• Anonym (Leija)

    Gör du något för att stötta företagen?

    För att det inte ska bli massarbetslöshet behöver vi fortsätta konsumera, äta på restaurang, gå på fik mm. Jag försöker leva som innan, men med undantaget att inte gå ut så mycket bland folk. Jag har varit på köpcentra eftersom jag behövde något och det var näst intill folktomt. Jag brukar äta ute 1 gång i veckan och fortsätter med det. Handlar en del på internet. Vad mer kan man göra? Tycker synd om alla mindre företagare samt alla som förlorar sina jobb.

  • Svar på tråden Gör du något för att stötta företagen?
  • Anonym (Leija)
    Anonym (. 2) skrev 2020-03-26 07:04:02 följande:

    Det jag har gjort ärr att se över ekonomin och dragit åt lite här och var och startat upp ett nytt sparande.

    Vi kommer att märka av den här krisen i åratal (Magdalena Andersson tror på minst ett decennium).

    Jag är mig själv närmast och jag ser då till att jag klarar mig först och främst.

    Vi har det ekonomiska system som vi har, vilket innebär att företag kommer att gå i putten vid kriser. 

    Istället för att fundera på vad lilla svensson kan göra med sina småslantar bör vi ifrågasätta storföretagarnas aktieutdelningar. Bankerna har signalerat att de skjuter upp miljardutdelning. Satsa DE pengarn a på småföretagarna istället.


    Ja, det är rätt. Många stora företag har bra resurser, men ständigt ökande vinstkrav.

    Det är våra småslantar som ändå hållit många små aktörer vid liv, och det är dessa jag hoppas vi ska rädda.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (Leija) skrev 2020-03-26 07:14:50 följande:
    Ja, det är rätt. Många stora företag har bra resurser, men ständigt ökande vinstkrav.

    Det är våra småslantar som ändå hållit många små aktörer vid liv, och det är dessa jag hoppas vi ska rädda.
    Och jag menar att vi inte kan fortsätta med samma tänk idag. Vi måste komma på helt andra ideer OM vi ska rädda småföretagarna. 


  • Anonym (Muppen)

    Jag konsumerar som vanligt, dvs rätt lite. Jag har tidigare skämtat om att om alla konsumerade lika lite som jag skulle samhällsekonomin gå under. Och nu när det händer är det beklämmande tydligt att jag haft rätt.

    Jag konsumerar ganska begränsat, till stor del på grund av miljöhänsyn. Jag handlar sällan i butikerna på stan, för de har inte de produkter jag vill ha. När jag shoppar är det oftast kläder och då vill jag ha ett större utbud av GOTS- och fair trade-märkt än det pyttelilla de har i stan. Så det blir näthandel = utarmning av butiker i centrum. :(

    Däremot köper jag gärna tjänster, bil-, cykelservice och pizzabakning tex. Men inget av det gör man ju särskilt ofta.

    Det blir uppenbart just nu att vårt samhälle bygger på överkonsumtion. När folk slutar nöjeskonsumera fallerar mycket. Hade jag haft någon lösning på problemet hade jag väl fått nobelpris...

  • Anonym (. 2)
    Anonym (Muppen) skrev 2020-03-26 07:30:25 följande:
    Jag konsumerar som vanligt, dvs rätt lite. Jag har tidigare skämtat om att om alla konsumerade lika lite som jag skulle samhällsekonomin gå under. Och nu när det händer är det beklämmande tydligt att jag haft rätt.
    Jag konsumerar ganska begränsat, till stor del på grund av miljöhänsyn. Jag handlar sällan i butikerna på stan, för de har inte de produkter jag vill ha. När jag shoppar är det oftast kläder och då vill jag ha ett större utbud av GOTS- och fair trade-märkt än det pyttelilla de har i stan. Så det blir näthandel = utarmning av butiker i centrum. :(
    Däremot köper jag gärna tjänster, bil-, cykelservice och pizzabakning tex. Men inget av det gör man ju särskilt ofta.
    Det blir uppenbart just nu att vårt samhälle bygger på överkonsumtion. När folk slutar nöjeskonsumera fallerar mycket. Hade jag haft någon lösning på problemet hade jag väl fått nobelpris...
    Men det är välkänt att vår välfärd och ekonomi bygger på just konsumtion, det har varit det länge.
    Så självklart att det kraschar om vi tar bort grunden. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Leija) skrev 2020-03-26 07:11:59 följande:

    Självklart ska man inte överkonsumera.

    Undrar hur det går med pizzeriorna. Vi köper också pizza trots corona, undrar om de flesta fortästter med det. Pizzerior är annars kända för att inte ha så stora marginaler.


    Ja, jag hoppas det. Man kan ju ta med maten hem.

    Det är trist det som händer, samtidigt i övrigt som någon skrivit hela samhället är uppbyggt på (över)konsumtion. Nu fallerar det. Det vi behöver kommer vi ändå att köpa tänker jag. Men mycket krimskrams kommer försvinna. Det är egentligen också rätt. Den enda vägen för att få en mer hållbar miljö tex. Men det blir ett nytt samhälle och kräver ganska mycket, men de som ställer om först brukar vara vinnare i längden. Men det är inte enkelt såklart.
  • Mandel

    Har blivit behandlad som mer eller mindre pestsmittade av omgivningen (förutom kollegorna) det senaste året så jag har inte ändrat någonting i mitt liv pga corona.
    Inga restaurang eller cafébesök tidigare så ingen ändring.

    Har alltid avskytt shopping så jag handlar det jag behöver/vill ha när jag har samlat tillräckligt med motivation och mina matvaruinköp gör jag i lokal butik på orten och inte på stormarknad i stan där jag jobbar.

    Snarare så att jag nu funderar mer på att shoppa eftersom jag slipper trängs med alla andra


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Anonym)

    Jag handlar mer från våra lokala företag än vad jag gjorde innan. Köper med mat hem från de lokala restaurangerna. Vi har fortfarande ett aktivt liv (bor ute på landet) och är ute väldigt mycket. Köper jag med middag hem 2 ggr/v så ger det mig mer tid att vara ute i skogen, fixa i trädgården osv. Så win win!

    Min man jobbar hemifrån, det kan inte jag med den typen av jobb som jag har. Så vi äter lunch på vår lokala restaurang ett par gånger i veckan.

    Jag kan varmt rekommendera att hålla koll efter lokala reko-ringar på FB. Jag köpte ägg, kött och lammkorv från lokala producenter vars försäljning har gått ner på annat håll. 

  • Ela90

    Det är inte direkt läge att stötta när folk själva riskerar att förlora inkomsten.. nu är det dags att tänka på sig själv. vem fasen bryr sig om att stötta lokala bageriet när man själv riskerar att förlora sin inkomst ? Det är läge att spara om något.

  • Tt84

    Blir mer hämtmat, går inte till gymmet men betalar gymkortet istället för att frysa det, så man gör det lilla man kan göra. Samhället ska ju fungera både under denna tid och efter detta så man får göra det man kan

  • Anonym (Nope)

    Jag har inte råd tyvärr. Är vikarie utan timanställning och kommunen jag jobbar för har slutat boka mig nu. Så jag får stötta mig själv kan man säga.

Svar på tråden Gör du något för att stötta företagen?