• Anonym (kjnbhg)

    Bröllop i Coronatider

    Jag ska på bröllop om två veckor och är behjälplig till brudparet. 


    Diskussioner om bröllopets vara eller icke vara är inget jag kommer att ge mig in i, bröllopet blir av nu. 

    Min fråga gäller en av gästerna som nu inte vill komma och blev sur när jag sa att det är hennes val. Det är en syster till brudgummen som det handlar om. 

    Det kommer att vara 49 personer inkl vigselförrättaren och det sker utomhus, ingen fest efteråt, den tas om ett år. Orsaken till att de tar det nu är för att de har närstående äldre som kanske inte lever nästa år, eller ens om ett halvår. Dessa ska följa vigseln via dator, de ska alltså inte komma på bröllopet vilket de inte skulle ha gjort redan innan pga deras hälsa och avståndet. Äldsta personen på plats kommer att vara brudens pappa, en pigg och aktiv 61-åring. 


    Det är gott om plats, vigseln sker på brudparets brygga och gästerna ska stå på ängen vid bryggan. Ingen behöver stå nära någon annan osv, dessa personer är friska, utan symptom och arbetar allihop och ingen kommer dit om de får symptom. Det är brud och brudgums mammor och pappor samt syskon till dem båda samt några vänner. De har många syskon vardera, därav att de blir så pass många ändå när syskonens partners och barn kommer. 

    Så, nu vet ni förutsättningarna. 


    Det som nu orsakat rabalder och sura miner är att systern meddelade att eftersom det nu inte blir någon middag så kommer hon ta med sig sin nya pojkvän och hans dotter. De var inte tillsammans när inbjudningarna skickades ut utan kommer att ha varit tillsammans i två månader vid bröllopet. När hon började hela konkarongen hade de varit tillsammans i en månad. Jag sa då nej med hänvisning till att man bara får vara 50 personer numer pga av corona och hon tyckte jag var larvig. 


    Sen har hon ringt sin bror och hans blivande fru och öst galla över mig varpå hennes bror sa att reglerna är inget jag har hittat på. Systern ringde då upp mig igen och snäste att jag får lösa problemet för får hon inte ta med sig sin pojkvän kommer inte hon heller. Varpå jag sa att det är valfritt, hon får välja som hon vill, jag kommer inte att backa och riskera att brudparet bötfälls. 

    Nu ringer hon andra gäster och klagar på mig (struntar jag i, min uppgift i livet är inte att göra henne nöjd) MEN hon försöker även få andra att stanna hemma istället så hon kan få ta med sin pojkvän och då gjorde jag något som inte var så välbetänkt, jag talade om att oavsett om vi får tio avbokningar så är han inte välkommen ändå. Jag var rätt less på henne vid det här laget. 

    Hennes bror vet vad jag sa och han skrattade och sa att systern nog mött sin överman, hon är nämligen van att få som hon vill sa han. Han tog alltså inte illa upp utan har bjudit alla syskon oavsett hur mycket de umgås eller inte, denna syster umgås han nästan aldrig med. 

    Så, vad tycker ni jag ska göra? Låta henne få som hon vill om det blir någon avbokning eller stå fast? 

  • Svar på tråden Bröllop i Coronatider
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (kjnbhg) skrev 2020-03-30 10:40:13 följande:
    Vet inte om hon fattar det, jag sa dock att det är olagligt med sammankomster med fler än 50 personer och vi var redan 49.

    Två till blir 51 och ja, en person extra ÄR inte mycket, men i nuläget ÄR det ett lagbrott. 
    Har iaf pratat med brudgummen igen och han sa att om de fort farande är ihop när festen blir av nästa år så är han välkommen då givetvis, dock inte dottern då festen kommer att vara barnfri iom att det nu blir vid två olika tillfällen. 
    Lagar är till för att lydas.
    Har man 0,1 promille för mycket så är gränsen passerad vid nykterhetskontrollen. Viftar hon bort det också?

    Haha, då ska du se att hon vägrar komma också om barnet blir portat!

    Det är fasen inte klokt, än är sista dåren inte född.
  • MsM84

    Stå på dig, men om du pratar med henne kan du ju försök blidka med att när festen blir nästa år kommer självklart pojkvännen också att bjudas och det är ju den som blir det roliga egentligen osv. Du kan också grunda anledningen till att han inte får komma även om det blir avbokningar är att ni pga Corona måste ha stenkoll på antal närvarande och säger därför nej till alla som inte bjudits.

  • Anonym (Victoria)

    Fattar inte varför folk ens har bröllop just nu? Även unga och friska kan bli ordentligt sjuka och man måste inte visa symtom för att smitta. Dessutom låter det ju ordentligt trist att ha alla gäster glest utspridda på en äng och brudparet på en brygga. Låter väldigt kallt och tråkigt. 

    I såna här tider måste man ta lite ansvar och inte uppmuntra till smittspridning.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-30 11:50:15 följande:

    Fattar inte varför folk ens har bröllop just nu? Även unga och friska kan bli ordentligt sjuka och man måste inte visa symtom för att smitta. Dessutom låter det ju ordentligt trist att ha alla gäster glest utspridda på en äng och brudparet på en brygga. Låter väldigt kallt och tråkigt. 

    I såna här tider måste man ta lite ansvar och inte uppmuntra till smittspridning.


    Har du inte läst hela ts?
    Det framgår anledningen till varför.
  • Limeblad

    Ett bröllop på privat plats (alltså inte i kyrka) är ingen allmän sammankomst. Finns alltså inget förbud mot att vara över 50 personer.

  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-03-30 11:53:46 följande:
    Har du inte läst hela ts?
    Det framgår anledningen till varför.
    Klart jag har? Bröllopsparet kan fortfarande vigas, men jag skulle aldrig ha en så stor folksamling där i dagsläget. De kan fortfarande streama vigseln och låta alla nära och kära se på hemifrån, inte enbart de äldre. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-30 12:04:56 följande:
    Klart jag har? Bröllopsparet kan fortfarande vigas, men jag skulle aldrig ha en så stor folksamling där i dagsläget. De kan fortfarande streama vigseln och låta alla nära och kära se på hemifrån, inte enbart de äldre. 
    Håller med
  • Physalis

    Det verkar som att du hamnat i en situation utöver vad som kan förväntas av en hjälpare på bröllop.

    Du har hittills hanterat situation rätt utifrån officiella regler och utifrån vad brudgummens önskemål verkar vara. Samtidigt hamnar du i kläm här och får ta emot skit för bestämmelser du inte är inblandad i och riskerar att bli syndabock om det här skapar framtida konsekvenser. Kanske inte av dina vänner men från släktingen och de hon eventuellt lyckas få på sin sida. Jag tycker att du med gott samvete ska be brudparet ta över den här situationen. Du är uppenbart obekväm av det här vilket är fullt förståeligt. Brudgummen som skrattar åt det hela bör själv ta fighten.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Maja)

    Men gud läs på! Bröllop är ingen allmän tillställning och omfattas inte av dessa direktiv.

  • Anonym (Inte olagligt)

    Fast de nya reglerna gäller väl inte för privata tillställningar.

    Myndigheterna håller istället på att ta fram riktlinjer för tex bröllop och begravningar.

  • Anonym (K)

    Jag kan inte fatta att det stora problemet här är om det blir över 50 personer som samlas. Att genomföra detta med 48 pers är som när krogarna släppte in 499 personer och spred smitta. Det är personer som ni som tror att det INTE gäller er som är de absolut värsta smittospridarna. Hoppas polisen ingriper. Hoppas att hela skiten misslyckas då ni är en fara för samhället som inte fattar poängen med restriktionerna. Det handlar för tusan om att åtminstone arbetsplatser ska fungera. Kan man inte vänta och därigenom riskera mer och snabbare smittspridning så är man fanimej inte mogen nog att gifta sig.

  • Anonym (Kamila)
    Anonym (Inte olagligt) skrev 2020-03-30 23:33:27 följande:

    Fast de nya reglerna gäller väl inte för privata tillställningar.

    Myndigheterna håller istället på att ta fram riktlinjer för tex bröllop och begravningar.


    "Beslutet om folksamlingar på max 50 personer börjar gälla söndagen 29 mars. Det gäller alla sammankomster, även bröllop, examensfester och begravningar. Det är ingen allmän rekommendation. Den som bryter mot de nya reglerna riskerar böter eller fängelse."


    www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/striktare-regler-for-sammankomster

  • annabellelee
    Anonym (Kamila) skrev 2020-03-31 00:56:38 följande:

    "Beslutet om folksamlingar på max 50 personer börjar gälla söndagen 29 mars. Det gäller alla sammankomster, även bröllop, examensfester och begravningar. Det är ingen allmän rekommendation. Den som bryter mot de nya reglerna riskerar böter eller fängelse."

    www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/striktare-regler-for-sammankomster


    Reportern verkar ha missförstått lite. Så här skriver andra källor, tex Sveriges radio:

    " Polisen kan stoppa möten eller evenemang med fler än 50 personer, som är öppna för alla. Den som ordnar en sådan sammankomst kan bli straffad med fängelse.

    Folkhälsomyndigheten säger att privata fester och evenemang inte heller ska ha fler än 50 personer nu. Till exempel bröllop och födelsedagsfester. Den som har en privat fest får inget straff. Men alla har ett ansvar, säger regeringen."

    Systern låter ganska jobbig, men det du får bestämma är väl vilket som blir bäst i längden. Ni verkar bo på en liten ort och det är kanske ingen höjdare att göra systern till en fiende över något som inte ens är ditt bröllop. Låt brodern ta den striden.
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (K) skrev 2020-03-31 00:30:15 följande:

    Jag kan inte fatta att det stora problemet här är om det blir över 50 personer som samlas. Att genomföra detta med 48 pers är som när krogarna släppte in 499 personer och spred smitta. Det är personer som ni som tror att det INTE gäller er som är de absolut värsta smittospridarna. Hoppas polisen ingriper. Hoppas att hela skiten misslyckas då ni är en fara för samhället som inte fattar poängen med restriktionerna. Det handlar för tusan om att åtminstone arbetsplatser ska fungera. Kan man inte vänta och därigenom riskera mer och snabbare smittspridning så är man fanimej inte mogen nog att gifta sig.


    Precis. Plus, hur kul stämning kommer det bli på den där vigseln om den ens blir av? 50 pers utspridda på en äng, minst 2-3 meter mellan varje hushåll. Undrar om personerna som står kanske 15-20 meter från brudparet ens kommer höra vad som händer där ute på bryggan..? Och undrar hur roligt det kommer kännas för brudparet om någon av gästerna (eller dom själva) blir smittade och sjuka pga av att de valde att ha en vigsel med så många gäster i dagsläget?
  • Anonym (Inställda)

    Är inte alla bröllop inställda till 2022 

  • Limeblad
    Anonym (Inställda) skrev 2021-04-28 10:29:24 följande:

    Är inte alla bröllop inställda till 2022 


    Du tycker att en tråd som är över ett år gammal är relevant att lyfta?
  • Anonym (Inställda)
    Limeblad skrev 2021-04-28 10:37:23 följande:
    Du tycker att en tråd som är över ett år gammal är relevant att lyfta?
    I dessa tider är det relevant 
  • Limeblad
    Anonym (Inställda) skrev 2021-04-28 10:41:14 följande:

    I dessa tider är det relevant 


    Det var ju helt andra regler när tråden var aktuell.
Svar på tråden Bröllop i Coronatider