• Sun 29 Mar 2020 20:21
    259 visningar
    2 svar
    -1 +2
    2
    259

    Suicid efter corona..

    Det provocerar mig oerhört detta snack om att samhället måste vara öppet även om fler smittas och dör för att suicid annars kommer att orsaka mer död, när företag går omkull.

    Allvarligt liksom. Ja visst är det tragiskt om hela ens livsverk konkar och man förlorar sitt kapital. Jättetråkigt, men att ta livet av sig är trots allt ett val. Supertråkigt att vara fattig och i värsta fall få sälja huset, bli skuldsatt och kanske få leva på socialbidrag. Men seriöst? Ta livet av sig? Så jävla värdelöst är inte livet för att man är fattig.

    Att dö i kvävningsdöden för att det är slut på respiratorer är inget val.

    För att skona folk från att behöva lägga ned sin restaurang. Jävla konstig logik. Folk överlever betydligt värre saker än att bli lite fattiga.

  • Svar på tråden Suicid efter corona..
  • Sun 29 Mar 2020 20:36
    #1
    +1

    Men ingen frisk begår självmord. Det du beskriver är en allvarlig och djup depression, en sjukdom.
    Det är inte ett fritt val de gör utan något sjukdomen gör. Jag upplever att du ägnar dig åt victimblaming och om det tycker jag... inte.

    Sen handlar allt inte bara om suicidbekämpning utan den att utan småföretagarna så blir det massarbetslöshet som leder till en djup ekonomisk lågkonjunktur eller till och med depression. Det bör vi undvika så långt det går.

  • Sun 29 Mar 2020 21:01
    #2

    Det måste vara bättre att företagen i krisbranscher som hotell, restaurang och event stänger helt och får hjälp från staten och banker än att gå på halvfart och ändå konka så småningom. För vad tjänar företagen på om kunder och personal är sjuka och smittan går i vågor fram och tillbaka? Bättre då att ta en smäll nu och komma igång för fullt om några månader, vilket är fullt möjligt om vi får stopp på smittan. 

Svar på tråden Suicid efter corona..