• Anonym (IK)

Rapport från Stockholm

Anonym (L) skrev 2020-03-26 12:51:57 följande:
    Och exakt vad tycker du den vanlige stockholmaren på gatan borde göra för landsbygden? För att vara berättigad att fira midsommar utanför tullarna?
    I nuläget: stanna hemma.

Alla medelklassiga 08or som åker till stugan, oavsett om stugan ligger i Norrtälje eller på Öland, för att "isolera" sig riskerar att:

1) sprida smitta dit den ännu inte finns
    2) uppta områdets redan knappa resurser om de blir sjuka på plats. Resurser de dessutom inte bidragit till då de betalar sin skatt i 08.

Det är en dryg vecka sedan FHM gick ut med uppmaningen: "Res inte till eller från Stockholm". Den uppmaningen är inte särskilt svårt att förstå.

I Norge har regeringen förbjudit folk att bo i sina sommarstugor. Svenska kommunalråd på utsatta orter har bett den svenska regeringen göra detsamma.
  • Anonym (IK)
    Anonym (?) skrev 2020-03-27 21:27:09 följande:
    Fattar inte heller riktigt detta specifika stockholmshat. Jag är stoclholmare men tillhör definitivt inte den där ''övre medelklassen'' som har dyra bostadsrätter, sommarstugor, köper dyrt ekologiskt och åker till alperna. Får mer bilden av att ett flertal av den ''gruppen'' faktiskt är folk från andra delar av landet som flyttat hit och har en bild av hur man ska leva ''i stan''. Jag bor nära ett område där det bor många av just den typen och det är inte sällan man hör dialekter som skånska och liknande...
    Prova läs den här artikeln.
    https://www.expressen.se/kvallsposten/stockholmare-kanner-sig-ovalkomna-i-skane/

Inte bara har Eva-Pia svårt att begripa myndigheternas uppmaning "Res inte till och från Stockholm". Hon klagar dessutom på att hon känner sig "ovälkommen" till sin sommarstuga.

Och upprörda stockholmare kräver lojalitetsförklaring av den lokala ICA-handlaren. Jaha, annars vadå ... ?

Och när lokalbefolkningen sedan klagar på dessa vandrande, potentiella smitthärdar så får de i ansiktet att "vi betalar minsann för er existens".

Kan det bli mer arrogant än så?

Alla fattar att det inte är familjen Mohammed i Rinkeby som avses med "08:or"
  • Anonym (IK)
    Anonym (L) skrev 2020-03-28 09:35:39 följande:
    Kvällspressen lever på click-bite. Tro mig, jag har jobbat både på Bonnier och Schibsted. Ju mer en artikel kan uppröra desto mer trafik, desto mer löften till annonsköpare. Det är vad det handlar om. Ingenting annat. Ingen traditionell kvällspress är intresserad av en sansad debatt, mer av att ta fram exempel som sticker ut.

Ingen ska bete sig som en arrogant skitstövel. Ingen ska sprida smitta i onödan. Ingen tjänar på att peka ut exempel som inte gäller den stora massan. Det går att peka ut idioter på landsbygden också men vad tjänar det till?
    Arrogansen finns inte bara i medias artiklar. Det flödar av den här i tråden också.

Om någon undrar över varför 08:or har dåligt rykte - se på Eva-Pia och inse att hon och hennes kompisar inte är ett udda exempel.
  • Anonym (IK)
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-03-28 17:08:42 följande:
    Åker stockholmarna till stugan i Norrtälje har de typ 1 timme till närmsta sjukhus och 1,5 hr till sjukhuset i Stockholm, så där knaprar de inte på resurserna.

Sommarstugeägare betalar en kommunal fastighetsavgift. Därtill är många med i tex vägförening för att bekosta enskild väg etc. De har också bidragit till kommunen genom att bidra till arbete och inkomst i form av att anlita grävare, byggare, köpt material, etc. I ytterområden och skärgård saknas ofta matbutik (och grannar) så där är risken minimal att smitta någon om man åker privat transport dit.

Man får använda dig av sunt förnuft istället för att generalisera.
    Och vart ska farbror Arvid ta vägen då när Eva-Pia och hennes gelikar har smittat ned honom med sina virus från Stockholm? Ska han få utnyttja sjukvården i Stockholm då?

Det finns 6 till 8 intensivvårdsplatser i på Östersunds sjukhus.
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7432705

Vård och omsorg på landet är dimensionerat för den befolkning som bor där. Oftast äldre. Det finns inte resurser till att vare sig hantera sjuka 08:or eller sjuk lokalbefolkning pga att 08:or smittat ned dem.

Och nä, 08:orna har inte bidraget till de knappa resurser som finns på orten. Deras vårdsystem finns i deras hemkommuner.

Är det verkligen så jättesvårt att förstå uppmaningen: "Res inte till eller från Stockholm"?
    .
  • Anonym (IK)
    Anonym (M) skrev 2020-03-28 17:24:45 följande:
    Ska Stockholmare mer än andra oroa sig för landsbygden? varför då?
    alla borde väl i så fall oroa sig lika mycket?
    Varför ska Arne 75 år i Stockholm oroa sig mer än  Kalle 75 i Göteborg eller Stina 75 i Umeå eller Berta 75 i Gävle eller Per 75 i Helsingborg eller Alice 75 i Kalmar osv.
    Varför ska gemene man i Stockholm ta på sig ansvaret för landsbygden mer än folk i andra städer?
    Vanligt folk i Stockholm är väl inte mer ansvariga för den politik som drivs mer än andra.
    Gå på dom politiker både kommunalt och riksplanet som bestämmer.
    Vanligt folk som bor i Stockholm har inte mer att säga till om än folk på den ort där du bor.
    Just nu räcker det bra med att Stockholmarna tar ansvar för landsbygden genom att inte sprida sin smitta dit.

Det var i huvudsak 08:or som drog hem viruset till Sverige från sina sportlovsresor till Alperna och Italien (oräknat Iranresor). Den medelklassigaste av medelklassiga tidningar, DN, skickade ett helt jävla tåg, fyllt med övre-medelklass kulturmänniskor rakt ned i smittans epicentrum. Det är därför 08 är epicentrum av den svenska delen av pandemin.

Andra orter ligger veckor efter 08 i smittans utbredning. Dessa orter vill gärna att det förblir så. Eftersom de har mycket mer begränsade resurser.

Då drar precis samma människor som nyss åkte skidor i Italien eller satt på DN:s kulturtåg till Venedig ut i landet till sina sommarhus ...

... och beklagar sig över att de inte känner sig välkomna.

Och ja, det gäller även Göteborgare och deras resande medelklass men TS pratar om 08:or.
  • Anonym (IK)

Möt Gustaf von Sivers och ett gäng andra stockholmare:

https://twitter.com/fiskargubbe/status/1242418498921512960

Gustaf kan ju alltid ta sitt plan hem igen om han skulle bli dålig men Birgitta på den lokala Ica-butiken, hon får hoppas att en av de där 6-8 platserna på Östersunds sjukhus finns ledig den dagen hon behöver en.

• Anonym (IK)
    Anonym (M) skrev 2020-03-28 18:39:31 följande:
    Det är ingens fel att en global smitta sprider sig över landet 
    Ur en vägg av text pekar jag ut detta.

Smittan sprider sig för att folk sprider den. För att folk medvetet struntar i följa regler och uppmaningar om att stanna hemma.

Gustaf och Eva-Pia och alla deras vänner är i princip karikatyrer på dessa övre medelklass-08:or som inte bryr sig ett dugg men blir sååå förnärmade och talar om siiin rätt (på andras bekostnad) att få skydda sig själva när de kritiseras.   

*de avkräver Ica-handlaren lojalitet, minsann*

Det handlar bokstavligen om vem som ska få plats i livbåten (respiratorn). På mindre orter med sämre resurser blir kostnaden högre när först individer reser dit och sprider smittan och därefter dessutom ska vara med och tävla mot lokalbefolkningen om en plats i en livbåt som inte alls är dimensionerad för den mängden människor.

Alla här vet att det inte är familjen Mahmood från Rågsved som struntar i myndigheternas uppmaningar och åker till sitt sommarhus på Öland eller på Gotland eller på Österlen så ingen behöver låtsas ta illa upp när det talas om "stockholmare" som en enhetlig grupp. Och tar man illa upp så får kan man bättre vända sig till de som ger 08 dåligt rykte.
  • Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 00:25:37 följande:
    Varför ska man inte ta illa upp när det ständigt återkommer i inlägg att stockholmare är egoistiska? Stockholmare är ju alla som bor i Stockholm, och vi är inte alla samma person. Om man menar en specifik grupp stockholmare, så är det väl bättre att skriva vilken grupp man menar istället? Tex "de stockholmare som väljer att resa iväg trots restriktioner". Då blir det ju mer tydligt att man inte menar att dra alla stockholmare över samma kam. 
    För att du inte är lättkränkt och vet att det inte är du som avses?
  • Anonym (IK)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 00:19:11 följande:
    Fast Mahood och de flesta andra Stockholmare inkluderas just när man generaliserar Stockholmare.
    I vanliga falla hade jag inte brytt mig men just i dessa Corona tider
    är det inte läge att generalisera och sprida hat mot Stockholmare som får ta den största delen av smittan.

De flesta Stockholmare gör uppoffringar som alla andra om inte mer just för att dom bor i smittan och många är rädda men måste ändå åka med fulla bussar eftersom SL tagit bort mer än hälften av bussarna.
    Man måste åka till jobbet, många barn måste även åka med bussarna och är rädda för smittan, äldre vågar inte gå ut för att bli smittade osv.
    Stockholmare som jobbar på sjukhusen i många fall fler skift på raken men får inte ens en dag i veckan ledigt. Min mans väns fru jobbar på ett av sjukhusen och tar emot patienter på intensiven och det är ju inte bara Corona smittade patienter som kommer inte utan sjukdomar och skador fortsätter ju, dvs folk får hjärtattacker, folk skadas i olyckor osv. och dom jobbar för fullt för alla.
    Alla i sjukvården går på knäna för att hjälpa andra och ändå kommer folk in för sent med hjärtproblem osv för dom vill inte belasta sjukvården.
    Ska hon behöva kallas egoistisk Stockholmare som säkert gör mer än dom som klagar?
    Nej jag tror inte att dom som klagar menar det men hon inkluderas ju hatat.

Det är jobbigt överallt men mest i Stockholm och folk lever mitt i smittan och är mer befogade att vara rädda än övriga landet just nu.
    Folk söker vård, har anhöriga på sjukhus på intensiven.
    Folk som inte har mer med att smittan finns i Sverige än andra.

Men vissa trådar handlar bara om hur Stockholmare till motsats till hela landet är idioter och suger ut landsbygden genom åren.
    Det handlar inte om resandet nu som de allra flesta håller med om ska inte ska ske.
    Måste man just ju nu ta upp att man tycker att landsbygden genom åren utarmas, vad har det med Corona att göra?
    Det är väl inte gemene Stockholmsbo som har ansvaret för det.
    Ta det med politikerna!

Nu när folk är sjuka och folk dör då är det inte läge att skriva hattrådar mot människor som vart enda "brott" är att bo i en viss stad.

Det är ett hån mot dom som är sjuka, ligger på sjukhus eller dom som har avlidna släktingar. 

Det är en stor skillnad på att be folk att stanna hemma och dom flesta följer det även i Stockholm mot att kalla alla som bor där egoister.
    Många äldre som reste för några veckor sen gjorde det innan rekommendationerna blev att man inte skulle åka till sina stugor, precis som folk som reste utomlands.
    De flesta är inte onda personer som skiter i folk som bor där dom har sommarstugor, dom åkte för att dom skulle stanna inne för att dom är äldre eller i riskgrupp och tänkte att dom skulle kunna gå ut på sina landställen istället för att bli sittande i stan.

Sen finns det ju givetvis folk som nu reser trots rekommendationer men som sagt folk som inte bryr sig finns överallt, I Stockholm, i andra städer och på landsbygden.

Stockholmare är som folk  är mest, många just inflyttade ifrån andra städer och landsbygden. Dom är inget eget släkte.

Man kan klaga på dom som gör fel men att generalisera och nervärdera folk för att dom bor i viss stad är så himla lågt.
    Vad skulle hända om man valde ut någon annat ort på måfå skulle man då få kalla alla samma sak och generalisera och prata nervärderande om dom?
    Skulle knappast tro det.

Just i dessa dagar när folk är rädda och många sjuka, en del dör bara för att dom råka leva i en viss stad kan man inte då åtminstone lägga ner sitt hat mot dom.?

Har inte hört en enda som klagar på Stockholmare yppa en endaste empatitanke åt folk som bor mitt i smittan, är sjuka och behöver vård, har avlidna släktingar osv
    Klart att folk inte vill ha smittan till där dom bor men det ville väl inte boende i Stockholm heller.
    Vissa klagar på att Stockholmare är egoister men kan ändå inte känna empati för dom som drabbats. Det är dom mot vi fast vi bor i samma land.
    Man blir så ledsen för alla hatinlägg.

Att hålla på så när vi så gott som alla försöker göra så gott vi kan är beklämmande. Alla vill vi vara friska, alla vill vi att våra familjer, släkt och vänner ska slippa blir sjuk och alla vill slippa förlora en anhörig.
    Du måste verkligen lära dig att skriva kortare om du vill ha relevant respons.

Bara stanna i Stockholm. Åk ingenstans.

Bryter du mot rekommendationerna och riskerar andras liv och hälsa för din egen skull så gnäll inte när andra kallar dig egoist.
  • Anonym (IK)

Och det är ju inte bara ett svenskt fenomen.

I Norge stänger man skidanläggningarna och förbjuder folk att bo i sina sommarstugor. Man är beredda att sätta in civilförsvaret för att tvinga hem folk.

I Warrenton, Oregon, USA stänger borgmästaren alla icke-permanenta boenden då folket från storstaden Portland skiter i uppmaningen att stanna hemma utan tar sig ut till den lilla kuststaden.

https://twitter.com/JohnKPTV/status/1241461709916631040

Samma argument där som i Simrishamn. "Vi har inte resurser att klara av en epidemi bland så många"

• Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 09:41:53 följande:
    Hur ska jag kunna veta det när det i alla inlägg skrivs om att stockholmare är på ett visst sätt, och inte just en viss grupp? Och är det verkligen att vara lättkränkt att reagera efter att man i flera dagar läst alla dessa negativa inlägg om stockholmare i tråd efter tråd? Men visst, sitt ni hemma och sprid hat, om ni tycker det är roligt.
    Hur du ska veta att du inte är lättkränkt?

Tja, tar man åt sig så tar man väl åt sig antar jag och det är ju inte så mycket att göra åt. Fast jag är rätt säker på att de flesta klarar av att första vad som avses med "stockholmare" i det här sammanhanget.
  • Anonym (IK)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 08:35:53 följande:
    Fast jag bor inte i Stockholm! 
    Och jag om min familj reser ingenstans.

Så det gäller inte mig!

Men jag kallar inte en grupp vare sig det är Stockholmare, rödhåriga, har en viss hudfärg för nedsättande ord och klumpar ihop dom.
    Det är så sorgligt med fördomar.

De flesta Stockholmare är inte mer egoister än andra eftersom dom är som svenskar är mest.
    Varför ska man få kalla just Stockholmare nedvärderande saker.

Återigen det är stor skillnad mellan att säga, 
    Kom inte hit och vi ber er att inte resa då vi inte vill ha smittan hit
    mot att ta tillfället i akt och ösa fördomar och hat och ta upp andra politiska
    frågor som inte har med Corona att göra.

Vi är många nu som inte bor i Stockholm som säger, snälla kom inte hit just nu, våra grannar en bit bort har sin dotter med familj i Stockholm säger ju samma sak, kom inte hit just nu men dom behöver inte för det kalla dom för egoister.
    Våra vänner på Gotland ber folk att inte resa dit men det innebär inte,
    era j-vla Stockholmare utan dom ber ingen att resa dit men framför allt inte folk ifrån Stockholm just nu.

Det är en stor skillnad på att uppmana och rekommendera folk och dom flesta följer dom råden.

Om man vill kalla folk egoister och nedsättande ord gå då på dom som gör fel då istället för en hel grupp där dom flesta gör rätt!

Det tjänar ingenting till att kasta skit på varandra däremot att återigen uppmana dom som går emot rekommendationer att följa dom.
    Vad vinner man mer än irritation och att folk blir ledsna med att kalla alla Stockholmare för något när dom flesta gör rätt?
    Räcker det inte med att gå på dom, den minoritet som gör fel?
    Fint du skriver.

Men Eva-Pia och Gustaf ÄR stockholmare och det är dessa som lokalbefolkningen möter. Då blir det "jävla stockholmare!"

Om du har problem med det så är det Eva-Pia och Gustaf du ska vända dig till. Det är de som sätter bilden av stockholmarna i det här.

Och jo, det finns skillnader mellan stockholmare/storstadsbor och folket utanför storstaden.

Gustaf och Eva-Pia är representanter för en urban medelklass som är näst intill exklusiv för Stockholm (och Göteborg) - åtminstone i några större mängder. Och det är denna urbana medelklass arrogans, självklarhet, vanor och krav som allt det här handlar om.
  • Anonym (IK)
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-03-29 13:56:52 följande:
    Jag skrev att det är skillnad på var man åker, och hade Norrtälje som ett exempel eftersom någon nämnt det tidigare.

Är någon i sin stuga 1,5 timmar hemifrån antar/hoppas jag att den personen sätter sig i sin bil och åker hem till Stockholm igen om den börjar känna sig krasslig istället för att sitta och vänta på att bli så sjuk att ambulans till närmsta sjukhus är nödvändigt.

En annan sak som gör skillnad är om en stuga ligger i obygden, utan grannar och butiker, dit man måste ta med alla förnödenheter så riskerar man inte att smitta någon om man åker i egen bil.

Sunt förnuft alltså.
    Sunt förnuft? Hos någon som till att börja med medvetet brutit mot myndigheternas rekommendationer för att försöka skydda sig själv på andras bekostnad?

Nu har kommuner på västkusten börjat ta beslut om att inte tillhandahålla vård till folk som inte är fast bosatta där. De ber regeringen göra som i Norge: förbjuda att bo i sommarstugan.

https://www.expressen.se/gt/larmet-fran-kustparlorna-lat-inte-manniskor-fly-hit/

"Mats Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Sotenäs, delar Orust kommuns oro och uppfattning.

- Man märker att det är mer folk här nu, i matbutiker och på parkeringsplatser. Det känns som att det är påskafton redan nu. Huvudproblemet är att folk som kommer hit vill ta del av hemtjänsten och annan kommunal service. Kommer det för mycket folk kommer vi få oerhört svårt att klara den uppgiften, säger Abrahamsson och fortsätter: 

- Så länge den här pandemin pågår som den pågår nu är det viktigt att de stannar där de bor. Vi måste fokusera på våra invånare och vår personal."
  • Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:20:16 följande:
    Nu var ju inte min fråga hur jag ska veta om jag är lättkränkt eller inte. Min fråga var hur jag ska kunna veta vilka stockholmare som avses om man bara skriver stockholmare. Det är faktiskt inte uppenbart för alla även om det är det för dig och anonym(.)
    Du frågade om det var att vara lättkränkt att klaga på att andra skriver om "stockholmare". Tar du åt dig så gör du. Blir du kränkt så blir du. Det väljer du själv.
    persikofjaril skrev 2020-03-29 14:25:28 följande:
    Om du menar just folk som Gustaf och Eva-Pia är det ju bara att skriva det, istället för att generalisera och klumpa ihop alla stockholmare. Så blir det inga olyckliga missförstånd.

Vad Gustaf och Eva-Pia gör får stå för dem. Vi andra beter oss inte på det sättet.
    Så du åker inte till Åre i påsk men ändå tar du åt sig?

Har du problem med bilden av stockholmare som sprids i landet så ta upp det med Eva-Pia och Gustaf.

• Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-04-02 22:19:38 följande:
    Nej. Jag ska ingenstans i påsk. Skulle inte ha åkt iväg nånstans även om vi inte hade haft den rådande situationen. Om jag hade haft resplaner hade jag avbokat. Mina föräldrar, och min syster med familj, skulle ha åkt till Idre. Men de har ställt in det och stannar hemma istället. Även vänner som tänkt åka iväg över påsk stannar hemma. Känner ingen som åker iväg. Så, ingen idé att skälla på mig för att andra inte har vett att följa restriktioner.

Jag känner inte Gustaf och Eva-Pia, jag har ingen aning om vilka de är. Men om du letar fram deras telefonnummer och ger till mig kan jag ringa och ta ett snack med dem. Å andra sidan, när du ändå har deras nummer, kan du ju lika gärna ringa dem själv. 
    Ingen annan människa skäller på dig men du väljer att ta åt dig. 

Du skäller på folk som i sin vardag möter dessa hänsynslösa stockholmare och sedan klagar på stockholmare.

Gustav och Eva-Pia är lätt googlade men du har inte riktigt modet att ringa upp dem och klaga på att du känner dig drabbad av bilden de sätter av stockholmare.
Svar på tråden Rapport från Stockholm