• Anonym (Upprörd)

    Sommarskola!?

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?

  • Svar på tråden Sommarskola!?
  • Anonym (Hemskola)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-26 11:53:13 följande:
    Vem är hemma med barnen dagtid då? Lämna ett arbetsschema som ska hållas. Om du lämnar barnen utan uppsikt kan du knappast förvänta dig att de kommer att göra något heller. Det är "skit man får ta" liksom, och då får du förlåta er själva för att ni faktiskt inte har särskilt bra förutsättningar för hemskolning.
    Barnen måste vara hemma själva för jag måste jobba. Utan jobb kan jag inte försörja mig och med tanke på hur många som blir permiterade/får sparken är jag väldigt tacksam att än så länge ha ett jobb. De som skulle kunna vara hemma med barnen är 75+ så det går inte. Jag vet att vi inte har förutsättningar för hemskola men vi har inget val eftersom skolan är stängd och enda alterativet är hemskola nu. Inte blir det bättre/lättare av att dagens hemuppgifter kommer när jag redan jobbat flera timmar. Om vi hade fått de kvällen före hade jag iaf kunnat hjälpa barnen styra upp dagen lite och kunnat gå igenom materialet lite snabbt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hemskola) skrev 2020-03-26 15:51:28 följande:
    Barnen måste vara hemma själva för jag måste jobba. Utan jobb kan jag inte försörja mig och med tanke på hur många som blir permiterade/får sparken är jag väldigt tacksam att än så länge ha ett jobb. De som skulle kunna vara hemma med barnen är 75+ så det går inte. Jag vet att vi inte har förutsättningar för hemskola men vi har inget val eftersom skolan är stängd och enda alterativet är hemskola nu. Inte blir det bättre/lättare av att dagens hemuppgifter kommer när jag redan jobbat flera timmar. Om vi hade fått de kvällen före hade jag iaf kunnat hjälpa barnen styra upp dagen lite och kunnat gå igenom materialet lite snabbt.
    Det gör väl inget om ni får uppgifterna idag men gör dem imorgon? Skolan får ju faktiskt också ha lite överseende i en sådan här situation.

    Låt barnen variera sina uppgifter, alltså inte sitta med samma ämne i flera timmar utan varva. Och så måste de ju motiveras till att arbeta fast du inte är hemma; t ex att barn som gör sina läxor får en belöning (t ex se en film på kvällen eller ha skärmtid eller kanske en sån där reward chart där de får samla till något större). Jag skulle annars inte rekommendera sådana metoder men eftersom du inte kan vara på plats och peppa dem blir det svårt annars.
  • Anonym (D)

    Kan de som är 75+ hjälpa till med undervisning på distans? T.ex. via Facetime eller telefon?

    Stänger skolan kommer jag själv definitivt se om jag kan få morfar och farföräldrarna att hjälpa till med en del undervisning, även om jag jobbar hemifrån.

    De är som tur är väl kvalificerade att stötta i biologi, historia, svenska, matte, geografi, samhällskunskap, fysik och teknik.

  • Anonym (D)

    Kan de som är 75+ hjälpa till med undervisning på distans? T.ex. via Facetime eller telefon?

    Stänger skolan kommer jag själv definitivt se om jag kan få morfar och farföräldrarna att hjälpa till med en del undervisning, även om jag jobbar hemifrån.

    De är som tur är väl kvalificerade att stötta i biologi, historia, svenska, matte, geografi, samhällskunskap, fysik och teknik.

  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-03-26 20:49:01 följande:
    Kan de som är 75+ hjälpa till med undervisning på distans? T.ex. via Facetime eller telefon?

    Stänger skolan kommer jag själv definitivt se om jag kan få morfar och farföräldrarna att hjälpa till med en del undervisning, även om jag jobbar hemifrån.

    De är som tur är väl kvalificerade att stötta i biologi, historia, svenska, matte, geografi, samhällskunskap, fysik och teknik.
    Den gruppen använder internet i mycket lägre utsträckning än de yngre generationerna. Att lära upp dem nu är alldeles för sent, utan något man kanske ska ha med i beredskapsplanerna.

    Sen pensionärer i all ära men när moderna föräldrar med hyfsad färsk kunskap inte klarar av att undervisa sina små änglar så lär inte gamlingar göra det med en föråldrad kunskapsbank.

    Alltså, om det vore så hinla plättlätt att undervisa ungar så skulle inte lärarutbildningen vara runt 5 år utan då skulle vi slänga in allt möjligt folk att leka lärare, gatsopare, taxichaufförer, avdankade tankeläkare och gud vet vad.
  • Cärolajn

    Vad gäller äldre elever som får betyg (högstadie/gymnasie) vore det ju mest effektivt om lärarna frigjorde tid till de elever som behöver mer underlag (tex de som riskerar underkänt/haft väldigt ojämna resultat under läsåret).

    Lärarna bör se över det underlag som finns för varje elev. I "enkla fall" där eleven haft en jämn nivå under hela läsåret och klarat alla kunskapskrav- sätt betyg och fokusera inte mer på dessa elever.

    Sätt istället allt fokus på att ojämna/ej godkända resultat för de elever det berör ska kunna kompletteras i maj/juni.

    På så sätt kan både elever o lärare få sommarlov o slippa sommarskola.

    Eftersom elevantalet blir reducerat på detta sätt (och lärarna bör fokusera på elever i 9:an och 3:e ring gymnasiet) kan det tex vara möjligt att, vid behov, ta in elever i små grupper (5-10 elever tex) där de ska sitta minst 2 meter ifrån varandra i klassrum (eller utomhus om möjligt).

    Så kan de tex få göra kompletterande prov eller uppgifter. Fokusera på de som behöver mer tid och sätt betyg på de som redan är klara så att man inte slösar tid på elever som redan klarat av alla moment. Både elever o lärare bör få sluta skolan i tid och få ett sommarlov.

  • Anonym (xyz)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-26 16:26:11 följande:
    Det gör väl inget om ni får uppgifterna idag men gör dem imorgon? Skolan får ju faktiskt också ha lite överseende i en sådan här situation.

    Låt barnen variera sina uppgifter, alltså inte sitta med samma ämne i flera timmar utan varva. Och så måste de ju motiveras till att arbeta fast du inte är hemma; t ex att barn som gör sina läxor får en belöning (t ex se en film på kvällen eller ha skärmtid eller kanske en sån där reward chart där de får samla till något större). Jag skulle annars inte rekommendera sådana metoder men eftersom du inte kan vara på plats och peppa dem blir det svårt annars.
    Varför är du emot positiv förstärkning? Rent etologiskt och psykologiskt är det den bästa inlärningsmetoden människan känner till idag...
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 12:52:59 följande:

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?


    Det är ingen bestraffning utan en rättighet att barnen får en utbildning.

    Om du lyfter blicken från ditt eget privilegierade ego-perspektiv till nationen i stort så kanske du kan förstå att många barn inte har förutsättningar för att lyckas med distansstudier, och även att många föräldrar och barn redan innan corona inte har haft möjlighet till 10v flummande på stranden utan fått spendera 6v på fritids.

    Själv kan jag tycka att alla som går i skola nu helt enkelt får starta om terminen till höst, och så får denna generationen ha sina års-avslutningar och studenter till jul istället för till sommaren under de närmaste 9-12 åren.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (xyz) skrev 2020-03-27 13:10:26 följande:
    Varför är du emot positiv förstärkning? Rent etologiskt och psykologiskt är det den bästa inlärningsmetoden människan känner till idag...
    Inte som metod, men hur man tillämpar den. Motivation för studier har bäst effekt om det kommer inifrån, inte beroende på om mamma/pappa köper ett nytt tv-spel, bjuder på resa till djurpark eller vad det nu än kan vara. Då funkar det inte och barnet börjar istället förvänta sig belöningar för något som måste komma naturligt.

    Positiv förstärkning kan man istället ge genom beröm och annan verbal uppmuntran.
  • AndreaBD
    Cärolajn skrev 2020-03-27 12:17:58 följande:

    Vad gäller äldre elever som får betyg (högstadie/gymnasie) vore det ju mest effektivt om lärarna frigjorde tid till de elever som behöver mer underlag (tex de som riskerar underkänt/haft väldigt ojämna resultat under läsåret).

    Lärarna bör se över det underlag som finns för varje elev. I "enkla fall" där eleven haft en jämn nivå under hela läsåret och klarat alla kunskapskrav- sätt betyg och fokusera inte mer på dessa elever.

    Sätt istället allt fokus på att ojämna/ej godkända resultat för de elever det berör ska kunna kompletteras i maj/juni.

    På så sätt kan både elever o lärare få sommarlov o slippa sommarskola.

    Eftersom elevantalet blir reducerat på detta sätt (och lärarna bör fokusera på elever i 9:an och 3:e ring gymnasiet) kan det tex vara möjligt att, vid behov, ta in elever i små grupper (5-10 elever tex) där de ska sitta minst 2 meter ifrån varandra i klassrum (eller utomhus om möjligt).

    Så kan de tex få göra kompletterande prov eller uppgifter. Fokusera på de som behöver mer tid och sätt betyg på de som redan är klara så att man inte slösar tid på elever som redan klarat av alla moment. Både elever o lärare bör få sluta skolan i tid och få ett sommarlov.


    Det fungerar inte så som du tror. Dels måste eleverna också få med sig tillräckligt med kunskaper - det är väldigt tveksamt att bara skippa något. Det handlar ju inte bara om att läraren måste ha underlag till betygsättning, utan också att eleven har fått lära sig det som de ska lära sig i den årskursen.

    Och du behöver inte tänka speciellt på lärarna där. Skolorna måste ändå extra-anställa lärare, eller ge lärarna extra betalt om de ska jobba på sommarlovet. 

    Sedan vet man aldrig hur det blir, om en del av eleverna stannar hemma för att de har lite förkylningssymptom eller är oroliga, så har man ju färre elever, men det beror ju på vilka. Om det är just de eleverna som skulle behöva jobba intensivt som är hemma, då faller ju det. Och att det skulle bli allmän stängning - det ser inte ut så, och om det skulle bli så, så försöker man ju i första hand med distansundervisning för ALLA elever. Sedan kan man hjälpa dem som behöver lite extra.

    Det kan dock uppstå problem med att man inte kan göra alla moment (t.ex. i idrott, slöjd, hemkunskap) på distans. 
  • Cärolajn
    AndreaBD skrev 2020-03-27 14:49:25 följande:

    Det fungerar inte så som du tror. Dels måste eleverna också få med sig tillräckligt med kunskaper - det är väldigt tveksamt att bara skippa något. Det handlar ju inte bara om att läraren måste ha underlag till betygsättning, utan också att eleven har fått lära sig det som de ska lära sig i den årskursen.

    Och du behöver inte tänka speciellt på lärarna där. Skolorna måste ändå extra-anställa lärare, eller ge lärarna extra betalt om de ska jobba på sommarlovet. 

    Sedan vet man aldrig hur det blir, om en del av eleverna stannar hemma för att de har lite förkylningssymptom eller är oroliga, så har man ju färre elever, men det beror ju på vilka. Om det är just de eleverna som skulle behöva jobba intensivt som är hemma, då faller ju det. Och att det skulle bli allmän stängning - det ser inte ut så, och om det skulle bli så, så försöker man ju i första hand med distansundervisning för ALLA elever. Sedan kan man hjälpa dem som behöver lite extra.

    Det kan dock uppstå problem med att man inte kan göra alla moment (t.ex. i idrott, slöjd, hemkunskap) på distans. 


    "Så som du tror" - läste du ens inlägget? De elever man HAR tillräckligt med underlag är det onödigt att testa en massa extra (såsom ofta görs, alla elever får göra samma kunskapskrav flera gånger för att en del behöver få fler chanser). Istället för att slösa tid på de elever där man redan HAR underlag, bör tiden läggas på de elever där man INTE har tillräckligt med underlag (För tex godkänt eller om eleven visat ojämna resultat). I normalfallet gör ofta alla elever tex argumenterande tal, utredande text osv FLERA gånger men detta bör slopas i dessa kristider och istället bör betyg sättas snabbt där det FINNS underlag och tid läggas på de elever där man INTE har underlag.
  • Cärolajn
    Anonym (xyz) skrev 2020-03-27 13:17:26 följande:

    Det är ingen bestraffning utan en rättighet att barnen får en utbildning.

    Om du lyfter blicken från ditt eget privilegierade ego-perspektiv till nationen i stort så kanske du kan förstå att många barn inte har förutsättningar för att lyckas med distansstudier, och även att många föräldrar och barn redan innan corona inte har haft möjlighet till 10v flummande på stranden utan fått spendera 6v på fritids.

    Själv kan jag tycka att alla som går i skola nu helt enkelt får starta om terminen till höst, och så får denna generationen ha sina års-avslutningar och studenter till jul istället för till sommaren under de närmaste 9-12 åren.


    Du måste skämta? Vad är det för kommunist-tänk, att "alla" ska tvingas gå längre i skolan och skjuta upp sitt liv bara för att vissa inte klarar distansutbildning? De flesta klarar distans och ska då självklart få sluta i tid. För de som inte klarar det bör extraresurser sättas in.

    Att slösa extraresurser på de som redan klarat av årskursen är ett extremt slöseri med resurser.

    Kollektiv bestraffning är inte ok och alla ska inte dras ner i fallet för att enstaka inte klarar det.

    Resurser bör omfördelas så att de som har svårt klara godkänt på distans ska få extra resurser och extra tid. Varför skulle alla tvingas kvar för att ett fåtal inte blir klara? Lägg resurser där de behövs istället.
  • AndreaBD
    Cärolajn skrev 2020-03-27 15:06:41 följande:
    "Så som du tror" - läste du ens inlägget? De elever man HAR tillräckligt med underlag är det onödigt att testa en massa extra (såsom ofta görs, alla elever får göra samma kunskapskrav flera gånger för att en del behöver få fler chanser). Istället för att slösa tid på de elever där man redan HAR underlag, bör tiden läggas på de elever där man INTE har tillräckligt med underlag (För tex godkänt eller om eleven visat ojämna resultat). I normalfallet gör ofta alla elever tex argumenterande tal, utredande text osv FLERA gånger men detta bör slopas i dessa kristider och istället bör betyg sättas snabbt där det FINNS underlag och tid läggas på de elever där man INTE har underlag.
    Det är klart jag läste! Det är därför jag skrev det. Det spelar ingen roll om man har lite eller mycket underlag, det ändrar inte på att eleverna ska ha LÄRT SIG vissa saker. I mitt eget ämne (engelska) skulle det visserligen funka, så som du säger. I alla fall undantagsvis. Kanske även i svenska, men det är mer tveksamt där.

    Men det finns ämnen - t.ex. SO- och NO-ämnen, där man ska ha behandlat alla världsreligioner eller båda världskrigen och efterkrigstiden. Och har man inte hunnit med det, så har man inte. Det finns inte bara kunskapskriterier utan även centralt innehåll som ska hinnas med, om du nu är så insatt.

    Och jag har inget emot att INTE testa elever som jag har tillräckligt med underlag på FLERA gånger, men det var inte det det handlade om. Dessutom vore det lite tveksamt att ge vissa elever ledigt, i princip, för att de är "klara". Och det är inte heller säkert att man skulle hinna med resten av eleverna på mindre tid. Det är just de som behöver mycket tid, och det går inte alltid att komprimera. 
  • Anonym (xyz)
    Cärolajn skrev 2020-03-27 15:22:13 följande:
    Du måste skämta? Vad är det för kommunist-tänk, att "alla" ska tvingas gå längre i skolan och skjuta upp sitt liv bara för att vissa inte klarar distansutbildning? De flesta klarar distans och ska då självklart få sluta i tid. För de som inte klarar det bör extraresurser sättas in.

    Att slösa extraresurser på de som redan klarat av årskursen är ett extremt slöseri med resurser.

    Kollektiv bestraffning är inte ok och alla ska inte dras ner i fallet för att enstaka inte klarar det.

    Resurser bör omfördelas så att de som har svårt klara godkänt på distans ska få extra resurser och extra tid. Varför skulle alla tvingas kvar för att ett fåtal inte blir klara? Lägg resurser där de behövs istället.
    Handlar inte om kollektiv bestraffning. Precis som alla har skolplikt och måste gå de ordinarie lektionerna under ordinarie omständigheter (oavsett om de ligger före eller efter), så gäller samma under extraordinära omständigheter.
Svar på tråden Sommarskola!?