• Anonym (Ellen­)
    Wed 25 Mar 2020 07:23
    473 visningar
    10 svar
    10
    473

    9-åringen är hjälplös

    Älskar min dotter över allt annat men som många andra blir jag irriterad på henne ibland. Hon är hjälplös, och jag vet inte om det är normalt. Om hon inte hittar något hon letar efter (hon letar inte ens) så står hon stilla, fejkgråter och säger med gnällig röst att hon inte hittar det. Andra måste leta efter hennes saker. Hon har tyvärr fått igenom det eftersom hon står på samma plats och gnäller. Det är sånt "tycka synd om sig själv" hela tiden. Hon säger ofta anklagande att hon inte hittar det eller det, och kräver att jag ska leta trots att hon inte ens letat. Hon verkar inte veta hur man letar för hon står på ett ställe och vrider lite på huvudet. Hon är annars smart och kvick, men hon verkar ha fastnat i ett väldigt narcissistiskt beteende. Ja, hon beter sig som en narcissist. Tar inte åt sig av det hon gjort fel, skyller allt på andra mm. Hon avbryter heeela tiden också. Och det är bara hennes vilja som gäller. Aldrig syskonens eller någon annans. Hon är väldigt manipulativ mot småsyskonen. Oftast för att få saker av dem. Får hon inte som hon vill blir hon sur och stampar eller sparkar på saker. Är det normalt? Går det över? Vi pratar mycket och jag försöker hjälpa henne utvecklas. Jag har stort tålamod med barn men hon börjar gå mig på nerverna. Jag mår dåligt och blir en sämre mamma av detta.

  • Svar på tråden 9-åringen är hjälplös
  • Anonym (Ellen­) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 10:30
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2020-03-25 07:50:52 följande:

    Vad gör hon om du talar om vad hon ska göra då? Ger henne enkla instruktioner, en sak i taget. Tex "kolla i din skolväska" och när hon gjort det "kolla under kuddarna i soffan" osv.

    Det är ju så att man inte kan allt från början och kan behöva hjälp, vissa mer än andra.Hjälpen ska dock helst inte bestå i att man går in och gör saken ifråga åt barnetutan mer i form av stöttning att göra själv som jag beskriver.


    Det var bra tips, ska prova ge henne instruktioner steg för steg.
  • Anonym (Ellen­) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 12:20
    #6
    Anonym (ABC) skrev 2020-03-26 08:59:05 följande:

    Om hon får som hon vill genom att gråta och bli arg är det ju inte så konstigt om hon fortsätter. Min dotter har en kompis som använder gråten som vapen för att få som hon vill och det kommer ju från att hennes mamma slår ut  med händerna och tröstar henne så fort hon lägger till tårarna. 

    Det är ju inget ni kan få bort direkt utan om ni har låtit henne hålla på så här så högt upp i åldern blir det stenhårt arbete för att få bort det. Var tydlig med henne också om att man inte får som man vill/annan behandling bara för att man gråter. Man får hjälp om man förtjänar hjälp och man får saker om man förtjänar saker. 

    Mitt ena barn hade vissa sådana tendenser och då var jag alltid väldigt tydlig med att säga "jag ser att du är ledsen, men du kommer inte få som du vill bara för att du gråter" och också "ok, du kan faktiskt få följa med mig och xxx ändå, men det är inte för att du gråter utan för att jag helt enkelt kom på att det var en bra idé att du gör det."


    Hon får inte som hon vill när hon gråter. Bara i sällsynta fall, som med att leta, för hon kan inte konsten att leta. Däremot tycker hon ofta synd om sig själv. Jag är nog lite tuffare än andra och ger inte efter, är lite rädd att hon blivit likadan, varav maktkampen.
Svar på tråden 9-åringen är hjälplös