• Wed 25 Mar 2020 11:01
    691 visningar
    21 svar
    21
    691

    Unvika all social kontakt gravid

    Hej!

    Nu vill jag veta hur andra gravida i denna grupp tänker med corona. Riktlinjer är olika i olika länder. I Storbritannien ska gravida undvika all social kontakt utöver de som de bor med. I 12 veckor minst. Jag är i v.18.

    Hur gör ni andra? Träffar ni vänner/övrig familj? Ses ni inomhus? Har ni fysisk kontakt?

    Jag tror ingen gravid vill riskera något men hur gör ni?

  • Svar på tråden Unvika all social kontakt gravid
  • Thu 26 Mar 2020 07:44
    #11
    velig13 skrev 2020-03-26 07:26:11 följande:

    Tidigare, dem har infört den. De har även sett fall i England med allvarligt sjuka gravida därav rekommendationen. Det har man även i Italien.

    På rapport i förrgår kunde man se reportage från Bergamo ett rum fullt med ca femtio till hundra kistor med Corona offer. Man kunde då tydligt se en pytteliten kista ovanpå en större, dvs gravid som dött.

    Vi vet för lite om hur gravida påverkas och därför som England tar det säkra före det osäkra och räknar gravida som riskgrupp.


    Fast nu gissar du ju bara, finns inga rapporter om gravida kvinnor eller spädbarn som dött av Corona. Den yngsta som dött i Storbritannien kunde de inte utesluta underliggande sjukdom (och även om det känns onödigt att nämna så kan ju saker gå fel vid en vanlig förlossning också.)

    Sluta skräm upp folk.

    Dock ska man ju ändå vara försiktig, man kan ju må lite risigt som det är som gravid och tungt att dra på sig en smitta dessutom. Prata med barnmorskor och lyssna på experter och läs inte sensationsnyheter.
  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 08:13
    #12
    Maymom skrev 2020-03-26 07:44:37 följande:

    Fast nu gissar du ju bara, finns inga rapporter om gravida kvinnor eller spädbarn som dött av Corona. Den yngsta som dött i Storbritannien kunde de inte utesluta underliggande sjukdom (och även om det känns onödigt att nämna så kan ju saker gå fel vid en vanlig förlossning också.)

    Sluta skräm upp folk.

    Dock ska man ju ändå vara försiktig, man kan ju må lite risigt som det är som gravid och tungt att dra på sig en smitta dessutom. Prata med barnmorskor och lyssna på experter och läs inte sensationsnyheter.


    Har du exakta siffror på alla som dött i Corona? Vill gärna se den källan och när det gäller sändningen från rapport SVT så kan vem som helst titta och avgöra.

    Det är inte att skrämma utan fakta, sen är det ju då i Sverige just nu att det går trend i att förminska Corona och avförda den. SVT och etablerad engelsk media är inte sensationella nyheter.
  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 08:24
    #13

    Etablerad media nedan om ämnet

    New tork times: www.nytimes.com/2020/03/17/parenting/coronavirus-pregnancy-questions.html

    www.thesun.co.uk/news/11188979/coronavirus-advice-pregnant-women-uk/

    Nedan är klippet från Bergamo i rapport, där man ser kistor dvs. Var och en får dra slutsatser utifrån detta:

    www.svtplay.se/video/25747144/rapport/rapport-24-mars-19-30

    Den forskning som finns visar tydligt att det finns kunskapsbrister och data i ämnet och just England väljer då att utifrån tidigare kunskap om virus och respiratoriska sjukdomar inkludera gravida i riskgrupp.

  • Thu 26 Mar 2020 08:32
    #14
    velig13 skrev 2020-03-26 08:13:22 följande:

    Har du exakta siffror på alla som dött i Corona? Vill gärna se den källan och när det gäller sändningen från rapport SVT så kan vem som helst titta och avgöra.

    Det är inte att skrämma utan fakta, sen är det ju då i Sverige just nu att det går trend i att förminska Corona och avförda den. SVT och etablerad engelsk media är inte sensationella nyheter.


    Nej, var sa jag det? Ingenstans.

    Jo att påstå saker utan källor bidrar till skrämsel. Se bara på alla rykten som sprids just nu.

    Du såg en kista i ett inslag (jag såg ingen liten kista på rapport när jag såg det) och drog själv slutsatsen att en bebis dött av Corona, det var inget de nämnde eller sa eller som går att hitta bevis för någonstans. Du kan själv få ha den uppfattningen men sprid den inte vidare utan källa/bevis.
  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 08:46
    #15

    Har du sett inslaget? Men om du inte har källor för att inga gravida dött så kan ju inte du påstå det eller hur? Det kan mycket väl vara så rent statistiskt att gravida kvinnor har dött av de tusentals som dött, vore t.o.m. märkligt om ingen dött utifrån det statiska underlaget. I media har det ju rapporterats om enstaka kvinnor som vårdats på intensiven (engelsk och svensk). Det är ju allmänt känt.

    Jag har angett källor för hur andra länder tänker kring Corona. Dessutom angett att det finns brister i forskning som gör att ingen slutsats finns just nu. Även i Sverige tycker man att gravida ska vara försiktiga som med andra infektionssjukdomar. Pga det osäkra läget. Däremot inga karantän regler mm.

  • Thu 26 Mar 2020 09:00
    #16
    velig13 skrev 2020-03-26 08:46:34 följande:

    Det kan mycket väl vara så rent statistiskt att gravida kvinnor har dött av de tusentals som dött, vore t.o.m. märkligt om ingen dött utifrån det statiska underlaget. mm.


    Fast nu gissar du ju bara. Om du inte har källor på att gravida har dött ska du ju inte påstå det.

    Jag ifrågasatte då det inte finns nån info om att gravida har dött att hitta nånstans vare sig på svenska engelska eller italienska åtminstone vad jag kan hitta därav att jag ställer mig frågande till såna uttalanden.

    Att gravida mår sämre av infektioner nämnde jag även lite snabbt men det tror jag alla gravida känner till då influensasprutan rekommenderas. Dock finns inget som tyder på att denna influensa är värre, bara att den inte är lika farlig som sina släktingar mers och sars.

    Ja jag har sett inslaget, såg ingen barnkista och inget nämndes om det så det är din tolkning, det kan ju lika gärna ha varit en låda med aska eller nåt annat.

    Och vi ska vara försiktiga med att tolka i nuläget.

    Mycket bättre att folk läser saklig press som de du länkade till än gissar utifrån en bild. I vissa fall används ju även bilder som inte hör till inslagen(så var det ju dock inte här, men det kan ju förvirra för vissa)
  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 09:04
    #17

    www.dn.se/nyheter/sverige/gravid-kvinna-en-av-de-unga-som-intensivvardats/

    Det svenska fallet.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GegAa/varldens-yngsta-fall--nyfodd-bebis-coronasmittad

    Engelskt fall

    Vi vet för lite i nuläget om gravida som riskgrupp och England har valt att utifrån tidigare empiri om gravida och infektionssjukdomar/lunginflammation inkludera gravida i riskgrupp

  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 09:16
    #18
    Maymom skrev 2020-03-26 09:00:17 följande:

    Fast nu gissar du ju bara. Om du inte har källor på att gravida har dött ska du ju inte påstå det.

    Jag ifrågasatte då det inte finns nån info om att gravida har dött att hitta nånstans vare sig på svenska engelska eller italienska åtminstone vad jag kan hitta därav att jag ställer mig frågande till såna uttalanden.

    Att gravida mår sämre av infektioner nämnde jag även lite snabbt men det tror jag alla gravida känner till då influensasprutan rekommenderas. Dock finns inget som tyder på att denna influensa är värre, bara att den inte är lika farlig som sina släktingar mers och sars.

    Ja jag har sett inslaget, såg ingen barnkista och inget nämndes om det så det är din tolkning, det kan ju lika gärna ha varit en låda med aska eller nåt annat.

    Och vi ska vara försiktiga med att tolka i nuläget.

    Mycket bättre att folk läser saklig press som de du länkade till än gissar utifrån en bild. I vissa fall används ju även bilder som inte hör till inslagen(så var det ju dock inte här, men det kan ju förvirra för vissa)


    Likväl som att du gissar. Det är över 10000 som dött och exakt statistik kring dessa fall är i nuläget preliminär. Detta betyder att det dröjer med sammanställningar. Jag skrev att det är sannolikt att gravida dött utifrån det statistiska underlaget. Däremot är det troligt att man inte väljer att gå ut med uppgifter för att inte skrämma upp folk vilket kan leda till ekonomiska ställningstaganden i enskilda länder.

    Dvs att larmrapporter om eventuellt hög risk innebär att länder behöver ta åtgärder som får ekonomiska konsekvenser då gravida inte kan arbeta mm. Därför pågår det troligen studier just nu för att se över detta samband för säkrare bedömning och underlag. Mer information kommer troligen inom tre månader.

    England har valt att föregå och väntar inte på mer forskning. Eftersom jag anser att England har högre trovärdighet när det gäller medicinska frågor väljer jag att genom deras linje.

    När det gäller inslaget från rapport var det enligt mig en liten kista på en stor kista för vuxna, dvs en kista som prematurt dödfödda barn får.

    Din tolkning är din och det är ingen idé att debattera det utan var och en får ha sin uppfattning och tolkning.
  • Thu 26 Mar 2020 09:22
    #19
    Ja vet man hur det gick för bebisen? (De visste ju inte om den var smittad innan eller efter födsel, inget har hittills talat för att det smittar mellan mor och barn)

    Antar bra eftersom det inte stått nåt mer sedan och det var ju ett tag sedan det skrevs om den nu.

    Däremot tror jag tyvärr det finns en stor risk att vi börjar se dödsfall i även dessa grupper om viruset får fäste i länder med sämre sjukvårdsmöjligheter än tex Sverige och Storbritannien...
  • Thu 26 Mar 2020 14:01
    #20

    Tack för länkar!

    Själv är jag extra försiktig, begränsar kontakter och jobbar hemma nästan helt. Kanske ses ute osv. Men inte helisolerad.


    velig13 skrev 2020-03-26 08:24:50 följande:

    Etablerad media nedan om ämnet

    New tork times: www.nytimes.com/2020/03/17/parenting/coronavirus-pregnancy-questions.html

    www.thesun.co.uk/news/11188979/coronavirus-advice-pregnant-women-uk/

    Nedan är klippet från Bergamo i rapport, där man ser kistor dvs. Var och en får dra slutsatser utifrån detta:

    www.svtplay.se/video/25747144/rapport/rapport-24-mars-19-30

    Den forskning som finns visar tydligt att det finns kunskapsbrister och data i ämnet och just England väljer då att utifrån tidigare kunskap om virus och respiratoriska sjukdomar inkludera gravida i riskgrupp.


  • velig1­3
    Thu 26 Mar 2020 18:16
    #21

    Det här sägs vara ett klipp av en intensivvårdad gravid engelsk kvinna:





    Upplagd av tidningen The Telegraph

    www.telegraph.co.uk/coronavirus/

Svar på tråden Unvika all social kontakt gravid