• Anonym (Snuff)

    Förlossningsfika

    När jag födde min son (planerat snitt pga medicinska skäl) så fick jag inte den bestämda fikabrickan förän samma kväll/räeftrrmiddag. Jag var visst ganska blek och barnmorskan kom med saft och en smörgås r att se att jag inte skulle kräkas. Sen hann jag med att äta middag till och med före den där brickan.

    Jag hoppas detta inte berodde på att jag just födde med snitt då detta skulle vara särbehandling. Så, alla ni som fött vaginalt och också fått äta lunch eller middag före den berömda brickan kliva fram! Så jag kan känna mig mindre bortprioriterad och släppa detta.

  • Svar på tråden Förlossningsfika
  • Frankie Bean

    Jag fick också vänta efter planerat snitt. Dock inte så jag hann äta något annat först...tror jag. Tyvärr tyckte jag att det var den torraste, tråkigaste fikan någonsin. Kanske berodde det på att jag inte arbetat fysiskt som vid en vf, och därmed byggt upp ett energibehov, men det kändes som om de letat fram någon gammal smörgås som behövde slängas snart. Åt inte ens upp den utan släpade upp mig till eftermiddagen och knallade ner till matsalen på egen hand och åt där istället. Personalen var lätt chockade över att jag var så "rörlig" så tidigt, men jag är en hungrig person! ????

  • Anonym (förälder till två)

    Mitt snitt gjordes på morgonen men eftersom dottern var liten fick min man följa med till neonatal med henne medans jag fick vila några timmar tills ryggbedövningen släppte och jag kunde köras till neo.
    Så vi fick ingen bricka alls.

    Sonen föddes på vanliga förlossningen ett par år efter och vi fick en bricka med ostsmörgåsar och te eller kaffe och saft.
    Jag drack mycket saft under förlossningen så jag var ganska törstig.
    Kommer inte ihåg så mycket annars av brickan, jag var helt upp i sonen och var så glad att förlossningen var över. 

    Men jag fick som sagt ingen bricka efter snittet.

  • Jemp

    Jag blir alltid så förvånad över sådana här trådar. Mina fikabrickor har varit just saft och smörgås? Överskattat.

  • Anonym (.)

    Barn nr 1 kom utan komplikationer vaginalt. Torftig fika efteråt. Skogaholmslimpa med lite smör och en paprika, och enkel dryck till. Alltså det är verkligen något som man kunde vara utan, och på intet sätt speciellt.

    Barn nr 2. Snitt. Hon minns inte så mycket efter snittet, då hon fick ganska mycket morfin eller liknande. Efter hon blev ihopsydd så skickades hon iväg ensam, och jag blev kvar med bebisen i en längre tid (tror det var nån timme eller tre, har lite vag tidsupplevelse). Jag fick ingen fika när jag var ensam med bebisen, och hon fick det troligtvis inte heller. Vi fick inte heller nån fika senare tillsammans, men det kvittar, jag kände ju till den låga standarden.

  • Anonym (Snuff)
    Anonym (Ingen) skrev 2020-03-30 10:50:28 följande:

    Födde vaginalt, fick ingen fika alls.


    Hur kom det sig?
  • Cornellia

    På båda mina förlossningar har jag inte fått någon fika. Första gången fick maken den medan jag låg sövd efter ks. 


    Andra gången var det sådant ståhej med sonen som skulle till neo, så det blev bara inte av iom att vi inte var kvar på förlossningen eller BB. 


    Det är ju inte direkt något som jag någonsin saknat, eller haft behov av, jag fick ju mat efter ett tag, dom där mackorna kan inte varit speciella på något sätt. 

  • Cornellia

    På båda mina förlossningar har jag inte fått någon fika. Första gången fick maken den medan jag låg sövd efter ks. 


    Andra gången var det sådant ståhej med sonen som skulle till neo, så det blev bara inte av iom att vi inte var kvar på förlossningen eller BB. 


    Det är ju inte direkt något som jag någonsin saknat, eller haft behov av, jag fick ju mat efter ett tag, dom där mackorna kan inte varit speciella på något sätt. 

  • katrinp

    Har genomgått tre vaginala förlossningar. På den första så fick jag ingen bricka förrän efter ett par timmar pga de var rädda att jag skulle bli dålig (de tyckte jag var blek och jag var för envis). Andra förlossningen åt vi den i en äckligt nedblodad säng (totalt överskattat förutom den varma chokladen som jag fick!)

    Den tredje blev det komplikationer så fick ingen bricka alls.. inget jag saknade dock.

  • Anonym (Vad)

    Jag visste inte att förlosdningsfika var en grej fören jag fick den. Är det verkligen något man ska känna till sen innan och ha höga förväntningar på? Det låter nästan som att det skulle vara någon symbolisk medalj som du beskriver det.

Svar på tråden Förlossningsfika