• Anonym (Upprö­rd)
    Wed 25 Mar 2020 12:52
    1124 visningar
    74 svar
    -2
    74
    1124

    Sommarskola!?

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?

  • Svar på tråden Sommarskola!?
  • Wed 25 Mar 2020 22:11
    #42
    Anonym (Lärare2) skrev 2020-03-25 20:20:43 följande:
    För att vara helt ärlig så vet jag inte, det är en av sakerna vi konstant diskuterar. Hur länge kommer det pågå, vad gör vi om det pågår under mycket lång tid, hur länge klarar vi att hålla öppet osv. Detta är okänt område så vi gör upp flera alternativa planer för olika scenarier och så får vi avvakta om läget/rekomendationerna förändras.
    Precis. Jag är också lärare. Och som alla andra här i Sverige, eller i Europa, kan vi inte göra långfristiga planer. Vi har också gjort planer för distansundervisning, men hur vi kommer att sätta betyg och om det blir något som vi behöver ta igen, det kan vi ju inte veta än. 
  • Anonym (D)
    Wed 25 Mar 2020 22:42
    #43

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.

  • Anonym (D)
    Wed 25 Mar 2020 22:42
    #44

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.

  • Anonym (D)
    Wed 25 Mar 2020 22:42
    #45

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.

  • Anonym (D)
    Wed 25 Mar 2020 22:43
    #46

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.

  • Anonym (D)
    Wed 25 Mar 2020 22:43
    #47

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.

  • Wed 25 Mar 2020 23:27
    #48
    Anonym (D) skrev 2020-03-25 22:42:35 följande:

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.


    Det går inte med dem kunskapskraven som vi numera har. Det krävs mer självständiga arbeten, inte bara snabba svar på frågor. Det varierar förstås mellan olika ämnen, men i genomsnitt är det så.
  • Thu 26 Mar 2020 01:50
    #49
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-25 20:23:47 följande:

    En positiv sak i det hela är iaf att vårdnadshavarna nu kanske börjar uppskatta det enorma arbete som sker i skolorna. Ni tycker det är jobbigt att hemskolan kanske ett till tre barn som ligger på olika nivåer? Prova med ungefär 200! För det är så många elever jag har i genomsnitt på en heltid, spridda på sju kurser där jag till största delen själv får tillverka materialet och uppdatera detta årligen för att förbättra innehållet, samt de bra saker man ramlar över som man gärna vill få in i undervisningen. Man kan säga att en klass på ca 30 elever åtminstone går samma kurs, nåväl, men de har fortfarande 30 olika förutsättningar och 30 olika kunskapsnivåer där det gäller att ge var och en individuell utmaning just utifrån deras behov osv, att ge djuplodande och personlig feedback till varje examination, ca en gång i månaden samt kontinuerligt under kursens gång på lektionstid. Att möta eleven där den är och utmana och motivera till att nå så högt just den personen kan. Det ligger en viss utmaning i det, kan tänkas.


    Men du har ju en hel arbetsvecka att gora detta, vi ska nu hemskola våra barn i fem till sju olika ämnen i tilägg till vår redan fulla heltidsarbetsvecka....
  • Anonym (Hemsk­ola)
    Thu 26 Mar 2020 03:45
    #50
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-25 20:23:47 följande:
    En positiv sak i det hela är iaf att vårdnadshavarna nu kanske börjar uppskatta det enorma arbete som sker i skolorna. Ni tycker det är jobbigt att hemskolan kanske ett till tre barn som ligger på olika nivåer? Prova med ungefär 200! För det är så många elever jag har i genomsnitt på en heltid, spridda på sju kurser där jag till största delen själv får tillverka materialet och uppdatera detta årligen för att förbättra innehållet, samt de bra saker man ramlar över som man gärna vill få in i undervisningen. Man kan säga att en klass på ca 30 elever åtminstone går samma kurs, nåväl, men de har fortfarande 30 olika förutsättningar och 30 olika kunskapsnivåer där det gäller att ge var och en individuell utmaning just utifrån deras behov osv, att ge djuplodande och personlig feedback till varje examination, ca en gång i månaden samt kontinuerligt under kursens gång på lektionstid. Att möta eleven där den är och utmana och motivera till att nå så högt just den personen kan. Det ligger en viss utmaning i det, kan tänkas.
    Självklart uppskattar jag lärarnas jobb men samtidigt så har de valt att vara lärare och gör det här på sin arbetstid. En lärare borde ha utbildning i pedagogik och lärt sig hur man ska lära ut. De borde också ha kunskap i det de lär ut. Det saknar vi föräldrar. 

    Just nu dubbel och trippeljobbar jag. Först är jag på mitt ordinariejobb ca 5.30-14.30 (borta hemifrån 5-15). Kommer hem och hinner snabbt fixa mat. Sen börjar min arbetsdag nummer två med minst 6 timmars skolarbete för att hjälpa 3 barn i 3 olika årskurser (11-17 år). Då ska jag försöka hjälpa till i 2-3 olika ämnen samtidigt, där barnen som sagt går i olika klasser. Samt att jag är inte det minsta utbildad eller vet själv vad det är jag ska försöka lära mina barn. 17 åringen är tack och lov rätt självgående men inte barnen i åk 5 och 6.  

    Jag undrar hur många lärare som först vill jobba 9 timmar som lärare och sen jobba 6-8 timmar gratis med något de inte har utbildning, kompetens eller kunskap i... 

    Ps... jag har inte mina barn hemma frivilligt, skolorna är stängda så jag har inget val. Jag kan inte heller vara hemma med barnen eller jobba hemifrån. 
  • Anonym (E)
    Thu 26 Mar 2020 04:41
    #51
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-25 20:23:47 följande:

    En positiv sak i det hela är iaf att vårdnadshavarna nu kanske börjar uppskatta det enorma arbete som sker i skolorna. Ni tycker det är jobbigt att hemskolan kanske ett till tre barn som ligger på olika nivåer? Prova med ungefär 200! För det är så många elever jag har i genomsnitt på en heltid, spridda på sju kurser där jag till största delen själv får tillverka materialet och uppdatera detta årligen för att förbättra innehållet, samt de bra saker man ramlar över som man gärna vill få in i undervisningen. Man kan säga att en klass på ca 30 elever åtminstone går samma kurs, nåväl, men de har fortfarande 30 olika förutsättningar och 30 olika kunskapsnivåer där det gäller att ge var och en individuell utmaning just utifrån deras behov osv, att ge djuplodande och personlig feedback till varje examination, ca en gång i månaden samt kontinuerligt under kursens gång på lektionstid. Att möta eleven där den är och utmana och motivera till att nå så högt just den personen kan. Det ligger en viss utmaning i det, kan tänkas.


    Nu har du valt att bli lärare, det är en väldigt stor skillnad. Och i ditt jobb, som du valt helt själv, ingår det att lösa problem. Dom föräldrar som har barnen hemma nu har troligtvis ett jobb, där det troligtvis ingår att lösa problem också.

    Föräldrar som inte är lärare kanske inte har kunskapen att hjälpa sitt barn med svåra tal eller vad det nu kan röra sig om.

    Därför, om man återgår till ämnet, så tycker jag det är helt fel att barnen måste plugga hemifrån nu om man planerar sommarskola. Ledighet är att barnet ska få vila och ta igen sig så dom kan matas med ny kunskap igen och vara taggad.

    Så sommarlov ÄR en viktig del och helt fel att ta bort den, om inte barnen får ledigt nu.
Svar på tråden Sommarskola!?