• Anonym (Suck)

    Sverige tar inte Corona på allvar!

    Hela världen kämpar nu stenhårt mot Corona. Hela världens gränser stängs, hela länder och städer isoleras, arbeten, skolor och förskolor stängs. Restauranger, biografer och teatrar stängs, befolkningen testas för Corona etc..

    Men VAD gör Sverige? Jo, som enda land i Europa (kanske världen till och med) så väljer vi att inte isolera våra städer, vi väljer att fortsätta ha skidbackarna öppna så turister kan åka dit och sprida corona trots stark kritik angående beslutet att inte stänga skidbackarna, vi stänger inte lågstadieskolor eller förskolor, vi testar inte våran befolkning mot Corona trots att Corona klassas som en allmänfarlig och smittspårningspliktig sjukdom, då svensk sjukvård saknar material, resurser och ekonomi.

    Läget är till och med så illa att vården fruktar för att de ska bli tvungna att välja vilka som ska få vård och vilka som inte ska få det. Det betyder att vårdpersonal ska få bestämma mellan liv och död. Förstår ni vad sjukt?! Var är den jämlika vården och vård på samma vilkor här?

    Regeringen valde att inte prioritera sjukvården, inte lägga så mycket pengar och resurser på den som de borde gjort. Resultatet av det ser vi nu!

    Helt rätt att Sverige nu får kritik!

    www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hard-kritik-mot-sveriges-taktik/

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mkVnE/kina-kritiserar-sveriges-coronaagerande

  • Svar på tråden Sverige tar inte Corona på allvar!
  • Disa35
    Anonym (Suck) skrev 2020-03-27 00:39:40 följande:

    Jo, det finns en sån lag. Begravningar görs inom 30 dagar ändå pga lagen som måste följas.

    Att folk inte vill gå på begravningar påverkar inte platserna då de begravs ändå.


    Inte alltid, lagen ger utrymme för undantag i särskilda fall (görs redan); det här är ett sådant undantag.

    Och jag kan hålla med om att det verkar lite makabert med ishallar som provisoriska bårhus i världens modernaste land (?), men vad ska de göra?
  • Anotherone
    jrockyracoon skrev 2020-03-27 05:53:38 följande:

    Jag konstaterar att med den strategin, modellen, kommer visserligen sjukhuset hinna behandla de flesta, men samtidigt kommer alla eller åtminstone en väldigt stor del av befolkningen utsättas för smittan. Det torde betyda att 1 - 2 % av de som utsätts kommer dö av sjukdomen. Vi har ingen forskning som visar att behandling på sjukhus minskar dödligheten av sjukdomen, såvitt jag vet, även om det är sannolikt. Men låt oss antaga att det halverar dödstalet, (ett väldigt optimistiskt antagande) och att dödssiffran normalt ligger på 1,5 %. Det innebär ändå att dödssiffran blir 0,75%.

    Om vi sedan antar att en sådan offensiv smittspridning gör att 75% av Sveriges befolkning drabbas av sjukdomen, blir det alltså ca 0,75% av 7,5 miljoner = 56250 personer som kommer dö av Corona!

    Om man istället tänker sig att man stänger skolor och inför mötesförbud på 2 personer under en lång tid kan man gissa att färre smittas. Låt oss säga att vi lyckas minska smittspridningen till hälften av befolkningen, men samtidigt klarar sjukvården så att vi får samma dödstal, d.v.s. 0,75%. Då kommer ca 5000 000 * 0,0075 = 37500 dö, d.v.s. 33% färre. 

    Min slutsats av dessa exempel är att det antagligen är viktigt att minska smittspridningen av Corona i samhället. Ju färre som smittas, desto mindre dödsfall. Sjukvård är antagligen viktigt, men eftersom vi inte vet effekterna av sjukvård är det riskabelt att medvetet låta smittan spridas. Även med en god sjukvård dör många, och då behövs smittbekämpningen ändå.

    Sedan verkar det vara en extremt smittsam sjukdom. Med en sådan exponential spridning kan de "olydiga" medborgarna bidra extra mycket till en utökad smittspridning. Utifrån detta är det sannolikt rationellt att göra som många andra länder, d.v.s. stänga ner skolor och släcka samhället under de värsta härjningarna, för att rädda människoliv.

    Jag tror att Kina lyckades relativt bra beroende på att de har tuffa åtgärdsalternativ som t.ex. att stänga ner en hel stad, etc. Men också för att deras medborgare är mer kuvade och fattar att de inte kan komma undan med lite civil olydnad. I Sverige är det nog fler som tänker att det inte kan hända dem, och utsätter andra för onödiga risker.

    Det som talar till Sveriges fördel är att många äldre i Sverige lever isolerade, och därför har bättre chanser att undgå smitta.

    Men ändå, det ser oroväckande ut.


    Det håller jag med om, det är otroligt smittsamt. Såg ett klipp häromdagen som jämförde Corona med vanlig influensa där Corona med en faktor på 3 (en smittad smittar 3 nya som smittar 3 nya osv) efter 10 led är uppe i 59000 personer! Pga EN obetänksamt individ. Och vi har ingen militär som kan låsa in folk eller upprätthålla regler om karantän genom att patrullera runt i städerna, Sverige är inte byggt så.

    Så jag vet inte men jag får bara lita på att det måste finnas en plan.

    Att vi "inte gör något " idag betyder inte att beslutsfattare och experter rullar tummarna och ökar på sittfläsket, det görs massor och vid rätt tidpunkt sätter man in ytterligare åtgärder.

    Men det är ju bara vad jag tror...
  • Disa35
    jrockyracoon skrev 2020-03-27 05:53:38 följande:

    Jag konstaterar att med den strategin, modellen, kommer visserligen sjukhuset hinna behandla de flesta, men samtidigt kommer alla eller åtminstone en väldigt stor del av befolkningen utsättas för smittan. Det torde betyda att 1 - 2 % av de som utsätts kommer dö av sjukdomen. Vi har ingen forskning som visar att behandling på sjukhus minskar dödligheten av sjukdomen, såvitt jag vet, även om det är sannolikt. Men låt oss antaga att det halverar dödstalet, (ett väldigt optimistiskt antagande) och att dödssiffran normalt ligger på 1,5 %. Det innebär ändå att dödssiffran blir 0,75%.

    Om vi sedan antar att en sådan offensiv smittspridning gör att 75% av Sveriges befolkning drabbas av sjukdomen, blir det alltså ca 0,75% av 7,5 miljoner = 56250 personer som kommer dö av Corona!

    Om man istället tänker sig att man stänger skolor och inför mötesförbud på 2 personer under en lång tid kan man gissa att färre smittas. Låt oss säga att vi lyckas minska smittspridningen till hälften av befolkningen, men samtidigt klarar sjukvården så att vi får samma dödstal, d.v.s. 0,75%. Då kommer ca 5000 000 * 0,0075 = 37500 dö, d.v.s. 33% färre. 

    Min slutsats av dessa exempel är att det antagligen är viktigt att minska smittspridningen av Corona i samhället. Ju färre som smittas, desto mindre dödsfall. Sjukvård är antagligen viktigt, men eftersom vi inte vet effekterna av sjukvård är det riskabelt att medvetet låta smittan spridas. Även med en god sjukvård dör många, och då behövs smittbekämpningen ändå.

    Sedan verkar det vara en extremt smittsam sjukdom. Med en sådan exponential spridning kan de "olydiga" medborgarna bidra extra mycket till en utökad smittspridning. Utifrån detta är det sannolikt rationellt att göra som många andra länder, d.v.s. stänga ner skolor och släcka samhället under de värsta härjningarna, för att rädda människoliv.

    Jag tror att Kina lyckades relativt bra beroende på att de har tuffa åtgärdsalternativ som t.ex. att stänga ner en hel stad, etc. Men också för att deras medborgare är mer kuvade och fattar att de inte kan komma undan med lite civil olydnad. I Sverige är det nog fler som tänker att det inte kan hända dem, och utsätter andra för onödiga risker.

    Det som talar till Sveriges fördel är att många äldre i Sverige lever isolerade, och därför har bättre chanser att undgå smitta.

    Men ändå, det ser oroväckande ut.


    Det jag tror ställer till det hela lite är att nästan alla nyheter och rapporter utgår från Stockholm och situationen där - det kan mycket väl se helt annorlunda ut ute i landet.

    Därmed inte sagt att jag förnekar allvaret, men jag tror jag förstår vad myndigheterna försöker åstadkomma.
  • Pope Joan II
    Anonym (va?) skrev 2020-03-26 23:13:08 följande:
    Inte helt och hållet när man har en gräns på 500 personer för folksamlingar. Tycker du det är att ta viruset på allvar? Det är ju rena drömmen för viruset. Tycker du det är att ta det på allvar när man har skidortsanläggningar öppna, gym öppna och låta folk vara på uteserveringar, samtidigt som man vet att bara några till blir allvarligt sjuka så är sjukhusen helt fulla? Du verkar ha en annorlunda syn på allvar måste jag säga.
    Jag minns inte när jag var så ironisk senast som jag var i inlägget du citerade. 
  • Pope Joan II
    jrockyracoon skrev 2020-03-27 05:53:38 följande:
    Jag konstaterar att med den strategin, modellen, kommer visserligen sjukhuset hinna behandla de flesta, men samtidigt kommer alla eller åtminstone en väldigt stor del av befolkningen utsättas för smittan. Det torde betyda att 1 - 2 % av de som utsätts kommer dö av sjukdomen. Vi har ingen forskning som visar att behandling på sjukhus minskar dödligheten av sjukdomen, såvitt jag vet, även om det är sannolikt. Men låt oss antaga att det halverar dödstalet, (ett väldigt optimistiskt antagande) och att dödssiffran normalt ligger på 1,5 %. Det innebär ändå att dödssiffran blir 0,75%.

    Om vi sedan antar att en sådan offensiv smittspridning gör att 75% av Sveriges befolkning drabbas av sjukdomen, blir det alltså ca 0,75% av 7,5 miljoner = 56250 personer som kommer dö av Corona!

    Om man istället tänker sig att man stänger skolor och inför mötesförbud på 2 personer under en lång tid kan man gissa att färre smittas. Låt oss säga att vi lyckas minska smittspridningen till hälften av befolkningen, men samtidigt klarar sjukvården så att vi får samma dödstal, d.v.s. 0,75%. Då kommer ca 5000 000 * 0,0075 = 37500 dö, d.v.s. 33% färre. 

    Min slutsats av dessa exempel är att det antagligen är viktigt att minska smittspridningen av Corona i samhället. Ju färre som smittas, desto mindre dödsfall. Sjukvård är antagligen viktigt, men eftersom vi inte vet effekterna av sjukvård är det riskabelt att medvetet låta smittan spridas. Även med en god sjukvård dör många, och då behövs smittbekämpningen ändå.

    Sedan verkar det vara en extremt smittsam sjukdom. Med en sådan exponential spridning kan de "olydiga" medborgarna bidra extra mycket till en utökad smittspridning. Utifrån detta är det sannolikt rationellt att göra som många andra länder, d.v.s. stänga ner skolor och släcka samhället under de värsta härjningarna, för att rädda människoliv.

    Jag tror att Kina lyckades relativt bra beroende på att de har tuffa åtgärdsalternativ som t.ex. att stänga ner en hel stad, etc. Men också för att deras medborgare är mer kuvade och fattar att de inte kan komma undan med lite civil olydnad. I Sverige är det nog fler som tänker att det inte kan hända dem, och utsätter andra för onödiga risker.

    Det som talar till Sveriges fördel är att många äldre i Sverige lever isolerade, och därför har bättre chanser att undgå smitta.

    Men ändå, det ser oroväckande ut.
    De lyckades också för att de är mycket skickliga på att hålla liv i folk, även de som drabbats av väldigt svår sjukdom. De har kapacitet att göra det både vad gäller personalvolym och avancerad teknisk sjukvårdsutrustning. I Sverige har vi tyvärr inte tio läkare med vuxenblöja, tre lager skyddskläder, dubbla andningsmasker och visir som kan stå runt varje patients säng. 
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-03-26 20:04:12 följande:
    Ja, det handlar inte bara om individen utan man har ett ansvar att undvika att bli en belastning.
    Precis, tyvärr finns det alltför många i riskgruppen äldre som struntar i alla de åtgärder som genomförts för att de inte ska smittas av coronaviruset.

    I New York har förresten borgmästaren drabbats av eftertankens kranka blekhet  och börjat ifrågasätta den ogenomtänkta panikåtgärden att stänga ett helt samhälle i stället för att isolera riskgrupperna.

    https://www.svd.se/tveksamt-om-karantan-var-ratt-i-new-york/i/senaste
  • Anonym (.)
    FDFMGA skrev 2020-03-27 08:28:08 följande:
    Precis, tyvärr finns det alltför många i riskgruppen äldre som struntar i alla de åtgärder som genomförts för att de inte ska smittas av coronaviruset.
    Värre är faktiskt alla de som reser runt i Sverige. De är mångfalt fler och rör sig längre sträckor.
    Tänker på de som åker på skidresor och till sommarstugorna. 


  • FDFMGA
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 08:33:37 följande:
    Värre är faktiskt alla de som reser runt i Sverige. De är mångfalt fler och rör sig längre sträckor.
    Tänker på de som åker på skidresor och till sommarstugorna. 
    Ja, fast det är en helt annan aspekt, hur potentiella smittspridare beter sig och tyvärr finns det alltid folk som saknar förmåga att tänka på något annat än sig själva.

    Vad jag tänkte på är att så pass många i riskgruppen äldre hasar omkring i affärer med mera och utsätter sig för smitta. 
  • KillBill
    Anonym (Suck) skrev 2020-03-27 00:39:40 följande:
    Jo, det finns en sån lag. Begravningar görs inom 30 dagar ändå pga lagen som måste följas.

    Att folk inte vill gå på begravningar påverkar inte platserna då de begravs ändå.
    Det är mycket vanligt med uppskov gällande gravsättning inom 30 dagar.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (SDES)

    Ni röstade ju fram nuvarande regering, så då får ni stå ert kast. Shit happens.

Svar på tråden Sverige tar inte Corona på allvar!