• Anonym (Arg)

    Värre att föda barn under Covid-19 än på 1800-talet

    Nu ska gravida som uppvisar förkylningssymtom inte få använda lustgas under förlossningen heller. Hur ska man kunna känna trygghet alls inför sin förlossning när risken är stor att varken partnern får vara med som stöd och att man inte får tillgång till den mest självklara och bästa smärtlindringen?!

    Förstår inte hur man kan behandla oss gravida såhär. Vi är redan en utsatt grupp. Förlossningen blir som ett övergrepp. Många kommer få trauma. Hade man gjort såhär om det var män som födde barn?

    Inte ens ett Corona-test kostar man på oss så att den som inte har Corona faktiskt får chansen till en human förlossningsupplevelse.

    Alla kommer bli smittade. Personalen på förlossningen med. Det går inte undvika. Hur kan man välja att offra gravida när man knappt inte genomför åtgärder alls på andra håll i samhället för att minska smittspridningen?

    Förlossningskurser ställs in och kontrollerna hos barnmorskan avbokas och inga nya tider att ge på grund av personalbrist. Man är helt utlämnad!

    Jag som tidigare inte ens var förlossningsrädd känner panik över att föda under de villkor som gäller nu. Ångrar verkligen att jag blev gravid.

  • Svar på tråden Värre att föda barn under Covid-19 än på 1800-talet
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2020-03-30 15:14:14 följande:

    Orkar inte läsa allt, men vill inflika några saker.

    Lustgas funkar inte på alla. Hade noll effekt på mig. Det finns annan smärtlindring som funkar bättre. Min man var inte med under den veckan jag sattes igång och senare fick katastrofsnitt. Han besökte mig nån timme per dag för han tog hand om vårt äldre barn och hade 16 mil att åka. Det gick det med. Man både orkar och klarar av mycket mer än man tror. Och är man gravid så måste barnet ut. Nånstans, på nåt sätt och det gör dom också. Det blir inte alltid som man tänkt, men ut kommer dom. Och då kvittar det hur det gick till när man sitter där med sitt efterlängtade barn.  


    Anonym (Love) skrev 2020-03-30 14:48:55 följande:

    Eller så har man förståelse, men inser oxå att vården inte kan anpassa sig efter irrationella rädslor. 

    Jag är en av de som hade väldigt mycket förlossningsrädsla efter min första förlossning, som gick helt åt helvete. Det tog 5 år av terapi innan jag kom över tröskeln, och vågade bli gravid.

    Trots det så insåg jag både då och nu att vården kan inte anpassa sig efter min känsla, och barnet kommer att födas, vare sig man vill det eller inte. Och mycket riktigt, det planerade ks flög ut genom dörren eftersom sonen bestämde sig att komma i vecka 29. Utan både lustgas och pappan på plats.

    Och tänk, det gick det oxå. Väldigt bra faktiskt. 

    ibland får man faktiskt bita ihop och göra det bästa av rådande situation. Trots att man är en snöflinga.


    Typexempel på vad jag menar med nedlåtande kommentarer.

    Irrationella rädslor?

    Som sagt, för vissa är lustgas enda alternativet. Och för dem med förlossningsskador är det nog inte sak samma hur förlossningen gick.
  • Anonym (Inte läst om det)

    Usch!

    Går du runt och berättar det till dina kompisar/svärdöttrar/kollegor om det också? Antar det! För att här i tråden har ingen ens frågat/diskuterat ryggbedövning, men du kunde inte låta bli.

    Så elakt och trångsynt.

    Du har inte tänkt på att du hade kanske mycket tur med dina nästan smärtfria förlossningar?

    Känner igen ditt sätt att tänka från när jag hade fruktansvärt mensvärk varje månad, proppade mig full med smärtstillande. Och vissa var så duktiga som du och sa stolt "Jag tycker att det är onödigt med smärtstillande när man har mens, det beror på egen inställning " osv.

    Efter jag födde mitt första barn slutade det göra ont vid mens.

    Tänk på att det inte är precis likadant hos alla!!!!!


    Anonym (Mimmi) skrev 2020-03-30 13:27:31 följande:

    Ryggbedövning skulle jag inte ta för allt smör i Småland. Jag är av åsikten att det är lite grann att "fuska". Lite fegisvarning. Enligt mig.


    Angående tråden:

    Lustgas är ju bra, men det viktigaste är ryggbedövning, den hjälper ju verkligen alla.

    Så det är verkligen inte som på 1800 talet.

    Lustgas är väldigt individuellt, stor risk att just du skulle hatat den.

    Med första barnet tog jag lustgas för tidigt. Då kändes det som att dricka två glas champagne: superhärligt, jag blev fnittrig , pratglad och positiv.

    När värkarna kom igång ordentligt, då hjälpte lustgas att få bort det onda i ett par sekunder (till nästa inandning) , men då blev jag inte lullig längre.

    Samma vid andra barnet: började med lustgas när jag var långt gången, och fick ingen champagneeffekt.

    Min man provade också lustgasen, och tyckte att han blev äckligt illamående och inte det minsta lullig.

    Så vi hoppas att de Som inte får ta lustgas skulle ändå inte gillat den.

    Däremot kunde förlossningskliniker gå ut med tydliga förklaringar varför de gör si eller så i coronatider.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2020-03-30 17:33:44 följande:
    Typexempel på vad jag menar med nedlåtande kommentarer.

    Irrationella rädslor?

    Som sagt, för vissa är lustgas enda alternativet. Och för dem med förlossningsskador är det nog inte sak samma hur förlossningen gick.
    Nedlåtande?! Vafan tror du man MEDVETET försöker vara det?! Jag hade två högriskgraviditeter som båda slutade i snitt varav ett katastrofsnitt där både jag och barnet var mycket nära döden. Skulle JAG inte ha förståelse för att folk är rädda? Jag av alla liksom?! Får man inte skriva NÅNTING numer på F.L om ens egna upplevelser av en förlossning? Och vafan vet du om jag har bestående förlossningsskador? Det är nu så att jag råkar ha det!! Men skrev inte om det utan försökte poängtera det positiva som faktiskt kommer av en förlossning för 99,999% av alla- ett levande barn. Men se det var ju fel det med!!
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2020-03-30 18:57:19 följande:

    Nedlåtande?! Vafan tror du man MEDVETET försöker vara det?! Jag hade två högriskgraviditeter som båda slutade i snitt varav ett katastrofsnitt där både jag och barnet var mycket nära döden. Skulle JAG inte ha förståelse för att folk är rädda? Jag av alla liksom?! Får man inte skriva NÅNTING numer på F.L om ens egna upplevelser av en förlossning? Och vafan vet du om jag har bestående förlossningsskador? Det är nu så att jag råkar ha det!! Men skrev inte om det utan försökte poängtera det positiva som faktiskt kommer av en förlossning för 99,999% av alla- ett levande barn. Men se det var ju fel det med!!


    Ja då är det ju faktiskt ännu konstigare att uttrycka att det går fint att pappan inte är med (och alltså i värsta fall ens får träffa sitt barn/mamman får hantera det själv) och att det är strunt samma hur förlossningen går för ut kommer dem.
  • Anonym (J)
    Anonym (Inte läst om det) skrev 2020-03-30 17:59:33 följande:

    Usch!

    Går du runt och berättar det till dina kompisar/svärdöttrar/kollegor om det också? Antar det! För att här i tråden har ingen ens frågat/diskuterat ryggbedövning, men du kunde inte låta bli.

    Så elakt och trångsynt.

    Du har inte tänkt på att du hade kanske mycket tur med dina nästan smärtfria förlossningar?

    Känner igen ditt sätt att tänka från när jag hade fruktansvärt mensvärk varje månad, proppade mig full med smärtstillande. Och vissa var så duktiga som du och sa stolt "Jag tycker att det är onödigt med smärtstillande när man har mens, det beror på egen inställning " osv.

    Efter jag födde mitt första barn slutade det göra ont vid mens.

    Tänk på att det inte är precis likadant hos alla!!!!!

    Angående tråden:

    Lustgas är ju bra, men det viktigaste är ryggbedövning, den hjälper ju verkligen alla.

    Så det är verkligen inte som på 1800 talet.

    Lustgas är väldigt individuellt, stor risk att just du skulle hatat den.

    Med första barnet tog jag lustgas för tidigt. Då kändes det som att dricka två glas champagne: superhärligt, jag blev fnittrig , pratglad och positiv.

    När värkarna kom igång ordentligt, då hjälpte lustgas att få bort det onda i ett par sekunder (till nästa inandning) , men då blev jag inte lullig längre.

    Samma vid andra barnet: började med lustgas när jag var långt gången, och fick ingen champagneeffekt.

    Min man provade också lustgasen, och tyckte att han blev äckligt illamående och inte det minsta lullig.

    Så vi hoppas att de Som inte får ta lustgas skulle ändå inte gillat den.

    Däremot kunde förlossningskliniker gå ut med tydliga förklaringar varför de gör si eller så i coronatider.


    Nej ryggbedövning hjälper inte alla. Den kan ta fel eller inte ta alls.

    Min första förlossning tog den fantastiskt bra. Förstår faktiskt inte hur det skulle gått utan den.

    Andra fl var det min mentala livlina. Men inte en chans att den hann sättas.
  • Anonym (J)

    Med det är jag ute efter att samma bedövning inte funkar för alla. Och det är fullt rimligt att bli orolig och upprörd om förutsättningarna inför förlossningen ändras så rejält.

  • Anonym (L)

    Snälla rara ts och alla ni andra som inte förstår vad lustgas kan orsaka för alla som är i rummet. Aerosol smittspridning är inget ngn vill ha, det kan jag lova. Snälla läs på innan ni yttrar er om saker ni inte förstår er på.

  • Anonym (Idi)
    Anonym (L) skrev 2020-03-30 22:09:01 följande:

    Snälla rara ts och alla ni andra som inte förstår vad lustgas kan orsaka för alla som är i rummet. Aerosol smittspridning är inget ngn vill ha, det kan jag lova. Snälla läs på innan ni yttrar er om saker ni inte förstår er på.


    Förklara då istället för att vara så j*vla nedlåtande. Lovar att alla här vet saker som du inte kan något om. Alla kan olika saker.
  • Anonym (nja)

    Jag förstår oron, är inte själv gravid men har varit och vet hur orolig man kan känna sig. Lustgas var jättebra tyckte jag, så hade känts jobbigt att inte få använda den, om man kanske visade symtom. Men värst är ju att oroa sig över det innan, för man klarar sig bra utan lustgas också! När jag födde första barnet var lustgas super men andra föddes hemma utan nån smärtlindring och det gick bra det med! Kommer gå bra oavsett, lycka till :) 

  • Anonym (Juni)

    Jag ska föda i juni och tillhör projektet Min barnmorska i Stockholm. Förhoppningsvis får de som ingår i "mitt team" vara friska. Jag är glad att jag valde det alternativet så att jag har med mig ett bekant ansikte på förlossningen om nu inte min man får vara med. Till mig har de sagt att partnern får vara med så länge han är frisk men han får inte lämna sjukhuset för då kommer han inte in igen. Därför har dem även höjt avgiften för partners till det dubbla mot att de får mat på sjukhuset vilket de inte tidigare fick. Inget har sagts till mig vad gäller begränsningar av smärtlindring. 

Svar på tråden Värre att föda barn under Covid-19 än på 1800-talet