• Anonym (Förbe­reda sig...­)
    Thu 26 Mar 2020 10:57
    893 visningar
    26 svar
    26
    893

    Vad MÅSTE ni ha hemma, om det blir 2 veckor "lock down" i Sverige?

    Om det blir utegångsförbud 2-3 veckor i Sverige, vad måste ni ha hemma då?

    Hur mycket av allt bunkrar ni?

    Alla klagar ju på toapappret, men en familj på 5 st gör ju åt ganska många rullar, och även om affärerna håller öppna, så vore det bäst ur smittskyddssyn att ha det hemma så man inte behöver gå ut...

    Räknar med att elen och vatten inte försvinner.

    Så förutom maten, vad måste man ha hemma?

    Sonen har astma, och vi har just gjort ett uttag, så den finns hemma.

    Har ett extra paket Ipren och Alvedon.

    Ska in till stan och möta upp maken så ska vi köpa tak/golv/skruv och färg så att vi kan roa oss med att renovera tvättstugan under utegångsförbudet...

    Tror ni det blir utegångsförbud? Och vad gör ni för att förbereda er?

    :)

  • Svar på tråden Vad MÅSTE ni ha hemma, om det blir 2 veckor "lock down" i Sverige?
  • Anonym (Min specie­lle vän)
    Thu 26 Mar 2020 16:54
    #11

    Jag har blivit kär. Sådär fjärilar i magen kär, så honom vill jag ha hemma eller vara i karantän hos honom. Fast han vet inte det än, så jag får kanske skynda på lite.

  • Thu 26 Mar 2020 17:25
    #12

    Lypsyl, enda jag faktiskt köpt på mig extra av.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Min specie­lle vän)
    Thu 26 Mar 2020 17:38
    #13
    -1
    riboflavin skrev 2020-03-26 17:25:31 följande:

    Lypsyl, enda jag faktiskt köpt på mig extra av.


    Ett tips. Byt till försvarets läppsalva. Den är bättre och man kan steka i den med...ifall det skulle bli kris. Smakar inte alls så illa som det låter.


  • Thu 26 Mar 2020 17:41
    #14
    Anonym (Min specielle vän) skrev 2020-03-26 17:38:44 följande:

    Ett tips. Byt till försvarets läppsalva. Den är bättre och man kan steka i den med...ifall det skulle bli kris. Smakar inte alls så illa som det låter.


    Alltid använt förr men är idag ihop med en jordnötsallergiker...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Thu 26 Mar 2020 17:47
    #15

    Bärs om dom stänger glasbanken, men så länge Ica är öppet kan man ju alltid köpa nödraketer (folköl).


    Ride it like you stole it
  • Anonym (.)
    Thu 26 Mar 2020 17:57
    #16

    2-3 veckor motsvarar ganska väl den tid man ska vara beredd på att klara sig själv i en katastrof. MSB har bra information om det här, vad man bör ha hemma.

    Nu bor jag på landsbygden och vi är mer vana att få klara oss själva så 2-3 veckor är mer en normalitet än en katastrof. Så jag har egentligen allt hemma, från näring till nöjen och elaggregat.

    Det jag skulle ladda upp med är diverse trädgårdsgrejor och sätta igång planerna jag har. 
    Idag är trädgården en typsik villaträdgård med lite häckar, några fruktträd och en himlans massa gräsmatta. Trist som tusan och slöseri med mark.

  • Anonym (..)
    Thu 26 Mar 2020 18:07
    #17

    Har bekanta i spanien och Italien. Allt finns inte i butiker, ibland är saker slut där säger de. Och ibland är det långa köer för att komma in i butiker.

    Så se till att du har ett par veckors mat hemma, så du inte måste förlita dig på butikerna funkar normalt är mitt råd. Torrvaror, fryst kött o grönt. Mjöl, torrjäst. Mjölk kan man kanske inte få plats med i kylen för flera veckor, men man köpa havredryck och förvara den varmt.

  • Anonym (månad­shandl­ar alltid­)
    Thu 26 Mar 2020 18:11
    #18

    Jag månadshandlar alltid så jag handlar inget extra även om utomstående tycker att det ser ut så. Det enda jag har handlat extra är godis.

  • Anonym (.)
    Thu 26 Mar 2020 18:14
    #19

    Kan någon förklara för mig varför det råder en hysterisk stämning att alla måste bunkra?

  • Anonym (Min specie­lle vän)
    Thu 26 Mar 2020 20:28
    #20
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 18:14:25 följande:

    Kan någon förklara för mig varför det råder en hysterisk stämning att alla måste bunkra?


    Mycket för att många bunkrar. Detta tvingar även dig att bunkra saker om du inte vill ta risken att det tar slut. Så bunkring skapar mer bunkring...

    Jag är inte säker på att det är så där, det är bara vad jag tror, jag är bara 23 och totalt obildad, så det är en väldigt okvalificerad gissning:D 
  • Fri 27 Mar 2020 21:13
    #21

    kaffe

    kyckling-nudelsoppa på burk ifall man blir sjuk

  • Fri 27 Mar 2020 21:15
    #22

    Kaffe och brännvin.

  • Anonym (.)
    Fri 27 Mar 2020 21:26
    #23
    Anonym (Min specielle vän) skrev 2020-03-26 20:28:28 följande:
    Mycket för att många bunkrar. Detta tvingar även dig att bunkra saker om du inte vill ta risken att det tar slut. Så bunkring skapar mer bunkring...

    Jag är inte säker på att det är så där, det är bara vad jag tror, jag är bara 23 och totalt obildad, så det är en väldigt okvalificerad gissning:D 
    Du tänker fel.

    Du tvingas inte bunkra, det är något du väljer själv.
    Ju fler som inser hur idiotiskt det är att bunkra desto bättre är det för alla.

    Tack och lov brukar affärerna ta det ansvar vuxna människor i panik inte är kapabla till och maximerar det antal man får köpa. Det var mycket vanligt i toapapperspaniken att det var maximerat till en förpackning till exempel. 

    Nu tog det tid innan affärerna insåg att det förekom masspsykos men nästa gång kommer de att reagera mycket fortare och därmed är problemet med hamstring rätt marginellt.
  • Anonym (T)
    Fri 27 Mar 2020 22:07
    #24
    +1

    Alltså inte ens i Italien måste folk hålla sig inne precis hela tiden. Mataffärer och apotek är öppna. 

    Om alla skulle gå samtidigt och köpa varor för 2-3 veckor framåt skulle många bli utan...

  • Anonym (.)
    Fri 27 Mar 2020 22:14
    #25
    Anonym (T) skrev 2020-03-27 22:07:09 följande:
    Alltså inte ens i Italien måste folk hålla sig inne precis hela tiden. Mataffärer och apotek är öppna. 

    Om alla skulle gå samtidigt och köpa varor för 2-3 veckor framåt skulle många bli utan...
    Exakt så.

    Precis som i alla andra länder med strikt karantän.
    Kina är undantaget dock, de fick matleveranser till sina bostäder.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 28 Mar 2020 06:55
    #26

    Min medicin, blodtryckssänkande, migrän samt för magen.
    Värktabletter.
    Läppbalsam och handkräm.

    Utöver mat, godis/snacks och toalettpapper.

Svar på tråden Vad MÅSTE ni ha hemma, om det blir 2 veckor "lock down" i Sverige?