• Anonym (a)
    Wed 25 Mar 2020 14:08
    1515 visningar
    40 svar
    40
    1515

    Precis fått reda på att jag blivit polisanmäld-när blir jag kontaktad av polisen?

    Fick som sagt reda på polisanmälan via socialtjänsten då det samtidigt skrevs en orosanmälan på våra barn. Jag har inte hört något från polisen och vet inte vad jag är anmäld för. Anmälan gjorde ibörjan av mars. Hur lång tid kan det ta innan någon kontaktar mig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-25 14:32
    Jag har diarienumret på anmälan(stod på orosanmälan) kan jag på så sätt få ut information om anmälan trots att jag är misstänkt?

  • Svar på tråden Precis fått reda på att jag blivit polisanmäld-när blir jag kontaktad av polisen?
  • Wed 25 Mar 2020 16:40
    #21
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:37:04 följande:
    Ja jag förstår att dom har skyldighet att göra en orosanmälan vid minsta oro. Bara jobbigt psykiskt, önskar jag kunde få reda på om den var nedlagd.
    Vill du veta mera ring och fråga polis och soc. Inte säkert att de berättar allt.

    Inte första gången liknande händer. En förälder polisanmäler den andra för något hitte-på för att vinna fördelar i en vårdnadstvist
  • Wed 25 Mar 2020 16:44
    #22

    Då kan du slappna av lite.

    När det är dags glr du en genanmälan mot den här personen.

    Förtal, ärekränkning...

  • Wed 25 Mar 2020 16:45
    #23
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:35:23 följande:

    Absolut inte..Han går och påstår det till alla, att jag är allvarligt psykiskt sjuk, otroligt jobbigt. Hans mamma jobbar som terapeut och jag tror att det är där han får det lite ifrån. 

    Jag gick till och med på att bli utredd av psykiatrin vilket visade att jag inte hade någon allvarligt psykisk störning. Men dom måste ju ha gjort fel enligt han.


    Låter som förtal vilket är en brottslig handling (oavsett om det är sant eller inte).
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 16:45
    #24
    Kjell2 skrev 2020-03-25 16:40:52 följande:
    Vill du veta mera ring och fråga polis och soc. Inte säkert att de berättar allt.

    Inte första gången liknande händer. En förälder polisanmäler den andra för något hitte-på för att vinna fördelar i en vårdnadstvist
    Socialtjänsten skulle ringa mig när dom visste mer. Dom förstod också att det kunde vara så att han anmäler då han kanske kommer stämma på vårdnaden. 

    Det hemska är ju att barnen hamnar i kläm. 
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 16:47
    #25
    Akira Öken skrev 2020-03-25 16:45:31 följande:
    Låter som förtal vilket är en brottslig handling (oavsett om det är sant eller inte).
    Prioriteras sånt ens av polisen? Han har gått och sagt såna saker till min familj, att jag är allvarligt psykiskt sjuk. 
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 16:48
    #26
    Solli skrev 2020-03-25 16:44:46 följande:

    Då kan du slappna av lite.

    När det är dags glr du en genanmälan mot den här personen.

    Förtal, ärekränkning...


    Vet ärligt talat inte om jag orkar, vill bara ha lugn och ro.
  • Wed 25 Mar 2020 16:51
    #27
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:47:26 följande:

    Prioriteras sånt ens av polisen? Han har gått och sagt såna saker till min familj, att jag är allvarligt psykiskt sjuk. 


    Det tror jag knappast. Dock kan det fungera som en tydlig markering om att beteendet inte är ok.
  • Wed 25 Mar 2020 16:52
    #28
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:47:26 följande:
    Prioriteras sånt ens av polisen? Han har gått och sagt såna saker till min familj, att jag är allvarligt psykiskt sjuk. 
    Förtal är inte ett ärende för polisen. Det får du driva själv.
  • Anonym (Flera år)
    Wed 25 Mar 2020 16:55
    #29
    Anonym (Klara) skrev 2020-03-25 16:16:21 följande:

    Jag gjorde en polisanmälan i december 2018. Det dröjde till sommaren innan mitt ex blev delgiven misstanke och det dröjde tills för några veckor sen innan rättegången var. Nu är han dömd. Så från anmälan till dom tog det 1 år och typ 3 månader. Så det kan ta tid. Men gäller brottet mot barn så kommer det prioriteras, speciellt om man avser höra barnen.


    Får jag fråga vad anmälan gällde?
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 16:56
    #30
    Kjell2 skrev 2020-03-25 16:52:38 följande:
    Förtal är inte ett ärende för polisen. Det får du driva själv.
    Ok. Men är det ens förtal?
  • Wed 25 Mar 2020 17:03
    #31
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:56:04 följande:
    Ok. Men är det ens förtal?
    Se Brottsbalken 5. Kapitlet

    Ett råd - Lägg inte som mycket energi på detta. Låt det bara passera. Ignorera, kontakta inte honom. Om polis eller soc kontaktar dig så svara sanningsenligt på frågor och berätta om din situation.

    Om vi nu antar att du inte gjort något olagligt kommer detta bara försvinna.


  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 17:09
    #32
    Kjell2 skrev 2020-03-25 17:03:39 följande:
    Se Brottsbalken 5. Kapitlet

    Ett råd - Lägg inte som mycket energi på detta. Låt det bara passera. Ignorera, kontakta inte honom. Om polis eller soc kontaktar dig så svara sanningsenligt på frågor och berätta om din situation.

    Om vi nu antar att du inte gjort något olagligt kommer detta bara försvinna.
    Polisen har gjort anmälningar trots att jag nekat till att exempelvis blivit misshandlad, det kan väl inte bli negativt för mig? Alltså vid dom tillfällena har jag inte blivit misshandlad som polisen trott. Jag tänker att det är det han försöker använda mot mig.

    Tack för rådet, jag ska försöka men blev så stressad och orolig. Vill bara att han slutar.
  • Wed 25 Mar 2020 17:14
    #33
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 17:09:18 följande:
    Polisen har gjort anmälningar trots att jag nekat till att exempelvis blivit misshandlad, det kan väl inte bli negativt för mig? Alltså vid dom tillfällena har jag inte blivit misshandlad som polisen trott. Jag tänker att det är det han försöker använda mot mig.

    Tack för rådet, jag ska försöka men blev så stressad och orolig. Vill bara att han slutar.
    Undvik alla kontakt med ditt ex, träffa honom inte, svara inte på email och sms, ring han lägg på.

    Sluta fundera så mycket på allt. Du kommer ändå inte bli lugn hur mycket du frågar om brottbalken, processrätt, polil0sagen, vårdnadstvister mm.
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 17:16
    #34
    Kjell2 skrev 2020-03-25 17:14:18 följande:
    Undvik alla kontakt med ditt ex, träffa honom inte, svara inte på email och sms, ring han lägg på.

    Sluta fundera så mycket på allt. Du kommer ändå inte bli lugn hur mycket du frågar om brottbalken, processrätt, polil0sagen, vårdnadstvister mm.
    Jag gör det så gott jag kan. Vissa mail måste jag svara på då det rör barnen, dom mailen där han bara skriver nedsättande saker struntar jag i att svara på men mår dåligt av dom ändå.

    tack för att du svarade
  • Wed 25 Mar 2020 17:22
    #35
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:48:00 följande:

    Vet ärligt talat inte om jag orkar, vill bara ha lugn och ro.


    Vänta till eventuell utredning är klar. Sedan får du avgöra om du vill stämma den här personen eller inte.
  • Wed 25 Mar 2020 18:22
    #36
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:32:09 följande:

    Det gäller inte brott mot barn. Han har anmält mig för något, troligtvis för att han vill ta vårdnaden om barnen. Ja han säger att barnen far illa för jag är allvarligt psykiskt sjuk, vilket inte stämmer. Sen gjorde han som sagt en anmälan till polisen också. Jag är rätt säker på att han inte skulle hitta på att jag skadat barnen på något vis, det vore för extremt.

    Psykiskt är det hela väldigt stressande då jag är ganska säker på att han gör det för att han vill stämma mig på vårdnaden.


    Jag har varit inblandad i några fall och i en orosanmälan omhändetog soc barnet efter bara någon dag och har sen aldrig mer fått flytta tillbaka bra nog.

    I de 3 fall jag har direkt varit aktiv handlar det om 2 kvinnor som bedyrar att det inte är minsta fel på dom och att de är bra mammor men i själva verket är de totalt galna. Ja med den ene har jag daglig sms kontakt med och går jag tillbaka o läser historiken på telefon tror man inte det är sant att en människa kan flippa så brutalt. I det 3de fallet är det inte akut fara för barnet och handlar en personlighetsstörning som utsätter barnen för små nertyckande kommentarer och mamman kan aldrig erkänna egna fel.

    Vad jag vill säga med det är att jag får rysningar när du bedyrar din oskuld speciellt när soc gått vidare och har polisanmält.

    Mycket allvarligt!!!
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Wed 25 Mar 2020 18:32
    #37
    Perjonsson skrev 2020-03-25 18:22:36 följande:
    Jag har varit inblandad i några fall och i en orosanmälan omhändetog soc barnet efter bara någon dag och har sen aldrig mer fått flytta tillbaka bra nog.

    I de 3 fall jag har direkt varit aktiv handlar det om 2 kvinnor som bedyrar att det inte är minsta fel på dom och att de är bra mammor men i själva verket är de totalt galna. Ja med den ene har jag daglig sms kontakt med och går jag tillbaka o läser historiken på telefon tror man inte det är sant att en människa kan flippa så brutalt. I det 3de fallet är det inte akut fara för barnet och handlar en personlighetsstörning som utsätter barnen för små nertyckande kommentarer och mamman kan aldrig erkänna egna fel.

    Vad jag vill säga med det är att jag får rysningar när du bedyrar din oskuld speciellt när soc gått vidare och har polisanmält.

    Mycket allvarligt!!!
    Nej nu har du verkligen missförstått. Socialtjänsten har INTE polisanmält, tvärtom har dom inte agerat alls på vad som står i orosanmälan. 

    Mitt ex, som jag har barn med, polisanmälde mig. Jag fick reda på det då en orosanmälan gjordes från polisen, vilket är rutin. Han har med största sannolikhet anmält mig för att han nog tänker att det är bra vid en eventuell vårdnadstvist. Socialtjänsten agerar som sagt inte på vad han anmält eller säger. 

    I en vårdnadstvist har han mycket som talar emot han, det är troligtvis därför han gör såhär.
  • GGN
    Wed 25 Mar 2020 19:14
    #38
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 16:56:04 följande:

    Ok. Men är det ens förtal?


    Det är bara förtal om du drabbas ekonomiskt. Om du till exempel får gå från en provanställning för att han ringt arbetsgivaren och sagt något illa om dig.
  • Wed 25 Mar 2020 20:02
    #39
    GGN skrev 2020-03-25 19:14:29 följande:

    Det är bara förtal om du drabbas ekonomiskt. Om du till exempel får gå från en provanställning för att han ringt arbetsgivaren och sagt något illa om dig.


    Och om förtal, trakasserier etc leder till sjukskrivning då blir du med automatik ekonomisk lidande.
  • Wed 25 Mar 2020 20:03
    #40
    Anonym (a) skrev 2020-03-25 18:32:34 följande:

    Nej nu har du verkligen missförstått. Socialtjänsten har INTE polisanmält, tvärtom har dom inte agerat alls på vad som står i orosanmälan. 

    Mitt ex, som jag har barn med, polisanmälde mig. Jag fick reda på det då en orosanmälan gjordes från polisen, vilket är rutin. Han har med största sannolikhet anmält mig för att han nog tänker att det är bra vid en eventuell vårdnadstvist. Socialtjänsten agerar som sagt inte på vad han anmält eller säger. 

    I en vårdnadstvist har han mycket som talar emot han, det är troligtvis därför han gör såhär.


    Ok bra att du rättade mej där.

    Det förändrar läget rejält.
Svar på tråden Precis fått reda på att jag blivit polisanmäld-när blir jag kontaktad av polisen?