• Anonym (Ylva)
    Thu 26 Mar 2020 14:24
    709 visningar
    19 svar
    19
    709

    Tror jag har en knöl i armhålan

    Jag är osäker men tycker att jag har en knöl i ena armhålan. Fast jag kan inte greppa om den som en ärta eller nåt utan den känns som en större massa isf. Ganska mitt i armhålan där man sätter på deo. Sitter bröstcancer där? Och om det inte är bröstcancer vad kan det annars vara? Det syns inte med blotta ögat men jag tycker mig känna det. Finns det någon som har haft liknande och vad var det? Är det husläkaren man ska börja kolla sig hos?

  • Svar på tråden Tror jag har en knöl i armhålan
  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Thu 26 Mar 2020 14:38
    #3
    Anonym (Cerbil) skrev 2020-03-26 14:30:11 följande:
    Det kan ju vara muskler/senor/fett du känner.
    Sitter det kvar några v så är det första hand på vårdcentralen du bedöms.
    Om det är det du skriver borde det inte vara i båda armhålorna då? Eller?
    Anonym (.) skrev 2020-03-26 14:34:54 följande:
    Ring 1177
    Får bli efter coronan, orkar inte vänta i telekö nu.

  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Fri 27 Mar 2020 21:27
    #8
    Disa35 skrev 2020-03-26 15:23:21 följande:
    Kan vara lymfkörtel också.
    Tycker också TS ska kontakta vc, och hålla koll på knölen; om den växer/krymper, flyttar sig, om det blir fler, etc. Det brukar de vilja veta och det är lätt att glömma bort
    Ska skriva ner så att jag har det på pränt när jag får en läkartid.
    Anonym (A) skrev 2020-03-26 15:31:41 följande:
    Det behöver absolut inte vara bröstcancer men det kan vara det. Jag upptäckte min cancer genom att hitta en knöl i armhålan. Min vårdcentral hade dålig koll så mitt råd är att vända sig direkt till närmsta Bröstcentrum. Där kan de göra de undersökningar som behövs (mammografi, ultraljud, biopsi osv). Skulle det vara cancer så är man direkt på rätt ställe. De har störst erfarenhet och vet vad som behövs göras för att ta reda på vad det är.
    Håller tummarna för dig att det inte är något, men kolla upp Bröstcentrum!
    Hoppas du mår bra och är cancerfri idag? Tråkigt att det var cancer i ditt fall. Bra idé om Bröstcentrum, ska ringa dit. Görs det vissa undersökningar vid första besöket eller måste man komma tillbaka för t ex ultraljud?
    Anonym (myself) skrev 2020-03-26 15:36:20 följande:
    När jag var ung, så fick jag en sån lymfkörtel inflamerad just i armhålan. Den gjorde även ont. Blev ungefär lika stor som en vindruva, skulle jag tro. Fick antibiotikakur och den försvann, så det behöver inte vara bröstcancer alls.
    Bra att det inte var något farligt för dig. Var din knöl så stor att den syntes eller kände du den bara?


  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Fri 27 Mar 2020 21:31
    #9

    Kollade nyss på Bröstcentrum där jag bor men det står att man får komma dit direkt vid knöl i bröstet. Räknas även armhålan dit tro?

  • Anonym (Ylva) Trådstartaren
    Mon 30 Mar 2020 16:23
    #17

    Någon läkare måste jag kontakta för knölen ömmar. Den syns inte men känns. Tack för era svar.


    Ms anybody skrev 2020-03-27 23:59:11 följande:
    Jag upptäckte också en knöl i armhålan för ca 1,5 år sedan. Jag blev förstås orolig tänkte direkt cancer, så jag kontaktade min läkare. Jag fick en tid, kom dit och det visade sig vara en hår säck som hade blivit inflammerad. Gud vilken lättnad. Blev så glad!
    Så mitt råd till dig är att kontakta din läkare och få en tid så de kan kolla upp det. Dra inga slutsatser för det kan vara vad som helst.

    Syntes din knöl eller kändes den bara? Ömmade den? Hur botades din knöl? Antibiotika?
    Anonym (myself) skrev 2020-03-30 11:04:30 följande:
    Tror man kunde bara känna den och jag gjorde det bara för att den gjorde ont. Om man har infektion i kroppen så jobbar lymfkörtlar extra mycket och därmed bli inflamerade. I mitt fall trodde man att orsaken var för många rivsår från vår katt (haft en kattunge då som gillade att leka med klor ute, så jag hade massor med rivmärken på händerna).
    Kanske kan vara en infektion hos mig också då jag nyligen har haft en uvi och lite andra problem. 
Svar på tråden Tror jag har en knöl i armhålan