• Anonym (Undeae)

    Barnen ska lägga sig 18

    Jag och pappan är inte överens om när barnen ska lägga sig. Det handlar om ett behov av egentid på kvällarna och en önskan att barnen ska lägga sig vid 18. De behöver inte somna då, utan kan ligga och se på film, läsa osv, bara de håller sig i sängen.

    Vad säger ni? Barnen är hemma på heltid och det blir väldigt intensivt om dagarna.

  • Svar på tråden Barnen ska lägga sig 18
  • Anonym (Hind)

    Fast jag får inte ihop det. Familjen vaknar vid 5, eftersom ni anpassat er till ett av barnen.

    Pappan ger sig ut och springa 05.30 - 06.30, medan resten av familjen äter frukost. Han kommer hem, äter själv och, förutsätter jag, hjälper till med morgonbestyren, plockar undan, diskar upp, tar hand om barnen medan du hänger gårdagens tvätt eller vice versa.

    Han sätter sig och jobbar 07.30.Arbetsdagen borde då vara klar 16.30. Vill han ha kort lunch är han klar 17.00, så kan du få en timme då. Vill han ha lång lunchpaus, en timme eller mer, kan han ta barnen då så blir du ledig då.

    Han har valt att ta sin egentid på morgonen, efter vad jag förstår.

    Om han tycker att du har det lätt, dvs att det inte är jobbigt att passa barn, är det ju inget jobbigt för honom att ta barnen över lunchen. Tycker han det är jobbigt att ha barnen, erkänner han ju att du också har det tufft och därmed har rätt till paus.

  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-25 07:22:25 följande:

    Jag och pappan är inte överens om när barnen ska lägga sig. Det handlar om ett behov av egentid på kvällarna och en önskan att barnen ska lägga sig vid 18. De behöver inte somna då, utan kan ligga och se på film, läsa osv, bara de håller sig i sängen.

    Vad säger ni? Barnen är hemma på heltid och det blir väldigt intensivt om dagarna.


    Egentid? Den kommer igen om 20 år.
  • Anonym (.)
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-26 08:21:46 följande:
    Han vill att de ska vara klara att lägga sig när han jobbat klart för dagen, vilket är omkring 18, så den tiden är mest för hans skull antar jag. Den enda som fått hantera förändringen iom att barnen är hemma är jag och jag har redan utmattningssyndrom sen tidigare, så det blir väldigt tufft.
    Han går på en joggingtur varje morgon, jag får gå när barnen lagt sig, men då orkar jag verkligen inte. Det är många gånger omöjligt att hålla sig vaken ens till 21.
    Du har utmattningssuýndrom och måste hålla igång 3 barn hela dagarna. Pappan har lite egen träning på morgonen och sitter sedan instängd på sitt kontor i ert hus hela dagarna till kl 18. Då tycker han att du skall ha gjort iordning barnen för läggning och att de skall spendera resten av kvällarna ensamma i sina sängar.

    HAN anser att hans jobb är tyngre än ditt. Du har utmattningssydrom (sjukskriven?) och orkar inte med nuläget.
    DÅ HJÄLPS MAN ÅT. Det räcker inte att han anser sitt jobb vara tyngre, när han inte provat att ta barnen en hel dag och få dem i säng till 18. Varför gör han inte det åtminstone på helgerna, så du får vila ut ordentligt?
    När umgås han med barnen?

    Du är inte nöjd. Då borde inte han vara nöjd heller - om ni har ett bra äktenskap. Då borde ni tillsammans hitta en lösning där även du är nöjd, även om det innebär vissa uppoffringar från hans sida.

    Han får lägga barnen när han jobbat klart. Du får egentid på hans kontor. Alt han tar barnen ett par timmar på dagen, och du kan komma ut på promenad/träning. Vad händer om du tar hans morgonträningtimma varannan dag?

    Det värsta är inte att han anser att allt är bra, utan att du accepterar det utan att hålla med. Gör en förändring!
  • LFF
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-26 08:21:46 följande:
    Han vill att de ska vara klara att lägga sig när han jobbat klart för dagen, vilket är omkring 18, så den tiden är mest för hans skull antar jag. Den enda som fått hantera förändringen iom att barnen är hemma är jag och jag har redan utmattningssyndrom sen tidigare, så det blir väldigt tufft.

    Han går på en joggingtur varje morgon, jag får gå när barnen lagt sig, men då orkar jag verkligen inte. Det är många gånger omöjligt att hålla sig vaken ens till 21.
    Varför vill han inte umgås med sina barn?

    Nej, ni har inget bra äktenskap om han tycker att hans tid är mer värdefull än din tid. Om du har utmattningssyndrom och han inte ser behovet av att anpassa sig så du får avlastning.

    Om ni inte tillhör en riskgrupp så är inte smittorisken så stor att barnen inte kan vara i skolan/förskolan. 
  • Fiona M
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-26 08:21:46 följande:

    Han vill att de ska vara klara att lägga sig när han jobbat klart för dagen, vilket är omkring 18, så den tiden är mest för hans skull antar jag. Den enda som fått hantera förändringen iom att barnen är hemma är jag och jag har redan utmattningssyndrom sen tidigare, så det blir väldigt tufft.

    Han går på en joggingtur varje morgon, jag får gå när barnen lagt sig, men då orkar jag verkligen inte. Det är många gånger omöjligt att hålla sig vaken ens till 21.


    När umgås han med sina barn?
  • Anonym (Mamma till 2-åring)
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-26 08:21:46 följande:

    Han vill att de ska vara klara att lägga sig när han jobbat klart för dagen, vilket är omkring 18, så den tiden är mest för hans skull antar jag. Den enda som fått hantera förändringen iom att barnen är hemma är jag och jag har redan utmattningssyndrom sen tidigare, så det blir väldigt tufft.

    Han går på en joggingtur varje morgon, jag får gå när barnen lagt sig, men då orkar jag verkligen inte. Det är många gånger omöjligt att hålla sig vaken ens till 21.


    Här går jag upp okristligt tidigt för att kunna sluta tidigt och därför få några timmar med dottern innan hon somnar. Jag hade med glädje lagt henne kl 19 för att få träffa henne mer.

    Varför har han skaffat barn när han inte verkar vilja träffa barnen? Låter jättekonstigt att en förälder vill att barnen ska sova när han jobbat klart för att han ska slippa träffa dom?
  • Anonym (Anny)

    Jag är glad de få kvällar min sjuåring somnar före 21, ofta blir klockan närmare 22 eller mer. Efter en lång nattning är jag oftast trött och behöver natta själv, speciellt om jag börjar tidigt och ska lämna på fritids 6.30

    Egentid är en sällsam lyx.

    Tvinga ett vaken barn att ligga ensam för att jag vill vara ifred, nä det finns inte på kartan.

  • SvenOlsson
    Anonym (Undeae) skrev 2020-03-25 07:22:25 följande:

    Jag och pappan är inte överens om när barnen ska lägga sig. Det handlar om ett behov av egentid på kvällarna och en önskan att barnen ska lägga sig vid 18. De behöver inte somna då, utan kan ligga och se på film, läsa osv, bara de håller sig i sängen.

    Vad säger ni? Barnen är hemma på heltid och det blir väldigt intensivt om dagarna.


    En jättebra läggtid för mindre barn, så jag tycker du gör helt rätt. Barn behöver sova så mycket längre tid än vuxna, men de inser det sällan själva. De ska egentligen inte ens behöva bli väckta på morgonen, behöver de det har de sovit för lite. Sen älskar barn att ha klara regler att följa, visst kanske de klagar i början men känslan att de är duktiga och gör sina föräldrar glada betyder så mycket mer för dem i slutändan.

    Mitt eget liv blev underbart när jag insåg varje morgon kan bli en sovmorgon - bara jag lägger mig i rätt tid. Jag tar hellre sovmorgon än ser ännu ett halvintressant tv-program, för vad ger det egentligen
  • Anonym (Undeae)

    Jag tänker inte skriva mer detaljer, jag är inte ute efter någon smutskastning, men nu har jag nåt att visa iaf.

  • Anonym (Pop)
    SvenOlsson skrev 2020-03-26 15:53:40 följande:

    En jättebra läggtid för mindre barn, så jag tycker du gör helt rätt. Barn behöver sova så mycket längre tid än vuxna, men de inser det sällan själva. De ska egentligen inte ens behöva bli väckta på morgonen, behöver de det har de sovit för lite. Sen älskar barn att ha klara regler att följa, visst kanske de klagar i början men känslan att de är duktiga och gör sina föräldrar glada betyder så mycket mer för dem i slutändan.

    Mitt eget liv blev underbart när jag insåg varje morgon kan bli en sovmorgon - bara jag lägger mig i rätt tid. Jag tar hellre sovmorgon än ser ännu ett halvintressant tv-program, för vad ger det egentligen


    Vad räknar du som mindre barn?
Svar på tråden Barnen ska lägga sig 18