• pherber

    Gymnasielärare - Hur mycket skrivbordsjobb?

    Jag funderar på att läsa till gymnasielärare (svenska & psykologi) och undrar hur mycket stillasittande, monotont jobb och skrivbordsarbete det innebär?

    Jag har en skada i en axel samt fibromyalgi, vilket gör att jag inte klarar av ett kontorsjobb. Några timmar vid skrivbord i veckan går bra, men inte flera timmar om dagen.

    Det jag behöver är ett omväxlande arbete som inte heller är för tungt. Jag jobbar nu på fritids i lågstadium, vilket funkar bra rent fysiskt. Det är väldigt omväxlande, från att stå och hålla lektioner, gå runt i klassrummet, sitta på mattan och läsa, vara ute på rast, etc. samt max 8 timmar vid skrivbord i veckan.

    Det jag undrar är alltså; hur många timmar om dagen/i veckan är man "fast" vid skrivbordet som gymnasielärare? Och hur fysiskt omväxlande är det i övrigt?

  • Svar på tråden Gymnasielärare - Hur mycket skrivbordsjobb?
  • Anonym (Lärare)

    Stillasittandet är ju upp till dig själv väldigt mycket men de flesta förväntar sig väl att läraren ska röra sig runt i klassrummet och hjälpa eleverna. I övrigt kan man alltid ta bensträckare. Du kan säkert be chefen om ett höj/sänkbart bord för att variera ställningen med tanke på din hälsobakgrund.

    Jag kan dock säga att det är väldigt mycket skrivbordsarbete. Antingen sitter man och rättar arbeten eller uppdaterar material/plattformar eller så har man en massa mentorsarbete eller så sitter man vid sin kateder, eller, eller...

    Vill du vara lärare bör du kanske fundera på andra ämnen där du är mer rörlig.

  • Anonym (iii)
    pherber skrev 2020-03-26 11:14:08 följande:

    Jag funderar på att läsa till gymnasielärare (svenska & psykologi) och undrar hur mycket stillasittande, monotont jobb och skrivbordsarbete det innebär?

    Jag har en skada i en axel samt fibromyalgi, vilket gör att jag inte klarar av ett kontorsjobb. Några timmar vid skrivbord i veckan går bra, men inte flera timmar om dagen.

    Det jag behöver är ett omväxlande arbete som inte heller är för tungt. Jag jobbar nu på fritids i lågstadium, vilket funkar bra rent fysiskt. Det är väldigt omväxlande, från att stå och hålla lektioner, gå runt i klassrummet, sitta på mattan och läsa, vara ute på rast, etc. samt max 8 timmar vid skrivbord i veckan.

    Det jag undrar är alltså; hur många timmar om dagen/i veckan är man "fast" vid skrivbordet som gymnasielärare? Och hur fysiskt omväxlande är det i övrigt?


    Det beror helt på vad du har för tjänst, men  du kan säkert få ett höj/sänkbart bord om du har en dokumenterad skada. Då kan du stå och jobba väldigt mycket när du planerar osv.

    Men du kanske inte ska välja just sv/psykologi utan i alla fall nåt ämne där det kan vara mer fysiskt. Rent teoretiska ämnen blir lätt rätt mkt skrivbordsarbete. På lektionerna kan du givetvis styra själv om du står, går runt osv  (hälsningar från sv/eng/ty-lärare) 
  • Ms H

    På lektioner sitter man knappt alls. Utanför lektionstid rätt mycket skrivbordsarbete.

  • pherber

    Tack för svaren!
    Höj- och sänkbart skrivbord gör tyvärr ingen skillnad eftersom det framför allt är de monotona rörelserna vid en dator som ställer till det. Hur många undervisningstimmar har ni i veckan?

    Och... är det värt det? Jag har bara erfarenhet av lågstadium och barnen där kan vara extremt jobbiga; uppkäftiga, respektlösa och våldsamma mot lärare. Hur är det egentligen på gymnasium?

  • Ms H
    pherber skrev 2020-03-26 20:04:32 följande:

    Tack för svaren!

    Höj- och sänkbart skrivbord gör tyvärr ingen skillnad eftersom det framför allt är de monotona rörelserna vid en dator som ställer till det. Hur många undervisningstimmar har ni i veckan?

    Och... är det värt det? Jag har bara erfarenhet av lågstadium och barnen där kan vara extremt jobbiga; uppkäftiga, respektlösa och våldsamma mot lärare. Hur är det egentligen på gymnasium?


    Ca 15 pass á 80 minuter hos oss.
Svar på tråden Gymnasielärare - Hur mycket skrivbordsjobb?