• Anonym (C)

    Semesteridéer i Coronatider

    Hejsan!
    Skriv alla era idéer på semesteraktiviteter med barn den här sommaren när allmänna bassänger är stängda, restauranger mm och man inte kan resa någonstans. 

    T ex:
    picknickar


    utflykter i närområdet med medhavd mat
    simma i hav och sjö (förhoppningsvis inte förbjudet)
    sporta med barnen
    leka med kompisar (på avstånd??)
  • Svar på tråden Semesteridéer i Coronatider
  • Anonym (gg)
    Anonym (. 2) skrev 2020-03-26 10:06:05 följande:
    Du tänker således resa bort, mot alla restriktioner, fullt medveten om att du kan föra smittan vidare.
    Fy f*n rent ut sagt.
    Den här pandemin visar verkligen människors rätta ansikte.

    Otäckt faktiskt.

    Tycker du det är mer rätt att två barn dör som är i riskgrupp? Risken för det blir betydligt större om de stannar här. Vi har levt i isolering i över två veckor redan, skulle säga att smittrisken inte existerar, om vi inte blir smittade av luften från ventilationen eller viruset har muterat och kan sprida sig flera mil utan värd. 

    Vem avgör vem som "äger" vårdplatser i övrigt, varför har du mer rätt till en vårdplats än någon annan? Om en person flyttade till valfri ort för två månader sedan, har denne mer rätt till vård än någon som bott på orten i 30 år, men flyttade för två månader sedan?

    I slutändan kommer det inte finnas platser någonstans. Det scenariot är väldigt nära i tid, tyvärr. 

    Kan man hålla en familj frisk är det en vinst för samhället.
  • smulpaj01
    Anonym (.) skrev 2020-03-25 11:36:19 följande:

    Glöm det där med att storstadsbor ska fly ut på landet!

    Vi vill inte ha hit era smittor!

    Ska man undvika alla onödiga resor innebär det också att man inte ska campa. O n ö d i g   r e s a.

    Det kommer inte bli det minsta roligt att bo i storstäderna i sommar. Det kommer att bli påfrestande.

    Jag är riktigt glad att jag bor på landsbygden idag. Bodde i en av storstäderna innan så jag fattar verkligen vad som väntar er. Vet ni vad jag tror? Att fler faktiskt kommer att flytta ut på landet när allt är över. Inte bara pga Corona utan av många olika skäl som de funderat länge på men att coronan är det som gör att de vågar ta steget.


    Nej det tror verkligen inte jag. Jag som bor i innerstaden gör det för att jag älskar att bo i stan. Tyvärr är jag fast på landet just nu, men så fort detta är över flyttar jag såklart hem igen. Har redan lappsjuka och är enormt uttråkad samt rastlös. Kan verkligen inte förstå hur folk står ut med att bo på landsbygden.

    Jag tror inte folk med smitta lämnar Stockholm så blir du smittad är det av någon i din närhet, boendes på landsbygden som varit och turistat i Stockholm. Ni borde stanna där ni hör hemma!
  • Anonym (. 2)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-26 10:12:42 följande:
    Den här pandemin visar verkligen människors rätta ansikte.

    Otäckt faktiskt.

    Tycker du det är mer rätt att två barn dör som är i riskgrupp? Risken för det blir betydligt större om de stannar här. Vi har levt i isolering i över två veckor redan, skulle säga att smittrisken inte existerar, om vi inte blir smittade av luften från ventilationen eller viruset har muterat och kan sprida sig flera mil utan värd. 

    Vem avgör vem som "äger" vårdplatser i övrigt, varför har du mer rätt till en vårdplats än någon annan? Om en person flyttade till valfri ort för två månader sedan, har denne mer rätt till vård än någon som bott på orten i 30 år, men flyttade för två månader sedan?

    I slutändan kommer det inte finnas platser någonstans. Det scenariot är väldigt nära i tid, tyvärr. 

    Kan man hålla en familj frisk är det en vinst för samhället.
    Ja, precis, det visar folks rätta ansikte.

    Det går ständigt ut med att vi måste ha samhällets bästa i tankarna nu. Att vi inte bara har ansvar för oss själva utan för alla i samhället.
    Mern det struntar du helt och totalt i utan tänker bara på dig själv oavsett vilka risker det kan ha för alla i samhället.

    Problemet med att du som tillfällig gäst är att vården inte har med dig i beräkningen, de är inte rustade för alla som flyr ut från städerna. Det betyder att ortsbor kommer att offras för att folk inte har lust att ta sitt medborgaransvar, som skiter i allt utom sig själva. Att andra dör är inte deras bekymmer.

    Som jag sa, anser jag att om man flyttar frivilligt ska man inte få vård alls. Vården är planerad efter sin folkbokföringsort och där man betalar skatt. Och eftersom det kommer att bli brist på vårdplatser är det viktigt att hålla sig hemma!

    Folk visar sina rätta ansikten. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
  • whitestar

    Hade planerat bygga garage i sommar och om maken håller sig med jobb så vi slipper ta av pengarna vi sparat ihop till garaget så ska jag stå o måla lister i sommar:) hade planerat in en vecka på camping i mitten av juli dock men får se om vi bara åker över dan till stan det gäller (ligger 1 timmas bilresa bort) det vi hade tänkt göra där var gå ner i en gruva och därefter klättra i en aktivitetspark som ligger utomhus.

    Annars blir det bad i insjöar,cykelturer i vår stad. Picknick i den lokala parken med olika bollspel som vi har med själva.

  • Anonym (. 2)
    smulpaj01 skrev 2020-03-26 10:22:51 följande:
    Nej det tror verkligen inte jag. Jag som bor i innerstaden gör det för att jag älskar att bo i stan. Tyvärr är jag fast på landet just nu, men så fort detta är över flyttar jag såklart hem igen. Har redan lappsjuka och är enormt uttråkad samt rastlös. Kan verkligen inte förstå hur folk står ut med att bo på landsbygden.
    Jag tror inte folk med smitta lämnar Stockholm så blir du smittad är det av någon i din närhet, boendes på landsbygden som varit och turistat i Stockholm. Ni borde stanna där ni hör hemma!
    Välkommen till verkligheten!

    Att folk flyr storstäderna just nu för att bosätta sig i sina sommarstugor är myndigheterna mycket väl medvetna om.
    Och vi som bor här ser det varje dag därför att trängseln ökar i affärerna, på apoteket, i vårat lilla centrum.

    Så du kan tro vad du vill men fakta är något helt annat.
  • Anonym (C)

    Tack till er som svarade på frågan och inte började käbbla om huruvida man ska resa eller ej.

    Jag menade förstås - vad har ni för semesteridéer som INTE innefattar resande...vad kan man göra runt hemmet och orten där man bor som ändå är kul och "semestrigt" och mysigt för barn. 

  • Anonym (Love)
    Anonym (C) skrev 2020-03-26 13:59:15 följande:

    Tack till er som svarade på frågan och inte började käbbla om huruvida man ska resa eller ej.

    Jag menade förstås - vad har ni för semesteridéer som INTE innefattar resande...vad kan man göra runt hemmet och orten där man bor som ändå är kul och "semestrigt" och mysigt för barn. 


    fast måste man göra så mycket? 


    Räcker det inte med att bara vara, läsa en bok, spela lite spel och ta det lugnt? Det är väl det som är semester, inte flyga och flänga hela tiden?

  • smulpaj01
    Anonym (. 2) skrev 2020-03-26 10:58:36 följande:

    Välkommen till verkligheten!

    Att folk flyr storstäderna just nu för att bosätta sig i sina sommarstugor är myndigheterna mycket väl medvetna om.

    Och vi som bor här ser det varje dag därför att trängseln ökar i affärerna, på apoteket, i vårat lilla centrum.

    Så du kan tro vad du vill men fakta är något helt annat.


    Det är friska människor som rymmer till sina stugor menade jag. Smittan kommer från dina grannar som semestrat i Stockholm och återvänt hem. Men trist om stockholmare blir smittade av er på landsbygden. Själv lever jag isolerat på landet och handlar med skyddsmask.
  • Anonym (. 2)
    smulpaj01 skrev 2020-03-26 14:35:44 följande:
    Det är friska människor som rymmer till sina stugor menade jag. Smittan kommer från dina grannar som semestrat i Stockholm och återvänt hem. Men trist om stockholmare blir smittade av er på landsbygden. Själv lever jag isolerat på landet och handlar med skyddsmask.
    Har du inte förstått att ingen kan veta om de är smittade eller inte?

    Hur är det möjligt att du undgått den informationen?
  • Anonym (. 2)
    smulpaj01 skrev 2020-03-26 14:35:44 följande:
    Det är friska människor som rymmer till sina stugor menade jag. Smittan kommer från dina grannar som semestrat i Stockholm och återvänt hem. Men trist om stockholmare blir smittade av er på landsbygden. Själv lever jag isolerat på landet och handlar med skyddsmask.
    Och så är det såhär att man vet att smittan till största del finns i Stockholm, där är risken stor att bli smittad.
    Man vet också att delar av landet är förskonat och kan förbli så om folk inte kommer indragandes med smittan.
    Därför har FHM vädjat att man inte ska resa i landet.

    Har du missat allt det också?
    Jösses.
Svar på tråden Semesteridéer i Coronatider