Cärolajn skrev 2020-03-27 12:17:58 följande:
Vad gäller äldre elever som får betyg (högstadie/gymnasie) vore det ju mest effektivt om lärarna frigjorde tid till de elever som behöver mer underlag (tex de som riskerar underkänt/haft väldigt ojämna resultat under läsåret).
Lärarna bör se över det underlag som finns för varje elev. I "enkla fall" där eleven haft en jämn nivå under hela läsåret och klarat alla kunskapskrav- sätt betyg och fokusera inte mer på dessa elever.
Sätt istället allt fokus på att ojämna/ej godkända resultat för de elever det berör ska kunna kompletteras i maj/juni.
På så sätt kan både elever o lärare få sommarlov o slippa sommarskola.
Eftersom elevantalet blir reducerat på detta sätt (och lärarna bör fokusera på elever i 9:an och 3:e ring gymnasiet) kan det tex vara möjligt att, vid behov, ta in elever i små grupper (5-10 elever tex) där de ska sitta minst 2 meter ifrån varandra i klassrum (eller utomhus om möjligt).
Så kan de tex få göra kompletterande prov eller uppgifter. Fokusera på de som behöver mer tid och sätt betyg på de som redan är klara så att man inte slösar tid på elever som redan klarat av alla moment. Både elever o lärare bör få sluta skolan i tid och få ett sommarlov.
Det fungerar inte så som du tror. Dels måste eleverna också få med sig tillräckligt med kunskaper - det är väldigt tveksamt att bara skippa något. Det handlar ju inte bara om att läraren måste ha underlag till betygsättning, utan också att eleven har fått lära sig det som de ska lära sig i den årskursen.
Och du behöver inte tänka speciellt på lärarna där. Skolorna måste ändå extra-anställa lärare, eller ge lärarna extra betalt om de ska jobba på sommarlovet.
Sedan vet man aldrig hur det blir, om en del av eleverna stannar hemma för att de har lite förkylningssymptom eller är oroliga, så har man ju färre elever, men det beror ju på vilka. Om det är just de eleverna som skulle behöva jobba intensivt som är hemma, då faller ju det. Och att det skulle bli allmän stängning - det ser inte ut så, och om det skulle bli så, så försöker man ju i första hand med distansundervisning för ALLA elever. Sedan kan man hjälpa dem som behöver lite extra.
Det kan dock uppstå problem med att man inte kan göra alla moment (t.ex. i idrott, slöjd, hemkunskap) på distans.