• Anonym (E)

Rapport från Stockholm

Kvittning skrev 2020-04-09 07:07:06 följande:

Och återigen en svepande bedömning mot Stockholmare. www.expressen.se/debatt/i-stockholm-lever-man-i-fornekelse-in-i-det-sista/ Jag brukar normalt sett inte googla personer men var tvungen här bara för att se om det är någon som faktiskt bor i Stockholms innerstad. Men nej, så verkar det inte vara. Det finns i alla fall ingen med det namnet där. Så egentligen kan hon ju inte veta någonting utöver rykten och egna antaganden baserade på några få representanter i sin egna bekantskapskrets. 

På presskonferensen igår så var myndigheterna tydliga med att det verkar som att råden följs, både genom undersökningar och genom faktiska resultat. 

Sedan är det alltid ett antal människor som inte följer råden men de kan inte stå som grund för bedömningen av 2 miljoner andra som sköter sig alldeles utmärkt. 

Jag kan ju börja med samma sak och se på min facebooksida och komma fram till att folk från Uppsala och Östersund är absolut sämst när det gäller att följa reglerna. Har flera vänner från de båda orterna som verkar umgås med folk utanför familjen de bor med på regelbunden basis. Men jag har ju vett nog att inse att de inte representerar Uppsalas 220 000 invånare eller Östersunds 50 000. 

Som sagt, jag startade den här tråden för att försöka ge en bättre bild av hur det faktiskt ser ut här jämfört med de sensationsrapporter som kommer i tidningarna, men det verkar ju ha misslyckats totalt då man fortsätter att använda enskilda personer som underlag för att bedöma över 2 miljoner. 

Hon bor i Uppsala.

Själv bor jag i Stockholms innerstad och nog tusan har folk ändrat sitt beteende. Jag gick förbi en, i vanliga fall, välbesökt lunchrestaurang förra veckan. Klockan var 12. Restaurangen erbjöd 30 % på all mat. Ett sällskap satt där inne. Butiker har ändrat sina öppettider och har stängt vissa vardagar eftersom det ändå är tomt. Jag hade ett läkarbesök i en galleria en dag. Enstaka kunder gick omkring där inne. Bussarna här rullar förbi med få resenärer om dagarna. Många caféer, restauranger och butiker erbjuder olika typer av hemkörning, för att överleva.

Visst finns det idioter som vägrar lyssna på rekommendationer, men de finns överallt. Mina svärföräldrar som bor på liten ort dit Corona knappt hittat, vägrar inse att de är riskgrupp och borde vara ännu försiktigare. Man måste faktiskt klippa sig och handla kan de minsann göra själva, trots att de har många runt sig som kan hjälpa till (inklusive byarådet som gått ihop för att hjälpa byns äldre).
Svar på tråden Rapport från Stockholm