• Anonym (Usk)

    Hemtjänst utan skyddskläder

    Måste skriva av mig. Är otroligt förbannad på min arbetsplats samt kommun just nu. Arbetar i hemtjänst och nu i Corona-tider har vi i arbetsstyrkan tagit vårt ansvar och stannat hemma vid minsta symtom som rekommendationerna avser. Allt för att skydda varandra och våra brukare, som ju är i riskgruppen allihop. Trots detta har kommunen/arbetsplatsen ingen utarbetad plan för hur vi ska hantera smittrisk hos brukarna. Vi har handskar och sprit, tvättar händerna när tillfälle ges. Nu har vi i veckan en brukare som har blivit dålig i hosta, väser i bröstet, kan inte stå och gå eller sköta sig själv. Ambulans vägrar hämta, sjukhuset tror inte att det är Corona och vägrar ta prover. Alltså står vi där, måste utföra våra arbetsuppgifter utan skyddsutrustning. Med risk att sprida smittan vidare till alla andra brukare vi besöker därefter samt ta med oss hem till familjen. Hela veckan har vi ifrågasatt varför och ingen har lyssnat. Idag som först, kl 16 en fredagseftermiddag får vi information att vi ska behandla det som smitta och får hämta visir osv. Men då har i stort sett alla av oss varit där någon gång i veckan redan och skadan är ju redan skedd.. hur kan det inte finnas en plan? Vi arbetar med en riskgrupp och riskerar vår samt många andras hälsa men varken sköterskor eller chefer reagerar? Hoppet känns litet just nu.

  • Svar på tråden Hemtjänst utan skyddskläder
  • Anonymm20

    Varför vägrar de att testa?

    Om personen är i beghov av sjukhusvård har inte ambulansnen rätt att vägra helst.

  • Anonymm20

    Ni ska ha en utarbetad smittrutin och smittutstyr oavsett vad det är gör smitta ni kan komma i kontakt med.

    Har ni taigt upp problemet med skyddsombud? Facket?

  • Anonym (Mia)

    Jobbar också i hemtjänsten.

    Vi vårdar en konstaterad covid19-positiv patient. Vår skyddsutrustning är handskar, tossor och handsprit.
    Ingen andningsskydd. Inget visir. Vi har inte ens arbetskläder!
    Vi har en kortärmad bussarong, byxorna är privata. Enligt de vanliga basala hygienreglerna får vi inte arbeta i långärmat. 

    Det är vårat "skydd".

    Så här ser det ut i svergies hemtjänst.
    Pratar vi med mas får vi höra att situationen ser ut så i hela kommunen. Punkt.

    Jag har försökt slå larm till media utan resultat.
    Att slå larm till kommunen innebär repressalier så det gör jag inte.
    Skyddsombudet gormar, facket gormar. 
    Men det hjälper inte det minsta.

    Så vi kommer att få exakt samma situation som i Italien och spanien.

  • Anonymm20
    Anonym (Mia) skrev 2020-03-27 22:50:40 följande:

    Jobbar också i hemtjänsten.

    Vi vårdar en konstaterad covid19-positiv patient. Vår skyddsutrustning är handskar, tossor och handsprit.

    Ingen andningsskydd. Inget visir. Vi har inte ens arbetskläder!

    Vi har en kortärmad bussarong, byxorna är privata. Enligt de vanliga basala hygienreglerna får vi inte arbeta i långärmat. 

    Det är vårat "skydd".

    Så här ser det ut i svergies hemtjänst.

    Pratar vi med mas får vi höra att situationen ser ut så i hela kommunen. Punkt.

    Jag har försökt slå larm till media utan resultat.

    Att slå larm till kommunen innebär repressalier så det gör jag inte.

    Skyddsombudet gormar, facket gormar. 

    Men det hjälper inte det minsta.

    Så vi kommer att få exakt samma situation som i Italien och spanien.


    Ni SKA ha andningsskydd och visir om vårdar en bekröftat covid19 patient. Och självklart arbetskläder. Hade jag varit du så hade jag vägrar gå till personen tills ordneltigt skyddsutrystning är på plats. Och ag hade anmält till smittsskyddsläkaren i kommunen och till arbetsmiljöskyddsenheten.

    Du kan inte få reprressalier för att du slår larm om arbetsmiljöbrott.
  • Anonymm20
    Anonym (Mia) skrev 2020-03-27 22:50:40 följande:

    Jobbar också i hemtjänsten.

    Vi vårdar en konstaterad covid19-positiv patient. Vår skyddsutrustning är handskar, tossor och handsprit.

    Ingen andningsskydd. Inget visir. Vi har inte ens arbetskläder!

    Vi har en kortärmad bussarong, byxorna är privata. Enligt de vanliga basala hygienreglerna får vi inte arbeta i långärmat. 

    Det är vårat "skydd".

    Så här ser det ut i svergies hemtjänst.

    Pratar vi med mas får vi höra att situationen ser ut så i hela kommunen. Punkt.

    Jag har försökt slå larm till media utan resultat.

    Att slå larm till kommunen innebär repressalier så det gör jag inte.

    Skyddsombudet gormar, facket gormar. 

    Men det hjälper inte det minsta.

    Så vi kommer att få exakt samma situation som i Italien och spanien.


    Kan vara så att din arbetsgivare bryter mot smittskyddslagen genom att inte tillhanda ha korrekt smittskyddsutsyr.
  • Anonym (Mia)
    Anonymm20 skrev 2020-03-27 23:03:09 följande:
    Kan vara så att din arbetsgivare bryter mot smittskyddslagen genom att inte tillhanda ha korrekt smittskyddsutsyr.
    Japp. Vi har gormat om det, likaså MAS.
    Det hjälper inte.

    Sen, till arbetsgivarens försvar, det finns knappt skyddsutrustning att få tag på och det lilla som finns skickas till sjukhusen.

    Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna eller nåt.
  • Anonym (Usk)
    Anonymm20 skrev 2020-03-27 22:38:38 följande:

    Varför vägrar de att testa?

    Om personen är i beghov av sjukhusvård har inte ambulansnen rätt att vägra helst.


    Tydligen.. dom vägrade ta dom för hostan och sa att dom ska vårdas i hemmet.
  • Anonym (Usk)
    Anonymm20 skrev 2020-03-27 22:38:38 följande:

    Varför vägrar de att testa?

    Om personen är i beghov av sjukhusvård har inte ambulansnen rätt att vägra helst.


    Tydligen.. dom vägrade ta dom för hostan och sa att dom ska vårdas i hemmet.
  • Anonymm20
    Anonym (Mia) skrev 2020-03-27 23:07:08 följande:

    Japp. Vi har gormat om det, likaså MAS.

    Det hjälper inte.

    Sen, till arbetsgivarens försvar, det finns knappt skyddsutrustning att få tag på och det lilla som finns skickas till sjukhusen.

    Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna eller nåt.


    Då har ni inte kapacitet att vårda smittbrukare och då ska de läggas in för att då korrekt vård.
  • Anonymm20
    Anonym (Usk) skrev 2020-03-27 23:08:22 följande:

    Tydligen.. dom vägrade ta dom för hostan och sa att dom ska vårdas i hemmet.


    Då gör de fel och det ska ni anmäla.
Svar på tråden Hemtjänst utan skyddskläder