• Kvittning

Rapport från Stockholm

Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

• Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (L)
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 11:11:49 följande:

Idag kan vi inte leva med antagningar och tro gripna ur luften.Exakt så.

Och exakt vad tycker du den vanlige stockholmaren på gatan borde göra för landsbygden? För att vara berättigad att fira midsommar utanför tullarna?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (J) skrev 2020-03-26 10:52:02 följande:

Jag tänker att det mer handlar om rädsla än hat. När man upplever stark rädsla, och i detta fall en fullkomligt befogad sådan, och redan priviligierade människor (såna som ens har möjlighet att ?fly? storstaden) gör det och därigenom utsätter människor som inte kan fly storstadsbor som tar sig rätten att eventuellt belasta den redan ansträngda landsbygdsvården, ja då yttrar det sig i frustration som leder till ilska. Det är väl inte så svårt att förstå? Jag bor i ett litet samhälle i Dalarna. Dock är jag född och uppvuxen i Stockholm. Jag har min mormor, min bror, min syster och min bästa vän sedan mer än 30 år i Stockholm. Jag hatar inte Stockholmare. Med det sagt vill jag inte se någon irl förrän detta är över. Skidresenärer som är utan symptom när de lämnar stan kan få sådana under tiden de är bortresta. Innan man tar symptomen kanske man besöker affären, apoteket och pizzerian. Och resten kan du föreställa dig själv. Jag vet att många inte beter sig så samtidigt som många anser att det är viktigare att deras redan betalda resa också blir av pga den ekonomiska förlusten. Fullt förståeligt OM det inte vore för att det kan riskera liv. Jag använder mig inte (sedan två år) av fb, Instagram och dyl men kan tänka mig att hatet flödar. Det är troligen riktat mot personer som inte tänker på andras säkerhet. Människor som själviskt riskerar andras liv och inte följer regler och rekommendationer. Stockholmare är ju inte kända för att bry sig om landsbygden mer än när det är midsommar. Detta (det du beskriver som hat) är kanske resultatet? Är vi rädda om varandra så slipper vi vara rädda för varandra - som det heter.

Ja så kan det nog vara att det är rädsla som ligger bakom det. 

Men sedan är ju frågan, vilka är Stockholmare? Är jag Stockholmare? Jag bor i en kommun längre ut som mest består av landsbygd och har inte varit inne i stan på 3 veckor och lär dröja minst en månad till innan jag åker dit (ännu längre beroende på vad mitt företag anger för riktlinjer kring hemarbete), detsamma gäller min man. En Uppsalabo har kortare restid till stan än vad jag har t.ex.

Jag skulle tro (bortsett från Skistarorterna som har en annan kommers än andra skidorter) att den största smittorisken kommer från kommunernas egna invånare som kanske har långdistansförhållanden, studier på annan ort o.dyl. och inte från ditresta Stockholmare. 
  • Anonym (T)
    Anonym (L) skrev 2020-03-26 12:51:57 följande:

Och exakt vad tycker du den vanlige stockholmaren på gatan borde göra för landsbygden? För att vara berättigad att fira midsommar utanför tullarna?

Anonym (L) skrev 2020-03-26 12:51:57 följande:

Undrar jag med.

Och vad gör ni landsbygdsbor för Stockholm? Mer än kommer hit och går på teater, Gröna Lund, Skansen och tar våra jobb?

Suck...
  • Anonym (.)
    Anonym (T) skrev 2020-03-27 13:40:19 följande:
    Undrar jag med.

Och vad gör ni landsbygdsbor för Stockholm? Mer än kommer hit och går på teater, Gröna Lund, Skansen och tar våra jobb?

Suck...
    Tja, vi odlar eran mat. Vi fixar erat kött. Vi flyttar undan på oss för att ni kommer och köper upp våra hus så våra ungdomar inte har råd att bo kvar på sin egen hemort. De tömmer hela byar och stänger ner våra affärer. 
    De åker på våra vägar, nyttjar våran kommunala service men bidrar inte med ett enda öre i skatt.

Du snackar om enskilda teaterbesök men jag pratar om hur stockholmare beter sig likt Egyptens gräshoppor.
  • Anonym (.)
    Anonym (ABC) skrev 2020-03-27 12:55:05 följande:
    Jag skulle tro (bortsett från Skistarorterna som har en annan kommers än andra skidorter) att den största smittorisken kommer från kommunernas egna invånare som kanske har långdistansförhållanden, studier på annan ort o.dyl. och inte från ditresta Stockholmare. 
    Myndigheterna har gått ut mycket tydligt med att de är medvetna om att STockholmarna flyr ut till stugorna på landet. Handlarna har vittnat om en markant ökad försäljning så att de håller sig isolerade stämmer inte en sekund.

De fortsätter leva som vanligt och drar med sig smittan ut i landet.
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 14:07:44 följande:
    Myndigheterna har gått ut mycket tydligt med att de är medvetna om att STockholmarna flyr ut till stugorna på landet. Handlarna har vittnat om en markant ökad försäljning så att de håller sig isolerade stämmer inte en sekund.

De fortsätter leva som vanligt och drar med sig smittan ut i landet.
    Det beror väl alldeles på HUR de gör! Min chef funderar också på att åka till sin stuga under påsken. Men då tar han med sig all mat och håller sig borta ifrån andra. Och om han eller frun skulle bli dålig, så hinner de ändå åka tillbaka till Stockholm. Så, på vilket sätt belastar eller skadar man folk där? 
  • Anonym (Bilist)
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 14:05:05 följande:
    Du snackar om enskilda teaterbesök men jag pratar om hur stockholmare beter sig likt Egyptens gräshoppor.
    Kom ihåg att minst hälften av stockholmarna har sina rötter någon annanstans i landet (eller utomlands). Vi tycker inte att vi åker bort då vi hälar på hos mor- eller farföräldrarna. Vi åker på sitt sett hem.

Mina föräldrar är pensionärer. De bor i en innerstadslägenhet med en massa grannar som de ska dela hiss och trappuppgång med. Men nu har de åkt till mormors gamla, ett hus i skogskanten med närmsta granne 100 meter bort. Där håller de sig för sig själva. De kan vistas utomhus utan en människa inom synhåll de flesta dagarna.

De kan dock beställa mat från lokala Ica-affären som körs ut.

Exemplariskt ansvarsfullt är min åsikt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bilist) skrev 2020-03-27 14:39:49 följande:
    Kom ihåg att minst hälften av stockholmarna har sina rötter någon annanstans i landet (eller utomlands). Vi tycker inte att vi åker bort då vi hälar på hos mor- eller farföräldrarna. Vi åker på sitt sett hem.

Mina föräldrar är pensionärer. De bor i en innerstadslägenhet med en massa grannar som de ska dela hiss och trappuppgång med. Men nu har de åkt till mormors gamla, ett hus i skogskanten med närmsta granne 100 meter bort. Där håller de sig för sig själva. De kan vistas utomhus utan en människa inom synhåll de flesta dagarna.

De kan dock beställa mat från lokala Ica-affären som körs ut.

Exemplariskt ansvarsfullt är min åsikt.
    Jag är medveten om det. Många landsortbor är tvingade in i städerna eftersom Stockholmare pressar upp huspriserna till rent horribla priser.

Men konstigt nog händer det något när de bott i staden några år. Stockholm verkar vara giftigt eftersom egoismen är så extremt utpräglad där.
  • Anonym (Bilist)
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 14:05:05 följande:
    Tja, vi odlar eran mat. Vi fixar erat kött. Vi flyttar undan på oss för att ni kommer och köper upp våra hus så våra ungdomar inte har råd att bo kvar på sin egen hemort. De tömmer hela byar och stänger ner våra affärer. 
    De åker på våra vägar, nyttjar våran kommunala service men bidrar inte med ett enda öre i skatt.

Vill du hellre att vi köper irländsk kött och spanska grönsaker?

Vi handlar i "era" butiker. Vi betalar "era" vägar med statlig skatt och med "Robin Hood"-skatt.

Vi har för den delen betydligt högre bostadspriser i Sthlm just för att ni flyttar hit.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bilist) skrev 2020-03-27 15:14:49 följande:
    Vill du hellre att vi köper irländsk kött och spanska grönsaker?

Vi handlar i "era" butiker. Vi betalar "era" vägar med statlig skatt och med "Robin Hood"-skatt.

Vi har för den delen betydligt högre bostadspriser i Sthlm just för att ni flyttar hit.
    Robin hood säger du?

Dags att du läser på...
Svar på tråden Rapport från Stockholm