• AndreaBD

    Vad är skillnaden på magsjuka, vinterkräksjukan och maginfluensa?

    Jag förstår att det kan vara skrämmande när man inte haft det sedan man var barn. Du har nog, precis som jag, ganska bra motståndskraft mot såna virus. Och när du väl får det, så blir det illa. Jag brukar också ha det så där. Men det har hänt sällan. Kanske vart 10:e år. 

    Men du kan vara lugn. Det är inget farligt, det låter som en vanlig kräksjuka-virus, alltså calica-virus, tror jag det hette. Och nej, det är ingen skillnad på dem tre beteckningar.

  • AndreaBD
    Anonymsju skrev 2020-03-26 13:24:56 följande:
    Okej, tack för svar!

    Våran sjukdomsbild som varit att vi blivit "friska" ca i vecka sen har någon av oss spytt igen, och sen upprepats 3 gånger. Är det något som passar in på nåt speciellt magvirus?
    Just DET är konstigt. Det har jag inte hört. Men det vanligare för små-barn att få allt möjligt och i flera omgångar ibland. 
  • AndreaBD
    Anonymsju skrev 2020-03-26 15:06:30 följande:
    Läste att det kan mutera sig och på så sätt smittar man varandra igen. Nu har jag precis städat badrummet jättenoga som jag spydde igår i. Förra gången fick jag ett ryck och slutade alla golv, storstädade verkligen och tvättade ALLT. denna gång tar jag bara badrummet, har liksom inte spytt nån annanstans, och det spelade tydligen ingen roll att jag körde hela huset förra veckan. Det är ju fortfarande rent här hemma från den städningen haha!

    Vad kan vi göra för att få bort detta virus? Finns det ens nåt att göra? Ska vi undvika att laga mat i några dagar? Blir galen på att städning och vara noga med hygienen inte verkar spela någon roll mot detta virus, vad kan man då göra?
    Ja, det kan ha muterat. Det är nog bäst att ni håller er hemma lite längre och städar - om ni orkar. 
Svar på tråden Vad är skillnaden på magsjuka, vinterkräksjukan och maginfluensa?