• Mon 30 Mar 2020 16:12
    1834 visningar
    24 svar
    24
    1834

    Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla

    Hej,

    Kolla det här fartfyllda klippet om en familj som sparar en massa på att inte ha bil: arenan.yle.fi/1-4671290. Skulle er familj klara av det? 

  • Svar på tråden Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla
  • Wed 1 Apr 2020 11:52
    #11
    snedtak skrev 2020-03-31 22:56:03 följande:

    Ja, för vi har ingen bil i dagsläget.Bor i en stad så vi åker kommunalt eller cyklar till jobbet. Handlar mat på vägen hem. Lånar, hyr eller använder bilpool när vi behöver bil.


    Upplever du att ert liv blev fattigare eller bara ändrades? Hur? I klippet jag länkade säger de att vissa hobbies inte funkar för dem, t.ex. ishockey.
  • Wed 1 Apr 2020 16:46
    #12
    Sebedeus92 skrev 2020-04-01 11:52:35 följande:
    Upplever du att ert liv blev fattigare eller bara ändrades? Hur? I klippet jag länkade säger de att vissa hobbies inte funkar för dem, t.ex. ishockey.
    Vi har aldrig haft en bil, så livet har inte ändrats. Vi fortsatte bara livet efter universitet med att fortsätta åka buss och cykla, trots husköp och familjebildning. Vi har dock inte 3 barn varav 1 spelar hockey ska erkännas. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen väljer aktiviteter som gör att de inte måste skjutsas hela tiden, avsett om vi köper bil eller ej. Jag åkte själv till fiollektioner och fotbollsträningar som ung, utan att bli skjutsad.
  • Wed 1 Apr 2020 16:55
    #13

    Vi har inte bil. Det funkar jättebra, förutom kanske spontanutflykter långt bort. Och i coronatider. Annars går det bra att ha barn och cykla.

  • Wed 1 Apr 2020 16:55
    #14

    Vi har inte bil. Det funkar jättebra, förutom kanske spontanutflykter långt bort. Och i coronatider. Annars går det bra att ha barn och cykla.

  • Wed 1 Apr 2020 16:56
    #15

    Vi har inte bil. Det funkar jättebra, förutom kanske spontanutflykter långt bort. Och i coronatider, när man inte vill åka tåg.

    Annars går det bra att ha barn och cykla eller åka kollektivt.

  • Wed 1 Apr 2020 16:56
    #16

    Vi har inte bil. Det funkar jättebra, förutom kanske spontanutflykter långt bort. Och i coronatider, när man inte vill åka tåg.

    Annars går det bra att ha barn och cykla eller åka kollektivt.

  • Wed 1 Apr 2020 17:18
    #17

    Vi skulle klara oss utan bilen. Den går ca 500 mil om året och en väldigt stor del av det är besök hos släktingar under sommaren. Vi skulle kunna hyra bil för det eller använda oss av bilpolen. Bilen används mest till nöjen och för att förenkla vardagen. Så länge barnen behöver diverse bilstolar är det lite knöligt att använda bilpolen. Vi har inte någon praktisk plats för förvaring av bilstolarna heller, om de inte befinner sig i bilen. Åbäken!

    Vi cyklar till barnens aktiviteter. Tveksamt om vi skulle låta dem välja en aktivitet som kräver att vi kör dem dit i bil varje gång.

    När vår bil börjar krångla (10 år gammal nu) gissar jag att vi säljer den och använder bilpolen.

    Vi bor centralt i en mellanstor stad.

  • Thu 2 Apr 2020 09:04
    #18
    snedtak skrev 2020-04-01 16:46:15 följande:
    Vi har aldrig haft en bil, så livet har inte ändrats. Vi fortsatte bara livet efter universitet med att fortsätta åka buss och cykla, trots husköp och familjebildning. Vi har dock inte 3 barn varav 1 spelar hockey ska erkännas. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen väljer aktiviteter som gör att de inte måste skjutsas hela tiden, avsett om vi köper bil eller ej. Jag åkte själv till fiollektioner och fotbollsträningar som ung, utan att bli skjutsad.
    Ja, det är intressant hur man blir van med förbättringar och tar dem för givet. Man måste vara försiktig med hur man "förbättrar". Om jag hade barn skulle jag inte villa skjutsa runt mina barn till olika hobbies heller.
  • Thu 2 Apr 2020 09:07
    #19
    Litorina skrev 2020-04-01 17:18:51 följande:

    Vi skulle klara oss utan bilen. Den går ca 500 mil om året och en väldigt stor del av det är besök hos släktingar under sommaren. Vi skulle kunna hyra bil för det eller använda oss av bilpolen. Bilen används mest till nöjen och för att förenkla vardagen. Så länge barnen behöver diverse bilstolar är det lite knöligt att använda bilpolen. Vi har inte någon praktisk plats för förvaring av bilstolarna heller, om de inte befinner sig i bilen. Åbäken!

    Vi cyklar till barnens aktiviteter. Tveksamt om vi skulle låta dem välja en aktivitet som kräver att vi kör dem dit i bil varje gång.

    När vår bil börjar krångla (10 år gammal nu) gissar jag att vi säljer den och använder bilpolen.

    Vi bor centralt i en mellanstor stad.


    När jag hade bil kände jag att den lyxade till min vardag. Men så kostade den också. Jag kan tro att bilstolar ställer till med logistiska utmaningar! 
  • Thu 2 Apr 2020 09:16
    #20

    Jadå. Vår familj är billös men vi bor centralt i en storstad med helt ok kollektivtrafik. Vi hyr bil två gånger om året. I övrigt går vi, cyklar eller åker buss.

    Hade vi inte bott centralt i en stad så hade vi nog behövt en bil.

  • Thu 2 Apr 2020 16:28
    #21
    Sebedeus92 skrev 2020-04-02 09:04:47 följande:

    Ja, det är intressant hur man blir van med förbättringar och tar dem för givet. Man måste vara försiktig med hur man "förbättrar". Om jag hade barn skulle jag inte villa skjutsa runt mina barn till olika hobbies heller.


    Varför inte? Det är väldigt trevligt att umgås i bilen :) Min son har fullt upp med sitt liv, skola, kompisar, träning. Att umgås med mamma kommer inte högst upp på listan, vilket är fullt normalt för en tonåring. Att skjutsa honom ger oss trevlig vardagstid tillsammans.

    När jag var liten var jag jämt i stallet. Den tiden jag umgicks med föräldrarna var just i bilen på väg till och från stallet.

    Jag vill inte begränsa mina barns aktiviteter utifrån att jag vill slippa skjutsa.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fri 3 Apr 2020 10:59
    #22
    Sisisisi skrev 2020-04-02 16:28:01 följande:
    Varför inte? Det är väldigt trevligt att umgås i bilen :) Min son har fullt upp med sitt liv, skola, kompisar, träning. Att umgås med mamma kommer inte högst upp på listan, vilket är fullt normalt för en tonåring. Att skjutsa honom ger oss trevlig vardagstid tillsammans.

    När jag var liten var jag jämt i stallet. Den tiden jag umgicks med föräldrarna var just i bilen på väg till och från stallet.

    Jag vill inte begränsa mina barns aktiviteter utifrån att jag vill slippa skjutsa.
    Hej, det är en bra poäng som jag inte tänkt på. Antagligen för att jag själv växte upp så att mina föräldrar inte skjutsade mig till olika hobbies. Jag kopierar deras beteende. 
  • Fri 3 Apr 2020 16:20
    #23
    Sisisisi skrev 2020-04-02 16:28:01 följande:

    Varför inte? Det är väldigt trevligt att umgås i bilen :) Min son har fullt upp med sitt liv, skola, kompisar, träning. Att umgås med mamma kommer inte högst upp på listan, vilket är fullt normalt för en tonåring. Att skjutsa honom ger oss trevlig vardagstid tillsammans.

    När jag var liten var jag jämt i stallet. Den tiden jag umgicks med föräldrarna var just i bilen på väg till och från stallet.

    Jag vill inte begränsa mina barns aktiviteter utifrån att jag vill slippa skjutsa.


    Det låter fint. Jag hade inte tänkt på det ur det perspektivet.

    Själv minns jag att jag ville vara så oberoende av mina föräldrar som möjligt i den åldern. Jag hade blivit tokig om jag inte hade kunnat ta mig till mina intressen utan dem. Men då var jag ju van vid att kunna det ända från tidig skolålder. Jag gick eller stack iväg på cykeln. Den självständigheten unnar jag verkligen mina barn.

    Det är väl den gamla vanliga frågeställningen om vad som är lagom frigörelse.

    Hur långt är det till sonens träning? Hur långt hade du till stallet?
  • Fri 3 Apr 2020 17:06
    #24
    Litorina skrev 2020-04-03 16:20:12 följande:

    Det låter fint. Jag hade inte tänkt på det ur det perspektivet.

    Själv minns jag att jag ville vara så oberoende av mina föräldrar som möjligt i den åldern. Jag hade blivit tokig om jag inte hade kunnat ta mig till mina intressen utan dem. Men då var jag ju van vid att kunna det ända från tidig skolålder. Jag gick eller stack iväg på cykeln. Den självständigheten unnar jag verkligen mina barn.

    Det är väl den gamla vanliga frågeställningen om vad som är lagom frigörelse.

    Hur långt är det till sonens träning? Hur långt hade du till stallet?


    Det är drygt 5 km så han kan cykla eller åka buss om han vill och om jag inte kan skjutsa.

    Till stallet var det ca 1,5 mil, ute på landet där inga bussar går. Jag bodde även på landet när jag växte upp och det var jobbigt att behöva skjuts jämt och behöva åka skolbuss till skolan. Har själv valt att bo centralt så att barnen kan ta sig runt själva.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Fempersoners familj som sparar en massa pengar på att bara cykla