• Anonym (Tissla)

    Kan jag få böter?

    Lång historia kort

    Jag tänkte hoppa framför tåget igår morse, gick längs spåren i någon timma men fick panik pga tänkte på lokföraren och ringde 112 istället som grep mig enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård för att få handräcka mig till psyk.

    Kan jag få böter för detta? (har hört att man kan få det) borde jag vetat detta direkt när dom anhöll mig då?

    Snälla inga dumförklaranden, fått det så mycket redan. Är orolig då jag är student och har knappt några pengar redan...

    Och kommer detta stå som självmordsförsök i mina journaler även fast att jag inte hoppa(då dom stängde av hela tågtrafiken då dom letade efter mig) samt att jag faktiskt ringde 112.

  • Svar på tråden Kan jag få böter?
  • Anonym (Tissla)

    Förtydligande : böter för att jag vistats på tågspår alltså, för det är väl sen gammalt att det är olagligt ?

  • Anonym (Tissla)

    Förtydligande : böter för att jag vistats på tågspår alltså, för det är väl sen gammalt att det är olagligt ?

  • Anonym (k)

    Jag tror att polisen hade sagt det i så fall
    Exakt vad som kommer stå i din journal är ju svårt att veta. 
    Bra att du tog kontakt och sökte hjälp. Jag är glad att du fortfarande lever

  • Anonym (Tissla)
    Anonym (k) skrev 2020-03-29 22:24:30 följande:

    Jag tror att polisen hade sagt det i så fall

    Exakt vad som kommer stå i din journal är ju svårt att veta. 

    Bra att du tog kontakt och sökte hjälp. Jag är glad att du fortfarande lever


    Jaaa jag tänker att det är skillnad när det har med psykisk ohälsa att göra, stod ju inte där för att jag ville förstöra...

    Tack, jag har haft bilden av att man själv också ska känna den glädjen men känner tvärtom, men har stöd sen tidigare så det ordnar sig, tiden får läka
  • Anonym (M)

    Har ingen aning om det där med böter, men som du säger var det ju psykisk ohälsa och inte vare sig oaktsamhet eller bus.