• Anonym (Ladydamer)

    Ska bonus betala hemma?

    Mannens son är 20 år och arbetar deltid. Han bor i källaren hos oss med eget kök och badrum. Jag är föräldraledig och mannen har opererat axeln och är för tillfället sjukskriven. Alltså har vi för tillfälleten aning ansträngd ekonomi. Han får ut lika mycket som mig i månaden och mannen tjänar lite till.

    Vi tvättar åt sonen, han har alltid matlådor, fri tillgång till bil, vi betalar även bensinen och telefonräkningen. Han städar inte ens själv i källaren så han har verkligen hotellservice.

    Sonen hotar att flytta och vi vill ju inte att det ska bli dålig stämning. Hans mamma tycker att det är helt sjukt att man ens kan tänka tanken att ta betalt av ett barn.

    Vi tänker oss ingen större summa utan kanske 2000 kr i månaden.

  • Svar på tråden Ska bonus betala hemma?
  • Anonymm20

    En 20 åring som jobbar (om än deltid) ska i det minata betala 2000kr i månaden (kan säkert betala även det dubbla) för husrum, mat etc. Han kan även betala både bensinen han använder och sin egna mobil.

  • Anonym (Anonym 666)

    Vuxna människor med egen inkomst ska naturligtvis betala för sitt eget uppehälle! Räkna även på matkostnader och internet. Det är inte gratis att leva, ju förr han lär sig desto bättre. Duger det inte kan han flytta!

  • Xlr8

    Han får åtminstone dra sitt strå till stacken med arbete i hemmet. Bensin pengar får han stå för själv.

    Om han nu jobbar del tid och inte betalar något se till att han gör något i hemmet som sänker era kostnader.

    Bakar bröd, lufta element, plantera något ätbart i trädgården osv..

  • nnnnnnnn

    Det är stor skillnad på att ta betalt en summa (vilket ni självklart har rätt till) och att inte betala en massa lull-lull.

    Min gissning är att er ekonomi blir betydligt mycket bättre om ni inte betalar för vuxna människors leksaker...
    Så sätt stopp för snyltandet, så kan ni prata om hyra om några månader, när denne har lärt sig att allt inte är gratis i livet.

    1) Fri tillgång till bil? NEJ, det kostar ca 20 kr/milen + bensin. Så det bör den som lånar bilen swisha in på bilkontot eller lägga i en burk. Vinterdck, service spolarvätska mm betalas sedan ur denna kassan, blir det över sparas det till ny bil när bilen blir för gammal.

    2) Mobil? Den som vill ha en mobil betalar sitt egna abonnemang...

    3) Matlåda? Nej, det gör man själv eller köper lunch på stan. Kompromiss? Betala 35-50 kr per matlåda.

    4) Mat? Toapapper? Tvål? Tvättmedel? Gör som ni vill, men det mest naturliga är väl att man delar kostnaden på de som bor i huset och alla betalar sin del. Annars kan man göra så att man köper eget till sitt eget badrum (om man har ett eget badrum) och maten kan man lösa genom att den inneboende åker och storhandlar ibland tex var 3-4:e gång.

    Om ni inför dessa självklara förändringarna, så kommer ni få in rätt mycket pengar eller iallafall slippa en hel del dyra utgifter.

  • Miss Skywalker

    Hur lyckas man curla en vuxen person såpass att han tror att det är en ynnest att få serva honom?

  • Egon den stora

    Det var ju vad jag betalade hemma när jag började jobba för 20 år sedan. Det låter billigt, men är en bra början. Han kan väl flytta om han vill, men billigare lär han inte hitta.

  • Anonymm20
    Anonym (Mk) skrev 2020-03-26 09:36:12 följande:

    Hade du tagit hyra av ditt egna barn?

    Jag hade aldrig tagit betalt av mina barn. Vill hellre se att dem sparar till lägenhet eller utbildning. Dock så hade dem fått betala sina räkningar själv som mobil osv.


    Jag hade absolut tagit hyra av min äldsta om han fortfarande bott hemma. Även om jag inte hade behövt ekonomiskt.
  • Anonym (Soffan)

    Herregud! Jag tycker faktiskt att den kärleksfulla modern som vill fortsätta behandla sonen som en liten bebis ska få göra det....på heltid.

  • Anonym (förälder)

    Förstår inte riktigt vad mammans åsikt spelar för roll i det här.
    Hon har ju inget med ert hem och hushåll att göra, visst kan hon tycka något men vad hon tycket betyder ju inte mer än vad andra tycker.

    Sonen är vuxen och det är vad du och din man, sonens pappa tycker som betyder något.
    Sonen bor i ert hus och ni tillsamman du och din man ska komma överens om vad ni tycker och vad som kan vara rimligt att betala hemma.
    Givetvis får man betala efter inkomst, mindre vid deltid än heltid och efter hur mycket man tjänar.

    Vad säger din man? vad tycker han och har ni diskuterat om hur mycket som kan var skäligt att han betalar? Givetvis kan ni även om ni vill ta med sonen i diskussionen så han känner sig delaktig och då även ta upp att han måste bidra med att hjälpa till i hemmet, t ex viss städning, viss matlagning, tvätt osv.
    Ni måste prata med sonen att han måste vara delaktig i hemmet så länge han bor där.
    Skulle sonen sätta sig på tvären får din man ta den fighten, det ska inte du behöva göra.
    Vad tycker din man om det hela?

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Ladydamer) skrev 2020-03-26 07:06:06 följande:

    Mannens son är 20 år och arbetar deltid. Han bor i källaren hos oss med eget kök och badrum. Jag är föräldraledig och mannen har opererat axeln och är för tillfället sjukskriven. Alltså har vi för tillfälleten aning ansträngd ekonomi. Han får ut lika mycket som mig i månaden och mannen tjänar lite till.

    Vi tvättar åt sonen, han har alltid matlådor, fri tillgång till bil, vi betalar även bensinen och telefonräkningen. Han städar inte ens själv i källaren så han har verkligen hotellservice.

    Sonen hotar att flytta och vi vill ju inte att det ska bli dålig stämning. Hans mamma tycker att det är helt sjukt att man ens kan tänka tanken att ta betalt av ett barn.

    Vi tänker oss ingen större summa utan kanske 2000 kr i månaden.


    Om har har en redig inkomst, så ja, då tycker jag det är dags att betala. Har själv en som som fyller 20 i år men han studerar och har inget jobb, så vi har sagt att så länge det är så behöver han inte betala. Det är dock ett annat läge än att någon har en inkomst. Ni behöver heller inte tvätta och laga mat om ni inte vill. Min son tvättar själv. Mat är det lite si och så med men vi processar att han ska göra mer själv på den punkten också. 
    Varför betalar han inte bensin och mobil själv när han har råd med det?

    Men samtidigt: klart grabben ska flytta! Hjälp honom att titta på vilka alternativ de finns på den punkten. Eller hem till momsen då. Men har är ju gammal nog att ha egen lägenhet. 

    Sätt er med honom och förklara som vuxen till vuxen, inte som föräldrar till ett barn, hur reglerna är = man är inte försörjningsskyldig för så gamla barn (det står på FK: man är skyldig så länge de går i gymnasiet eller tills de är 21 och inte är färdiga med utbildningen - jobbar de däremot så är man det inte) 

    Visa också konsumentverket uträkningar för vad det kostar att bo i egen lägenhet kontra ert förslag på 2000, så inser han direkt att det är viss skillnad. Om då mamman vill att han bor hos henne på heltid och står för allt, så är det ju henens val. Ni bestämmer hos er. 
    Visa sonen den här tråden annars, om han inte förstår att det är rätt vanligt att man bevara hemma när man har en inkomst. Han räknas som ett eget hushåll nu.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (förälder) skrev 2020-03-27 06:50:33 följande:

    Förstår inte riktigt vad mammans åsikt spelar för roll i det här.
    Hon har ju inget med ert hem och hushåll att göra, visst kan hon tycka något men vad hon tycket betyder ju inte mer än vad andra tycker.

    Sonen är vuxen och det är vad du och din man, sonens pappa tycker som betyder något.
    Sonen bor i ert hus och ni tillsamman du och din man ska komma överens om vad ni tycker och vad som kan vara rimligt att betala hemma.
    Givetvis får man betala efter inkomst, mindre vid deltid än heltid och efter hur mycket man tjänar.

    Vad säger din man? vad tycker han och har ni diskuterat om hur mycket som kan var skäligt att han betalar? Givetvis kan ni även om ni vill ta med sonen i diskussionen så han känner sig delaktig och då även ta upp att han måste bidra med att hjälpa till i hemmet, t ex viss städning, viss matlagning, tvätt osv.
    Ni måste prata med sonen att han måste vara delaktig i hemmet så länge han bor där.
    Skulle sonen sätta sig på tvären får din man ta den fighten, det ska inte du behöva göra.
    Vad tycker din man om det hela?


    Glömde tillägga, ni har ju redan diskuterat 2000 kr i månaden, om du och din man är överens om det meddelar ni sonen att det är det som gäller,
    Hotar han att flytta får han göra det, 2000 kr för rum med eget kök och badrum i källaren är ju en fantastik bra kostnad, billigare kan han ju inte bo någon annanstans om han inte får bo gratis hemma hos mamman då, men där kanske han istället då inte får lika stort och bra eget boende.
  • Ess

    Jag hade gått efter att han är en vuxen man och hade behandlat honom som vilken inneboende som helst. Dvs att han har eget hushåll och bär sina egna kostnader mm.

    Sen får ni diskutera om han ska betala hyra till er för el och sophämtning mm. Men allt gratis och hotell service hade han inte fått.

    Att hota med att flytta låter bara efterblivet, låt honom göra det så slipper ni jättebabyn.

    Mamman behöver ni inte ens ha kontakt med längre, så blandar hon sig i att ni börjar ta hyra, så säg bara att hon inte har med det att göra och lägg på luren.

  • Rudbeckius

    Såklart vuxna med egen hushåll ska bidra med pengar och arbete i ett gemensamt hushåll. Anner blir det ju gratis hotell. Det är inte bra för unga vuxnas ekonomiska förmåga och självständhet att inte lära sig hushålla.

    Jag lever i bonusfamilj och vi har en klok samsyn. Men en galen bitte exfru har just de åsikterna att man ska betala allt för sina vuxna barn som bor hemma, annars älskar man dem inte. Egentligen handlar det om hennes oförstånd och vilja till kontroll, hon vill inte att de ska flytta någonsin...

    https://www.svd.se/sa-mycket-bor-barnen-betala-hemma

    https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/vart-arbete/privatekonomi/kostnadsberakningar/flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma/

    Snacka ihop er och få med er den konstiga exfrun i resonemanget. Ni måste sedan ta snacket med vuxna bonussonen. 


    ailCopy
  • viseversa

    Är man 20 år är man inte ett barn utan vuxen. Låt honom flytta då så får han se vad ett boende kostar. Tycker han kan betala betydligt mer än 2000 faktiskt. 4500 i månaden ska han betala. och sluta tvätta och städa åt honom. 

  • Anonym (Lo)

    Mina föräldrar sa så: du får bo hemma så länge du vill, vi är bara glada om vi är tillsammans. Sparar du en rimlig summa varje månad för din framtid är allt hemma gratis. Använder du dina pengar bara till nöje ska du bidra även ekonomiskt.

    Otroligt tacksam för deras inställning. Och det var jag redan då så jag såg till att visa det och hjälpa dem på alla möjliga sätt från hämta/lämna yngre syskon, läxhjälp, hushållsarbete osv. Spara mycket och sköta mitt jobb och mina studier. Telefon, kläder osv betalade jag självklart själv (eller önskade kläder för jul och födelsedagar).

  • Anonym (Han får klara sig)

    Betala inte nåt för vuxen styvson.Bli inte uttnytjad nu.

  • Anonym (blåbär)
    Anonym (Ladydamer) skrev 2020-03-26 07:06:06 följande:

    Mannens son är 20 år och arbetar deltid. Han bor i källaren hos oss med eget kök och badrum. Jag är föräldraledig och mannen har opererat axeln och är för tillfället sjukskriven. Alltså har vi för tillfälleten aning ansträngd ekonomi. Han får ut lika mycket som mig i månaden och mannen tjänar lite till.

    Vi tvättar åt sonen, han har alltid matlådor, fri tillgång till bil, vi betalar även bensinen och telefonräkningen. Han städar inte ens själv i källaren så han har verkligen hotellservice.

    Sonen hotar att flytta och vi vill ju inte att det ska bli dålig stämning. Hans mamma tycker att det är helt sjukt att man ens kan tänka tanken att ta betalt av ett barn.

    Vi tänker oss ingen större summa utan kanske 2000 kr i månaden.


    Ett första steg kan vara att sluta sponsra och cirka honom. Låt honom städa upp efter sig själv, fixa sin egen mat och betala sina egna räkningar. Borde inte vara så svårt.
  • Anonym (blåbär)
    Anonym (blåbär) skrev 2020-03-27 22:45:09 följande:

    Ett första steg kan vara att sluta sponsra och cirka honom. Låt honom städa upp efter sig själv, fixa sin egen mat och betala sina egna räkningar. Borde inte vara så svårt.


    *curla skulle det stå.
Svar på tråden Ska bonus betala hemma?