• Filipa92

    Vår lista på tantnamn till lillasyskon

    Detta är vår lista med flicknamn till vår lilla fyra, som lika väl kan vara en pojke. Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea. Vi gillar udda tantnamn, och är medvetna om att många av våra alternativ inte faller alla i smaken. Men ni får gärna komma med synpunkter, kommentarer etc. Vi vill gärna att namnet ska passa någorlunda med syskonens namn också.

    Alvina
    Asta
    Alde
    Elsie
    Elvira
    Hedvig
    Ingrid
    Karin
    Kerstin
    Lotten
    Lillemor
    Marianne
    Maj
    Majken
    Norea
    Ottilia
    Ragna
    Selma
    Sally
    Sigrid
    Tura
    Tove
    Vanja


    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-25 19:51
    Alde, Norea och Ottilia är strukna från listan.
  • Svar på tråden Vår lista på tantnamn till lillasyskon
  • Filipa92

    Tack för svaren än så länge. Vi har hittills strukit Ottilia och Norea från listan, och sambon bestämde sig tydligen under natten att han inte alls gillar Alde längre så det är också borta från listan. Tyvärr, tycker jag för det är ett fantastiskt vackert namn  


    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • MammaTillDansband

    Jag har själv två döttrar med namn från din tantlista, så jag gillar den skarpt! Nästan alla namnen är bra, men jag tror att Tura kan göra det jobbigt för en kommande dotter, när hon hela tiden måste förklara att hon inte heter Tora...eller för den delen när någon läser slarvigt på listan och ropar upp henne i väntrummet som Tore Svensson.

    Andra coola tantnamn är Hildur och Henrietta.

  • brallison

    Helt off-topic, men aldrig kunde fatta hur kunde ett ryskt manligt namn Ivan bli ett kvinnligt namn VanjaObestämd

  • trollhona
    brallison skrev 2020-03-27 09:05:23 följande:

    Helt off-topic, men aldrig kunde fatta hur kunde ett ryskt manligt namn Ivan bli ett kvinnligt namn VanjaObestämd


    Okunniga svenskar Foten i munnen
  • trollhona
    Filipa92 skrev 2020-03-24 20:36:16 följande:

    Detta är vår lista med flicknamn till vår lilla fyra, som lika väl kan vara en pojke. Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea. Vi gillar udda tantnamn, och är medvetna om att många av våra alternativ inte faller alla i smaken. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-25 19:51
    Alde, Norea och Ottilia är strukna från listan.
    Jag vill slå ett slag för Marianne och Lillemor som är fina och förtjänar comeback

    Vill också tipsa om namn som Agnetha, Frideborg och Rigmor som kanske kan passa på listan
  • 10oktober

    Jag älskar Alvina! Det låg högst upp på min lista tills min kusin döpte sin dotter till det (och ja, jag vet att jag kunde ha använt det ändå men nej, inte för min del).

  • Filipa92
    brallison skrev 2020-03-27 09:05:23 följande:

    Helt off-topic, men aldrig kunde fatta hur kunde ett ryskt manligt namn Ivan bli ett kvinnligt namn VanjaObestämd


    Kanske inte så märkligt egentligen. Ivana är ju den kvinnliga motsvarigheten. Ivana - Vanja.. Ganska lika ändå. 
    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • 8airam8

    Lillemor tycker jag är finast på din lista men får jag själv en dotter ännu en gång, så vill jag att hon ska heta Solveig.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Kusinen
    8airam8 skrev 2020-03-27 20:36:25 följande:

    Lillemor tycker jag är finast på din lista men får jag själv en dotter ännu en gång, så vill jag att hon ska heta Solveig.


    Jag älskar Solveig!
  • Filipa92
    8airam8 skrev 2020-03-27 20:36:25 följande:

    Lillemor tycker jag är finast på din lista men får jag själv en dotter ännu en gång, så vill jag att hon ska heta Solveig.


    Vi hade Solveig som ett alternativ ett tag också. Det är ett fint namn!
    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • brallison
    Filipa92 skrev 2020-03-27 20:10:30 följande:
    Kanske inte så märkligt egentligen. Ivana är ju den kvinnliga motsvarigheten. Ivana - Vanja.. Ganska lika ändå. 
    Iofs, dock Ivana är inte ett ryskt namn alls och i andra slaviska länder har man diminutiv för Ivana som Iva och Ivanka.
  • wyhib
    10oktober skrev 2020-03-27 14:38:59 följande:

    Jag älskar Alvina! Det låg högst upp på min lista tills min kusin döpte sin dotter till det (och ja, jag vet att jag kunde ha använt det ändå men nej, inte för min del).


    Albina är också fint
  • wyhib
    10oktober skrev 2020-03-27 14:38:59 följande:

    Jag älskar Alvina! Det låg högst upp på min lista tills min kusin döpte sin dotter till det (och ja, jag vet att jag kunde ha använt det ändå men nej, inte för min del).


    Albina är också fint
  • wyhib
    Filipa92 skrev 2020-03-27 20:10:30 följande:
    Kanske inte så märkligt egentligen. Ivana är ju den kvinnliga motsvarigheten. Ivana - Vanja.. Ganska lika ändå. 
    Fast det är är ju inte direkt korrekt. Ivan är ett mansnamn, och smeknamnet är vanja. Ivana är kvinnovarianten och smeknamnet är ivanka.
    Det är ungefär som att någon skulle säga att Gurra är den feminina varianten på Gunnar. Låter ju skitdumt liksom.
  • Hilmabeata

    Tycker Ingrid, Kerstin, Sigrid och Karin är så fina! Kanske Ingrid eller Sigrid passar bäst med de andra barnens namn av de fyra jag nämner. Men allt sånt där är ju en smaksak. Så kul med någon som också är förtjust i tantnamn.

Svar på tråden Vår lista på tantnamn till lillasyskon