• Cheesecake435

    Behöver akut hjälp med gymnasiearbetet

    Hej, jag går i trean på gymnasiet och gör en undersökning på svenskars vanor under corona pandemin. Jag har fått enstaka svar men behöver fler från olika målgrupper. Har kort om tid eftersom arbetet ska vara inlämnat nästa vecka. Så skulle verkligen uppskatta om ni svarar på min enkät. Den tar max 2 min och ni är anonyma. Tack på förhand!

    Enkäten: https://forms.gle/XWrvyNi1pth8ohBh9

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-26 20:42
    Här är den nya versionen : https://forms.gle/QW52WzbtYz7RydwW9

    Tack igen till alla som tar lite utav sin tid och svarar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-26 20:44
    Oj la till fel här är den nya: https://forms.gle/t5s4TbdgVoBSC51x7

  • Svar på tråden Behöver akut hjälp med gymnasiearbetet
  • Anonym (Lärare)

    Jag skulle föreslå att du särskiljer åldersgrupperna så du har en med 70+, just för att det är en högriskgrupp som egentligen SKA ändra sina vanor. Sedan kan det vara bra med en uppföljningsfråga till nr 4, vilka vanor (utom de från fråga 3) som man isf ändrat. Fråga 4 får då omformuleras något.

    Behöver du verkligen inte veta något mer än dessa frågor? Känns som att det blir ett väldigt tunt underlag för ett helt gymnasiearbete. Vill du t ex inte veta något om folks rädslor? Om de googlar mer på sjukdomssymptom/ringer 1177/besöker vc mer osv? Om ens privatekonomi påverkats? Om man följer rapporteringen i media? Det finns så mycket mer du skulle kunna få med i detta!

    Vad är syftet med uppsatsen? Och vad är det för ingång du använder, blir det mer faktabaserat och denna enkät kommer in som någon intressant del av det, eller är fokus just folks vanor, och vilka slags komponenter tittar man på då, t ex folks beteende i krissituationer? Berätta gärna mer!

  • Cheesecake435

    Tack så jättemycket för din kommentar! Har ändrat min enkät lite grann. Jo, det är så att jag skriver ett gymnasiearbete inom kursen politik och hållbar utveckling så mitt gymnasiearbete fokuserar mest på coronaviruset och dess påverkan på klimatet (långsiktigt och kortsiktigt). Därför handlar enkäten om hur viruset påverkat människors vanor exempelvis om de kör mindre bil, åker mindre kollektivtrafik, slänger mer mat osv. 

  • Anonym (Lärare)

    Intressant ingång iaf. Jag tycker du skulle kunna fråga hur man påverkas av nyhetsrapporteringen isf, i vilken mån man tar till sig fakta och det politiker/FHM går ut med, så man verkligen hittar en koppling mellan politik och HUT.

    Det finns ju en väldig skillnad bland folk nu, man kan säga att det finns två läger. I ena änden av spektrat har du folk som frivilligt självisolerar, följer nyheterna och virusets utveckling. I andra änden har du folk som skiter i rekommendationer, lever i princip som vanligt och tycker att alla andra är hysteriska.

  • Cheesecake435

    Jag har lagt till mer synpunkter nu, exempelvis om hur förtroendet är till folkhälsomyndigheten och hur mycket man följer media rapporteringen. Jag ska använda undersökningen till min ena frågeställning, har nämligen två och till den andra ska jag göra en litteraturstudie.

  • Anonym (Lärare)

    Bra! Det låter som vettiga saker att ta med i beräkningen. Vilka är dina frågeställningar om man får undra?

  • Anonym (en annan lärare)

    Varför frågar du inte din handlare istället för att en lärare ska sitta här på nätet och göra hela planeringen åt dig? 

    Och varför är du så sen? De flesta gymnasieskolor lägger sina gy-arbeten så att de redan är färdiga. 
    Hur ska du få ihop arbetet på enbart en vecka? Just asking 

  • Cheesecake435

    1. Hur kan coronaviruset påverka klimatet långsiktigt och kortsiktigt ur ett hållbarhetsperspektiv? (Här tänkte jag skriva om hur vissa verksamheter försöker ta igen sin produktion och släpper ut ännu mer växthusgaser. Är inte riktigt säker på hur jag ska avgränsa mig men tänkte skriva om Kina samt Sverige och möjligtvis göra en jämförelse)

    2. Hur har svenskars vanor och attityder kring klimat och politik påverkats av corona pandemin? (Här kommer undersökningen in)

  • Anonym (Lärare)
    Cheesecake435 skrev 2020-03-26 21:29:42 följande:

    1. Hur kan coronaviruset påverka klimatet långsiktigt och kortsiktigt ur ett hållbarhetsperspektiv? (Här tänkte jag skriva om hur vissa verksamheter försöker ta igen sin produktion och släpper ut ännu mer växthusgaser. Är inte riktigt säker på hur jag ska avgränsa mig men tänkte skriva om Kina samt Sverige och möjligtvis göra en jämförelse)

    2. Hur har svenskars vanor och attityder kring klimat och politik påverkats av corona pandemin? (Här kommer undersökningen in)


    1 blir väldigt svår att ta sig an, iaf långsiktigt. Dels undrar jag om det redan finns källor på detta, dels låter det som att det då kommer bli en hel del gissningsarbete. Det kanske vore bättre att titta historiskt på hur tidigare pandemier påverkat isf och försöka dra paralleller samt så klart det kortsiktiga perspektivet. 2 låter som en mer avslappnad frågeställning som du lätt kommer att kunna bearbeta.

    Jag undrar faktiskt också hur det kommer sig att du sitter en vecka före deadline och försöker få ihop en sådan här sak..?
  • Cheesecake435

    Ja det låter nog bättre (jag har hittat trovärdiga källor som svarar lite på frågan) men tror det blir bättre om jag tittar på det historiskt också.

    Sen att jag har 15 sidor att skriva till nästa vecka är lite av ett personlighetsdrag. Har ändrat min frågeställning minst 3 gånger. 

  • Cheesecake435

    Till Anonym (annan lärare). Jag har redan frågat min lärare men läraren har varit sjuk länge. Startade inte tråden för att fråga om hjälp, behöver mest fler målgrupper som svarar på min enkät

  • Anonym (Lärare)

    Haha lite som mig då x) Sköt gärna upp stora arbeten till sista sekund, bra blev det åtminstone men inget arbetssätt jag rekommenderar öht.

    15 sidor går fort. Först är det ju inledning med allt vad det innebär, uppställning av fakta, redovisning av undersökningsmaterialet och sedan kommer då slutet med dina egna analyser och källförteckning.

    Lycka till iaf.

Svar på tråden Behöver akut hjälp med gymnasiearbetet