• Anonym (Undrande)

    Hur klär sig övre medelklassen?

    Som rubriken lyder.

    Överklassen har jag självfallet en bild av vad det innebär, men vad skiljer dem från övre medelklass? Annat än pengar och dyl då såklart.

    Våra barn ska börja i en skola som ligger i ett vad min man kallar för ?övre medelklassområde? och han tyckte typ att jag var dum som tyckte att det såg ut som vilket svenssonområde som helst. Han sa att vi aldrig kommer smälta in för att vi ?inte klär oss som de? och då kvittar det vilka pengar man har. Så för att förstå, HUR klär de sig?

    Och kommentarer om att Sverige inte är ett klassamhälle och dyl undanbedes.

  • Svar på tråden Hur klär sig övre medelklassen?
  • Anonym (Gina)

    Lite generellt fördomsfullt så är det väldigt mycket märkeskläder och märkesprylar och gärna med märket synligt. (överklassen har inget behov av att flascha märken)

    Du lär inte se "ortens" nerhasade brallor, oknutna skor och gangstakeps och inte heller secondhand eller ärvda kläder.

  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Gina) skrev 2020-03-30 17:34:41 följande:

    Lite generellt fördomsfullt så är det väldigt mycket märkeskläder och märkesprylar och gärna med märket synligt. (överklassen har inget behov av att flascha märken)


    Njaa, det är väl inte lika säkert idag?

    Har man en hipster/vegan-tonåring som ska rädda världen så kanske de handlar alla kläder på secondhand eller snöar in på skräddarsydda manskläder från 1800-talet.
  • sextiotalist
    Anonym (Gina) skrev 2020-03-30 17:34:41 följande:

    Lite generellt fördomsfullt så är det väldigt mycket märkeskläder och märkesprylar och gärna med märket synligt. (överklassen har inget behov av att flascha märken)

    Du lär inte se "ortens" nerhasade brallor, oknutna skor och gangstakeps och inte heller secondhand eller ärvda kläder.


    Både secondhand och ärvda kläder är vad man kan hitta i övre medelklassen. Inte heller övre medelklass har behov av att flasha med märken. Det är de nyrika som har det behovet.

    Ts du kommer hitta allt från HM till de dyrare märkena.

    De flesta från övre medelklassen har kämpat igenom studier med studielån och vänt på öret.
  • Fjäril kär

    Enkelt förklarat, de köper inte kläder på Ica Maxi, inte från sommarens stadsmarknad, inget från Wish, inga billiga kopior från semestern. De köper kläder från märkena överklassen ratar som billigt. Typ...

  • Anonym (Därmanär)

    Tänk inte orten och inte Östermalm.

    Mer klassiskt och inte för billigt.

    Definitivt inte wish eller liknande.

    Tidlöst med kvalitet.

  • Anonym (Gina)
    Anonym (guldsked) skrev 2020-03-30 17:38:03 följande:

    Njaa, det är väl inte lika säkert idag?

    Har man en hipster/vegan-tonåring som ska rädda världen så kanske de handlar alla kläder på secondhand eller snöar in på skräddarsydda manskläder från 1800-talet.


    sextiotalist skrev 2020-03-30 17:39:53 följande:

    Både secondhand och ärvda kläder är vad man kan hitta i övre medelklassen. Inte heller övre medelklass har behov av att flasha med märken. Det är de nyrika som har det behovet.

    Ts du kommer hitta allt från HM till de dyrare märkena.

    De flesta från övre medelklassen har kämpat igenom studier med studielån och vänt på öret.


    Beror kanske på vilka områden och var i landet det är.

    Jag är uppvuxen i övre medelklassen och i skolan i samma område jag bodde var i princip alla märkessnobbar. Så alla såg ut som kloner av varandra. Skolan jag gick i låg i andra änden av området och där var majoriteten bohemiska akademikerbarn med fablesse för dyrare vintage.
  • sextiotalist
    Anonym (Gina) skrev 2020-03-30 18:00:04 följande:

    Beror kanske på vilka områden och var i landet det är.

    Jag är uppvuxen i övre medelklassen

    och i skolan i samma område jag bodde var i princip alla märkessnobbar. Så alla såg ut som kloner av varandra. Skolan jag gick i låg i andra änden av området och där var majoriteten bohemiska akademikerbarn med fablesse för dyrare vintage.


    Fast det har hänt lite sedan du växte upp. Numera är det inne med secondhand.
  • Anonym (handendär)

    Vi får väl kallas för övre medelklass antar jag. I klädväg så är det både högt och lågt, En del second hand, en del som ärvs i vänkretsen, en del HM, en del KappAhl, en del Ralph Lauren, en del Gant, en del Burberry, ja ni hör.

  • Anonym (Jobbar i orten)

    Jag har ofta. Reflekterat över det här eftersom jag jobbar i orten och känner mig som en riktig outsider när jag kommer dit.

    Tror det inte handlar så mycket om vilka märken man bär, utan vilken sorts plagg. Det är kläder som passar, ser snygga ut, inte har en massa fläckar och är av bra material. Dvs inget fuskskinn t.ex. och aldrig mysbyxor på barnen. Man är välklädd med andra ord, även barnen.

  • Anonym (Göteborgare)

    Tittade upp på familjens fjortis och hennes kompis.
    Tröjor i svart eller grått diskreta märken, Hela jeans.
    Tjejerna skulle aldrig gå i fejkmärken.
    Tror att om familjen är trygg och har en god ekonomi så har ungarna mindre behov av att visa upp statusprylar.

Svar på tråden Hur klär sig övre medelklassen?