• Kvittning

Rapport från Stockholm

Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

• Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (.)
    Anonym (JK) skrev 2020-03-29 08:33:17 följande:
    Förlåt men, klarar du alltså inte av att ta in en text av den längden och ge relevant respons? Har du ens genomgått grundskola i så fall.
    Det sänker ju din trovärdighet i tråden, för varför skall någon lyssna till en person som inte ens klarar av att läsa motsvarande max en A4?
    Det finns något som heter netikett. Sen finns det något som heter sunt förnuft. 

Mycket få människor orkar harva igenom wall of text.

Vii du att andra människor ska läsa det du skriver får du anpassa dig till verkligheten. Det är alltså DITT ansvar och inte läsarna.
    För det här är ett forum och inte en novelltävling. Skulle det vara det sistnämnda skulle din hemställan vara korrekt. Nu är så inte fallet.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 10:00:44 följande:
    Jag skulle vilja fråga dig detsamma.
    Jag berättar och kritiserar hur människor agerar.
    Du å andra sidan gnäller mest om hur kränkt du är. 
    Det beskriver rätt bra hur du uppfattar vad "offerkofta betyder.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 09:56:20 följande:
    Jag håller med om de som reser iväg nu, när vi alla rekommenderas att stanna på våra hemorter, gör fel, oavsett var man bor.

Du har i flera inlägg skrivit om stockholmare och får det att låta som att det gäller exakt alla stockholmare. Så om du syftar på en specifik grupp stockholmare får du gärna isåfall förtydliga vilken grupp.

Det är svårt att inte känna sig träffad när man dagligen läser inlägg om hur hemska stockholmare är, trots att man vet att det inte är sant. Till slut rinner bägaren över. Jag vet inte varför jag behöver förklara detta för dig.

Men för all del, fortsätt du med ditt hat, ha det så trevligt.
    Jag har aldrig sagt att det gäller exakt alla, det är en direkt lögn du kommer med.
    Att du uppfattar det så ligger på ditt ansvar. Man kan undra varför du tar alla tillfällen i akt att känna dig kränkt?
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:56:27 följande:
    Jo, jag gör det men håller inte med dig. Du verkar inte kunna acceptera att man kan tycka annat än dig. 
    men vill du seriöst att folk ska läsa det du skriver kan du inte författa hela noveller. 

Om du är så lättkränkt att du blir sårad av att läsa i denna tråd så bör du ta ett egenansvar för din egen hälsa och känslor och sluta läsa. Det ansvaret ligger på dig, inte på oss andra att anpassa vårt skrivande så att vi inte sårar just DIG.
    Herregud.
    Ja vi tycker helt olika.
    Folk får verkligen tycka annorlunda och jag får tycka annorlunda än dig och ifrågasätta ditt sätt lika mycket som tycker att du kan ifrågasätta mitt.
    Tycker bara att det är tragiskt med folk som är fördomsfulla, generaliserande och tycker att dom har rätt att kalla folk i en grupp saker som gör folk ledsna efter att få höra det om och om igen.

När  t ex Persikofjäril undrar varför hon ska ta emot alla dessa åsikter gång på gång, hon tröttnar på att höra det varje dag kan du inte tänka till att  oj då,
    folk som inte missköter sig tar illa upp utan då måste du fortsätta med att kalla henne lättkränkt och att hon om hon tar illa upp inte behöver läsa vad du skriver fast du skriver ju om en grupp hon tillhör.
    Du tycker att du har rätt att sprida fördomar men sen om någon blir upprörd över vad du skriver är det dom det är fel på som blir kränkta.
    Kan man inte då när folk säger till tänka till på hur man uttrycker sig.

Ja vi ser olika på saker och hur man uttrycker sig om andra.
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 10:08:32 följande:

Jag har aldrig sagt att det gäller exakt alla, det är en direkt lögn du kommer med.

Att du uppfattar det så ligger på ditt ansvar. Man kan undra varför du tar alla tillfällen i akt att känna dig kränkt?

Okej. Jag ber om ursäkt om jag uppfattat dina inlägg felaktigt. Men jag känner ju inte dig, och kan inte veta att du inte menar "alla stockholmare" när du skriver "stockholmare". Men nu när vi rett ut detta, kanske du kan formulera dig lite tydligare om exakt vilka du menar i fortsättningen.

Jag tar inte alla tillfällen i akt att känna mig kränkt. Men nu har dina och andras negativa inlägg om stockholmare pågått under flera dagar. Det är svårt att inte reagera. Om folk skrev på samma sätt om boende i din egen stad i flera dagars tid, skulle du alltså inte reagera det minsta eller ens försöka försvara dig själv och de andra lite grann?
  • persikofjaril
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 10:30:32 följande:

Ja vi tycker helt olika.

Folk får verkligen tycka annorlunda och jag får tycka annorlunda än dig och ifrågasätta ditt sätt lika mycket som tycker att du kan ifrågasätta mitt.

Tycker bara att det är tragiskt med folk som är fördomsfulla, generaliserande och tycker att dom har rätt att kalla folk i en grupp saker som gör folk ledsna efter att få höra det om och om igen.

När  t ex Persikofjäril undrar varför hon ska ta emot alla dessa åsikter gång på gång, hon tröttnar på att höra det varje dag kan du inte tänka till att  oj då,

folk som inte missköter sig tar illa upp utan då måste du fortsätta med att kalla henne lättkränkt och att hon om hon tar illa upp inte behöver läsa vad du skriver fast du skriver ju om en grupp hon tillhör.

Du tycker att du har rätt att sprida fördomar men sen om någon blir upprörd över vad du skriver är det dom det är fel på som blir kränkta.

Kan man inte då när folk säger till tänka till på hur man uttrycker sig.

Ja vi ser olika på saker och hur man uttrycker sig om andra.

Jättebra skrivet! Tack! ????
  • persikofjaril
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 10:06:51 följande:

Jag berättar och kritiserar hur människor agerar.

Du å andra sidan gnäller mest om hur kränkt du är. 

Det beskriver rätt bra hur du uppfattar vad "offerkofta betyder.

Varför är jag en offerkofta för att jag börjar tröttna på att dagligen få det kastat i ansiktet vilka hemska människor jag och andra stockholmare är? Jag och många med mig har inget att göra med de som reser iväg trots att de inte borde, vi äger inte ens någon sommarstuga. Vad menar du att Vi gör för fel?
  • Anonym (JK)
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 10:04:42 följande:

Det finns något som heter netikett. Sen finns det något som heter sunt förnuft. 

Mycket få människor orkar harva igenom wall of text.

Vii du att andra människor ska läsa det du skriver får du anpassa dig till verkligheten. Det är alltså DITT ansvar och inte läsarna.

För det här är ett forum och inte en novelltävling. Skulle det vara det sistnämnda skulle din hemställan vara korrekt. Nu är så inte fallet.

Det finns något som heter intelligens.

Normalbegåvade personer klarar av att läsa motsvarande en A4 och ge relevant respons, även på ett nätforum.

Det är när man inser att ens egna argument inte håller som man börjar klaga på att man inte orkar läsa vad andra skriver. I och med det förlorar man i trovärdighet.

Du sjönk just ytterligare genom att försvara det beteendet.
  • Anonym (.)
    Anonym (JK) skrev 2020-03-29 11:59:50 följande:
    Det finns något som heter intelligens.
    Normalbegåvade personer klarar av att läsa motsvarande en A4 och ge relevant respons, även på ett nätforum.
    Det är när man inser att ens egna argument inte håller som man börjar klaga på att man inte orkar läsa vad andra skriver. I och med det förlorar man i trovärdighet.
    Du sjönk just ytterligare genom att försvara det beteendet.
    Japp, det finns intelligens och det finns sunt förnuft. Och bara för att det finns människor som saknar bägge av dessa så finns det netikett. 

Det är rätt tråkigt att du inte förstår hur man förväntas uppträda i ett nätforum. För när man är krass så har nätforum aldrig varit tänkt som ett ställe att posta noveller.

Vill man att andra ska läsa det som man skriver så inser alla normalbegåvade att man anpassar skrivandet till kulturen för aktuell plattform. 
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-03-29 09:17:45 följande:
    Ändå bölar du om vården och ENSKILDA ssk i Stockholm?
    'Hur var det nu, man ska inte generalisera i grupp utan endast prata om individen och vända sig till hen?
    Du sätter regler för andra du inte lever upp till själv...

Varför kan du inte inse att vården ute i landet blir än mer ansträngt än det i Stockholm?
    Vården är demensionerad efter var folk bor, när Stockholmare flyr ut så vinner vården där och övrig vård belastas ÄN mer. Hur svårt är det att förstå det?

Vad ger dig rätt att helt ignorera från den fara och risk egoistiska Stockholmare utsätter alla andra för?
    Hur många är det då i resten av landet som vårdas på sjukhus/intensivvård?  Det kan du se här, och det är inte många. Förutom Stockholm, så är det städer runt omkring så som Örebro och Västerås, men i resten av landet är det ju inte många. 

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Och då är det ju faktiskt helt korrekt att konstatera att det är kris i Stockholm. Ni ute i landet behöver inte vara oroliga heller att bli smittade bara för att ni fortfarande jobbar.
Svar på tråden Rapport från Stockholm