• Anonym (Jag)
    Wed 25 Mar 2020 22:44
    3565 visningar
    160 svar
    -1 +3
    160
    3565

    Stäng av Stockholm nu! Ny tråd där du kan vara anonym.

    Kritiskt läge för sjukvården, påsken närmar sig och många är smittade. Det är dags att stänga av vår huvudstad nu. Smittan kommer ändå att sprida sig i landet, det kan inte förhindras, men saktar vi ned den så kan det produceras mer sjukvårdsutrustning under tiden.

    Finland gör rätt som stänger in- och utfart till Helsingfors.
  • Svar på tråden Stäng av Stockholm nu! Ny tråd där du kan vara anonym.
  • Anonym (Haha)
    Fri 27 Mar 2020 21:50
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 21:43:27 följande:

    Nä, det är ju klart att man inte "hittar" det som inte stärker sina argument. 


    Bevisbördan ligger på dig. Varför länkar du inte till det påven frågade efter???
  • Anonym (.)
    Fri 27 Mar 2020 21:55
    -3
    Anonym (Haha) skrev 2020-03-27 21:50:26 följande:
    Bevisbördan ligger på dig. Varför länkar du inte till det påven frågade efter???
    Hahahaha Skrattande
    Du tror på fullt allvar att en länk är samma sak som källa?
    tack för dagens garv.

    Säg mig, hur gör man då med all vetenskapliga rapporter, det finns sällan länkar där.
    Du har fått källor, att du vägrar ta till dig det är faktiskt din börda, inte min.
  • Anonym (Haha)
    Fri 27 Mar 2020 22:04
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 21:55:20 följande:

    Hahahaha 

    Du tror på fullt allvar att en länk är samma sak som källa?

    tack för dagens garv.

    Säg mig, hur gör man då med all vetenskapliga rapporter, det finns sällan länkar där.

    Du har fått källor, att du vägrar ta till dig det är faktiskt din börda, inte min.


    Öh, det är väldigt vanligt att vetenskapliga resultat publiceras i artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Här gällde väl däremot bara för dig att rapa ur dig på vilken presskonferens som Anders Tegnell eller någon av de han brukar uppträda tillsammans med sa vad du påstod att de sagt.

    Du och jag möttes kort över något helt annat tidigare i tråden. Som sagt: skatteutjämningssystem.
  • Anonym (.)
    Fri 27 Mar 2020 22:08
    -2
    Anonym (Haha) skrev 2020-03-27 22:04:55 följande:
    Öh, det är väldigt vanligt att vetenskapliga resultat publiceras i artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Här gällde väl däremot bara för dig att rapa ur dig på vilken presskonferens som Anders Tegnell eller någon av de han brukar uppträda tillsammans med sa vad du påstod att de sagt.

    Du och jag möttes kort över något helt annat tidigare i tråden. Som sagt: skatteutjämningssystem.
    Och litteraturen har länkar menar du?
    Trots allt så är litteratur det som förekommer flitigast än så länge.

    Det spelar ingen roll för du har tydligt visat att ditt syfte endast är att bråka sönder tråden.
  • Anonym (Haha)
    Fri 27 Mar 2020 22:11
    +2
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 22:08:50 följande:

    Och litteraturen har länkar menar du?

    Trots allt så är litteratur det som förekommer flitigast än så länge.

    Det spelar ingen roll för du har tydligt visat att ditt syfte endast är att bråka sönder tråden.


    Ganska speciellt beteende ändå. Projektion deluxe. Du kan helt enkelt inte visa var någon myndighetsrepresentant sagt det du påstod eftersom de aldrig sagt så.
  • Anonym (trött­)
    Fri 27 Mar 2020 22:43

    Tycker att man, innan man anklagar någon annan för att bråka, kan reflektera lite över sin egen agenda och sitt eget språkbruk.  

  • Sat 28 Mar 2020 08:39
    +1
    Pope Joan II skrev 2020-03-27 18:23:40 följande:
    Ja, jag får sätta mig och leta efter uttalandena av Tegnell, Carlson, företrädare för MSB och regeringen i vilka de säger att "stockholmare flyr i panik" och "skiter glatt i restriktioner". 

    Jag diskuterar gärna men lägger helst inte tid på att diskutera falsarier utan föredrar, för övrigt precis enligt rekommendationerna, att hämta data från säkra källor. "Intryck, "upplevelser", "anekdotiska bevis", magkänsla", subjektiv uppfattning från lanthandel" och annat är av mindre intresse när det gäller den här saken. 
    Det är tidningar som rapporterar om "flyende stockholmare". Tidningar har ju en tendens att uttrycka sig lite drastiskt men dylika påståenden är inte helt tagna ur luften eftersom de grundar sig på bl a för årstiden ovanligt hög omsättning i livsmedelsaffärer. Skärgården, Kivik, Österlen, Gotland och Bohuslän har nämns i sammanhanget och en ökning med 20-30 % har nämnts. Det verkar handla bl a om sommargäster som kommer tidigare än vanligt och alla är naturligtvis inte från Stockholmsområdet.

    Ett exempel:

    https://www.nsk.se/2020/03/28/stockholmare-plotsligt-duger-vi-inte-langre/
  • Sat 28 Mar 2020 08:51
    +1
    nihka skrev 2020-03-28 08:39:14 följande:
    Det är tidningar som rapporterar om "flyende stockholmare". Tidningar har ju en tendens att uttrycka sig lite drastiskt men dylika påståenden är inte helt tagna ur luften eftersom de grundar sig på bl a för årstiden ovanligt hög omsättning i livsmedelsaffärer. Skärgården, Kivik, Österlen, Gotland och Bohuslän har nämns i sammanhanget och en ökning med 20-30 % har nämnts. Det verkar handla bl a om sommargäster som kommer tidigare än vanligt och alla är naturligtvis inte från Stockholmsområdet.

    Ett exempel:

    https://www.nsk.se/2020/03/28/stockholmare-plotsligt-duger-vi-inte-langre/
    Jo, jag har läst dylika vittnesmål och ryktesspridningar om hur folk har hört stockholmska talas utanför Stockholm. Jag har också läst om stockholmare som själva berättat att de satt sig i sina stugor, det har samtliga varit gamla och haft grundsjukdomar som gjort dem extra rädda för att bli smittade. 

    Den här personen - Anonym pricken - påstod dock att det var FHM som gått ut med "de panikslagna och flyende stockholmarna som glatt skiter i restriktionerna" och något sådant kan jag inte hitta i informationsflödet. Tvärtom har bland andra Tegnell sagt att folk generellt sköter sig bra. Idag finns också grafik i DN över att stockholmarna, precis som andra storstadsbor, håller sig i sina hem. Det betyder naturligtvis inte att ingen av oss bosatta i Stockholm har begett sig till sina stugor, precis som det inte betyder att ingen utanför Stockholm har begett sig hit. 

    Det du så riktigt nämner verkar Anonym pricken inte alls ta någon som helst hänsyn till - alla som tidigarelägger sin vistelse på lantstället/stugan/skärgårdshuset är inte från Stockhom. Det var en tacksam och viktig klargörelse. 
  • Anonym (meko)
    Sat 28 Mar 2020 12:11
    nihka skrev 2020-03-28 08:39:14 följande:
    Det är tidningar som rapporterar om "flyende stockholmare". Tidningar har ju en tendens att uttrycka sig lite drastiskt men dylika påståenden är inte helt tagna ur luften eftersom de grundar sig på bl a för årstiden ovanligt hög omsättning i livsmedelsaffärer. Skärgården, Kivik, Österlen, Gotland och Bohuslän har nämns i sammanhanget och en ökning med 20-30 % har nämnts. Det verkar handla bl a om sommargäster som kommer tidigare än vanligt och alla är naturligtvis inte från Stockholmsområdet.

    Ett exempel:

    https://www.nsk.se/2020/03/28/stockholmare-plotsligt-duger-vi-inte-langre/
    En släktning till mig bor året om i ett västkustsamhälle med mestadels sommarboende. Det är betydligt fler som har åkt till sina sommarställen nu än förra året. Många är från Stockholmstrakten.
  • Sat 28 Mar 2020 14:12
    Pope Joan II skrev 2020-03-28 08:51:48 följande:
    Jo, jag har läst dylika vittnesmål och ryktesspridningar om hur folk har hört stockholmska talas utanför Stockholm. Jag har också läst om stockholmare som själva berättat att de satt sig i sina stugor, det har samtliga varit gamla och haft grundsjukdomar som gjort dem extra rädda för att bli smittade. 

    Den här personen - Anonym pricken - påstod dock att det var FHM som gått ut med "de panikslagna och flyende stockholmarna som glatt skiter i restriktionerna" och något sådant kan jag inte hitta i informationsflödet. Tvärtom har bland andra Tegnell sagt att folk generellt sköter sig bra. Idag finns också grafik i DN över att stockholmarna, precis som andra storstadsbor, håller sig i sina hem. Det betyder naturligtvis inte att ingen av oss bosatta i Stockholm har begett sig till sina stugor, precis som det inte betyder att ingen utanför Stockholm har begett sig hit. 

    Det du så riktigt nämner verkar Anonym pricken inte alls ta någon som helst hänsyn till - alla som tidigarelägger sin vistelse på lantstället/stugan/skärgårdshuset är inte från Stockhom. Det var en tacksam och viktig klargörelse. 
    Det är inga ryktesspridningar. När tidningar rapporterar från olika delar av landet är det nyheter och inte ryktesspridningar. Naturligtvis är det många från våra storstäder som har fritidsboende i andra delar av landet och just nu åker fler av dem till sina fritidshus än denna tid förra året.
  • Sat 28 Mar 2020 14:17
    Anonym (meko) skrev 2020-03-28 12:11:39 följande:
    En släktning till mig bor året om i ett västkustsamhälle med mestadels sommarboende. Det är betydligt fler som har åkt till sina sommarställen nu än förra året. Många är från Stockholmstrakten.
    Skulle tro att det även är en hel del från Göteborgsområdet, men de kanske inte väcker samma uppseende som de som rest längre för att komma dit?
  • Sat 28 Mar 2020 14:40
    +1
    nihka skrev 2020-03-28 14:17:48 följande:

    Skulle tro att det även är en hel del från Göteborgsområdet, men de kanske inte väcker samma uppseende som de som rest längre för att komma dit?


    Tror det hade blivit ungefär samma reaktion om t ex Örebro eller Piteå hade varit epicentrum för viruset - har fått för mig att det är hotande smittspridning som är problemet, inte att det är stockholmare som kommer
  • Sat 28 Mar 2020 15:16
    +1
    Disa35 skrev 2020-03-28 14:40:04 följande:
    Tror det hade blivit ungefär samma reaktion om t ex Örebro eller Piteå hade varit epicentrum för viruset - har fått för mig att det är hotande smittspridning som är problemet, inte att det är stockholmare som kommer
    Region Stockholm har överlägset flest bekräftat smittade, men Västra Götaland med Göteborgsregionen ligger ju på en andraplats.

    Av de 89 nya fall så här långt idag är 86 i Stockholm och 3 i Jämtland-Härjedalen, så jag förstår verkligen att människor är särskilt bekymrade över rörligheten från just Stockholmsområdet.

    https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
  • Sat 28 Mar 2020 15:20
    nihka skrev 2020-03-28 15:16:25 följande:

    Region Stockholm har överlägset flest bekräftat smittade, men Västra Götaland med Göteborgsregionen ligger ju på en andraplats.

    Av de 89 nya fall så här långt idag är 86 i Stockholm och 3 i Jämtland-Härjedalen, så jag förstår verkligen att människor är särskilt bekymrade över rörligheten från just Stockholmsområdet.

    experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa


    Gör jag med och det hade jag också varit om jag bott i ett litet samhälle.

    Jag försökte bidra med en egen fundering bara
  • Anonym (meko)
    Sat 28 Mar 2020 15:40
    nihka skrev 2020-03-28 14:17:48 följande:
    Skulle tro att det även är en hel del från Göteborgsområdet, men de kanske inte väcker samma uppseende som de som rest längre för att komma dit?
    Ja det är det säkert. Att de inte haft någon restriktion för det förut är skrämmande! Många äldre bor året runt på det stället som min släkting bor och de kommer nu antagligen bli utsatta för smittan, speciellt då folk bor väldigt tätt där och det finns bara en affär osv. Inte för att vara för dyster, men jag känner flera stycken äldre där och det är tragiskt att jag kanske inte kommer få se dem mer. Jag kan inte tänka mig något annat än att sjukvården kommer bli överbelastad snart, särskilt då Sverige håller saker och ting ganska så öppet, och det kommer inte finnas plats för de äldsta i samhället. Kan bara hoppas att de klarar av att skydda sig, men med tanke på att flera har flera olika hembiträden hemma hos sig så kan ju de vara smittade också.
  • Sat 28 Mar 2020 15:51
    +1
    Disa35 skrev 2020-03-28 15:20:09 följande:
    Gör jag med och det hade jag också varit om jag bott i ett litet samhälle.

    Jag försökte bidra med en egen fundering bara
    Jag rör mig i ett så litet område som det för tillfället går och kommer kunna reducera det ytterligare inom kort. Det är ju inte roligt att bli så här kringskuren men det är något man måste stå ut med för att inte bidra i onödan till smittspridning.

    Jag blir besviken och förbannad när jag hör om människor som drar iväg över halva landet, speciellt när det görs möjligt av att ha fått jobba hemifrån. Att man inte stänger för- och grundskola kanske även har sin grund i att fler familjer då skulle få möjlighet att resa iväg?
  • Sat 28 Mar 2020 16:00
    nihka skrev 2020-03-28 15:51:37 följande:

    Jag rör mig i ett så litet område som det för tillfället går och kommer kunna reducera det ytterligare inom kort. Det är ju inte roligt att bli så här kringskuren men det är något man måste stå ut med för att inte bidra i onödan till smittspridning.

    Jag blir besviken och förbannad när jag hör om människor som drar iväg över halva landet, speciellt när det görs möjligt av att ha fått jobba hemifrån. Att man inte stänger för- och grundskola kanske även har sin grund i att fler familjer då skulle få möjlighet att resa iväg?


    Jag ägnar tid och energi åt att försvara den svenska hanteringen, men just det är det stora undantaget; själviska idioter som sätter sitt eget och andras liv på spel utan en tanke på vad det kan medföra att strunta i myndigheternas råd.

    Tycker synd om dig, förresten
  • Sat 28 Mar 2020 16:11
    Disa35 skrev 2020-03-28 16:00:27 följande:
    Jag ägnar tid och energi åt att försvara den svenska hanteringen, men just det är det stora undantaget; själviska idioter som sätter sitt eget och andras liv på spel utan en tanke på vad det kan medföra att strunta i myndigheternas råd.

    Tycker synd om dig, förresten
    Det är inte synd om mig för att jag håller mig ifrån onödiga resor. Det är synd om de gamla sjuka människorna i Madrid som plockas ur sina respiratorer för att de inte räcker till och ges till personer under 65. De får dö på lugnade och utan att kunna träffa sina anhöriga.
  • Anonym (gör så gott en kan)
    Sat 28 Mar 2020 16:42
    +1

    När man gick ut med att äldre skulle stanna hemma och inte vara ute så mycket åkte många äldre till sina sommarstugor då det är lättare att vara där och gå ut i naturen osv, DÅ  fanns ingen rekommendation om att man inte skulle åka till sina sommarstugor precis som det inte fanns i Norge.
    På samma sätt som man i februari fick resa utomlands.
    Då var inte spridningen så stor i Stockholm och de flesta var friska även om man naturligtvis inte kunde veta det.
    Har dom nu varit där ett bra tag är risken för att dom är sjuka väldigt liten men dom kan ju faktiskt smittas av någon på orten där dom har sommarstugan och på så vis behöva belasta sjukvården som inte har plats för dom och därför ska dom inte stanna kvar.

    Det är flest äldre som har åkt till sina stugor även fast alla åldrar har åkt dit men inte så många familjer då barnen ju har skolplikt så stannar man ju på sin hemma ort, sen finns det par där bägge kan jobba hemifrån men så många yngre som studenter vill inte lämna sina vänner mm.

    Men nu när sjukvården börjar få det tufft är det dags att säga till folk att åka hem igen för att i fall dom blir sjuka kan dom inte räkna med sjukvård där dom har sitt sommarställe men innan fanns inte den rekommendationen.
    En del personer har förstås åkt senare men många äldre åkte för ett par veckor sen.

    Det man går ut med nu är att man nu inte får ska åka iväg till sina sommarställen då man nu i mycket större utsträckning kan bära smittan än för bara ett par veckor sen. Nu har även alla kommuner fått mer att göra i sjukvården än tidigare.
    Det viktiga är ju att alla nu följer den uppmaningen och att folk som har sina sommarställen i andra kommuner åker hem.

    De flesta äldre som åkte för några veckor sen tänkte nog aldrig att dom skulle kunna behöva belasta sjukvården på orten för sina sommarställen utan dom åkte just för att man sa att äldre skulle hålla sig inne så mycket dom kunde och bara gå ut på promenader.
    Många pratade om att smittspridningen inte skulle bli så stor i Sverige.
    Dom som åkte då och inte har blivit sjuka ännu som det verkar kan man ju då hoppas var smittfria för dom som var smittade då har ju i de flesta fall nu insjuknat så kanske behöver man inte vara rädd för att dom tagit med smittan däremot vet man inte om folk som reser nu kan vara smittade.

    Det är ju därför man nu går ut med att man inte ska resa någonstans och framförallt då inte ifrån Stockholm och dom flesta från och med denna vecka kommer nog att hörsamma det.

    T ex är det inte många som är fjällen nu, folk har stannat hemma och det gäller både Stockholmare och andra även om vissa ifrån olika delar av landet är där men nu är det få.
    Det viktiga är ju målet att det inte ska komma stora mängder av folk till påsk och sprida smitta.
    Det är ju därför t ex Gotland också går ut med att kom inte hit ifrån fastlandet och troligen kommer ju de flesta också följa det men ett fåtal kommer inte det.

    Man måste inte tänka jäkla sommarstugeägare som kom hit för några veckor sen för att kanske belasta vår sjukvård.
    Ingen visste hur utvecklingen skulle bli och ingen avrådde då ifrån att åka.
    Det troliga är dom inte var smittade då eftersom det inte var utbrett i Stockholm men man kan som sagt inte veta.
    Har dom inte uppvisat några symptom ännu har dom är dom nog inte smittade men man kan som sagt återigen inte veta.
    Dom tänkte nog heller aldrig på att dom skulle belasta sjukvården då ingen gick ut med rekommendationer att inte resa utan tänkte nog att det var bättre att bo nära naturen och kunna gå promenader än att gå promenader i stan och färre personer på gator mm är bättre för alla.

    Men det viktiga är ju att alla nu hörsammar och följer rekommendationerna och INTE reser till sina sommarhus, både för att inte föra smittan vidare men också för att inte belasta sjukvården i andra kommuner om man skulle behöva vård.

    Man ska inte resa till sina sommarstugor i andra kommuner, inte till andra områden som t ex Gotland och Öland men lika viktigt inga ska resa till Stockholm för att hälsa på släkt och vänner och på så vis riskera att ta med smittan hem.
    Det är ju flerfaldigt större risk att ta med smittan nu än för bara 2 veckor sen.
    Dom som åkte för några veckor sen tänkte nog inte i dessa banor.

    Jag bor i ett område i Stockholms län som har många sommarstugeägare och nej jag upplever inte dom som egoistiska personer som skiter i om dom smittar och belastar sjukvården utan som många äldre eller i riskgrupp som fick rekommendationer att försöka att isolera sig men att vara ute på promenader.
    Då var det bättre på sommarstället men nu börjar dom förstå att dom måste åka hem för att inte ta platser ifrån andra vilket dom aldrig har haft för avsikt för ingen visste ju riktigt hur utvecklingen skulle bli och man tog en dag i sänder.
    Man måste inte tro det värsta om folk.

  • Anonym (.)
    Sat 28 Mar 2020 16:58
    +3

    Många som rest ut till stugorna har gjort det den senaste veckan trots alla rekommendationer.
    Man hör resonemang som att de aldrig kan vara smittade och att de åker hem så fort de blir sjuka.

    Jovisst köra med 40 graders feber och andningssvårigheter. Tjena mittbena.

Svar på tråden Stäng av Stockholm nu! Ny tråd där du kan vara anonym.