end fick sätt en blomma när man var på besök för det blev mer arbete för den som var i närheten. Jag hade gärna haft en grav att gå till, men jag följde min mors vilja... Med en liten förändring... Vi valde den typen av minneslund som hade möjligheten till en plakett... på den står min mammas namn och årtal... Sen har jag hemma gjort iordning en liten minnes plats där tänder jag ljus och sätter en vacker blomma då och då... Till minneslunden åker jag kanske 2-4 gånger om året... Mammas aska ligger i minneslunden... Men hennes ande finns hos mig och det är det viktigaste. 


    Bryr du dig om den döde så följer du hens vilja helt enkelt. Om du ser dig själv som viktigare så ignorerar du den dödes önskningar och kör över hen helt och hållet för din egen egoistiska anledning.... 

  • Fjäril kär
    Anonym (U) skrev 2020-03-25 15:05:21 följande:

    En till liknande fråga, donation. Om personen i fråga fyllt i sin vilja på donationsregistret, kan de efterlevande gå emot det?


    Vems vilja är viktigast? Den döde eller er?

    Hur känner du inför faktum att bli totalt ignorerad när din sista vilja kommer?

    Det är just därför det Vita arkivet skapades, för att de anhöriga ska slippa strida och ha något att rätta sig efter när man inte kan komma överens.
  • Anonym (U)

    Kan ni bara svara på vad som gäller? Får de anhöriga tex bestämma att donera om den avlidne fyllt i nej och tvärtom?

  • Anonym (Linna)
    Anonym (U) skrev 2020-03-25 15:05:21 följande:

    En till liknande fråga, donation. Om personen i fråga fyllt i sin vilja på donationsregistret, kan de efterlevande gå emot det?


    Ja, det kan dom. Tyvärr.
  • EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2020-03-24 20:45:18 följande:
    För att man tycker kremering är fel och också vill ha en konkret gravplats.
    Gravplats kan man få även om den som avlidit kremeras.
    Min pappa är kremerad och han har gravplats med sten.

    Jag anser att det är bara rövhattar som går emot den dödes önskningar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Xylofon)
    Anonym (U) skrev 2020-03-26 07:41:40 följande:

    Kan ni bara svara på vad som gäller? Får de anhöriga tex bestämma att donera om den avlidne fyllt i nej och tvärtom?


    Om man är en rövhatt så har man rätt att gå emot ja. Eftersom det inte är juridiskt bindande.
  • Anonym (Lyykke)
    Anonym (U) skrev 2020-03-24 17:45:20 följande:

    Om en person kryssat i att den tex vill kremeras och dess efterlevande vill att hen får en jordbegravning eller vad det heter, vad händer då?


    Om en person gjort sin vilja känd så ska det efterföljas. Det finns någon lag på det.
  • Anonym (M)

    Att inte respektera den avlidnes vilja är fullständigt oetiskt menar jag. Hur kan man ens överväga något sådant?

  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (U) skrev 2020-03-25 15:05:21 följande:

    En till liknande fråga, donation. Om personen i fråga fyllt i sin vilja på donationsregistret, kan de efterlevande gå emot det?


    Nej.
  • Plupp73
    Anonym (Moralisk kompass) skrev 2020-03-26 10:41:46 följande:

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommittedirektiv/utredning-om-donations--och-transplantationsfragor_H1B125

    Den avlidnas vilja gäller av innehållet i länken att döma. Tur är väl det - vad ska man annars ha ett donationsregistret till?


    Enda situationen där anhöriga skapar att donation inte blir av är när anhöriga inte är eniga om vad den avlidnes vilja car, dvs då det ej finns någonting skriftligt att hänvisa till. Säger en anhörig att den döde ville donera, och en annan att den döde inte ville donera - så blir det i nuläget ingen organdonation
Svar på tråden Gå emot vita arkivet?