• Anonym (Tissla)

    Kan jag få böter?

    Lång historia kort

    Jag tänkte hoppa framför tåget igår morse, gick längs spåren i någon timma men fick panik pga tänkte på lokföraren och ringde 112 istället som grep mig enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård för att få handräcka mig till psyk.

    Kan jag få böter för detta? (har hört att man kan få det) borde jag vetat detta direkt när dom anhöll mig då?

    Snälla inga dumförklaranden, fått det så mycket redan. Är orolig då jag är student och har knappt några pengar redan...

    Och kommer detta stå som självmordsförsök i mina journaler även fast att jag inte hoppa(då dom stängde av hela tågtrafiken då dom letade efter mig) samt att jag faktiskt ringde 112.

  • Svar på tråden Kan jag få böter?
  • Anonym (Tissla)

    Förtydligande : böter för att jag vistats på tågspår alltså, för det är väl sen gammalt att det är olagligt ?

  • Anonym (Tissla)

    Förtydligande : böter för att jag vistats på tågspår alltså, för det är väl sen gammalt att det är olagligt ?

  • Anonym (k)

    Jag tror att polisen hade sagt det i så fall
    Exakt vad som kommer stå i din journal är ju svårt att veta. 
    Bra att du tog kontakt och sökte hjälp. Jag är glad att du fortfarande lever

  • Anonym (Tissla)
    Anonym (k) skrev 2020-03-29 22:24:30 följande:

    Jag tror att polisen hade sagt det i så fall

    Exakt vad som kommer stå i din journal är ju svårt att veta. 

    Bra att du tog kontakt och sökte hjälp. Jag är glad att du fortfarande lever


    Jaaa jag tänker att det är skillnad när det har med psykisk ohälsa att göra, stod ju inte där för att jag ville förstöra...

    Tack, jag har haft bilden av att man själv också ska känna den glädjen men känner tvärtom, men har stöd sen tidigare så det ordnar sig, tiden får läka
  • Anonym (M)

    Har ingen aning om det där med böter, men som du säger var det ju psykisk ohälsa och inte vare sig oaktsamhet eller bus. 

    Jag är också glad att du ringde efter hjälp istället för att genomföra självmordet. En del känner säkert lättnad efter det, men tror det är minst lika många som inte genast gör det. 

    Jag har en kompis som gjorde ett mycket planerat självmordsförsök. Lyckligtvis blev hon räddad av tågstationspersonal. Det var hon inte glad över, utan kände att hon inte ens klarar av att ta livet av sig, att hon verkligen inte är värd något. Förutom alla kompisar, vänner, familj och släkt som var så tacksamma över att hon blev hindrad, är numera även hon själv det. Efter att ha fått vård flyttade hon dit hon kunde få mycket stöd av närstående och en helt annorlunda miljö. På den orten blev hon kvar och fick jobb hon klarar (hon betvivlade sånt) och trivs med, vänner och ett liv som känns värt att leva. 

    Att du var nära, men ångrade dig och kallade på hjälp visar att du längst in ändå inte vill dö, även om livet är sånt att du inte riktigt känner för att leva heller. Även om det är en tung händelse du varit med om nu, tror jag det kan vara en viktig vändpunkt. Jag hoppas innerligt att det börjar gå uppåt för dig nu. Ta vara på all hjälp du kan få. Stor kram till dig!

  • Anonym (Tissla)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 23:17:56 följande:

    Har ingen aning om det där med böter, men som du säger var det ju psykisk ohälsa och inte vare sig oaktsamhet eller bus. 

    Jag är också glad att du ringde efter hjälp istället för att genomföra självmordet. En del känner säkert lättnad efter det, men tror det är minst lika många som inte genast gör det. 

    Jag har en kompis som gjorde ett mycket planerat självmordsförsök. Lyckligtvis blev hon räddad av tågstationspersonal. Det var hon inte glad över, utan kände att hon inte ens klarar av att ta livet av sig, att hon verkligen inte är värd något. Förutom alla kompisar, vänner, familj och släkt som var så tacksamma över att hon blev hindrad, är numera även hon själv det. Efter att ha fått vård flyttade hon dit hon kunde få mycket stöd av närstående och en helt annorlunda miljö. På den orten blev hon kvar och fick jobb hon klarar (hon betvivlade sånt) och trivs med, vänner och ett liv som känns värt att leva. 

    Att du var nära, men ångrade dig och kallade på hjälp visar att du längst in ändå inte vill dö, även om livet är sånt att du inte riktigt känner för att leva heller. Även om det är en tung händelse du varit med om nu, tror jag det kan vara en viktig vändpunkt. Jag hoppas innerligt att det börjar gå uppåt för dig nu. Ta vara på all hjälp du kan få. Stor kram till dig!


    Glad att höra att du har din vän kvar i livet och att hon också är glad över det<3

    Jaa, det var inte rätt där och då, men aktivt planerat i 12 år, kanske där sorgen ligger(försökt tidigare), att jag denna gången inte kunde genomföra något som var så himla garanterat en död. Ja jag hoppas att det vänder, aldrig känt att jag vill leva sådär 100% och det börjar bli fruktansvärt plågsamt när jag har så himla mycket i mitt liv jag vill fullt ut glädjas åt
  • sextiotalist

    Ja, att beträda spårområdet är förbjudet enligt lag och har bötesstraff.

    Skyddsområdret är cirka två meter.

    Ingen, som arbetar med järnväg är så dum att man går längs med ett spår utan bevakare, för man vet farorna.

  • Anonym (53)

    Du kan få böter ja

    Då du begått en brottslig handling genom att beträda spårområdet. Det är olagligt att vistas där enligt 9 kap. 1§ Järnvägslagen: "Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde."

    Detta förbud är belagt med penningböter, dvs. att du kan dömas till att betala böter för att du beträtt spåren utan tillåtelse. Detta enligt 10 kap. 4 § Järnvägslagen "Den som bryter mot förbudet i 9 kap 1§ döms till penningböter."

    Verkar ligga på 3K ungefär men de kan ha överseende eftersom du inte gjorde det för att jävlas eller busa, samt du tog ditt förnuft till fånga o bad om hjälp

  • Anonym (k)
    Anonym (53) skrev 2020-03-30 09:42:50 följande:

    de kan ha överseende eftersom du inte gjorde det för att jävlas eller busa, samt du tog ditt förnuft till fånga o bad om hjälp


    Ja det tror jag
    Poliserna hade sannolikt talat om med en gång om de hade gått vidare med detta
    Om någon är psykiskt nere, varför lägga sten på bördan? Det tror jag polisen fattar, inte första gången de åkt på självmordsförsök. 

  • Anonym (Tissla)
    Anonym (53) skrev 2020-03-30 09:42:50 följande:

    Du kan få böter ja

    Då du begått en brottslig handling genom att beträda spårområdet. Det är olagligt att vistas där enligt 9 kap. 1§ Järnvägslagen: "Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde."

    Detta förbud är belagt med penningböter, dvs. att du kan dömas till att betala böter för att du beträtt spåren utan tillåtelse. Detta enligt 10 kap. 4 § Järnvägslagen "Den som bryter mot förbudet i 9 kap 1§ döms till penningböter."

    Verkar ligga på 3K ungefär men de kan ha överseende eftersom du inte gjorde det för att jävlas eller busa, samt du tog ditt förnuft till fånga o bad om hjälp


    Okej, lite lättande att det inte ligger på någon högre summa än så iallafall... hade jag haft konsekvenstänk där o då så skulle jag ju ringt 112 innan jag ens gick upp, men man är dum i huvudet när man är så borta i huvudet med ångest osv...
  • Anonym (Tissla)
    Anonym (k) skrev 2020-03-30 10:37:07 följande:

    Ja det tror jag

    Poliserna hade sannolikt talat om med en gång om de hade gått vidare med detta

    Om någon är psykiskt nere, varför lägga sten på bördan? Det tror jag polisen fattar, inte första gången de åkt på självmordsförsök. 


    Jaaa jg tänker också att dom bör ha berättat det då... dom vet att jag var där uppe pga psykisk ohälsa men också då jag var i chock också då jag hade bevittnat en död bara timmar innan
Svar på tråden Kan jag få böter?