• Anonym (Flytt­ankar)
    Thu 26 Mar 2020 10:32
    1023 visningar
    19 svar
    19
    1023

    Ni som bor i lägenhet, hur stor del av eran inkomst går till hyran procentuellt sett?

    Hej jag går i tankar om att separera från min man. Just nu bor vi i hus o har gemensam ekonomi. Om vi ska separera vill jag inte bo kvar i huset utan vill nog flytta till lägenhet först. Men har inte riktigt koll på hur stor hyra jag har råd med. Har kikat på lägenheter som har en hyra som är 50% av min inkomst. Är det rimligt? Har tänkt att 4000 kr i matkostnader för mig och ett barn varannan vecka är tillräckligt. Är det rimligt eller måst jag kanske prioritera om ?

  • Svar på tråden Ni som bor i lägenhet, hur stor del av eran inkomst går till hyran procentuellt sett?
  • Anonym (Flytt­ankar) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:41
    #7
    Anonym (E) skrev 2020-03-26 10:52:42 följande:

    Nej det äe inte rimligt. Hyran ska inte vara mer än max 30% av inkomsten.


    Nästan så jag tänkte först men då måst jag kolla på landra områden för storleken vill jag nog inte prioritera bort.
  • Anonym (Flytt­ankar) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:45
    #8
    Anonym (Sara) skrev 2020-03-26 11:01:44 följande:

    Min hyra inklusive vatten, hushållsel och tvätt är ca 32% av min inkomst efter skatt.

    Det är ju lite svårt att såga vad som är rimligt. Beror ju på var i landet du bor och vad som är viktigt att prioritera för dig. Samt förstås hur mycket de resterande 50% faktiskt är.

    4000 på 1 1/2 person till mat och bashygien borde dock räcka.


    Bor inte i så dyrt område och är inte mycket för att shoppa eller resa. Är en hemmakatt kan man säga. Men lite extrapengar vill man ju ha:)
  • Anonym (Flytt­ankar) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 11:47
    #9
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 11:15:31 följande:

    Ddet är omöjligt att prata om procentsatser.

    Därför att du kan ha en lön på 19k. eller 42K. Det är väldigt stor skillnad på vad som blir kvar och vad det ska räcka till.


    Jag är i det lägre spannet men jobbar deltid för tillfället . Är tyvärr inte aktuellt få heltid som läget ser ur nu. Annars hade jag inte oroat mig för hyreskostnaden
Svar på tråden Ni som bor i lägenhet, hur stor del av eran inkomst går till hyran procentuellt sett?